View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:02

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bästa backupen? 
Author Message

Post Bästa backupen?
Måste snart skaffa en ny backup för alla datafiler man skapat och hämtat. :roll: Tanken är att alla bränn-CD/DVD ska kopieras till ett säkert medium men ska man satsa på en extern hårddisk eller någon online-lösning (har bredband med Comhem men det går ine alltid så fort man skulle önska) eller är något annat som är bättre?

Vad säger panelen? Vilka erfarenheter har ni och vad är fördelar och nackdelar med olika lösningar?

/R

08 Jan 2012, 16:13
Profile

Post Re: Bästa backupen?
Jag köpte en NAS från Netgear, och bestyckade den med 2 st 2G diskar i RAIDkoppling. Det verkar som en bra lösning, kanske inte gratis dock. Det har varit rätt bra priser på NAS det sista halvåret, men hårddiskpriset har gått upp efter Japankatastrofen och översvämningar i Asien under hösten/vintern.

Med en NAS kan du göra väldigt mycket mer än back up, jag har bara skrapat lite på ytan själv. Jag gillar att vara självförsörjande med 100% kontroll på sånt här, och behöver också hantera kunders data, därför väljer jag bort internetlösningar (hittills).

08 Jan 2012, 16:37
Profile WWW

Nja, att ha en backup hemma är ju bra om det är HDD-krascher du tänker på. Vill du ha en brandsäker backup så krävs det ju att du har backuperna på två ställen, då kaqn en onlinelösning vara bra

Vi kör (gratis) programmet Cobian Backup (rekommenderas) på våra datorer hemma, med ett script som kollar resp. dator varje gång den är igång. Finns det ngn ny bild eller ljudfil på hårddisken så kommer programmet automatiskt att backa upp dessa filer till en nätverkshårddisk. Denna speglas sedan kontinuerligt mot en online-tjänst ("Telia Säker lagring"). Hängslen och livrem således. Dessutom behöver vi aldrig bekymra oss om backup eftersom denna sker i bakgrunden

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Jan 2012, 16:44
Profile WWW

Jag kör med dubbel backup.

Dels kör jag backup mellan min och en släktings dator med www.crashplan.com (gratis om man kör till kompisens dator, kostar pengar om du vill lagra Crashplans egna servrar).

Dels kör jag med USB-diskar som jag roterar, så att en inte allt för gammal backup finns på USB-disk nån annan stans än i min bostad.

Att ta backup via nätet med crashplan tar förvisso tid, men det går i bakgrunden så man märker inget. Återställning den vägen tar en evighet.

USB-diskar är mycket MYCKET snabbare, men kräver ju lite mer manuellt jobb. :)

08 Jan 2012, 16:53
Profile

kjelle wrote:
Jag köpte en NAS från Netgear, och bestyckade den med 2 st 2G diskar i RAIDkoppling. Det verkar som en bra lösning, kanske inte gratis dock. Det har varit rätt bra priser på NAS det sista halvåret, men hårddiskpriset har gått upp efter Japankatastrofen och översvämningar i Asien under hösten/vintern.

Med en NAS kan du göra väldigt mycket mer än back up, jag har bara skrapat lite på ytan själv. Jag gillar att vara självförsörjande med 100% kontroll på sånt här, och behöver också hantera kunders data, därför väljer jag bort internetlösningar (hittills).

Vad är fördel/nackdel jämfört med en 'vanlig' extern hårddisk?

Joshunznera wrote:
Nja, att ha en backup hemma är ju bra om det är HDD-krascher du tänker på. Vill du ha en brandsäker backup så krävs det ju att du har backuperna på två ställen, då kaqn en onlinelösning vara bra

Vi kör (gratis) programmet Cobian Backup (rekommenderas) på våra datorer hemma, med ett script som kollar resp. dator varje gång den är igång. Finns det ngn ny bild eller ljudfil på hårddisken så kommer programmet automatiskt att backa upp dessa filer till en nätverkshårddisk. Denna speglas sedan kontinuerligt mot en online-tjänst ("Telia Säker lagring"). Hängslen och livrem således. Dessutom behöver vi aldrig bekymra oss om backup eftersom denna sker i bakgrunden

Intressant. Till att börja med hade jag egentligen tänkt mig ett lagringsmedium att ersätta gamla CD/DVD-skivor och som kan vara hyggligt säkra (jämfört med brännskivor) samt 'framåtkompatibla'. Att backuppa t ex privata digitala bilder etc skulle jag mycket väl kunna tänka mig en tjänst typ Telias du nämnder.

bjoel wrote:
Jag kör med dubbel backup.

Dels kör jag backup mellan min och en släktings dator med http://www.crashplan.com (gratis om man kör till kompisens dator, kostar pengar om du vill lagra Crashplans egna servrar).

Dels kör jag med USB-diskar som jag roterar, så att en inte allt för gammal backup finns på USB-disk nån annan stans än i min bostad.

Att ta backup via nätet med crashplan tar förvisso tid, men det går i bakgrunden så man märker inget. Återställning den vägen tar en evighet.

USB-diskar är mycket MYCKET snabbare, men kräver ju lite mer manuellt jobb. :)

Smart backup. Tips på USB-diskar?

Är ett hårddiskkabinett med plats för flera hårddiskar någon bra lösning för lagring? Går att bygga ut och uppgradera med nya vartefter behovet ändras.(Hur läser datorn de olika hårddiskarna egentligen? :oops: )

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=DP-500-AA

Attachments:
Alina.jpg
Alina.jpg [ 26.58 KiB | Viewed 1943 times ]

10 Jan 2012, 14:21
Profile

Renegade wrote:
kjelle wrote:

Vad är fördel/nackdel jämfört med en 'vanlig' extern hårddisk?

En NAS är självförsörjande, behöver alltså inte läsas via någon annan server eller dator som måste stå på. Du kan komma åt den från internet. Man kan streama media (musik/film/bilder) till någon mediaspelare via ditt trådlösa nät (NAS kopplad till din router med WiFi) eller via ethernet. De flesta NAS.ar kan kopplas i RAID, d.v.s. du monterar två HD som kopierar varandra kontinuerligt, automatiskt. Enda störande momentet jag observerat är, om NAS:en är i sleepmode, tar det kanske 30s att väcka upp den igen, men sen är det direkt access. Går kanske att trimma, orkar inte bry mig.

Det HD kabinett du gav exempel på är "dumt" tror jag, d.v.s. funkar endast som externa HD:ar.

Den här har jag:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T ... 000-100PES

Den kostar ca 2200:- utan HD, men jag köpte den av Alina för kampanjpris 1290:- tror jag att det var.

10 Jan 2012, 15:14
Profile WWW

kjelle wrote:
En NAS är självförsörjande, behöver alltså inte läsas via någon annan server eller dator som måste stå på. Du kan komma åt den från internet. Man kan streama media (musik/film/bilder) till någon mediaspelare via ditt trådlösa nät (NAS kopplad till din router med WiFi) eller via ethernet. De flesta NAS.ar kan kopplas i RAID, d.v.s. du monterar två HD som kopierar varandra kontinuerligt, automatiskt. Enda störande momentet jag observerat är, om NAS:en är i sleepmode, tar det kanske 30s att väcka upp den igen, men sen är det direkt access. Går kanske att trimma, orkar inte bry mig.

Det HD kabinett du gav exempel på är "dumt" tror jag, d.v.s. funkar endast som externa HD:ar.

Den här har jag:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T ... 000-100PES

Den kostar ca 2200:- utan HD, men jag köpte den av Alina för kampanjpris 1290:- tror jag att det var.

Verkar vettigt men mer avancerat än jag tänkt mig (endast förvaringsplats för datafiler som är framåtkompatibelt). Ska titta närmare på det.

Tack för hjälpen.

/R

12 Jan 2012, 19:25
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]