View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:48

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Restips i USA 
Author Message

Post Restips i USA
Det finns ju många beresta personer här på bojen så jag tänkte höra mig för å se om ni har några intressanta restips i USA.

Planen är att åka till Minneapolis i höst och spendera några dagar där. Sedan är tanken att åka vidare till ytterligare en stad i USA och spendera uppemot en vecka där. Jag vet dock inte vilken stad som ska bli Stad #2, men idéer finns så klart.
Just nu går tankarna åt att stad #2 ska få ett musiktema, dvs lite sightseeing på dagtid och sedan spendera kvällarna på klubbar och lyssna på livemusik(blues/rock/jazz).

Det som känns intressant just nu är:
Chicago - Lätt att ta sig dit från Minneapolis, och lätt att flyga hem.
New Orleans - Bra musik, intressant stad men vädret är riskfyllt.
San Francisco - Bra musik, väldigt intressant stad, krångligare att resa.
New York - Säkert kort på alla plan, men därmed tråkigt. Jag vill gärna ha ett lite mer udda resmål som inte Svensson och hans farmor gärna reser till 3 gånger per år.

Så, vad har ni att komma med? :)

28 May 2012, 10:55
Profile

Post Re: Restips i USA
Det beror på vad du har för intressen. Chicago skulle nog bli mitt tips, dels pga närheten och bekvämligheten vid hemresan, men också för "Windy City's" stora utbud vad gäller kultur, underhållning och historia. Dessutom finns det, liksom i Minneapolis, starka svenska inslag även i Chicago. Du kan tex besöka stadsdelen Andersonville, som är en gammal svenskbygd. :)

28 May 2012, 11:37
Profile ICQ WWW

Clarksdale Mississippi kanske kan vara något.
http://wikitravel.org/en/Clarksdale
http://www.tripadvisor.se/Tourism-g43722-Clarksdale_Mississippi-Vacations.html

Image

28 May 2012, 13:18
Profile

Mempis! solklart resmål för den bluesintresserade 8) Lätt att ta sig till från Chicago tex (typ 2 timmar med Delta)

I Memphis ska man inte missa Civil Rights Museum som visar Medborgarrättsrörelsens historia och heller inte Graceland förstås, en orgie i smaklöshet och ett måste för alla som vill känna sin rockhistoria. I Memphis finns dessutom Gibsons Beale Street Plant där de tillverkar de flesta hollow och halvackar, standard och CS. Finns en shop att dräggla och shoppa gitarrer i också. Sevärt! I samma hus ligger förresten ännu ett musikmuseum, Memphis Rock & Soul Museum. Åsså har du ju Sun Studio på Union Avenue förstås

Dessutom har du en hel del annat på nära håll:

Clarksdale som wizz här ovan tipsar om. Inte så mycket att se förutom bluesmuseet (adress Blues Alley no 1....) där Muddy Waters barndomshus finns utställt bland annat, bara en sån sak. Sedan har du ju iofs http://www.groundzerobluesclub.com/ som är ett annat måste

^Åsså Nashville, ett par timmar med cab norrut. Yihaaa!

Vill du ha tips på bra och billigt hotell i Memphis kan du höra av dig

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 28 May 2012, 14:21, edited 3 times in total.

28 May 2012, 14:09
Profile WWW

Beror väl på vilken musik du är ute efter, men om du kan tänka dig att flyga runt är väl blues i Memphis och country i Nashville ett alternativ. Kanske max 40 mils körning däremellan.

28 May 2012, 14:12
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Det beror på vad du har för intressen. Chicago skulle nog bli mitt tips, dels pga närheten och bekvämligheten vid hemresan, men också för "Windy City's" stora utbud vad gäller kultur, underhållning och historia.

Det är ungefär så jag tänker, det finns lite av allt möjligt i Chicago. Man kan göra lite olika saker varje dag.
Vad det gäller intressen så är väl det mesta intressant egentligen. Man lär sig alltid nåt nytt om man är lite öppen för äventyr. :)
Detta blir f.ö. första resan till USA för mig så det kommer bli mer att uppleva kulturen än att springa och kolla på sevärdheter som turister normalt gör.

Det ska jag läsa på lite om, tackar om tipset :)

Joshunznera wrote:
Mempis! solklart resmål för den bluesintresserade 8) Lätt att ta sig till från Chicago tex (typ 2 timmar med Delta)

...

^Åsså Nashville, ett par timmar med cab norrut. Yihaaa!

Memphis har jag också haft i tankarna, men det kanske passar bättre till en annan resa där man kan resa runt till flera städer under ett par, kanske tre veckor, och beta av Memphis, Nashville och andra närliggande trevliga städer.

Ersmarker wrote:
Beror väl på vilken musik du är ute efter, men om du kan tänka dig att flyga runt är väl blues i Memphis och country i Nashville ett alternativ. Kanske max 40 mils körning däremellan.

Som jag skrev så är det blues, rock och jazz jag primärt är ute efter. Visst, väldigt brett då det finns många typer av t.ex blues. Men en stad där man kan uppleva lite olika typer av "bra" sub-genrer till ovanstående stilar vore ju inte fel. Annars är det ju delta blues som är förkärleken, och sedan [blues]rock såsom Cream.
Det kommer bara bli Minneapolis och ytterligare en stad under denna resa, tiden räcker inte riktigt till för att resa till fler ställen känns det som. Det får bli en senare resa att åka runt till flera städer i USA(bilresa kust till kust kanske, via södern)

28 May 2012, 17:03
Profile

Av de städer som nämns i första posten så har jag bara varit i sf och chicago. Båda mycked häftiga städer med sin egen charm. Musiklivet där har jag noll koll på tyvärr.

Sf känns lite mer europeiskt och utvecklat. Det märks att kalifornien som stat och framför allt frisco som stad ligger i framkant i usa. Här lyser det svulstiga, överdrivna och macho-aktiga med sin frånvaro lite grann och det är lite mer avslappnat, som europa.

Vill man se charmiga och häftiga skyskrapor så är chicagos innerstad att rekommendera. De är inte lika gråa och blockformade som i många andra städer. Sears tower och hancook building är sevärda vyer.

28 May 2012, 22:38
Profile

Memphis är att rekommendera som Josh också sa. Texas är bra med men ett helheten under sommaren, du har otroligt många musikaffärer i som är bra där, som t.ex heart of Texas där srv köpte sin nr1.

Memphis är en stad med så mycket värme och känsla, om det musiken du vill åt så rekommenderar jag följande

Memphis och New Orleans, the land of Dreams. Det senare är bokstavligen ett land i sig med tanken på så mångkulturellt det är både när det kommer musiken och maten.

29 May 2012, 08:34
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]