View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:03

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Hantverkarjävlar! 
Author Message

Borrade för bergvärme strax före jul och fick sumpgas i brunnshålet till dricksvattnet.
Hade en rörmokare här som satte på en luftinjektor (micronizer) på vattenledningen innan trycktanken.

Fick fakturan idag, och den idioten ville ha 2500 för den där plastmojängen :evil:
Gjorde en googling och hittade den för mellan 7-900 spänn på samtliga ställen.

Sen tog han 900 spänn för en flexslang, som rinkarby rör tar 150 för.

Har han rätt att ta vilken pris han vill på sånt man inte har gjort upp om?

16 Feb 2012, 21:24
Profile ICQ WWW

Post Re: Hantverkarjävlar!
I princip ja.. Man bör nog fråga innan vad prylar kostar.

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

16 Feb 2012, 21:51
Profile WWW

:evil:

16 Feb 2012, 22:06
Profile ICQ WWW

Varje gång jag anlitat hantverkare begär jag offert. Allt utöver offerten blir föremål för förhandling. :roll:

17 Feb 2012, 14:10
Profile ICQ WWW

Rörmokare är väl kända för att ordna en del av inkomsten via reservdelspriserna, snarare än timpengen (sorry om jag trampar på någon röris här på Bojen, men så går faktiskt snacket). De här priserna ser väl ut att bekräfta det. Själva brukar dom ha rejäl rabatt på delarna.

Offert på hantverkarjobb kan slå åt två håll. Om hantverkaren räknat för lågt, visst är det en chans till vinst då. Hantverkaren har dock rätt att lämna ett nytt pris om jobbet inte blir som planerat. Fast pris offerter innehåller i regel en 30-40% marginal på en rimlig jobbtid.

17 Feb 2012, 14:24
Profile WWW

Svenska manstimmar är svindyrt. Den som inte tror mig åk in till tex Volvo’s auktoriserade verkstäder. Där är 2.5k som hittat. Ett tips är att alltid ta in en offert, och precis som Kjelle säger att hantverkare säljer grejerna i sin tur och ofta till ett högre pris än ute i handeln (ett sätt att tjäna ännu mer pengar).

/Ulf

17 Feb 2012, 20:00
Profile

klistrar in ett inlägg jag skrev för ett par månader sedan hör på BOJen:

Jag hade fått en offert på byte av värmepanna plus en luft/vatten värmepump. Eftersom offerten var minst sagt summarisk så tog jag mig lite tid att Googla och Prisjakta vad grejjorna kostade (för mig)

Kom fram till att VVS-firman skulle ha nära 90.000 för själva arbetet. Jag skulle ju iofs "bara" behöva betala 45.000 efter ROT-avdraget...

Så jag gjorde en egen bedömning och kom fram till att jag själv kan göra pannbytet på (högt räknat) ca 10 timmar plus att jag behöver hjälp med att baxa ut den gamla och in den nya, säg att jag behöver hjälp i högt räknat 5 timmar. Totalt 15 mantimmar således. Om man tänker sig att VVS-killarna är lika flinka i fingrarna som en 58-årig kontorsarbetare så ska de alltså ha 6000:- i timmen....

För de 45.000 jag ska skulle betalt rörfirman kan jag ta tjänstledigt i ett par dagar och ta det lugnt med installationen och ändå få pengar över till en LP, NYC-resa eller vad jag nu hittar på...

-"jomen, du betalar ju inte bara för timmarna utan även för vår expertis" invände rör-chefen. Jo tjena, det handlar om att koppla ihop ett fåtal rör med klämringskopplingar, driftsätta och trimma in enligt en mycket noggrann instruktion på PDF. Det klarar jag med mina basala rörkunskaper och en gnutta ingenjörstänk. Det enda jag behöver köpa in är vakumpumpning av värmepumpen, det kostar 4000:- via den lokala värmepumsnissen (han heter förresten Nisse)

Hutlös prissättning således och det beror väl antagligen på att det är alldeles för få VVS-snubbar i Stockholm idag.

EDIT: och för att ytterligare belysa hur mycket VVS-firman tycker att deras "expertis" är värd kan jag ju tillägga att VVS-firman även har en hel del marginal på utrustningen de ska sälja till mig, uppskattningsvis ca 30.000 till...

Och ännu en edit daterad idag den 17 februari: Fick till slut tag i en firma från Enköping som åtog sig jobbet till ett fast pris på 14.000 (brutto före ROT) plus 2000 i reskostnad. Denna firma fixar även vakumsugningen inom denna kostnad. Själva utrustningen köper jag av firman till samma pris som det lägsta jag hittat på nätet.

Jag kommer således att ha sparat ca 66.000 netto genom att anlita en trevlig firma i Enköping istf den proppmätta rörisen i hemmakvarteren... Det lönar sig att kolla runt lite, det är ju uppenbart

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Feb 2012, 20:38
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Så är det ju, ROT-avdraget blir i praktiken inte ett dugg billigare, utan den ger en känsla för konsumenten att det har blivit bättre, vilket uppenbart inte är fallet.

Nu kanske inte alla är lika idoga som du, men vem f’n kan man lita på?

/Ulf

17 Feb 2012, 20:49
Profile

Abe Normal wrote:
Joshunznera wrote:

Så är det ju, ROT-avdraget blir i praktiken inte ett dugg billigare, utan den ger en känsla för konsumenten att det har blivit bättre, vilket uppenbart inte är fallet.

Nu kanske inte alla är lika idoga som du, men vem f’n kan man lita på?

/Ulf

haha, första gången i mitt liv ngn har kallat mig idog :D Jag är nog snarare precis tvärtom.. I detta fall handlade det om att Googla i mindre än 5 minuter för att avslöja den lokala VVS-firmans försök till scam. Bra minutpeng 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Feb 2012, 21:08
Profile WWW

Joshunznera wrote:

haha, första gången i mitt liv ngn har kallat mig idog :D Jag är nog snarare precis tvärtom..

Har man + 15000 posts på ett forum, då är man idog...;)

/Ulf

17 Feb 2012, 23:56
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]