| Author |
Message |
|
Lurwas
|
 Boots, fick sug efter boots
Jag fick plötsligt köpsug på ett par boots inför våren, och då jag vet att vi pratat skor här tidigare tar jag upp det mer er. Jag vill ha en tidlös modell som passar som vardagsko till jeans etc. Mina preferenser är en lägre bikerkänga, absolut inga vilda västern eller ridstövlar.  Gärna lite rock n roll, slacker, on the road -attityd över det hela. Lite som en välspelad dreadnought, sliten brun SG, ja, ni vet!  Jag vill köpa ett par som är gjorda i skinn så att de går att slita med stil. Men jag vill inte köpa ett par för flera lakan. Efter fullt Ebay-scannande och googlande tycker jag mig finna en relativt låg prisbild på den här typen av boots. Verkar finnas från 5-700 spänn!? Gissningsvis för att det är mycket low life som köper den här typen. Eller har jag en skev verklighetsuppfattning? Ge mig inspiration och tips!
| 14 Feb 2012, 00:50 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Boots, fick sug efter boots
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Feb 2012, 06:56 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Martens e fina grejjor. Men ett par Blundstone är inte fel heller.  Tyvärr så runt 500-700 normalpris är svårt om det inte är outlet eller rea men just nu i februari så kan man ju fynda på rea-rea om det finns nåt kvar. På Jerns/Nilson i GBG så finns det lite kvar på 50-70%. Timberland, Caterpillar. Udda modeller men fina dojjor.
|
| 14 Feb 2012, 09:55 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Blundstone är bra boots, men kanske lite mer stallbacke än rocklubb  Är du inne på den typen av boots kan jag även rekommendera Redback, Aussie made heavy duty boot. Har ett par såna (modell Easy Escape) som promenadboots på landet. Skitsköna och med en väldigt bra och slitstark sula (som sägs vara motståndig mot hästpiss, bara en sån sak...). Finns i svart och brunt. 7-800 ink frakt från Australien http://www.redbackboots.com/ubbkboots.html
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Feb 2012, 10:19 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Joshunznera wrote: Blundstone är bra boots, men kanske lite mer stallbacke än rocklubb  Är du inne på den typen av boots kan jag även rekommendera Redback, Aussie made heavy duty boot. Har ett par såna (modell Easy Escape) som promenadboots på landet. Skitsköna och med en väldigt bra och slitstark sula (som sägs vara motståndig mot hästpiss, bara en sån sak...). Finns i svart och brunt. 7-800 ink frakt från Australien http://www.redbackboots.com/ubbkboots.htmlDå är dom idealiska på en riktigt rocklubb mao 
|
| 14 Feb 2012, 11:03 |
|
 |
|
datakrumelur
|
Carolina Engineer boots är dyra men håller en halv livstid. Haft mina i 20 år, åkt hoj och supit in dem rejält! Vet att David på Broadway i GBG sålde såna för ett tag sedan. http://www.stompersboots.com/gtwy_engineer-011.php
|
| 14 Feb 2012, 12:12 |
|
 |
|
Lurwas
|
Tackar för goda inspel! Även om Joshunznera's tips om hästpiss-tåliga boots självklart lockar då man kan köra grisfylla med stil  Däremot så prickar Datakrumelur rätt på stilen! Även om @'s tips om Carolina vart bra, så sålde samma butik ett märke som hette Frye, och de har en hel del läckra boots! Dyrare, ja visst, men jag vart absolut inte bunden till 5-700, utan det var mer en fråga om det verkligen finns dugliga boots för den prislappen.  ett par riktigt slitna:  kanske skulle man slita in ett par sådana här  eller ett par  Hittade även ett par chukkas jag tyckte var läckra, hade passat bra som jobbsko för mig. Bra tips Datakrumelur! Fler inspel? 
| 14 Feb 2012, 14:15 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Frye är aldrig fel, fast just dom där ser ju för jävla raggaraktiga ut. Om du nu skiter i prislappen så öppnar sig helt nya områden. Då ska du såklart ha såna här från Jeffrey-West: Instant Keef! 
|
| 14 Feb 2012, 14:43 |
|
 |
|
Lurwas
|
Joshunznera wrote: Frye är aldrig fel, fast just dom där ser ju för jävla raggaraktiga ut. Om du nu skiter i prislappen så öppnar sig helt nya områden. Då ska du såklart ha såna här från Jeffrey-West: Instant Keef! Vad har ni för raggare hos er egentligen? Här kör de volvo och har myggjagare eller möjligen adidas pjux. Jag kan uppskatta de du länkade, de osar rock n roll helt klart! Men de är nog inte en sko som jag skulle betrakta som slitstark och tuff på det sättet. Jag skulle aldrig bära den på en festival exempelvis. Och för det jag söker nu så är det lite mycket ornament. Tyckte den nästan smakade lite gringo!  På tal om Frye så gillar jag att det är halvt lantlig stil, gränsar till natur/hippie, men funkar lika väl som biker, och lagom med attityd ihop med rätt kläder. Med andra ord så är den tidlös, och funkar ihop till det mesta. Men jag kan ha fel. En parentes är att det verkar vara bra typ av kjoltyg som gillart 
| 14 Feb 2012, 16:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Lurwas wrote:
Vad har ni för raggare hos er egentligen?
haha, inga raggare här förhoppningsvis. De raggare jag har sett brukar husera på Öland om sommaren. De har möjligen schletna jympadojjor med de vill helst av allt egentligen ha ett par Frye av den sort du visar ovan. Tyvärr blir det aldrig några Frye så de får nöja sig med ett par imitationer från DinSko med inåtlutande klack och "faux leather" 
|
| 14 Feb 2012, 16:51 |
|
 |
|
blueskalle
|
Kan helt klart rekommendera Blundtstone! Förmodligen de bästa skor/kängor, boots jag någonsin haft!
Kalle
|
| 14 Feb 2012, 18:20 |
|
 |
|
BlueGuitar
|
http://www.grenson.co.uk/en_gb/Fantastiska skor. Har två par själv. Dessa http://www.grenson.co.uk/en_gb/fredoch ett par som samma modell som dessa http://www.grenson.co.uk/en_gb/sharp-231 fast med gummisula (ändå gooyear-welted) och ljusbrunt läder. Om du har en stor budget så finns ju Trickers http://www.trickers.com/.
_________________ When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. -Jimi Hendrix
|
| 14 Feb 2012, 23:46 |
|
 |
|
Joshunznera
|
+1 på Trickers! Men stor budget behövs inte. De håller så länge att det ändå blir billigare (per år) än att köpa DinSko-skor varje år...
|
| 15 Feb 2012, 18:40 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: +1 på Trickers! Men stor budget behövs inte. De håller så länge att det ändå blir billigare (per år) än att köpa DinSko-skor varje år... Tror att det var där jag tittade in, på Jermyn Street? Det fanns inga priser i affären, s.k. casual shoes kostade £7-800, business +£1000 och dress shoes £1200 och uppåt. Visserligen handgjorda, efter ditt mått på foten, men jag tyckte att det var dyrt. Och det var för drygt 15 år sedan...
| 15 Feb 2012, 18:49 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Tror att det var där jag tittade in, på Jermyn Street? Det fanns inga priser i affären, s.k. casual shoes kostade £7-800, business +£1000 och dress shoes £1200 och uppåt. Visserligen handgjorda, efter ditt mått på foten, men jag tyckte att det var dyrt. Och det var för drygt 15 år sedan... Jorå, dom finns på Jermyn Street och har där en collection består av måttbeställda skor och som kanske vänder sig till andra än rockers  . Vanliga Trickers tillverkas också av riktiga shoemakers i skomakarstaden nr 1. Northampton (där fö de flesta stora skotillverkarna finns) Ett par riktiga "Country boots" (nedan) från Trickers håller livet ut och kostar knappt 3000 på plats. Dubbel lädersula på Goodyear welted läst gör att det är enkelt och relativt billigt att sula om dom när det blir dags. Jag har tagit med mig några skor och boots till Northampton några gånger och renoverat med hjälp av de äkta skomakarna. De fixar till skon så att den blir "som ny". En trevlig Ale-resa blir det dessutom på köpet. http://www.trickers.com
|
| 15 Feb 2012, 21:16 |
|
 |
|
troman
|
Köpte ett par Chelsea Boots på Trickers för över 20 år sedan. Nu börjar sidoresåren ge upp. Nya boots kostar runt 3000:-uppgav dom när jag var in på butiken i höstas. Nya resårer fixar Skomakare Andersson på Hantverkargatan för 350:- per sko. Det får nog bli det. När det gäller andra boots kan jag rekommendera Lejonkulan i Sickla köpcentrum. Bra sortiment och lägre priser än på annat håll. Lejonkulan kan också göra måttbeställda gitarrhalsband och motorcykelväskor. Trevligt bemötande dessutom!
|
| 16 Feb 2012, 15:08 |
|
 |
|
K-G
|
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 16 Feb 2012, 19:27 |
|
 |
|
K-G
|
själv funderar jag på att uppdatera mina till sådan häringa http://heppo.se/herrskor/stovlar-kangor ... n=Host2011
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 16 Feb 2012, 19:36 |
|
 |
|
Joshunznera
|
här ungdomar ser ni mina bluesboots  Dessa köpte jag hos en skomakare på Peloponessos i mitten på 80-talet och dom är faan outslitliga. Tror jag gav typ 300 för dom. Helt handgjorda 
|
| 16 Feb 2012, 22:13 |
|
 |
|
K-G
|
Joshunznera wrote: här ungdomar ser ni mina bluesboots  Dessa köpte jag hos en skomakare på Peloponessos i mitten på 80-talet och dom är faan outslitliga. Tror jag gav typ 300 för dom. Helt handgjorda  Kopia av de engineering boots jag har här...har haft de i över 10 år och de funkar än
|
| 16 Feb 2012, 22:19 |
|
 |
|
Joshunznera
|
K-G wrote: Kopia av de engineering boots jag har här...har haft de i över 10 år och de funkar än
nåja, det är väl snarare så att mina och dina boots bägge är kopior av de gamla Sears engineering-bootsen. Mina första hade jag när jag åkte Sportster 1971. Köpte dom på MC-hallen Rosenlundsgatan om jag minns rätt. Dom lånade jag ut till en tjej på Norderstrands camping 1972. Såg varken bootsen eller tjejen ngn mer gång  EDIT: Googlade lite och ser att den där typen av stövel tydligen härstammar ända från 30-talet 
|
| 16 Feb 2012, 22:29 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 17 Feb 2012, 16:43 |
|
 |
|
K-G
|
|
| 17 Feb 2012, 19:29 |
|
 |
|
Lurwas
|
Joshunznera wrote: här ungdomar ser ni mina bluesboots  Dessa köpte jag hos en skomakare på Peloponessos i mitten på 80-talet och dom är faan outslitliga. Tror jag gav typ 300 för dom. Helt handgjorda  Vad är det för jävla raggarboots!? 
| 19 Feb 2012, 14:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Lurwas wrote: Vad är det för jävla raggarboots!?  tja eftersom jag har dom på landet så är väl allt i sin ordning antar jag 
|
| 19 Feb 2012, 14:56 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 19 Feb 2012, 23:05 |