View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 04:40

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Dagmar fimpade strömmen 
Author Message

Post Dagmar fimpade strömmen
vaknade strax efter att jag somnat inatt av värsta stormen på mycket länge i dessa delar av landet (Sthlm idag). Strömmen gick ungefär samtidigt och är fortfarande bruten. Så nu sätts beredskapen på prov..

Radion är igång såklart eftersom den har ett inbyggt ackumulatorpack, så den har alltid ca 20 timmars gångreserv

Datorn funkar av samma anledning, men med en gångreserv på ca 10 timmar. Routern är ju död förstås, men mobilen var nyladdad så den tjänstgör just nu som WiFi-hotspot

Värmen då... Ja utan el går ju varken värmepumpar eller oljepannan. Däremot har jag ju öppen spis så det är bara att peta in några pinnar och invänta knastret

Åsså morgonfikat... Nu blev det problem, jag har bara omalet kaffe och kvarnen är elektrisk, men det går ju att dricka te också. Fram med mitt japanska portabla och gasoldrivna Sukiyaki-kök.

Så summa summarum, jag känner mig rätt nöjd med min katastrofberedskap

Hur gick det med ditt strömavbrott? Klarade du livets nödtorft :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

26 Dec 2011, 08:59
Profile WWW

Post Re: Dagmar fimpade strömmen
Inget avbrott här hemma, men däremot ute i stugan sedan sent i går kväll.

Föräldrarna bor där i natt och förmodligen ser vägen dit genom gammelskog ut som ett plockepinn.
Som tur är står deras bil här hemma då de blev skjutsade hem efter gårdagkvällens kalkonmiddag.
Vi får jobba på ett genombrott från två håll i dag för att få ut dom!

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

26 Dec 2011, 09:52
Profile

Jeflar vad det blåser här (i Örnsköldsvik). Träden håller en snygg 45-graders vinkel, på gatan utanför ligger ett plockepinn av grenar, två mindre plastbåtar, delar av ett plåttak, ett stort antal snöbjörnar samt merparten av gatans soptunnor. Jag bor i ett "klassiskt" Svensson-Svenssonområde, så man kan med fog säga att idyllen blivit omruskad. Jag har varit ute tillsammans med grannarna och röjt bort det värsta, framförallt de personliga tillhörigheterna som förflyttats.

Något elavbrott har vi dock (otroligt nog) inte haft i samhället där jag bor. Åtminstone inte hos oss som har Vattenfall som leverantör. Däremot är såväl E4 som många riksvägar blockerade av omkullblåsta träd. Trots allt får man nog säga att Dagmar skonade Själevad i alla fall. Polisen har gått ut med en uppmaning att inte vistas utomhus tills vidare - tyvärr tvingas jag trotsa den uppmaningen eftersom jag har hundar som behöver rastas.

I min region uppges Härnösand och möjligen Sollefteå vara värst drabbat.

26 Dec 2011, 11:27
Profile ICQ WWW

hittade en presenning på tomten invirad i en buske. Pressen kommer sannolikt från ett pågående ombygge av den lokala skolan ca 1km bort och med ett 10-tal villor och en massa trän emellan. Den pressen flög nog högt inatt

Grannens plank 2 m högt och ca 15m långt har blåst omkull och ligger som kaffeved på hans och min tomt.

En bauta-stor tallgren ca 20cm i diameter och 4meter lång har blåst ned från en av mina tallar. Den missade hustruns bil med ngn meter 8)

Strömavbrott fortfarande. Fattar bara inte varför, alla ledningar är ju nedgrävda i den här delen av storStockholm...

Nu ska jag ta och peta in ett par nya vedträd i spisen och sedan titta på Martin Scorceses film om George Harrisson istället, datorbatteriet är i toppform :)

Man får ju vara tacksam att det inte är minus 20 utanför fönstren, som det var vid denna tid för ett år sedan

26 Dec 2011, 11:56
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Man får ju vara tacksam att det inte är minus 20 utanför fönstren, som det var vid denna tid för ett år sedan

+1
Vi sa just det, tänk om det varit ifjol med kyla och snö. Då hade det nog inte varit så gemytligt... :shock:

26 Dec 2011, 12:28
Profile ICQ WWW

Var ute och sandade med typ 6x6 grus för ett par timmar sedan. Det var lögn att få gruset att landa där man ville - vinden tog tag i den! :? Men nu har vinden mojnat, så det ser ut att ge med sig. :D

Under hundpromenaden träffade jag en snubbe som varit ute med sin isjakt. Han var lyrisk - för första gången hade han kommit upp i 100 km/h. Jag som inte ens trodde att isen bar... :shock:

26 Dec 2011, 15:36
Profile ICQ WWW

sådärja, nu är strömmen tillbaka! Det gick åt två fulladdade mobiltelefoner plus fem datorer med mer eller mindre laddade batterier, men jag var faan online hela dagen. Kunde dessutom kolla klart på en film och spela in några spår i "studion"

Tur att strömmen kommer tillbaka ibland så att man kan ladda upp alla batterierna igen 8)

Tror att jag ska skaffa en 12-230V omvanlare så att man åtminstone kan köra kaffemaskinen vid strömavbrott :)

26 Dec 2011, 19:16
Profile WWW

vi som bor i de civiliserade delarna av landet märkte inte nått 8) :lol:

Fjollträsk Östermalm 20111226
Image

26 Dec 2011, 19:23
Profile

Joshunznera wrote:
Tror att jag ska skaffa en 12-230V omvanlare så att man åtminstone kan köra kaffemaskinen vid strömavbrott :)

Kaffe behöver bara kokande vatten. Skaffa ett stormkök. ;)

26 Dec 2011, 19:29
Profile

bjoel wrote:
Joshunznera wrote:

Kaffe behöver bara kokande vatten. Skaffa ett stormkök. ;)

Jomen jag har ju den där gasolmanicken, men kaffet ska ju malas och kvarnen är elektrisk :wink:

Men i princip har du ju rätt. Bara jag slipper kokkaffe..

26 Dec 2011, 19:48
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Jomen jag har ju den där gasolmanicken, men kaffet ska ju malas och kvarnen är elektrisk :wink:

En handvevad kvarn lär vara billigare än batterier och konverters... och mer miljövänligt. ;)

En klassisk pressbryggare modell Bodum är svårslagen för att brygga kvalitetskaffe.

26 Dec 2011, 19:50
Profile

bjoel wrote:
Joshunznera wrote:

En handvevad kvarn lär vara billigare än batterier och konverters... och mer miljövänligt. ;)

En klassisk pressbryggare modell Bodum är svårslagen för att brygga kvalitetskaffe.

konverten kan man använda för att hålla liv i rseten av infrastrukturen också

Men visst, nu har jag börjat kolla på manuella kvarnar :D

26 Dec 2011, 21:03
Profile WWW

Trodde att fönstren skulle blåsa in i natt. :shock: Mycket nedblåsta grenar/kvistar men inget strömavbrott. :)

/R

26 Dec 2011, 22:52
Profile

Här mojnade vinden igår vid lunchtid ungefär - men under natten har vinden tilltagit igen. :mrgreen: Fortfarande är, enligt lokaltidningen, 3200 hushåll utan ström och ett antal hus har förlorat sina tak. :shock: Känns lite futtigt med dansande soptunnor och snöbjörnar... :oops:

27 Dec 2011, 09:29
Profile ICQ WWW

Fick tillbaka strömmen efter 24 timmar nu, vad handikappad man blir. Suttit och sträckläst 2 böcker i brist på annat att göra, Igår när jag skulle till jobbet fick jag åka bil genom en sågad tunnel genom alla nedfallna träd. =)

/Peder

27 Dec 2011, 11:38
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
vaknade strax efter att jag somnat inatt av värsta stormen på mycket länge i dessa delar av landet (Sthlm idag). Strömmen gick ungefär samtidigt och är fortfarande bruten. Så nu sätts beredskapen på prov..

Radion är igång såklart eftersom den har ett inbyggt ackumulatorpack, så den har alltid ca 20 timmars gångreserv

Datorn funkar av samma anledning, men med en gångreserv på ca 10 timmar. Routern är ju död förstås, men mobilen var nyladdad så den tjänstgör just nu som WiFi-hotspot

Värmen då... Ja utan el går ju varken värmepumpar eller oljepannan. Däremot har jag ju öppen spis så det är bara att peta in några pinnar och invänta knastret

Åsså morgonfikat... Nu blev det problem, jag har bara omalet kaffe och kvarnen är elektrisk, men det går ju att dricka te också. Fram med mitt japanska portabla och gasoldrivna Sukiyaki-kök.

Så summa summarum, jag känner mig rätt nöjd med min katastrofberedskap

Hur gick det med ditt strömavbrott? Klarade du livets nödtorft :wink:

En morgon utan kaffe ..inte i det här livet.
Ta en hammare en dagstidning, lägg bönorna i mitten på tidningen, vik ihop och banka bönorna till önskad storlek..man kan ju också byta ut hammare mot en flaska vilket det inte lär vara brist på inför stundande helg (eller den som förflutit), eller en mortel och mortla bönorna ....Men utan morgon kaffe,mitt på dagen kaffe, eller att vara utan kaffe närhelst kaffe tarmen klagar ...Finns inte på min dagordning.

28 Dec 2011, 16:26
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]