| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 fritös ngn?
är lite sugen på att skaffa en fritös till uteköket på landet. Frithttp://www.ljudbojen.com/posting.php?mode=post&f=8#ös inomhus vill jag inte ha men ute i det fria kan man ju osa på lite tänkte jag. Tempura på grönsaker eller räkor tex Nåväl, jag är novis på fritöser och undrar lite om det funkar med en sån där vanlig elgigantenmodell för en tusenlapp? Vad har man för olja? (olika kokpunkter ju) och vad gör man maed oljan efter friteringen? Måste man ha ny olja varje gång om man bara friterar typ varannan vecka. Tacksam för info från er som är lite mer drivna i frityrens ädla konst
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 May 2012, 18:58 |
|
 |
|
Jean
|
 Re: fritös ngn?
Finns fritös olja eller matolja i affärerna båda friteras vis 180
Man låter oljan ligga kvar i fritösen Man kan behöva sila bort lite matrester emellanåt Man byter när den är för skitig eller när det börjar smaka illa För 1000 kr får man en bra en
Köp hellst en löstagbara delar Inte en en i plast som inte går att plocka isär Är så svårt att rengöra dem Man vill kunna skölja ut olje behållaren utan att få vatten på värmaren Eller elektroniken
|
| 18 May 2012, 20:49 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Ursäkta om jag sticker in med en liten fritösfråga, men jag läste nånstans om fritöser där man bara har i typ en msk olja för att fritera 1 kg pommes frites. Någon som testat o har en åsikt?
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 18 May 2012, 23:14 |
|
 |
|
Jean
|
Lemmy wrote: Ursäkta om jag sticker in med en liten fritösfråga, men jag läste nånstans om fritöser där man bara har i typ en msk olja för att fritera 1 kg pommes frites. Någon som testat o har en åsikt? tyckte det vart helt okay men smakade inte som vanlig friterad
|
| 19 May 2012, 08:40 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Lemmy wrote: Ursäkta om jag sticker in med en liten fritösfråga, men jag läste nånstans om fritöser där man bara har i typ en msk olja för att fritera 1 kg pommes frites. Någon som testat o har en åsikt? grannen köpte en sån och bjöd på pommes "frites" förra sommaren. Kan liksom Jean konstatera att smaken var helt OK, ungefär som ugnssteks potatis. Det jag reagerade på var att det tog en jävla tid, typ 45 minuter  Hade han kört dom i ugnen hade han åstadkommit samma resultat på 20 minuter, med lika lite olja
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 May 2012, 09:02 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Konsten att frittera är att ha en fritös som garanterat håller 190 grader oavsett hur mycket som fritteras. Om temperaturen understiger 185 gradrr, sugs oljan in i det som friteras. Vid rätt temperatur bubblar oljan utanpå och ger en rätt frittering.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 19 May 2012, 09:18 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Konsten att frittera är att ha en fritös som garanterat håller 190 grader oavsett hur mycket som fritteras. Om temperaturen understiger 185 gradrr, sugs oljan in i det som friteras. Vid rätt temperatur bubblar oljan utanpå och ger en rätt frittering. en kompis bodde i Kina i många år och lärde sig fritera. Hon nämnde att man skulle använda jordnötsolja vid friteringen eftersom den luktar mindre och inte osar lika lätt eftersom den har högre kokpunkt än traditionella oljor. Har ringat in denna, som det nog får bli: (bra att alla delarna går att maskindiska tex) http://www.tretti.se/hushallsapparater/ ... #reviews_a
|
| 19 May 2012, 09:37 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Konsten att frittera är att ha en fritös som garanterat håller 190 grader oavsett hur mycket som fritteras. Om temperaturen understiger 185 gradrr, sugs oljan in i det som friteras. Vid rätt temperatur bubblar oljan utanpå och ger en rätt frittering. en kompis bodde i Kina i många år och lärde sig fritera. Hon nämnde att man skulle använda jordnötsolja vid friteringen eftersom den luktar mindre och inte osar lika lätt eftersom den har högre kokpunkt än traditionella oljor. Har ringat in denna, som det nog får bli: (bra att alla delarna går att maskindiska tex) http://www.tretti.se/hushallsapparater/ ... #reviews_a Den fritösen skulle även jag kunna tänka mig. Jag har ingen erfarenhet/kunskap om jordnötsolja som medium, annat än att det blir jävligt dyrt. Om du ska köra den utomhus tror jag inte det spelar någon roll. Jag har även hört att jordnötsolja härsknar vansinnigt fort, men har som sagt ingen egen erfarenhet av det. 
|
| 19 May 2012, 09:49 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Joshunznera wrote: Lemmy wrote: Ursäkta om jag sticker in med en liten fritösfråga, men jag läste nånstans om fritöser där man bara har i typ en msk olja för att fritera 1 kg pommes frites. Någon som testat o har en åsikt? grannen köpte en sån och bjöd på pommes "frites" förra sommaren. Kan liksom Jean konstatera att smaken var helt OK, ungefär som ugnssteks potatis. Det jag reagerade på var att det tog en jävla tid, typ 45 minuter  Hade han kört dom i ugnen hade han åstadkommit samma resultat på 20 minuter, med lika lite olja Ok, tack för svaret, då kan jag lika gärna fortsätta att ugnssteka 
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 19 May 2012, 10:07 |
|
 |
|
Jean
|
Joshunznera wrote: en kompis bodde i Kina i många år och lärde sig fritera. Hon nämnde att man skulle använda jordnötsolja vid friteringen eftersom den luktar mindre och inte osar lika lätt eftersom den har högre kokpunkt än traditionella oljor. Har ringat in denna, som det nog får bli: (bra att alla delarna går att maskindiska tex) http://www.tretti.se/hushallsapparater/ ... #reviews_a men en sån där blir kanon lätt att rengöra jag tycker inte vanlig fritös olja luktar spec mycket jag skulle gissa på att jordnötsolja ger en annan smak oxå medans fritös / mat olja är mer neutral så att säga jag har testat rapsolja den färga av sig lite mer tex själv tycker jag om att göra egen pomme blir så jävla gott fast vill man ha den lite mer krispig / frasig såsom man får den på resturanger osv så måste man fritera den i 2 omgångar fryst pomme man köper är oftast förfriterad finns dem som är just för ugn och dem som är för egen fritering
|
| 19 May 2012, 10:21 |
|
 |
|
FenderBender
|
Jean wrote: själv tycker jag om att göra egen pomme blir så jävla gott fast vill man ha den lite mer krispig / frasig såsom man får den på resturanger osv så måste man fritera den i 2 omgångar fryst pomme man köper är oftast förfriterad finns dem som är just för ugn och dem som är för egen fritering Vilken restaurang tror du har tid att frittera i två omgångar? Det handlar om temperatur. För låg temp ger mjuk och fettdrypande pommes. Hög temp ger krispiga ditos. Enkelt och elementärt! 
|
| 19 May 2012, 10:32 |
|
 |
|
Jean
|
FenderBender wrote: Jean wrote: själv tycker jag om att göra egen pomme blir så jävla gott fast vill man ha den lite mer krispig / frasig såsom man får den på resturanger osv så måste man fritera den i 2 omgångar fryst pomme man köper är oftast förfriterad finns dem som är just för ugn och dem som är för egen fritering Vilken restaurang tror du har tid att frittera i två omgångar? Det handlar om temperatur. För låg temp ger mjuk och fettdrypande pommes. Hög temp ger krispiga ditos. Enkelt och elementärt!  har man inte en fritös av den kalibern som klarar att hålla sån hög tempratur så får man fritera 2 ggr om det är färsk potatis
|
| 19 May 2012, 11:12 |
|
 |
|
FenderBender
|
Jean wrote: har man inte en fritös av den kalibern som klarar att hålla sån hög tempratur så får man fritera 2 ggr om det är färsk potatis Om du ska fritera färsk potatis måste du låta stärkelsen dra ur i vatten, gärna över natten, innan du friterar. Men restauranger jobbar inte på det viset - om nu just restauranger ska vara någon sorts "benchmark" i sammanhanget. Hemma kan man fritera hur många gånger som helst, men på en restaurang ska allt som varit i fritösen en gång antingen ätas eller kastas. Vari ligger poängen i att ha en fritös som inte kan fritera? 
|
| 19 May 2012, 11:46 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag har en Zanuzzi fritös med två fack, bord och ben ingår, går på trefa. Om någon vill ha en riktig fritös.
|
| 19 May 2012, 19:29 |
|
 |
|
Joshunznera
|
davidihse wrote: Jag har en Zanuzzi fritös med två fack, bord och ben ingår, går på trefa. Om någon vill ha en riktig fritös. nu kokar vi! 
|
| 19 May 2012, 19:35 |
|
 |
|
Metamatic
|
Lidl har ibland erbjudande om fritöser. Jag köpte en i plåt som är lätt att plocka isär och enkel att rengöra och som håller 190 grader konstant, om man nu vill det. Tror att jag betalade 395:- för den och den slår ut min gamla dyra Tefalfritös med råge! Sen det där med att fritera potatis. Jag brukar skala dem (mjöliga potatis så klart King Edward är kung), köra dem i pommesskäraren, låta det ligga i vatten i 10-15 minuter och skölja dem. Sedan förvälla dem i 120 grader i ca 15 minuter. Lägga upp dem på papper så att de inte dryper och så att de svalnar. Sen lägger jag dem i en bunke och ställer in dem i kylen. När det väl ska stekas eller grillas kött, tar jag ut dem från kylen, sätter fritösen på 180 grader och friterar dem gyllenbruna, tar ca 3-4 minuter. Det är så de gör i Pommesens förlovade land, Belgien. 
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 20 May 2012, 00:10 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: Vilken restaurang tror du har tid att frittera i två omgångar? Det handlar om temperatur. För låg temp ger mjuk och fettdrypande pommes. Hög temp ger krispiga ditos. Enkelt och elementärt!  Självklart ska "riktiga" pommes frites dubbelfriteras. Fråga bara hos Antoine på Place Jourdan i Bryssel, världen bästa pommes frites-kiosk! http://www.maisonantoine.be/index.php?o ... =2&lang=enSen att majoriteten av alla restauranger säkerligen inte gör det, det är en annan femma.
|
| 20 May 2012, 01:16 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: Vilken restaurang tror du har tid att frittera i två omgångar? Det handlar om temperatur. För låg temp ger mjuk och fettdrypande pommes. Hög temp ger krispiga ditos. Enkelt och elementärt!  Självklart ska "riktiga" pommes frites dubbelfriteras. Fråga bara hos Antoine på Place Jourdan i Bryssel, världen bästa pommes frites-kiosk! http://www.maisonantoine.be/index.php?o ... =2&lang=enSen att majoriteten av alla restauranger säkerligen inte gör det, det är en annan femma. Ehhh... Nu tycker jag nog att du blivit lite fartblind när du drar upp klassiska Antoine i Bryssel som en referens för pommes i Sverige. Jag har tappat räkningen på de gånger jag ätit pommes på Antoines - och alltid njutit i fulla drag varje gång, världens godaste pommes enligt mitt sätt att se på saken. Enda konkurrensen är möjligen "streetcorner vendors" som säljer fish n' chips i centrala London. Men Antoines verksamhet, liksom Londons street vendors, styrs inte av samma lagar och traditioner som svenska restauranger. Det gör heller inte alla franska krogar som har gott renommé i matbranschen. Att doppa pommes frites två gånger i fritösen är inte tillåtet i vårt land. Punkt slut! 
|
| 20 May 2012, 15:39 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
FenderBender wrote: Ehhh... Nu tycker jag nog att du blivit lite fartblind när du drar upp klassiska Antoine i Bryssel som en referens för pommes i Sverige. Jag har tappat räkningen på de gånger jag ätit pommes på Antoines - och alltid njutit i fulla drag varje gång, världens godaste pommes enligt mitt sätt att se på saken. Enda konkurrensen är möjligen "streetcorner vendors" som säljer fish n' chips i centrala London. Men Antoines verksamhet, liksom Londons street vendors, styrs inte av samma lagar och traditioner som svenska restauranger. Det gör heller inte alla franska krogar som har gott renommé i matbranschen. Att doppa pommes frites två gånger i fritösen är inte tillåtet i vårt land. Punkt slut!  Smaken är som baken men vad kan hända rent hälovårdmässigt (eller varför är det inte tillåtet?)? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 20 May 2012, 15:47 |
|
 |
|
Jean
|
Renegade wrote: FenderBender wrote: Ehhh... Nu tycker jag nog att du blivit lite fartblind när du drar upp klassiska Antoine i Bryssel som en referens för pommes i Sverige. Jag har tappat räkningen på de gånger jag ätit pommes på Antoines - och alltid njutit i fulla drag varje gång, världens godaste pommes enligt mitt sätt att se på saken. Enda konkurrensen är möjligen "streetcorner vendors" som säljer fish n' chips i centrala London. Men Antoines verksamhet, liksom Londons street vendors, styrs inte av samma lagar och traditioner som svenska restauranger. Det gör heller inte alla franska krogar som har gott renommé i matbranschen. Att doppa pommes frites två gånger i fritösen är inte tillåtet i vårt land. Punkt slut!  Smaken är som baken men vad kan hända rent hälovårdmässigt (eller varför är det inte tillåtet?)? /R för att du med färre posts inte kan tillrättavisa en äldre bojjare med mycket fler posts ? 
|
| 20 May 2012, 16:02 |
|
 |
|
FenderBender
|
Renegade wrote: FenderBender wrote: Ehhh... Nu tycker jag nog att du blivit lite fartblind när du drar upp klassiska Antoine i Bryssel som en referens för pommes i Sverige. Jag har tappat räkningen på de gånger jag ätit pommes på Antoines - och alltid njutit i fulla drag varje gång, världens godaste pommes enligt mitt sätt att se på saken. Enda konkurrensen är möjligen "streetcorner vendors" som säljer fish n' chips i centrala London. Men Antoines verksamhet, liksom Londons street vendors, styrs inte av samma lagar och traditioner som svenska restauranger. Det gör heller inte alla franska krogar som har gott renommé i matbranschen. Att doppa pommes frites två gånger i fritösen är inte tillåtet i vårt land. Punkt slut!  Smaken är som baken men vad kan hända rent hälovårdmässigt (eller varför är det inte tillåtet?)? /R Det som en gång tillagats i ett restaurangkök, måste snabbfrysas och sedan tillagas igen, inte mindre än 4 tim efter den första tillagningen. Så är lagen. Fråga Plan & Miljökontoren runt om i landet hur det kan komma sig.  Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll - men vem är jag att döma? 
|
| 20 May 2012, 16:07 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Jean wrote: själv tycker jag om att göra egen pomme blir så jävla gott fast vill man ha den lite mer krispig / frasig såsom man får den på resturanger osv så måste man fritera den i 2 omgångar fryst pomme man köper är oftast förfriterad finns dem som är just för ugn och dem som är för egen fritering Vilken restaurang tror du har tid att frittera i två omgångar? Det handlar om temperatur. För låg temp ger mjuk och fettdrypande pommes. Hög temp ger krispiga ditos. Enkelt och elementärt!  jag har ju ingen restaurang men däremot har jag tid. Får man dubbelfritera då tro? Ovasett vilket så kommer jag nog mest att använda min nya fritös till annat än just potatis. Tex hemmagjorda vårrullar eller dumplings, tempura på räkor eller grönsaker, Wienerschnitzel och kolokithokeftedes. För att nu inte nämna donuts 
|
| 20 May 2012, 17:06 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: Det som en gång tillagats i ett restaurangkök, måste snabbfrysas och sedan tillagas igen, inte mindre än 4 tim efter den första tillagningen. Så är lagen. Fråga Plan & Miljökontoren runt om i landet hur det kan komma sig.  Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll - men vem är jag att döma?  Även om mina erfarenheter av belgiska myndigheter inte direkt är särskilt positiva, kan jag tänka mig att de är ngt mer pragmatiska än vissa svenska diton. Men krävs alltså verkligen nedfrysning. Kan man inte bara snabbt kyla till kylskåpstemperatur? Fryser du alltså ner såserna som görs under dagen om de sen ska värmas upp och serveras till middagarna på kvällen? Enda alternativet är at varmhålla dem hela dagen, eller?
|
| 20 May 2012, 18:08 |
|
 |
|
Renegade
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: Det som en gång tillagats i ett restaurangkök, måste snabbfrysas och sedan tillagas igen, inte mindre än 4 tim efter den första tillagningen. Så är lagen. Fråga Plan & Miljökontoren runt om i landet hur det kan komma sig.  Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll - men vem är jag att döma?  Även om mina erfarenheter av belgiska myndigheter inte direkt är särskilt positiva, kan jag tänka mig att de är ngt mer pragmatiska än vissa svenska diton. Men krävs alltså verkligen nedfrysning. Kan man inte bara snabbt kyla till kylskåpstemperatur? Fryser du alltså ner såserna som görs under dagen om de sen ska värmas upp och serveras till middagarna på kvällen? Enda alternativet är at varmhålla dem hela dagen, eller? Vi fick en ny livsmedelslag 2006 som bygger på olika EU-direktiv. Med den nya lagstiftningen gick man från 'det SKA vara 8 grader i kylen om du förvarar mat där' till säker livsmedelshantering dvs. det kan vara OK att förvara mat i 12 grader om det är under en kort period. Jag kan inte förstå att fritera potatis två gånger skulle innebära att det innebär icke säker livsmedelshantering (ohygieniskt). Det fanns ett larm om att det bildades det cancerogena ämnet akrylamid när potatis friterades men det kan väl inte ligga bakom. Just curious. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 20 May 2012, 20:58 |
|
 |
|
Renegade
|
Jean wrote: för att du med färre posts inte kan tillrättavisa en äldre bojjare med mycket fler posts ?  Så är väl hierarkin i OT-delen. /R
|
| 20 May 2012, 21:00 |
|
|