| Author |
Message |
|
Barry
|
 Förslag på läsplatta (?)
Jag ska snart ut och flyga, och tänkte att det kunde vara kul att ha med en sådan där liten bildskärm som man kan se filmer på. Jag vet inte om den heter "läsplatta" eller något annat, men den behöver alltså inte kunna läsa en dvd-skiva utan endast ett USB-minne. Är det någon här som har erfarenhet av, och kan rekommendera en dylik tingest?
|
| 17 May 2012, 14:09 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Förslag på läsplatta (?)
det du är ute efter kallas "tablet PC" eller om det är en sån där tramsplatta "iPad"
Vill du koppla in yttre källor utan att behöva gå med i någon sekt ska du välja tablet PC. Detsamma gäller om du vill koppla till en USB-enhet (det kan du inte göra på en iPad)
tablet PC finns med Windows eller (vanligare) med Android OS
I höst kommer Windows 8 och det blir magiskt bra på en tablet. Kommer att sopa banan med alla tramsiga äppelplattor
mina (något partiska) 5 cent
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 May 2012, 17:48 |
|
 |
|
Barry
|
Tack för svaret! Jag ska genast googla på "tablet pc"!
|
| 17 May 2012, 18:33 |
|
 |
|
Blues66
|
Joshunznera wrote: det du är ute efter kallas "tablet PC" eller om det är en sån där tramsplatta "iPad"
Vill du koppla in yttre källor utan att behöva gå med i någon sekt ska du välja tablet PC. Detsamma gäller om du vill koppla till en USB-enhet (det kan du inte göra på en iPad)
I höst kommer Windows 8 och det blir magiskt bra på en tablet. Kommer att sopa banan med alla tramsiga äppelplattor
mina (något partiska) 5 cent Hej! Jag har ibland problem med att uppfatta alltför subtila åsikter från medmänniskor, tror du att du kan förtydliga dina känslor kring Apple vs Windows något? Tack på förhand! Magnus
|
| 17 May 2012, 21:59 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
,
Last edited by Andreas Nyström on 18 May 2012, 14:49, edited 2 times in total.
|
| 17 May 2012, 22:48 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Blues66 wrote: Joshunznera wrote: det du är ute efter kallas "tablet PC" eller om det är en sån där tramsplatta "iPad"
mina (något partiska) 5 cent Hej! Jag har ibland problem med att uppfatta alltför subtila åsikter från medmänniskor, tror du att du kan förtydliga dina känslor kring Apple vs Windows något? Tack på förhand! Magnus nja mitt problem men Apple i allmänhet är att det är ett system som är alltför låst för min smak. Jag gillar att klicka och dra utan att blanda in en massa iTunes och annat skt. Men som sagt, jag är nog lite partisk eftersom jag har försörjt mig på Windowsbaserade system i snart 30 år. Det finns ju de som gillar IPad också och dom är säkert saliga i sin tro. Ungefär som att jämföra en Merca med ett X2000-tåg kanske. Bägge går som på räls, men bara den ena går att åka med till Långedrag
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 May 2012, 22:56 |
|
 |
|
Axewall
|
Vill du ENDAST läsa så ska du kolla Iriver Story HD. No-nonsense läsplatta med mycket bra skärm för att läsa.
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 18 May 2012, 13:41 |
|
 |
|
bjoel
|
Axewall wrote: Vill du ENDAST läsa så ska du kolla Iriver Story HD. No-nonsense läsplatta med mycket bra skärm för att läsa.
/Mats Nu skrev ju trådskaparen "se på film" så jag tror inte e-ink är rätt (även om jag själv är kär i min Kindle, Josh åsikter till trots  )
|
| 18 May 2012, 13:55 |
|
 |
|
pafal
|
Köp en iPad och slipp besväret.
:popcorn:
|
| 18 May 2012, 14:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
bjoel wrote: Axewall wrote: Vill du ENDAST läsa så ska du kolla Iriver Story HD. No-nonsense läsplatta med mycket bra skärm för att läsa.
/Mats Nu skrev ju trådskaparen "se på film" så jag tror inte e-ink är rätt (även om jag själv är kär i min Kindle, Josh åsikter till trots  ) Vaddå, jag har väl inte dissat Kindle? Kommer sannolikt att köpa lillebrorsan till din Kindle innan sommaren, bra läsplatta, till bra pris, som går ner i fickan 
|
| 18 May 2012, 14:50 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Joshunznera wrote: bjoel wrote: Nu skrev ju trådskaparen "se på film" så jag tror inte e-ink är rätt (även om jag själv är kär i min Kindle, Josh åsikter till trots  ) Vaddå, jag har väl inte dissat Kindle? Kommer sannolikt att köpa lillebrorsan till din Kindle innan sommaren, bra läsplatta, till bra pris, som går ner i fickan  Fast när det gäller Kindle snackar du väl "låst system" om något... 
|
| 18 May 2012, 15:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Ersmarker wrote: Fast när det gäller Kindle snackar du väl "låst system" om något...  nope, finns diverse workarounds för den händige  Fast ngn workaround för att få en USB-port till en iPad finns det inte i nuläget..
|
| 18 May 2012, 18:01 |
|
 |
|
bjoel
|
Joshunznera wrote: Vaddå, jag har väl inte dissat Kindle? Kommer sannolikt att köpa lillebrorsan till din Kindle innan sommaren, bra läsplatta, till bra pris, som går ner i fickan  Argumenten du använder mot Apple funkar lika bra mot Amazon. 
|
| 18 May 2012, 21:17 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Joshunznera wrote: Ersmarker wrote: Fast när det gäller Kindle snackar du väl "låst system" om något...  nope, finns diverse workarounds för den händige  Fast ngn workaround för att få en USB-port till en iPad finns det inte i nuläget.. Du menar att det inte finns "workarounds för den händige" när det gäller Apple? USB-port får man väl via camera connection kit, och med "workarounds" går det väl även att komma runt mjukvaruhindren för att använda porten "som vanligt", antar jag.
|
| 19 May 2012, 01:21 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Ersmarker wrote: Du menar att det inte finns "workarounds för den händige" när det gäller Apple? USB-port får man väl via camera connection kit, och med "workarounds" går det väl även att komma runt mjukvaruhindren för att använda porten "som vanligt", antar jag. ja ja ja, whatever 
|
| 19 May 2012, 03:55 |
|
|