View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:11

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Maktkåta lastbilschaffisar? 
Author Message

Post Maktkåta lastbilschaffisar?
Jag har haft körkort i dryga 20 år. Under hela den tiden har jag gjort en hel del resor mellan Göteborg och Malmö. Senast i tidigare idag.

På samtliga turer längs denna sträcka, norr som söderöver utspelar sig alltid följande händelse flera gånger om:

Plötsligt lägger sig en långtradare, gärna med släp, i vänsterfilen och påbörjar en omkörning av en annan långtradare vilket gör att trafiken fullständigt korkas upp då hastigheten på bara ett par sekunder sänks från minst ca 120 km/h till 70km/h - i omkörningsfilen!! Lika vansinnigt som farligt och trafikvidrigt är det!

Detta kan ju bara inte vara lagligt? Och det måste ju vara nån sorts maktdemonstration eller? Typ "vi är störst och äger vägen". Det faktum att de gärna kastar sig ut i vänsterfilen just den sekund när man kommer så att de vinglar som fan och sen när de ska tillbaka i högerfilen tar de god tid på sig och ligger gärna lääänge mellan två filer bevisar ju det som jag ser det.

Detta är ju inget nytt och många av kommer väl att nicka instämmande och tycka "kom med nåt nytt grabben". Men man undrar vad det egentligen är för sjuk kultur som råder hos åkerierna. Kollektivt attitydproblem?

10 Sep 2012, 15:27
Profile

Reagerar på samma sak rätt ofta och blir riktigt förbannad! Pendlar varje arbetsdag mellan två städer på E4:an och råkar ut för samma sak. En gång tog det över 1,5 mil innan fanskapet kom om (obs, ingen överdrift, det var verkligen över 1,5mil!)! Borde vara omkörningsförbud för långtradare :evil: .

Micke

10 Sep 2012, 15:47
Profile ICQ WWW

Post Re: Maktkåta lastbilschaffisar?
Problemet är väl att de kör plattan i mattan och att maxhastigheten inte skiljer sig speciellt mycket åt mellan bilarna, nån km/h bara. De är ju strypta till 90 km/h.

Jag tycker däremot att den som blir omkörd skulle kunna sakta ned tillfälligt så att den andre kommer förbi lite snabbare för att undvika dessa trafikproppar, men jag misstänker att det har något med någon slags stolthet att göra att det inte sker.

10 Sep 2012, 18:30
Profile WWW

Nej jag vill påstå att det inte är pga maktkåthet man kör om, utan att det i dom flesta fall beror på att man har hamnat bakom ett ekipage som inte håller jämn fart.
Att ligga bakom en trailer som pendlar mellan 75-90km/t är grymmt tröttande och sliter hårt på bromsar och transmision. Givetvis så ska man ju backa av på farten om man själv blir omkörd!

10 Sep 2012, 18:44
Profile

Och det är vid dessa tillfällen på vägarna det händer olyckor pga tjänstebilspuckon anser sig ha all företräde i världen, och mer bråttom än alla andra..
Man gör sjuka omkörningar, ligger upp i arslet på varenda bil dom hittar...

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

10 Sep 2012, 18:48
Profile WWW

Burner wrote:
Och det är vid dessa tillfällen på vägarna det händer olyckor pga tjänstebilspuckon anser sig ha all företräde i världen, och mer bråttom än alla andra..

Haha, ja, rätt sant faktiskt! :mrgreen:
Grejen e ju de att man blir tamefan
VANSINNIG av att ligga i 10min bakom en
tradare som tar sig förbi 7 andra ekipage med
ca 3,547mm i minuten - å sen när fanskapet tagit
sig längst fram så kan han ändå inte köra fortare än
när han låg längst bak!!!!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

10 Sep 2012, 19:33
Profile WWW

Burner wrote:

menar du att puckona kör om den omkörande långtradaren, eller hur menar du? :wink:

De som kör sämst i trafiken är enligt min mening lastbilschaufförer, busschafförer och taxichaufförer i Stockholms innerstad. Världsrekord i rödljuskörningar! Nej visst jag glömde ju cyklisterna, dom är ju i en klass för sig

På motorvägen är det sällan jag hamnar bakom ngn omkörande långtradare ngn längre stund så det stör mig sällan. En annan sak som däremot stör är när jag åker med släpet på motorvägen. Brukar åka i 90 där dvs samma hastighet som bussar och tradare. Jag kör på cruisecontrol, samma fart upp som ner, medan tradare och bussar kör om i nedförsbackar och blir omkörda av mig i uppförsbackarna. liiite irriterande när man kör i 90 i en nedförsbacke och blir ikappkörd av en buss som lägger sig två meter bakom i väntan på att få kasta sig ut i omkörningsfilen

för övrigt brukar jag numera dricka kaffe i bilen, det har en lugnande inverkan på humöret :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Sep 2012, 20:20
Profile WWW

Jag tror att chaffisen som kör om en annan tradare på motorvägen har en gitarr från tysken i lasten, han vet nämligen att det sitter en otålig, tårögd och bortskämd bojjare väntandes vid köksfönstret i en röd stuga i förorten

10 Sep 2012, 21:22
Profile

Vi stressade privatbilister sitter och blir förbannade när vi förlorar 1-2 minuter, medans långtradarchauffören helst inte tappar uppnådd fart, eftersom det kostar en hel del i bränsle. Att långtradarna kör lite långsammare uppför, och lite snabbare nerför, är en medveten ekonomisk körstil. Det är dyra ekipage, som räknar kostnaden i kr/km och minimal stilleståndstid.

Visst kan jag bli stressad över att fastna bakom långtradare, men handen på hjärtat, hur bråttom har vi privatbilister egentligen? Hur mycket snabbare kom vi till målet genom den där lite halvriskabla omkörningen, när vi ändå hamnar bakom nästa snigel efter en km?

Tagga ner lite, sätt på en bra låt, och skråla med i sången så rutorna skallrar, och mötande bilar får något att skratta åt istället. 8)

10 Sep 2012, 23:10
Profile WWW

kjelle wrote:
Vi stressade privatbilister sitter och blir förbannade när vi förlorar 1-2 minuter, medans långtradarchauffören helst inte tappar uppnådd fart, eftersom det kostar en hel del i bränsle. Att långtradarna kör lite långsammare uppför, och lite snabbare nerför, är en medveten ekonomisk körstil. Det är dyra ekipage, som räknar kostnaden i kr/km och minimal stilleståndstid.Visst kan jag bli stressad över att fastna bakom långtradare, men handen på hjärtat, hur bråttom har vi privatbilister egentligen? Hur mycket snabbare kom vi till målet genom den där lite halvriskabla omkörningen, när vi ändå hamnar bakom nästa snigel efter en km?

Tagga ner lite, sätt på en bra låt, och skråla med i sången så rutorna skallrar, och mötande bilar får något att skratta åt istället. 8)

Intressant men inte ngt som bör angå mig.

Om jag kör i 90 med min släpvagn, samma fart hela tiden och blir ikappåkt i nedförsbacken av en tradare som lägger sif 2 meter bakom.

Ska jag då:

1. gasa på så att avståndet blir rätt igen
2. släppa gasen för att komma ner (ordentligt) i fart så att avståndet inte blir så farligt
3. låta faanskapet ligga i arslet på mig för att spara hans bränsle och drivlina
4. Annat?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

11 Sep 2012, 11:44
Profile WWW

Ring 11414 och lämna reg nr på lastbilen och förklara situationen.. det har jag gjort inkl "Tjänstebilspuckon" :mrgreen:

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

11 Sep 2012, 11:46
Profile WWW

Burner wrote:
Ring 11414 och lämna reg nr på lastbilen och förklara situationen.. det har jag gjort inkl "Tjänstebilspuckon" :mrgreen:

Isåfall är det nästan ingen mening att lägga på luren under de 27 mil mellan Göteborg och Malmö. Vi snackar på allvar 5-10 incidenter vid en sådan resa!

Det är lite därför jag tror att det bottnar i en pissig kultur hos åkerier och förare.

11 Sep 2012, 12:20
Profile

pudas wrote:
Nej jag vill påstå att det inte är pga maktkåthet man kör om, utan att det i dom flesta fall beror på att man har hamnat bakom ett ekipage som inte håller jämn fart.
Att ligga bakom en trailer som pendlar mellan 75-90km/t är grymmt tröttande och sliter hårt på bromsar och transmision. Givetvis så ska man ju backa av på farten om man själv blir omkörd!

Med tanke på hur ofta det händer som jag beskrev i det först inlägget låter det du skriver konstigt. Varför skulle så många hålla ojämn fart?

11 Sep 2012, 12:22
Profile

När det går från tvåfiligt till enfiligt på E4 brukar jag alltid sakta ner till 70-80 för att lugna ner tafiken lite. Tycker det går på tok för fort för en del.

11 Sep 2012, 12:32
Profile

På motorväg brukar jag sällan ha några större problem med att långtradare kör om så att man måste sakta ner. Så jäkla bråttom har jag oftast inte. I stan kan bussar och lastbilar ibland ställa till det, men man får ha i åtanke att det inte är så lätt att ha fullständig koll på omgivningen när man sitter i så stora fordon.

Trout wrote:
När det går från tvåfiligt till enfiligt på E4 brukar jag alltid sakta ner till 70-80 för att lugna ner tafiken lite. Tycker det går på tok för fort för en del.

Men du ser väl till att gasa på ordentligt när det blir tvåfiligt igen så att ingen hetsåkare ska köra om dig innan filerna går ihop igen? :D

11 Sep 2012, 13:27
Profile

Nu ska man väl inte hacka för mycket på chaffisarna, de flesta kör väldigt bra, särskilt de svenska. På just motorvägen har det annars hänt ett antal gånger att en långtradare man är på väg att köra om kastar sej ut i omkörningsfilen utan att blinka. Spännande när man redan har hunnit upp dragbilen när han byter fil! Man känner sej rätt liten då. Har som tur är hunnit tvärnita alla gånger det har hänt, risken är ju att man har någon precis bakom som inte hinner göra det.

Micke

11 Sep 2012, 14:00
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:
pudas wrote:

Med tanke på hur ofta det händer som jag beskrev i det först inlägget låter det du skriver konstigt. Varför skulle så många hålla ojämn fart?

Höga lastvikter gör att det går tungt uppför och trycker på bra nedför. Det kan skilja flera 10-tals ton mellan 2 bilar.
Sen så kan det ju helt klart vara så att trafiken runt och mellan dom stora hamnstäderna kan vara stressiga för många åkare, att man är stressade att hinna med färjavgångar.

11 Sep 2012, 14:03
Profile

javelin70 wrote:
Nu ska man väl inte hacka för mycket på chaffisarna, de flesta kör väldigt bra, särskilt de svenska. På just motorvägen har det annars hänt ett antal gånger att en långtradare man är på väg att köra om kastar sej ut i omkörningsfilen utan att blinka. Spännande när man redan har hunnit upp dragbilen när han byter fil! Man känner sej rätt liten då. Har som tur är hunnit tvärnita alla gånger det har hänt, risken är ju att man har någon precis bakom som inte hinner göra det.

Micke

Min dryga 20-åriga erfarenhet av samma sträcka säger mig att det inte spelar någon roll vilket land lastbilarna kommer från. De flesta verkar snarare köra väldigt dåligt.

11 Sep 2012, 14:31
Profile

Jag trodde detta var för att de turades om att agera vindplog för varandra när de kör i kolonn och åka snålskjuts på vinddraget (slipstreama). Detta för att på ett rättvist sätt spara bränsle åt varann. Jag kan såklart ha fel...

11 Sep 2012, 15:02
Profile WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]