Re: Elektrisk fråga (stereo)
Mer uppdateringar!
Nja, det är inte tryckrullen med mycket stor sannolikhet. Detta på grund av att Sony TC 630 bandspelaren är designad som en yxa i vissa avseenden. Mycket bra lösningar, stereodelen funkar bra. Ljudet är kalas i högtalarna, som även gör locket.
MEN
För det första så sitter tryckrullen på en fast axel som vid avspelning förs till själva drivaxeln för bandet. Ingen som helst fjädrande funktion någonstans.
För det andra så är det en fjäder monterad på ett sätt att den är alltid spänd,
alltid! När man ska spela upp bandet spänns fjädern mindre, personligen tycker jag att det borde vara tvärtom. den vilar när den inte används och spänns när den ska användas?!. Efter ha varit under konstant spänning i 40 år så har materialet gett upp i fjädern (fjädern är tunnare och mindre än en fjäder i en kulspetspenna). Nästan så jag skulle kunna tro att designen är gjord så FÖR att det ska slitas.
När man startar bandspelaren så är hastigheten normal men sjunker något efter en tids användande. Om man spänner den lilla fjädern som då sitter mellan motorns axel och ett gummihjul som driver just drivaxeln för bandet. Då ökar bandspelaren hastigheten genast till normal. Det är inte pga gummihjulen är slitna, de har grepp på samtliga ytor.
Det handlar om en liten liten fjäder. Man kanske ska ringa Sony och fråga om de har en sådan liggandes?
Hittade en bild på internet på en TC 630-D maskinellt samma.
http://www.welook4things.com/Update-04- ... d_0350.jpgI mitten ser vi en stålfärgad axel med en rem som gå upp mot vänster. Axeln är från motorn. Remmen driver hjulet uppe till vänster är till för spolning bakåt. Gummihjulet direkt till höger om motoraxeln är drivningen till spolen. Hjulet strax under motoraxeln har en fjäder som går ut mot höger. Det är den fjädern det handlar om.
På bilden är maskinen i "play". Man ser att fjädern är inte fullt spänd. Men när maskinen stoppas då först spänns fjädern fullt. Märklig lösning.
Nu ska min pensionerade far ut och fråga i gamla radiobutiker efter en likande fjäder. Kan bli ett äventyr.