View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:37

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Breivik fick förvaring 
Author Message

Varför Tror Ni man dömde fonom tilll fängelse som han själv önskade och sagt sig acceptera?

1 Man tror faktiskt att han var frisk vid tillfället (22/7 2011)

2 Allmäna opionen

3 Man vill slippa debatten om psykvård samt de krångel det innebär

4 Man vill slippa ett överklagande , vilket resulterar i ännu en 160mkr rättegång...

Jag tror en kombination av 2+3+4

:(

24 Aug 2012, 10:30
Profile ICQ WWW

Post Re: Breivik fick förvaring
Vet inte men fängelse är väl en garanti för att han blir inlåst länge och det är väl bra.

24 Aug 2012, 10:47
Profile

För att domstolen har bedömt att han är straffrättslig tillräknerlig. :roll: Allt annat är sekundärt. :|

/R

24 Aug 2012, 10:54
Profile

Renegade wrote:
För att domstolen har bedömt att han är straffrättslig tillräknerlig. :roll: Allt annat är sekundärt. :|

/R

Ja han verkar ju frisk nu , och domstolen resonerar ju i domen kring att han planerat detta länge, men är inte det som räknas huruvida han var vid sina sinnes fulla bruk just den 22/7 ?

Jag tycker också att fängelse är rätt , men dom går väl ändå lite emot den expertis som undersökt honom? Känns som att psykvård hade varit ett mer tveksamt domslut som man visste skulle överklagas och hela cirkusen tas om. Nu kommer han ju troligen acceptera sitt öde , dom kan låsa in honom och lägga locket på.

24 Aug 2012, 11:09
Profile ICQ WWW

Jag tror absolut att han var och är fullt frisk.
Han är ond helt enkelt.

Domen verkar väl rimlig.

24 Aug 2012, 11:24
Profile

Mike Leaf wrote:
Renegade wrote:

/R

Ja han verkar ju frisk nu , och domstolen resonerar ju i domen kring att han planerat detta länge, men är inte det som räknas huruvida han var vid sina sinnes fulla bruk just den 22/7 ?

Jag tycker också att fängelse är rätt , men dom går väl ändå lite emot den expertis som undersökt honom? Känns som att psykvård hade varit ett mer tveksamt domslut som man visste skulle överklagas och hela cirkusen tas om. Nu kommer han ju troligen acceptera sitt öde , dom kan låsa in honom och lägga locket på.

Det är (även i Norge? :roll: ) fri bevisvärdering. Det är domstolen som ska göra en sammanvägd bedömning av vad som framkommit i målet dvs. utifrån de två motsatta utredningar som gjorts av Breiviks 'tillräknerlighet' vid tiden för dåden den 22 juli 2011.

(Har inte läst domen.)

/R

Som Bojens tidningskrönikör kan nämnas en intressant artikel ang tillräknerlighet:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/br ... 293469.svd

Det var också under det röda 60-talet som kravet på tillräknelighet avskaffades i Sverige. Alla som begick brott – psykiskt sjuka eller ej – skulle dömas av domstol till mer eller mindre vård: rättspsykiatri eller kriminalvård.
_ _ _

Psykiskt sjuka kan vara tillräkneliga och ska i så fall dömas till straff. Det är fullt rimligt och föreslås i utredningen. Allvarligt psykiskt sjuka som inte är tillräkneliga ska däremot inte hållas ansvariga för sina gärningar och inte dömas för brott.

Det motsäger inte att de ändå kan underkastas tvångsvård. Men det är stor skillnad på att tvingas till vård som konsekvens av brott och på grund av sjukdom.

/R

24 Aug 2012, 11:55
Profile

Jag har tidigare i min vårdkarriär arbetat på en rättspsykiatrisk klinik, och tumregeln har alltid varit att enkom behandlingsbara psykiatriska (möjliga) orsaker till brott skall vårdas.. Dit räknas ej personlighetsstörningar.. De anses icke kunna vårdas på samma sätt med chans att den rättspsykiatriska vården skulle utgöra en skillnad mot fängelse..

Psykopater (dvs folk med en antisocial personlighetsstörning) döms allt som oftast till fängelse av angivna anledning.. Är därför inte jätteförvånad över dagens dom..

24 Aug 2012, 12:59
Profile

Jag anser att de skulle dömt honom som otillräcknelig och sen på det fängelsestraff.
Bara därför att han själv vill anse sig som som tillräknelig.
Känns nästan som att han hade tyckt det varit ett värre straff än fängelse.

24 Aug 2012, 13:21
Profile ICQ WWW

jag är en hel del i Norge och ser vilket jättetrauma detta är för Norrmän i allmänhet och de som drabbats i synnerhet

Tror nog dessvärre att det handlar om en kombination av 2,3 och 4

Dessvärre eftersom det är annat än det rent juridiska som i så fall fällt avgörandet. Det vore ju iofs inte första gången det händer

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

24 Aug 2012, 13:35
Profile WWW

Jag inbillar mig att prio-ett var att få dådet klassat som det planerade och genomtänkt politiska terroristdåd det faktiskt var. Om gärningsmannen hade ansetts vara otillräknelig, hade hela terroristlinjen fallit samman. Samtidigt var tydligen strafformen "förvaring" (som inte finns i vår juridik) det enda sättet att försäkra sig om att han aldrig kommer ut igen. En psykisk störning, eller psykos, kan man bli botad från. Och förklaras man ej längre sjuk ska man friges. Det hade varit olyckligt. :shock:

Enda motivet till att idiotförklara honom hade väl varit att det var tvärt emot vad han själv ville - och han hade förmodligen fått ett sammanbrott av det beskedet. Men så kan man nog inte tänka... :roll:

24 Aug 2012, 13:50
Profile ICQ WWW

Skuldfrågan är sedan dag ett oomstridd, dvs. Breivik är den som avlossat skotten som skadat/dödat X antal personer.

Det intressanta blir om åklagaren väljer att överklaga påföljdsfrågan för de är de som velat få Breivik bedömd som otillräknerlig. I logikens förlängning ska de ju göra detta för de kan ju inte rimligen ha ändrat uppfattning sedan slutpläderingen. :roll:

/R

24 Aug 2012, 14:06
Profile

Jag tror att domstolen föll lite för opinionstrycket och gav fängelse istället för psykvård. Domen är på 21 år och sedan en (vad jag förstår) en prövning vart 5:e år. Så efter 21 år sker en prövning (son enl. sakkunnig ger noll) och sedan en ny prövning vart 5:e år som med stor sannolikhet ger nollutfall och karl’n sitter inne i resten av sitt liv.

Han lär väl heller inte ändra sina ståndpunkter och kommer därmed sitta bakom lås. Det som kan kännas störande är att han kan kommunicera utåt, ungefär som vi och han kan sannolikt hitta andra dårar och supportrar och därmed sprida sitt budskap vidare. Hans åsikter ligger ju i fas med vad många andra tycker i dagens Europa även om dem inte delar hans metoder.

/Ulf

24 Aug 2012, 14:09
Profile

Abe Normal wrote:
Det som kan kännas störande är att han kan kommunicera utåt, ungefär som vi och han kan sannolikt hitta andra dårar och supportrar och därmed sprida sitt budskap vidare. Hans åsikter ligger ju i fas med vad många andra tycker i dagens Europa även om dem inte delar hans metoder.

/Ulf

Möjligen får han ha dator , men säkert inte Internet. Däremot på psykvården har dom större tillgång till nätet , varvid dömda mördare kan ha bloggar mm...

Tror inte han har rätt till något av detta efter rättegången är över, han fick väl datorn för att kunna förebygga sitt försvar

24 Aug 2012, 14:17
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Abe Normal wrote:
Det som kan kännas störande är att han kan kommunicera utåt, ungefär som vi och han kan sannolikt hitta andra dårar och supportrar och därmed sprida sitt budskap vidare. Hans åsikter ligger ju i fas med vad många andra tycker i dagens Europa även om dem inte delar hans metoder.

/Ulf

Möjligen får han ha dator , men säkert inte Internet. Däremot på psykvården har dom större tillgång till nätet , varvid dömda mördare kan ha bloggar mm...

Tror inte han har rätt till något av detta efter rättegången är över, han fick väl datorn för att kunna förebygga sitt försvar

Jag hörde en ganska intressant kommentar i SVT i morse, där (kvinnan vad hon nu heter med dubbelnamn som ofta försvarar kvinnor som har blivit utsatta), där hon menade att fängelset jämförelsevis är mycket humant för Breiviks del och vad förstår så har han tillgång till Internet. Det kommer säkert att bli snack om det om det är så och han dyker upp på nätet.

/Ulf

24 Aug 2012, 14:34
Profile

Abe Normal wrote:
Jag hörde en ganska intressant kommentar i SVT i morse, där (kvinnan vad hon nu heter med dubbelnamn som ofta försvarar kvinnor som har blivit utsatta), där hon menade att fängelset jämförelsevis är mycket humant för Breiviks del och vad förstår så har han tillgång till Internet. Det kommer säkert att bli snack om det om det är så och han dyker upp på nätet.

/Ulf

Vad jag läste tidigare var att bara hade tillgång till Wikipedia eller något sånt. Jag tvivlar på att dom låter honom starta en blogg
eller agera på sociala medier , det kommer inte ske.

24 Aug 2012, 14:47
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Vad jag läste tidigare var att bara hade tillgång till Wikipedia eller något sånt. Jag tvivlar på att dom låter honom starta en blogg
eller agera på sociala medier , det kommer inte ske.

Vi får se vad som händer, det lär nog snackas en hel del om hur det kommer att se ut i fängelset. Att ha tillgång till nätet och kunna kommunicera känns förstås roligare än att varar isolerad. Vi får se, jag tror att han har tillgång till nätet (men är inte hundra på det).

/Ulf

24 Aug 2012, 15:07
Profile

Att man inte har tillgång till Internet under pågående utredning är självklart men frågan blir vad som gäller redan dömda? Det kanske är så det inte finns någon tillgång till nätet? Fick intrycket i morse att han skulle få tillgång, men det kanske var fel, men dator får han.

/Ulf

24 Aug 2012, 15:19
Profile

Jag tror han får fängelse för att han bevisligen är skyldig?!

Knäppgök eller inte så ska han inte vara ute bland folk och han kommer hamna där han bör- bakom lås och bom. Om det är dårhus eller fängelsehålan kan knappast spela någon roll bara det blir väldigt,väldigt länge.

24 Aug 2012, 15:22
Profile ICQ WWW

Abe Normal wrote:
Att man inte har tillgång till Internet under pågående utredning är självklart men frågan blir vad som gäller redan dömda? Det kanske är så det inte finns någon tillgång till nätet? Fick intrycket i morse att han skulle få tillgång, men det kanske var fel, men dator får han.

/Ulf

Han får bara läsbehörighet på internet. :wink:

/R

24 Aug 2012, 16:42
Profile

Det här är nog en ganska bra beskrivning av läget, ingen tillgång till Internet men kanske dator?

http://www.expressen.se/nyheter/breivik ... fangelset/

/Ulf

25 Aug 2012, 14:20
Profile

Abe Normal wrote:
Det här är nog en ganska bra beskrivning av läget, ingen tillgång till Internet men kanske dator?

http://www.expressen.se/nyheter/breivik ... fangelset/

/Ulf

Men nu kan den [datorn] tas ifrån honom, skriver norska Dagbladet.

- Jag skulle tro att polisen är intresserad av att ta pc:n så fort domen vunnit laga kraft, säger Breiviks ene advokat Tord Jordet.
Fångar har normalt inte datorer i cellerna, men de får i gengäld träffa andra fångar.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/breiv ... 448902.svd

Det gick inget bra för Breiviks plan att skriva böcker och blogga från fängelset. :roll:

/R

25 Aug 2012, 16:04
Profile

Renegade wrote:
[
Det gick inget bra för Breiviks plan att skriva böcker och blogga från fängelset. :roll:

/R

Skriva böcker kan han göra utan dator....

Du vet , förr (innan 1990) hade man en 'skrivmaskin' innan dess på stenåldern var det penna och pergamentrulle

8)

25 Aug 2012, 18:03
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Renegade wrote:
[

/R

Skriva böcker kan han göra utan dator....

Du vet , förr (innan 1990) hade man en 'skrivmaskin' innan dess på stenåldern var det penna och pergamentrulle

8)

Men det ingick nog inte i Breiviks plan. Om han får en skrivmaskin, får han Tipex också? :wink:

/R

25 Aug 2012, 19:12
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]