View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:04

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Resetips nr 2. 
Author Message

Post Resetips nr 2.
Hej.

27 juli går jag på semester, fem veckor framöver och jag ska ut och resa. Jag och en god vän överväger starkt att tågluffa i Europa, någon med erfarenhet inom det området?

Allt som i nuläget går bort är charterresor till de vanliga länderna. En fiskeresa i Skottland kanske?

Har ni några tips vore det kanon.

11 Jul 2012, 15:33
Profile WWW

Post Re: Resetips nr 2.
Berlin, Prag, Budapest, Aten, Provance (Nice, Cannes), Boscop (Holland), Dublin/Irland, Skottland. Finns mycket att se och uppleva i Europa, det beror på vad man har för intressen. :)

11 Jul 2012, 15:40
Profile ICQ WWW

För några år sedan byttes tågluffarplanerna snabbt ut mot ett gäng ranairbiljetter som bokades under resans gång för längre förflyttningar och lokaltåg, båt och buss för kortare lokala dito. Upptäckte att ett tågluffarkort för oss två vuxna och en ungdom kostade så jävla mycket att vi för den budgeten kunde komma billigare undan på ovan beskrivna sätt. Då hyrde vi oxå bil lokalt och åkte taxi när detta behövdes, tom lite längre sträckor och kunde ändå räkna hem kalaset. Istf långa sega tågförflyttningar kom vi snabbt på plats för att istället undersöka resmålen i lugn och ro. Vi reste runt hela europa i en månad till mycket mindre än halva priset av tågluffarbiljetterna.
Kolla flyget istället. Ryanair landar lite här o där och transfer till resmålen ordnas lätt med lokala bussar och annat. Lokal- och intercitytåg till ordinarie taxa för kortare flytt är ändå ganska billigt.
Lycka till!

11 Jul 2012, 16:12
Profile

jasså wrote:
För några år sedan byttes tågluffarplanerna snabbt ut mot ett gäng ranairbiljetter som bokades under resans gång för längre förflyttningar och lokaltåg, båt och buss för kortare lokala dito. Upptäckte att ett tågluffarkort för oss två vuxna och en ungdom kostade så jävla mycket att vi för den budgeten kunde komma billigare undan på ovan beskrivna sätt. Då hyrde vi oxå bil lokalt och åkte taxi när detta behövdes, tom lite längre sträckor och kunde ändå räkna hem kalaset. Istf långa sega tågförflyttningar kom vi snabbt på plats för att istället undersöka resmålen i lugn och ro. Vi reste runt hela europa i en månad till mycket mindre än halva priset av tågluffarbiljetterna.
Kolla flyget istället. Ryanair landar lite här o där och transfer till resmålen ordnas lätt med lokala bussar och annat. Lokal- och intercitytåg till ordinarie taxa för kortare flytt är ändå ganska billigt.
Lycka till!

Vi är 20 år, så interrailkort går på 2300kr. 10 resdagar under 22 dagar, eller något i den stilen. Fullt överkomligt? Vi har en budget runt 15.000kr.

11 Jul 2012, 17:10
Profile WWW

christian-h wrote:
jasså wrote:
Lycka till!

Vi är 20 år, så interrailkort går på 2300kr. 10 resdagar under 22 dagar, eller något i den stilen. Fullt överkomligt? Vi har en budget runt 15.000kr.

15000 kr per skalle? Du får bra mycket gitarr för 15' :wink:

Ta tåget, blir intressanta möten och det är "mer" resa än flyget. Storstäder skulle vara mitt val.

Religion vs fossils. Fossils win.

11 Jul 2012, 17:13
Profile

Nej flyg suger är dumt för miljön... :evil:

jag tågluffade i Europa 74, 75 o 76, kul som attan
då klarade man sej uner 1000:- i reskassa

sen har jag tågluffat de senaste 5 åren i Indien, minst lika kul det
om man e 17 eller 55 spelar ingen roll

du kommer få jättekul!!
trevlig resa!!

11 Jul 2012, 19:15
Profile ICQ WWW

Kan starkt rekommendera att tågluffa. Jag och tjejen körde med Interrail-kort för hela Europa för exakt tio år sen. Vi åkte Sverige – Tyskland – Polen – Tjeckien – Österrike – Italien – Frankrike –Danmark –Sverige. Gjorde en massa skoj och åt gott käk.

Boende var alltifrån privata lägenheter, camping, vandrarhem och lyxhotell i polsk håla (vi hamnade av misstag där eftersom staden vi hamnade i och staden vi skulle till hette samma sak bortsett från ett apostroftecken… det hela blev rätt festligt. :)
I en annan liten polsk håla träffade jag en amerikan från West Virginia som visar sig ha arbetat på ett hotell i Bollnäs Hälsingland, där jag är uppväxt. Världen kändes liten. Finns hur många roliga händelser och episoder som helst från den resan.

Det är en speciell känsla att tågluffa. Fritt och härligt. Ett tips är att inte boka in för mycket i förväg. Det dyker alltid upp saker man vill göra på vägen eller så vill man stanna några dagar till på skönt ställe. För oss blev det t ex helt spontant skidåkning i shorts en dag mitt i juli. Då hade det varit trist att ha en resa in bokad. Däremot kan ni ju alltid kolla upp saker ni skulle vilja göra/åka till och ha de som hållplatser. Se till att stanna till i små orter/byar också, man får en annan upplevelse. Extra "festligt" när man inte förstår språket eller språkets bokstäver, de man pratar med varken kan engelska (el tyska). :) Jag fick iaf en tjeckisk dam på landsbyggden att posta ett vykort åt mig (vi var på tåget ut ur Tjeckien när jag kom på att jag var tvungen att posta vykortet innan landsgränsen eftersom det hade tjeckiskt frimärke på...)

Vi hade f.ö. inte en enda natt inbokad innan vi åkte. Boende löste sig ändå till slut, utan att sova på nån station. Av någon anledning blev det rätt många nätter hos gamla vänliga tanter som hyrde ut ett rum i sitt hus. Det var kanonbra.

Vi var borta fem veckor. Kostnad inkl allt (resor, boenden, mat, allt vi gjorde, vilket man inte ska snåla på) så gick det ganska exakt 15000kr. Lätt värt och en resa som jag gärna gör om.

EDIT1: Lyxhotellet kostade typ 250kr per skalle, annars hade vi inte tagit det...
EDIT2: Testa åk till åtminstone något östeuropeiskt land. Intressant och billigare i väst.
EDIT3: 6-7 kronor för en stor, god öl i Polen, Tjeckien. 8) Det har säkert gått upp till hela 10-15kr idag... :roll:

12 Jul 2012, 10:07
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]