| Author |
Message |
|
gurani
Joined: 23 Feb 2008, 20:15 Posts: 99 Location: Alingsås/Göteborg
|
 Transportskada
Jag köpte en synth som skickades på posten. När den kom fram så var den skadad och ena hörnet var plasten sönder och det ser illa ut. Jag reklamerade paketet med innehåll till Posten. Beslutet blev att avsändaren packat för dåligt. Han som sålde den vill inte ha tillbaks den och jag vill inte ha den då den är skadad. Vad gäller i såna här fall? Det är ju inte direkt sånt här man vill vara med om när man handlar dyra grejer. Jag hade sett fram emot att få ett instrument att leka med och ha kul.
Vad tycker ni om det här?
|
| 31 May 2012, 21:21 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Transportskada
Svårt fall... min erfarenhet av Posten är att dom aldrig tar ansvar för skadade paket utan hänvisar hela tiden till deras kriterier för emballage som i princip bygger på att om något är förpackat så att det går sönder i transporten så är det för dåligt förpackat. Om säljaren inte vill ta ansvar så är du nog rökt, är jag rädd.  I mitt arbete skickar vi aldrig saker som har något värde över tusenlappen med Posten. Då anlitar vi DHL eller Bussgods, som har helt andra försäkringar och ersättningspolicies vid skador. Kanske värt att tänka på till nästa gång. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 31 May 2012, 21:36 |
|
 |
|
disktant
|
Sånt här är extremt knepigt Dom flesta säljare brukar friskriva sig från postens slarv, eftersom man vet hur illa dom behandlar paketen men har inte säljaren i detta fall gjort det tycker jag att han är ansvarig för att varan kommer fram hel
hur "dåligt" var den packad ?
| 31 May 2012, 21:39 |
|
 |
|
gurani
|
Det känns segt då jag känner att den enda som är oskyldig att gjort något fel är jag som mottagare. De skyller på varandra och jag får stå för följderna. Det betyder i så fall att man inte vågar handla begagnat som skickas något mer nu. Har man inga lagliga rättigheter? Känns inte så bra..
|
| 31 May 2012, 21:41 |
|
 |
|
disktant
|
gurani wrote: Det känns segt då jag känner att den enda som är oskyldig att gjort något fel är jag som mottagare. Helt klart, därför får du stå på dig anser du att varan är för dåligt packad så får du ta det med säljaren i annat fall så får du bråka vidare med posten
| 31 May 2012, 21:47 |
|
 |
|
gurani
|
Kartongen var tillskuren och ett hopplock av en annan gammal stor förpackning. Den buktade utåt och var inte kubisk. Den hade enligt posten kompressionsveck vilket väl visar att paketet inte stått emot behandlingen.
|
| 31 May 2012, 21:54 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
disktant wrote: i annat fall så får du bråka vidare med posten Det, kan jag säga, är helt fruktlöst. Bortkastad tid. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 31 May 2012, 22:24 |
|
 |
|
daffyd
|
Detta har hänt mig oxå tyvärr och de e bara å beklaga  . Posten använder jag aldrig längre. Men tycker att killen du köpte den av borde gå med på nån slags överenskommelse er emellan, men skitstövlar finns de rätt gott om och de va killen som jag köpte av oxå tyvärr. Så de va bara å bita i de sura äpplet  . Hoppas du inte gav mycket för den. Mvh Daffyd
_________________Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 31 May 2012, 23:53 |
|
 |
|
pudas
|
Som jag ser det så är det personen som skickat varan som ska ta smällen. Han har embalerat varan och har helt klart inte följt dom rekomendationer som Posten ger sina kunder. http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/f ... tioner.pdfDet är också han som valt att sälja synthen och frakta den som vanligt styckegods. Jag tror inte att kvaliteten på hanteringen skiljer sig nämnvärt mellan dom stora drakarna innom logistiken. All styckegods samlastas i burar eller på pallar eller löst på lastbilsflak och hanteras därefter.
_________________ pudas
|
| 01 Jun 2012, 10:32 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Är Säljare privatperson eller Företag ?
| 01 Jun 2012, 12:00 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Håller med Pudas, grundregeln borde vara att man packar varan på ett ändamålsenligt sätt. Packar man inte ordentligt så ökar risken att grejerna blir skadade oavsett fraktbolag.
Här handlar det om tvist med privatperson vilket jag tror blir svårt att få rätt om den andre parten inte samtycker. Även om han gjort fel pga. slarv.
/Ulf
|
| 01 Jun 2012, 12:54 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Abe Normal wrote: Här handlar det om tvist med privatperson vilket jag tror blir svårt att få rätt om den andre parten inte samtycker. Även om han gjort fel pga. slarv.
/Ulf I så fall är det helt omöjligt , om inte motparten viker ner sig av rädsla för ett 'advokatbrev' med tomt hot om stämning. Gärna med ett antal fina stämplar och sigill 
| 01 Jun 2012, 14:54 |
|
|