View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:03

Reply to topic  [ 15 posts ] 
BMW 528?? 
Author Message

Post BMW 528??
Funderar på att handla mej en BMW 528 i årspannet 97-00
Den enda anledningen till detta är att jag gillar modellen.....

Nån som vill eller kan snacka mej till rätta?? :mrgreen:

15 Jul 2012, 22:12
Profile

Post Re: BMW 528??
Varför inte om du har en stor och generös plånbok? En gammal BMW med många ägare är inget jag drömmer om, som bruksbil kan den bli dyr även om det är en kvalitetsbil från början, dom faller också mycket i pris. Kan tänka mig att många importerade BMW också har fipplade mätarställningar. Svårt att ge ett generellt råd men känner du till bilens historia och ägare så är det ett plus.

/Ulf

15 Jul 2012, 22:21
Profile

Checklista vanliga fel:
ABS/antisladd styrenheten dör.
Kylsystem, läckande kylare eller död vattenpump. För mycket plast i båda.
Igenkletad vevhusventilation. Vintertid.
ABS givare dör.
Rost baklucka och nederkant på framdörrar.

För utom dessa plumpar i protokollet så får man extremt mycket bil för pengarna en E39 kostar idag.

16 Jul 2012, 00:22
Profile ICQ WWW

mmmm.....har också upptäckt att man får väldigt mycket bil för pengarna....har i nuläget en 523:a -98 som jag köpte för en spottstyver och den är jävligt bra i förhållande till vad jag betalade för den och det är bl.a därför jag har börjat titta efter en 528:a

Är medveten om att i princip alla bilar har nån form av barnsjukdomar eller fel som dyker upp när de är begagnade, så sådant får man liksom ta....och enligt många annonser så är dessa problem också åtgärdade

Har sett många "vettiga" 528:or i prisspannet 20-40 tusen som i mitt tycke är "mycket bil för pengarna" som jag nog ska titta lite närmre på :D

16 Jul 2012, 06:23
Profile

Jag har haft två e39 Touring 528. En steptronic och en manuell. En sjukt bra bil och underbar att köra fulllpackad på Autobahn i hög hastighet. Men det är mycket som kan gå fel på en mångmilad e39.

Min sista 528 hade mycket utrusning och var eftertraktad bland de som inte kunde hålla reda på "mitt och ditt". Fem gånger under två år smällde de sidorutan, öppnade motorhuven och tog framlyktorna, sista gången försökte de sig på 16:9 navin men förstörde den vilket resulterade i att försäkringsbolaget löste in bilen pga Förenade bil saltade kostnaden vilket gjorde att reparationerna blev för dyra. Bilen var fantastisk och pålitlig, inga elfel eller andra märkvärdigheter förutom eventuella förslitningar. Den hade gått drygt 16000 mil och jag fick faktiskt mer från från försäkringsbolaget än jag kunde sålt den för. Tror jag fick run 90k för den 2008.

Efter drygt 1 år efter det att jag fått bilen inlöst skulle vi renovera huset och jag sökte mig efter en bil med dragkrok. Hittade en e39 520i på Blocket hos en skum bilhandlare i Helsingborg och hade "turen" att få en första titt på bilen en lördagmorgon efter det att annonsen dök upp på Blocket på fredagkvällen. Visst en -97:a med 27000 mil kunde man tänka sig ha en del fel men för 14900:- var den faktiskt intressant som "slit och släng/last"-bil, snikutrustad som den var utan i princip någonting extra mer än klima (som faktiskt, peppar peppar, fortfarande fungerar perfekt). En helt annorlunda bil än mina i princip fullutrustade 528:or men ändå en e39 Touring.

Jag köpte denna bil för snart tre år sedan och den rullar faktiskt fortfarande. Att den rullar ligger i att jag lyckats fixa alla felen själv och på sätt sluppit dyra verkstadskostnader men det som felat sedan inköp har varit bromsrör sönderrostade, vattenpumpsbyte en herrrans massa elfel, både i baklucka och på andra ställen. Bensinpumpras, vevaxelgivare gav upp innan sommaren = bilen helt obrukbar (tog sin tid att finna felet och fått igång den igen). Det värsta felet har varit när jag i våras stoppade in nyckeln i tändningslåset och generatorn inte drog runt, bilen hade full batteristryrka men ville inte starta. Det visade sig vara en EWS-styrenhetén som gått sönder och blev utbytt av Förenade Bil. Den enheten hade visst varit på deken ett bra tag och orsakat att bilens batteri blev dränerat på några dygn så att jag alltid fick ha batteriladdaren påkopplad det senaste året för annars gick inte bilen att starta pga för lite voltstyrka i batteriet. Så är det inte längre efter byte av EWS-enheten.

Många fel har det varit och jag har varit på G att överge bilen flera gånger men eftersom det finns utmärkta BMW-forum, relativt billiga reservdelar (på ebay.de och Schmiedmann) och jag har garage och möjlighet att hålla på att "underhålla" bilen själv så har jag den kvar, inte som familjebil men som ren "last/släpbil". Motoriskt perfekt, elektriskt en ren katastrof men en pansarvagn ändå. Skulle dock rekommendera en senare e39, kanske en 525 eller 540, sista årgången då man fortfarande har rostskyddsgaranti. Men det här med skruvade mätare och import är ett problem om man ska ha ett "felfritt" exemplar. Om jag skulle köpt en e39 idag så hade jag satsat på en svensksåld fulldokumenterad med en eller två ägare och betalat max 20-25.000:- för den. Mycket bil för pengarna, visst men modellen är gammal och troligtvis sliten. Visst, en mångmilad har gått igenom standardfelen som troligtvis blivit åtgärdade av förre ägaren men börjar elsystemet djävlas så är det ett helvete och de flesta som äger en med dessa fel kapitulerar.

Har jag avskräckt någon nu? :lol:

16 Jul 2012, 07:46
Profile ICQ WWW

E39 är skitsnygga, gillar designen bättre än både E61 och F11. Bensinsexa med manuell låda är skoj, lite för stor bil för att kunna busköra ordentligt men kul kan man ha ändå.

16 Jul 2012, 08:39
Profile

K-G wrote:
Funderar på att handla mej en BMW 528 i årspannet 97-00
Den enda anledningen till detta är att jag gillar modellen.....
Nån som vill eller kan snacka mej till rätta?? :mrgreen:

Om man lider av en svårartad medelålderskris så ska man sattsa på en bil ur Z-serien från Bayerischer Moped Werk! :D

16 Jul 2012, 16:13
Profile

Tack för svaren...ännu en anledning till att jag letar BMW är att jag jobbar i Tyskland...har bara varit hemma över midsommar sedan 31 Maj och vet faktiskt inte när jag kommer hem...men det känns lite halvpraktiskt att ha en tysk bil plus att bmw är trevliga att åka långt och fort med

16 Jul 2012, 16:26
Profile

Ja man ska ta sedanen dit man kommer. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Klart du ska ha en snygg bil!! Köp nu och kör!! :D Om några år är alla 97-00 skrotade.

16 Jul 2012, 16:38
Profile

pikehead wrote:
Ja man ska ta sedanen dit man kommer. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Klart du ska ha en snygg bil!! Köp nu och kör!! :D Om några år är alla 97-00 skrotade.

hahahaha.....sitter och kollar annonser på blocket och satan i gatan vad många BMW-annonser det finns bara i Blekinge med angränsande län :shock: :twisted:

16 Jul 2012, 20:14
Profile

Om du nu jobbar i Tyskland, åk till BMW Niederlassung, finns i de flesta stora städer. Där kommer du utan problem att finna en oskruvad, ordentligt utrustad e39. Du kommer troligtvis kunna vraka och välja. Kanske inte billigaste stället att köpa från men klart det bästa då du får bra garantier och förmåner. Jag var på Niederlassung i München en gång i tiden, Två byggnader stora som IKEA varuhus, 5 våningar med begagnade bilar ståendes på rader och alla var pedant skötta.

Några bilder från mitt besök i München för ett antal år sedan

Image

Image

Image

17 Jul 2012, 09:05
Profile ICQ WWW

Är i södra tyskland just nu....i markdorf

17 Jul 2012, 09:31
Profile

Stout wrote:
Om du nu jobbar i Tyskland, åk till BMW Niederlassung, finns i de flesta stora städer. Där kommer du utan problem att finna en oskruvad, ordentligt utrustad e39. Du kommer troligtvis kunna vraka och välja. Kanske inte billigaste stället att köpa från men klart det bästa då du får bra garantier och förmåner. Jag var på Niederlassung i München en gång i tiden, Två byggnader stora som IKEA varuhus, 5 våningar med begagnade bilar ståendes på rader och alla var pedant skötta.

Hur är det med att köpa t.ex en TT eller Z4 eller Z3 från Tyskland? Var inne på det där för några år sedan, men sen kom det visst två barn så då sket sig de planerna. Är det stor prisskillnad idag? Finns det någon websida där man endast kan kolla Niederlassungutbudet? Vet bara om mobile.de

17 Jul 2012, 09:38
Profile

no16 wrote:
Hur är det med att köpa t.ex en TT eller Z4 eller Z3 från Tyskland? Var inne på det där för några år sedan, men sen kom det visst två barn så då sket sig de planerna. Är det stor prisskillnad idag? Finns det någon websida där man endast kan kolla Niederlassungutbudet? Vet bara om mobile.de

Jag är inte så insatt i detta längre men priserna i Sverige på importerade bilar brukar vara lägre än i Tyskland men det beror troligtvis på att de flesta "fina" bilarna har skruvade mätare, har genomgåt en "osynlig" krockskada och inte lika fullt utrustade som tyska bilar. Utbudet i Tyskland är så sjukt mycket större, speciellt om man är på jakt efter utrustning, färg på klädsel, färg på på bil etc.

På ebay.de finns det en hel del bilar och köper man från privatperson så kan man nog känna sig rätt säker på att bilen är det skick som anges. Annars är det väl som alltid att de bra bilarna finns i södra Tyskland och skåpen i norra.

Här är en länk till BMW Niederlassung och begagnade bilar.

http://gebrauchtwagen.bmw-niederlassungen.de/bmw/de/list-cabrio/6/default.aspx

Sen kan man gå in på specifika städer om man går in på "rätt" niederlassung.

17 Jul 2012, 12:45
Profile ICQ WWW

sitter och kollar annonser efter annonser kvällarna egenom...men har liksom inte tänkt på ifall det är någon här på bojjen som kanske har någon till salu?? :oops:

17 Jul 2012, 23:16
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]