| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Vad gör man i Umeå?
Nästa vecka åker jag till Umeå på tjänsteresa. Någon som har förslag på matställe och om det är något 'som händer' måndag/tisdag den 26-27/3-12.
/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 18 Mar 2012, 21:50 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Vad gör man i Umeå?
Eurasia i centrum har åtminstone varit en bra restaurang med brett utbud. Annars är min favorit den indiska restaurangen vid busstationen.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 18 Mar 2012, 22:19 |
|
 |
|
Captain Backfire
|
Inomhusfestivalen Umeå Open är den veckan men Måndag-Tisdag vet jag inte hur mycket som händer förutom Mikael Wiehe om det faller dig på läppen. http://www.umeaopen.se/umeaopen/artiste ... yrkan-263/
|
| 18 Mar 2012, 22:37 |
|
 |
|
spindeln
|
Eurasia...haha.....sämst!
|
| 18 Mar 2012, 23:48 |
|
 |
|
P90
|
Har hört folk skryta över maten på: http://www.viktoriaumea.se/Har inte varit där själv dock, går nästan aldrig ut nuförtiden men de få gånger det händer så brukar jag gå hit: http://www.lottas.nu/ kallas "returmarknaden" el. "återvinninningscentralen" i folkmun p.g.av besökarnas höga medelålder, förutom en ålderstigen kundkrets så har de kunnig personal, bra sortiment av whisky och öl, samt god mat.
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
Last edited by P90 on 19 Mar 2012, 14:19, edited 1 time in total.
|
| 19 Mar 2012, 13:39 |
|
 |
|
spindeln
|
Frasses burgare är väl ok.....finns nån ok Pizzeria också och sen det där lite "lysigare" vid buss-stationen.
McDonalds vid Silverpilen är inte heller fel.
|
| 19 Mar 2012, 14:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
spindeln wrote: Frasses burgare är väl ok.....finns nån ok Pizzeria också och sen det där lite "lysigare" vid buss-stationen.
McDonalds vid Silverpilen är inte heller fel. Ja då är det illa ställt på orten, om McDonalds räknas till ett av de bättre 'matställena' 
| 19 Mar 2012, 16:25 |
|
 |
|
Jean
|
Mike Leaf wrote: Ja då är det illa ställt på orten, om McDonalds räknas till ett av de bättre 'matställena'  håller med avskyr när man är ute med jobbet och det enda som finns är mcd jag menar, varför ens äta överhuvudtaget, är ju hungrig igen efter en kvart
|
| 19 Mar 2012, 16:35 |
|
 |
|
Plexiglas
|
bishop's arms e bra - de har ett ruggigt utbud på maltwisky och olika trapistöler... Käk har de också.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 20 Mar 2012, 12:12 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Plexiglas wrote: bishop's arms e bra - de har ett ruggigt utbud på maltwisky och olika trapistöler... Käk har de också. nu kokar vi!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 20 Mar 2012, 17:05 |
|
 |
|
leffje
|
Jag tycker att man går till stans 4sound butik och snackar Gibson med "ngn av" Åhdénbröderna 
_________________ Bojen sponsor
|
| 20 Mar 2012, 17:25 |
|
 |
|
FenderBender
|
leffje wrote: Jag tycker att man går till stans 4sound butik och snackar Gibson med "ngn av" Åhdénbröderna  Eller varför inte skoja med Hr Östman himself - eller Dr. Bengtsson som han envisas med att kalla sig?  Edit: om det är tidigare Estrad på Ö Kyrkogatan du menar, vill säga? 
|
| 21 Mar 2012, 12:37 |
|
 |
|
Renegade
|
Igår, i Umeå, åt jag riktig palt för första gången i mitt liv! /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 27 Mar 2012, 16:32 |
|
 |
|
FenderBender
|
Renegade wrote: Igår, i Umeå, åt jag riktig palt för första gången i mitt liv! /R Åja, riktig palt serveras endast i Piteå. Det du åt var väl nån halvmessyr - men antagligen fullt godkänd ändå! 
|
| 27 Mar 2012, 16:50 |
|
 |
|
Renegade
|
FenderBender wrote: Renegade wrote: Igår, i Umeå, åt jag riktig palt för första gången i mitt liv! /R Åja, riktig palt serveras endast i Piteå. Det du åt var väl nån halvmessyr - men antagligen fullt godkänd ändå!  För en nyinvigd - vad är skilnaden mellan Pitepalt och annan palt? /R
|
| 27 Mar 2012, 20:06 |
|
 |
|
FenderBender
|
Åja, riktig palt serveras endast i Piteå. Det du åt var väl nån halvmessyr - men antagligen fullt godkänd ändå!  [/quote] För en nyinvigd - vad är skilnaden mellan Pitepalt och annan palt? /R[/quote] Riktig palt är gjord på vetemjöl och potatis med rimmat sidfläsk som fyllning. Annan palt i det här fallet är gjord på kornmjöl och potatis. I ångermanland, där jag bor, gör man så kallad "kams" eller "flatpalt" med fläsket stekt på sidanom - vilket är ett skämt... Riktig palt är endast vetemjöl, potatis, salt och vatten. Med fläsket som fyllning. Man kan se skillnaden på att "riktig palt" är gul-vit på ytan medna kornmjölspalt (som är vanlig i västerbotten) är gråvit. 
|
| 27 Mar 2012, 20:36 |
|
 |
|
Plexiglas
|
FenderBender wrote: Åja, riktig palt serveras endast i Piteå. Det du åt var väl nån halvmessyr - men antagligen fullt godkänd ändå!  För en nyinvigd - vad är skilnaden mellan Pitepalt och annan palt? /R[/quote] Riktig palt är gjord på vetemjöl och potatis med rimmat sidfläsk som fyllning. Annan palt i det här fallet är gjord på kornmjöl och potatis. I ångermanland, där jag bor, gör man så kallad "kams" eller "flatpalt" med fläsket stekt på sidanom - vilket är ett skämt... Riktig palt är endast vetemjöl, potatis, salt och vatten. Med fläsket som fyllning. Man kan se skillnaden på att "riktig palt" är gul-vit på ytan medna kornmjölspalt (som är vanlig i västerbotten) är gråvit.  [/quote] ok, isåfall finns det många ställen där "riktig" palt görs 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 28 Mar 2012, 13:20 |
|
 |
|
FenderBender
|
Plexiglas wrote: ok, isåfall finns det många ställen där "riktig" palt görs  Om du någon gång är i Piteå rekommenderar jag ett besök på "Paltserian" i Öjebyn. 
|
| 28 Mar 2012, 14:06 |
|
|