|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Blir det en Grexit i sommar?...
| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Blir det en Grexit i sommar?...
Jag skall inte tjata eller säga ”va vad det jag sa”. Men jag tror att alla skulle tjäna på om faktiskt flera länder släppte sin Euro-valuta, som likt 5-årsplanen i gamla Sovjet aldrig har fungerat. Euron är som sagt ett politiskt projekt, och jag kommer så väl ihåg när Europaministern Ulf Dinkenspiel satt i Tv-soffan och talade sig varm för EMU-projektet.
Så här i backspegel när alla skäller på Grekerna, ser man på vem som initialt tjänade på EMU-projektet så är det främst dom välfungerande ekonomierna i norra Europa, som med hjälp av ökad köpkraft i form av krediter har kunna exporterat sina produkter som tex tyska bilar till södra Europa. Förmodligen var det dessa fördelar Dinkenspiel såg, men priset får idag dom sämre fungerande ekonomierna betala.
Det är aldrig bra att ha en valuta som inte speglar den egna ekonomin, om tex den Svenska kronan skulle kosta 50% mer mot omvärlden så skulle vi med stor sannolikhet ha ett helvete eftersom ingen export skulle fungera. Exakt samma problem som flera Sydeuropeiska länder har just nu.
Nu finns det två vägar att gå, dvs låna, låna och åter låna (våra skattepengar) eller låta EMU-skiten gå i sank. Jag tror ju fortare projektet spricker ju snabbare kommer flera länder vara tillbaka på banan. Grekland sätt att förhålla sig till det gemensamma (staten) är inget nytt med sin extremt låga skattemoral, men låt förhållningssättet spegla den egna valutan Drachme, typ 30 > 40% ner mot Euron, Spaniens Peso 30% ner och Italiens lire 20% ner osv.
Vad tror ni, blir det svettig i sommar och en Grexit?
/Ulf
Last edited by Abe Normal on 19 May 2012, 20:38, edited 1 time in total.
|
| 19 May 2012, 20:12 |
|
 |
|
TC 7
Joined: 11 Jan 2008, 14:04 Posts: 651 Location: Kungliga Hufvudstaden Southside
|
 Re: Blir det en Grexit i sommar?...
IMO.... EU suger och därmed Euro likaså, det är bara politiker och bankfolk som vill leka med oss som spelpjäser och tjäna pengar på det , dom är maktgalna posers och pengakåta pappersvändare,
_________________ ------------------------- TC s heaven
"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger" Elmer Diktonius.
|
| 19 May 2012, 20:37 |
|
 |
|
Abe Normal
|
TC 7 wrote: IMO.... EU suger och därmed Euro likaså, det är bara politiker och bankfolk som vill leka med oss som spelpjäser och tjäna pengar på det , dom är maktgalna posers och pengakåta pappersvändare, Jag tror faktiskt att företagen har varit dom mest drivande. Projektet drivs självklart på flera plan, dvs. dels som ett politiskt, fredsfrämjande och stabiliserande projekt (tanken från början). Men vinnarna ur ekonomisk synvinkel har varit dom exporterande företagen som tex Tyska företag och faktiskt Tyska, Franska och UK-banker som har kunnat ge generösa lån till låg ränta som i sin tur har drivit på fastighetspriser och låtit alla bli rika på sina bostäder (läs Spanien). Vi kan idag skälla på politiker MEN dom som har tjänat pengarna är företagen, och allt har drivits på av en generös kreditgivning. I backspegeln är det ett otroligt invecklat projekt, det är lätt att hänge sig åt att tex. Grekerna, Spanjorer mfl. har slarvat, MEN man får inte glömma bort att det är bankerna många gånger från bla norra Europa som har ”dopat” marknaderna med sina generösa lån för att kunna tjäna stora pengar. Desto mer man tänker på det ju kusligare blir det. Politikerna har säkert många gånger varit välmenande medan dom med pengarna har med politikernas goda minne (eller okunskap) kunnat utnyttja situationen och därmed också kunnat tjäna stora pengar. /Ulf
|
| 19 May 2012, 21:09 |
|
 |
|
TC 7
Joined: 11 Jan 2008, 14:04 Posts: 651 Location: Kungliga Hufvudstaden Southside
|
företagen, banker har stor maktpåverkan på politiker, då båda vill ha tillväxt för båda tjänar på det
_________________ ------------------------- TC s heaven
"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger" Elmer Diktonius.
|
| 19 May 2012, 21:36 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Abe Normal wrote: Jag skall inte tjata eller säga ”va vad det jag sa”. Men jag tror att alla skulle tjäna på om faktiskt flera länder släppte sin Euro-valuta, som likt 5-årsplanen i gamla Sovjet aldrig har fungerat. Euron är som sagt ett politiskt projekt, och jag kommer så väl ihåg när Europaministern Ulf Dinkenspiel satt i Tv-soffan och talade sig varm för EMU-projektet.
Så här i backspegel när alla skäller på Grekerna, ser man på vem som initialt tjänade på EMU-projektet så är det främst dom välfungerande ekonomierna i norra Europa, som med hjälp av ökad köpkraft i form av krediter har kunna exporterat sina produkter som tex tyska bilar till södra Europa. Förmodligen var det dessa fördelar Dinkenspiel såg, men priset får idag dom sämre fungerande ekonomierna betala.
Det är aldrig bra att ha en valuta som inte speglar den egna ekonomin, om tex den Svenska kronan skulle kosta 50% mer mot omvärlden så skulle vi med stor sannolikhet ha ett helvete eftersom ingen export skulle fungera. Exakt samma problem som flera Sydeuropeiska länder har just nu.
Nu finns det två vägar att gå, dvs låna, låna och åter låna (våra skattepengar) eller låta EMU-skiten gå i sank. Jag tror ju fortare projektet spricker ju snabbare kommer flera länder vara tillbaka på banan. Grekland sätt att förhålla sig till det gemensamma (staten) är inget nytt med sin extremt låga skattemoral, men låt förhållningssättet spegla den egna valutan Drachme, typ 30 > 40% ner mot Euron, Spaniens Peso 30% ner och Italiens lire 20% ner osv.
Vad tror ni, blir det svettig i sommar och en Grexit?
/Ulf Det är en stor fråga och jag är för dåligt insatt men svaret ligger inom räckhåll för 'vad får det kosta' och 'vem ska betala'? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 19 May 2012, 21:47 |
|
 |
|
Abe Normal
|
TC 7 wrote: företagen, banker har stor maktpåverkan på politiker, då båda vill ha tillväxt för båda tjänar på det Håller med, alla vill ha tillväxt! Men problemet blir när (skall vi säga) en valuta skapas utan ekonomisk förankring, så händer saker som man först kanske inte kan förutse (iaf inte gemene man). Det som händer akut just nu, är att det med stor sannolikhet sker en kapitalflykt därför att medborgaren i tex. Spanien och Grekland inte längre litar på sina banker. Det som händer då är att ALLA säkrar sina tillgångar vilket i praktiken förvärrar problemen ytterligare. Det är bara ett exempel på något som man från politiskt håll INTE vill skall hända men som den rationelle individen/företaget ändå gör. Det blir som ett ytterligare hål i vattendammen och där man faktiskt nu (nästan) desperat försöker täppa till hålen. Du kan laga ett eller ett par hål, men blir det ett hundratal så brister dammen. /Ulf
|
| 19 May 2012, 22:03 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Renegade wrote: Det är en stor fråga och jag är för dåligt insatt men svaret ligger inom räckhåll för 'vad får det kosta' och 'vem ska betala'?
/R Jag har heller inga entydiga svar. Ett stort problem är att INGEN kan överblicka konsekvenserna, det är bla. därför Grekland får nya lån fast sannolikt alla initierade är medvetna om att pengarna inte kommer tillbaka. Dom som kommer att få betala (om pengarna inte kommer tillbaka) är du och jag, det vet man. Eftersom det är våra framtida skattepengar som är garantier för nya lån. Det är ett otroligt invecklat spel där ingen kan se konsekvenserna. Det alla sannolikt vet är att det kommer att bli en akut efterfrågandekris eftersom det ekonomiska systemet iaf på kort sikt kommer att kollapsa. Alla fasta värden som tex bostäder kommer att falla, exporten faller pga utebliven efterfrågan och i princip alla stater (om inte i hela världen) kommer att behöva belåna sig för löpande utgifter, exakt samma scenario som i dagens södra Europa. Det är sådana otroliga belopp det handlar om, dels bankernas fordran som riskerar att försvinna. Läste idag att den preliminära siffran för ett Grekiskt utträde är en kostnad på 3.600 miljarder kronor för EMU, det är sådana siffror så att man åker tillbaka till stenåldern, iaf till tyskt tjugotal… /Ulf
Last edited by Abe Normal on 19 May 2012, 22:52, edited 1 time in total.
|
| 19 May 2012, 22:25 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Dubbelpost....
|
| 19 May 2012, 22:50 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
En läsvärd artikel i dagens DN av Peter Wolodarski som jämför Greklands kris med Argentinas kris 2001: _ _ _ Att en oansvarig politik bäddat för moraset håller nog de flesta med om. Att andra EU-länder efterlyser strukturreformer och ekonomiskt ansvarstagande är begripligt. Men mer relevant just nu är att den ordinerade krismedicinen, i praktiken ekonomisk svält, fungerar lika illa i Grekland som i Argentina 2001. Åtstramningarna har än så länge bara förstärkt nedgången, vilket i sin tur gjort det svårare att ta sig ur skuldfällan. Marknaden har inte belönat Grekland med lägre räntor – ett huvudargument för det kortsiktiga saneringstänkandet – utan oroar sig i stället för att landet ska ställa in betalningarna och lämna euron._ _ _ http://www.dn.se/ledare/signerat/peter- ... erdyningar/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 20 May 2012, 21:16 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Renegade wrote: En läsvärd artikel i dagens DN av Peter Wolodarski som jämför Greklands kris med Argentinas kris 2001:
/R Jag kör den korta varianten. Jag läste också artikeln och jag gillar dessutom Wolodarski som känns som en äkta humanist och han är dessutom påläst, tycker också att han i princip är inne på samma synsätt som här i tråden. Sedan brukar DN bjuda in kolumnister som tex. i dagens tidning med en artikel av David Brooks (USA-högern) som svamlar om egoism och att det behövs en högre mänsklig kraft som skall hålla den girige medborgaren i schack. Jag tror tvärtemot att girighet är en alldeles utmärk drivkraft. Tillspetsat, Europas grundläggande problem stavas med två ord, utebliven tillväxt. Lösningen på problemet är tillväxt, det finns inget annat svar. Så länge tillväxten inte kommer igång så kommer turbulensen som vi nu ser återkomma (jag sätter hela min gitarrsamling i pant). Jag tror det aldrig, aldrig kommer att gå att spara eller som nu svälta sig till tillväxt, utan tvärtom det ser bara ut att förvärra problemen. En viktig sak till, Greklands egentliga problem är inte svinaktig låg skattemoral, korruption, extremt låg tilltro till politiker och det gemensamma, svag tillväxt, feta pensionsvillkor och utebliven innovation som skapar tillväxt. Utan det har med stor sannolikhet alltid varit så i modern tid. Ingenting är nytt, exakt samma scenario gäller hos flera länder i södra Europa fast då i olika grad. UTAN problemet uppstår först när länderna sätter på sig en ekonomisk kostym som man som land inte har täckning för eller man saknar helt enkelt den tradition som är en förutsättning för att systemen skall fungera. Jag tror att väldigt mycket av svaret ligger där. Grekland skulle mycket väl kunna fortsätta precis som förut, kanske inget bra i våra ögon men väl så bra utifrån deras egen tradition OM dom bara hade haft en valuta som var värd hälften gentemot omvärlden. Precis så som vi alla känner till Grekland, dvs ölen kostade 40 spänn på krogen här hemma och 12 spänn i Grekland. Nu skall dom här sydländerna svälta sig till ekonomisk tillväxt och till en ekonomisk innovationsnivå som dom aldrig har haft, skall grekerna börja bygga bilar och Appledatorer? Så man kan kortfattat säga, att from den dagen södra Europa fick en ny valuta så började problemen (vi kanske inte såg det till en början). Därför att medborgarna inte var och är beredd att göra det som är en förutsättning för att modellen skall fungera, tex det gå inte att ha ett totalt skatteuttag på runt 35% om norra delen av Europa ligger på runt + 50%. Eftersom skatter är en vikitg del av systemet. Återigen dom länder som tjänade på införandet av euron var dom redan rika och exportskickliga länderna, som samtidigt kunde erbjuda förmånliga krediter till den som köpte deras produkter, vi fick helt enkelt en större marknad (som Dinkenspiel ville). Grekland har sannolikt inte expoterat ett skit mer sedan inträdet, utan bara fått ett högre kostnadsläge och krediter som har öppnat för egen konsumtion och idag sitter grekerna djupt ner i skiten. Vi skall inte slå oss för bröstet, även vi i norra Europa har haft en god och inte minst en hög inhemsk efterfrågan som också har drivits på av generös kreditgivning (vem har inte blivit miljonär på sin bostad dom sista 20 åren?) /Ulf
|
| 21 May 2012, 16:00 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|