|
Gott nytt år - vad har ni för planer?
| Author |
Message |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 Re: Gott nytt år - vad har ni för planer?
Abe Normal wrote: Lemmy wrote: Det där såg smaskens ut, Gott Nytt År Ulf, ha så gött i Thailand. För vår del blir det firande hemma med en annan familj. Några rislyktor lär väl lyfta... blir dock annan öl än Chang  Gott Nytt år Lemmy. Chang?…det är liksom inget tjafs, har hållit mig till den ölen i många år, Thailändsk öl är god och lättdrucken, eller så är det så att klimatet påverkar? Det var inledningsvis (med Thailändska mått) svinkallt dom första dagarna, men nu är värmen tillbaka, igår kväll när bilden togs var det runt 28 > 29 grader och sol på dagarna. Nu skall vi på ut på fireworks-jakt, sonen är i spinn som många Thaiare som också gillar raketer, jag kan säga så här att dom kinapuffar som säljs har ingen motsvarighet i Sverige, det är två fingrar i (gitarr)öronen som gäller. /Ulf Håller med, dricker alltid Chang i Thailand vilket jag tycker är den bästa inhemska ölen, tyvärr är den man kan beställa på systemet av sämre kvalisort. Så därför får det bli "svensk" öl i stället  Men men, de blir nog 3-4 veckor i Thailand till sommaren så jag får ta igen det då. Jo det där med smällare känner jag till, rejäla bomber som finns där, tyvärr lite opålitliga också. Var där under Loy Kratong (när dom sätter små flottar i vattnet med ljus o blommor) en gång och då ska de ju skjutas så jag inhandlade ju en laddning. Skulle skjuta iväg en raket o de vettifasen vad som hände för jag tror inte stubinen brann en sekund innan den brunnit slut, trots att den var säkert 3-4 cm lång. Slutade med lätt brännskada på handen.
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 31 Dec 2011, 13:40 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Abe Normal wrote: Renegade wrote: Låter härligt.  (Det är inte din Breezer va?  Själv är jag svag för Singha men Chang funkar också för att reglera värmen.  ) Var i Thailand har ni huset? /R Stämmer, frugan är svag för sådana drycker…;). Vi har huset ett par kilometer norr om Cha Am beach precis vid havet, Cha Am ligger ca 30 km norr om Hua Hin, härifrån till Bangkok tar det drygt två timmar med bil ca 180 km till airport. Vi har också mycket kontakter här nere så att prisbilden när det gäller att hyra bilar, bli hämtade osv blir rimliga, vi har också alltid bil när vi kommer ner (den står vid huset). /Ulf Fasiken vad nice - blir nästan avis.  Har varit i Cha Am en gång men mycket i Hua Hin. Numer blir det mest Bangkok där min far bor vid Silom road för kortare avstickare till någon strand eller äventyr. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 31 Dec 2011, 14:08 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Lemmy wrote: Håller med, dricker alltid Chang i Thailand vilket jag tycker är den bästa inhemska ölen, tyvärr är den man kan beställa på systemet av sämre kvalisort. Så därför får det bli "svensk" öl i stället  Men men, de blir nog 3-4 veckor i Thailand till sommaren så jag får ta igen det då. Jo det där med smällare känner jag till, rejäla bomber som finns där, tyvärr lite opålitliga också. Var där under Loy Kratong (när dom sätter små flottar i vattnet med ljus o blommor) en gång och då ska de ju skjutas så jag inhandlade ju en laddning. Skulle skjuta iväg en raket o de vettifasen vad som hände för jag tror inte stubinen brann en sekund innan den brunnit slut, trots att den var säkert 3-4 cm lång. Slutade med lätt brännskada på handen. Vi ligger sex timmar före och har precis kommit tillbaka från stranden där junior hade uppmjukning inför kvällen, jag håller med det är rejäla grejer som kan ställa till stor skada. ‘ Dom har små bomber, storlek typ en svensk havreboll, och den är helt sanslös. Sonen satte precis en grön hink ovanpå en (när jag skulle hämta mer snacks) det finns inte ett spår av hinken förutom små fragment….så peppar peppar inför kvällen. Tyvärr så har jag lite feber, så det blir lugnt. /Ulf
|
| 31 Dec 2011, 14:52 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Renegade wrote: Fasiken vad nice - blir nästan avis.  Har varit i Cha Am en gång men mycket i Hua Hin. Numer blir det mest Bangkok där min far bor vid Silom road för kortare avstickare till någon strand eller äventyr. /R Thailand är på många sätt optimalt, mycket pang för pengarna, ett enastående klimat och det är också väldigt lätt att röra sig ute, det är verkligen gjort för att umgås ha det soft. Samtidigt utvecklas landet i en rasande fart och på sina håll tappar man det som är exklusivt och istället blir det trash, så det gäller att snitsla banan för högt och lågt blandas om vartannat. Hua Hin-området tycker jag har lite mer stil typ level "Joshunznera", men är samtidigt väldigt Thaiigt vilket också är positivt, men som alltid det gäller att hitta sina ställen och då är det på många sätt en optimal upplevelse. Jag har tidigare funderat på om jag skulle fixa en typ Bojenresa där kravet är att man kan mollpentan upp o ner, eftersom jag flera kontakter direkt till ägarna av justa villor som ligger tillsammans, där jag skulle kunna fixa hyrbilar med seriösa uthyrare till bra pris. Sedan kan jag området, vet vilka matställen och shopping som gäller. Att ha tillgång till bil är en väldigt bra öppning (har alltid bil).  Dottern badar… /Ulf
|
| 31 Dec 2011, 15:15 |
|
 |
|
leffje
|
Det där ser riktigt trevligt ut Min mollpenta har du ju hört så count me in om bojenresan blir av. Tar med mig min äkta hälft givetvis (annars lär man väl inte få åka) Ha ett Gott Nytt i Asien.
//Leif
_________________ Bojen sponsor
|
| 31 Dec 2011, 17:02 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
du ser ut att ha det bra där nere Abe..
Enjoy!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 31 Dec 2011, 17:10 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Tack ska ni ha, klockan har nu passerat 12-slaget och junior har överlevt. Leffje du är redan kvalificerad...  Önskar er ett Gott Nytt År. /Ulf
|
| 31 Dec 2011, 19:24 |
|
 |
|
baberg
|
Joshunznera wrote: baberg wrote: Ingen större skillnad om det är en jakthund eller inte. Det beror nog mer på husse o matte. Det är ju ganska lätt att träna hunden så att den blir van med oljudet. Är skotträdslan medfödd är det värre. Går nästan aldrig att träna bort.
Har några gånger sett hundar på byn som blir rädd för en smällare. Då är ägaren framme och skall "trösta" hunden, och tycker synd om den. Pratar med den som om den vore ett barn. Inte så bra. '' Jag menade inte att jakthundar tål skott mer än andra hundar, jag menade mer att en jakthund bör skottränas, annars blir det ju uppenbara problem Att vara skotträdd finns i generna på alla hundar (och alla rådjur och rävar ocksp tex) Sedan att det är individuellt hur mycket skotträdda de är är en annan sak Fö tycker jag som du ang att behandla hundar som bebisar Det har tydligen rådjuren här hos oss missat, att det skall finnas i generna. Vid ett flertal tillfällen har jag skjutit 2st rådjur (en gång 3st) när de gått i en flock på ca:5-7 djur och betat. De övriga brukar gå fram lite nervöst och lukta på den döda innan de sakta drar sig undan. Ibland fortsätter dom att beta som om inget har hänt. Det här händer bara om träffen sitter där den ska. Träffar man illa och djuret skuttar runt innan de dör, blir det rådjursfritt väldans fort. Sen är det väl så att alla hundar bör skottränas. Så länge som det är tillåtet med fyrverkerier blir det ju uppenbara problem för sällskapshundarna också. Tycker man om sin hund så borde väl det vara en självklarhet att skotträna den. Apropå att behandla hundar som bebisar. Jag har en äldre släkting. Han och hans fru fick aldrig några barn. Efter pensionen köpte de en liten vit lurvig sak som fick bli deras barn. Dom tyckte att hunden var så torr i pälsen och kliade sig mest hela tiden. Det visade sig att de badade kraken 2 till 3 gånger i veckan. 
|
| 01 Jan 2012, 21:00 |
|
|