|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Vad gör dom med alla grejer...?
| Author |
Message |
|
Barry
|
 Vad gör dom med alla grejer...?
Jag ska snart ut och flyga, och då började jag fundera på alla de saker som numera beslagtas innan man får gå ombord. Saker som tas ifrån en kan vara olika sorters drycker, rak-gel, ja, alla slags vätskor, fickknivar, vassa förmål o dyl.
Det är framför allt två saker jag undrar över. Om man nu beslagtar något som man misstänker är (eller kan användas som) sprängmedel eller liknande, gör man då en kontroll av det man beslagtagit, för att försäkra sig om att det inte är sprängmedel?
Min andra undring är; vad gör man av alla dessa saker som man tar? Det måste ju röra sig om 1000-tals föremål varje dag. Slänger man det?
Är det någon Bojare som vet hur detta fungerar?
|
| 31 May 2012, 07:39 |
|
 |
|
Abe Normal
|
 Re: Vad gör dom med alla grejer...?
Jag tror att det är lite olika från land till land, svårt att tänka mig att man häller ut en singel malt whiskey i vasken. Det delas nog upp på ett snyggt sätt... /Ulf
|
| 31 May 2012, 11:54 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Frugan blev av med sin fickkniv i säkerhetskontrollen på Arlanda för några år sedan. Den skickades hem till vår bostad i ett kuvert med Posten. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 31 May 2012, 13:43 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
FenderBender wrote: Frugan blev av med sin fickkniv i säkerhetskontrollen på Arlanda för några år sedan. Den skickades hem till vår bostad i ett kuvert med Posten.  jag åkte omkring med en fickniv modell mindre (mini) i flera år i portföljen. Plötsligt hittade man den i security, Gissa var.. Inte var det i USA och heller inte i London. Inte Arlanda och inte Munchen. Nej det var security i Aten(!) som hittade den. Kniven placerades i en liten låda och fick åka separat hem till Stockholm vias Tyskland. På Arlanda kom den sedan rullande på bagagebandet i sin lilla box När man undrar ju var finspriten tar vägen.. I Sverige blir den nog industrisprit har jag för mig. Det är i alla fall den offentliga förklaringen 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 31 May 2012, 18:08 |
|
 |
|
pikehead
|
FenderBender wrote: Frugan blev av med sin fickkniv i säkerhetskontrollen på Arlanda för några år sedan. Den skickades hem till vår bostad i ett kuvert med Posten.  Blev av med två fällknivar medan jag pendlade till Umeå. Säkerheten på Landvetter slängde dom (sa dom), om jag inte sprang ner och postade dom till mig själv. Fanns ju aldrig tid till det, så det var ajöss till dom varje gång. Landvetter mindre tillmötesgående än Arlanda, tydligen.
|
| 31 May 2012, 20:18 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Jag gillar att ha med mig handsprit på planet, kanske nördigt men annars en väldigt bra produkt. Som farbror blir jag alltid muddrad från topp till tå medan barnen slipper alltid igenom utan några som helst problem (förutsägbart på ett dåligt sätt). Så juniorena får bära med sig handspriten i fickan.
/Ulf
|
| 31 May 2012, 20:52 |
|
 |
|
eskil
|
Joshunznera wrote: När man undrar ju var finspriten tar vägen.. I Sverige blir den nog industrisprit har jag för mig. Det är i alla fall den offentliga förklaringen  Har för mig det var i Wien jag såg när de slog ut finsprit i nån form av tunna, tanten som hade flaskan såg inte glad ut...
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 31 May 2012, 22:19 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Frugan blev av med sin fickkniv i säkerhetskontrollen på Arlanda för några år sedan. Den skickades hem till vår bostad i ett kuvert med Posten.  jag åkte omkring med en fickniv modell mindre (mini) i flera år i portföljen. Plötsligt hittade man den i security, Gissa var.. Inte var det i USA och heller inte i London. Inte Arlanda och inte Munchen. Nej det var security i Aten(!) som hittade den. Kniven placerades i en liten låda och fick åka separat hem till Stockholm vias Tyskland. På Arlanda kom den sedan rullande på bagagebandet i sin lilla box När man undrar ju var finspriten tar vägen.. I Sverige blir den nog industrisprit har jag för mig. Det är i alla fall den offentliga förklaringen  Jag hade en papperssax i ett sidofack till min 'dokumentportförlj' i många år men 'åkte dit' i våras. Jag brukade alltid ha 'Postens gröna påse' med mig för att själv posta saker som annars skulle beslagtas (lätt att glömma schweizerkniven  ). Vet att folk överlämnat objekt som man inte vill packa i det incheckade bagaget men som inte heller är tillåtet i kabinen till flygkaptenen (sport/fiskesaker) men då ska man ha kontakter. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 31 May 2012, 22:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|