|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Hur var det nu med fast bredband?
| Author |
Message |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Hur var det nu med fast bredband?
Vad ska man ha?, behöver inte det snabbaste utan det billigaste, vårt hus har varit ett "comhem" hus...
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 03 Sep 2012, 09:04 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Hur var det nu med fast bredband?
om det är ett COMHEM-hus har du förmodligen också ett extrahål i antennuttaget. Här kopplar du i så fall din (ComHem)router
Har du dessutom telefonjack av den gamla sorten och kanske också ett telia-abbonemang kan du alternativt köra ADSL
Vilket som är billigast vet jag inte, troligen har dom väl liknande prisupplägg. Fast bredband om man betalar direkt till operatören brukar väl kosta minst 250:-/månad även för den snikigaste farten
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Sep 2012, 11:28 |
|
 |
|
kjelle
|
Du vill nog ha åtminstone 10Mb download. Om inte 100/10 (100MB download, 10 upload) kostar väldigt mycket extra, är det att föredra. Mer än 10 upload har jag svårt att se att du skujlle ha någon glädje av.
| 03 Sep 2012, 11:35 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Beror väl lite på vad som finns i huset. Finns det fiber ere väl inget snack. vet man inte eller om man inte vet om man ska bo på samma adress kan man ju skaffa kontant mobilt bredband utan bindningstid!
jag har adsl på BBB nu men får alldeles snart fiber här och då 100MB/s
utöver det har jag kontant mobilt från Comviq som funkar bra (i Linux i alla fall) modemet kostade 199 inkl frakt och kommer på ett par dar
kostar typ 29 per dag 89 per vecka eller 219 per månad lätt att tanka på webben
har tagit en vecka o en månad i sommar 6MB/s ska det klara, brukar få drygt 5 även i skärgården o Gotland Spotify o YT etc = ok (har kört på det långsammare modemet 3MB/s förra o förrförra året, som funkat skapligt även det)
tycker det är klart prisvärt och stabilt och INGEN bindningstid nej jag jobbar inte på Comviq
_________________ tligen
|
| 03 Sep 2012, 11:39 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
ja 3G/4G kan ju vara ett alternativ, men där är ju hastigheten väldigt beroende av utnyttjandegraden i ditt närområde. Jag har 3G på landet och har i stort sett alltid 2Mbit ner och 1Mbit upp, ofta mer.
10 GB downloads ingår, vilket enligt min erfarenhet är vad du behöver om du förutom vanligt websurfande/emailande också använder lite web-radio och Spotify
Kostar strax under 300 per månad
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Sep 2012, 13:22 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Man tackar, tror inte fiber är ordnat ännu..tankar nog upp en 3-4GB i månaden , när det är mycket i studion. men så det har varit nu så har det funkat ok om dock lite segt, men den får stå och puttra...Com hem blir det nog dårå sårå.... 
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 03 Sep 2012, 17:37 |
|
 |
|
jasså
|
Kolla vem som äger linan om du har fiber. I mitt fall det lokala energibolaget. Dom ska ha en avgift för att få använda snöret. I mitt fall ca 300/mån. Kolla sen vilka dom samarbetar med, I mitt fall bla Bredband2. Deras 100/100 anslutning kostar en femtilapp i månaden, totalt ca 350 spänn/månad för god fart och stadga. Med nya 4-g möjligheter kan man ju överväga en sådan lösning om man har täckning och vill slippa kostsamma installationer, nätet byggs ut kontinuerligt. Gamla koppatrådar och kopplingsplintar från det analoga telianätet underhålls inte och kommer aldrig att uppgraderas ser det ut som. Jag fimpade vår kopparlina när jag upptäckte att installationen var gjord på 50-talet och har aldrig rörts sedan dess. Fattar nu varför vår adsl funkade så dåligt. Är numera nöjd med vad som installerats - inget går upp mot riktig fiber.
|
| 05 Sep 2012, 11:09 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|