| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Försäkringskassan
Vilken jävla idiot har gjort deras hemsida, skulle försöka anmäla föräldrapenning, det gjck ju strålande  . Först klickade jag på föräldrapenning och efter jag klickat på anmäl poppade det upp en ruta med att jag skulle ha intyg från skola, förskola mm. Det blev ju fel så det sjunger om det då grabben bara är två och inte vistas på nån sån inrättning. Ringde Förskringringskassan och fick lite hjälp och sen skall jag ringa i morgon för att stoppa min felaktiga anmälan. Nytt försök, gick bra första två dagarna som jag anmälde sen blev det stopp, om jag då har råkat fylla i fel datum eller var det är vet jag inte för när tredje dagen skulle in så gick det inte. Sen verkar det ju så smart gjort så man kan ju inte se vad man fyllt i efter det är skickat iväg anmälan, så nu är det tjorv igen. Snacka om jävlig sida, men det är ju säkert tanken. Bara man gör saker nog jävliga så kan man nog avskräcka någon från att ta ut förlädrapenningen eller ännu bättre få så många som möjligt att kryssa fel så dom förhoppningsvis gör sig skyldiga till bedrägeri och inte får några pengar alls och som pricken över i:et dessutom får betala tillbaka pengarna man lyckats få som man har rätt till. Om inte annat så drar det ju ut på tiden med utbetalningarna så dom kan tjäna pengar på räntan. Varför göra nåt enkelt? Man misstänker ju att det finns lite för mycket folk på Förskingringskassan som har för lite att göra så dom måste skapa sig arbete på andra bekostnad.
|
| 15 Dec 2011, 22:51 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Försäkringskassan
var det inte nån här på forumet som var IT-konsult på kassan? Kanske han som styrt upp det hela Trist att du antar att det är en komplott för att spara pengar åt staten. Det kanske bara är så att de inte har en så bra webtjänst. I så fall blir den säkert bättre framöver, Kolla på Skatteverkets hemsida tex, också ett statligt verk, de har verkligen en lysande bra web-tjänst. Så visst finns det hopp
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 15 Dec 2011, 23:09 |
|
 |
|
busse
|
Man får ju misstankar om komplott, så fort jag har haft nåt med Försäkringskassa eller A-kassa så är det strul. Jag kan ju haft otur med det är tur att man har haft jobb eller fått jobb inom några veckor så man inte inte varit direkt beroende av pengarna utan kunnat leva med att få dom efter ett par månader.
En till kul grej med försäkringskassan, slog ut en tand på jobbet vilken kostade 6000kr att fixa. ringde och frågade hur man gör med ersättningen och det var inga problem bara skicka in kvitto så skulle jag få igen pengarna. Nu har jag turen att ha 6000kr "över" så jag kan betala för att få kvitto men om jag inte hade haft pengarna vad hade man gjort då, gått på banken och lånat för att betala räkningen. Med min tur får jag väl vänta ett par månader innan jag får några pengar för tanden.
Då det gäller hemsidan är väl problemet säkert att dom som gör hemsidor är proffs på just hemsidor och för dom är upplägget säkert enkelt och helt logiskt. Skicka samma hemsidesnubbe att justera en gitarr, skjuta en älg undan min Jämthund på ståndskall, byta lyftare i en Buick 364 V8 motor mm. Saker som jag tycker är ganska enkla och logiska men som säkert för de flesta vanliga personer inte är så enkla.
Tror att hemmablindhet är ett av de större problemen och det gäller de flesta områden. Såna här sidor tycker jag skall vara så enkla som möjligt inte en massa steg hit och dit, en sida och allt fylls i på en gång så man har överblick godkänn och klart och sen få kvitto på det hela så man vet vad som är ifyllt.
|
| 15 Dec 2011, 23:35 |
|
 |
|
Joshunznera
|
missförstå mig inte, jag tycker också att en websida som vänder sig till vanliga medborgare skall vara lött att förstå och använda
Däremot tror jag inte att det är ngn plan att göra sidorna komplicerade för att spara pengar åt staten
Det där med tanden förstod jag f.ö inte alls. Det är ingen naturlag att få ersättning från arbetsskadeförsäkringen vid tandskador. Det hela skall prövas mot gällande regler och därefter beslutas det om ev. utbetalning. Helt enligt reglerna, således. Tycker du inte att detta är ett bra upplägg ska du nog inte klaga på F-kassan, det är inte de som sätter reglerna. F-kassan verkställer utbetalningen, vilket är en helt annan sak
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 15 Dec 2011, 23:51 |
|
 |
|
bjoel
|
busse wrote: Nu har jag turen att ha 6000kr "över" så jag kan betala för att få kvitto men om jag inte hade haft pengarna vad hade man gjort då, gått på banken och lånat för att betala räkningen. Det är ingen slump att i princip ALLA privatekonomiska rådgivare rekommenderar att man bygger upp en nödbuffert för såna situationer. Om man inte har några marginaler är man ju tyvärr ofta hänvisad till riktigt dyra lån som SMS-lån eller kreditkort... 
|
| 16 Dec 2011, 09:06 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
bjoel wrote: busse wrote: Nu har jag turen att ha 6000kr "över" så jag kan betala för att få kvitto men om jag inte hade haft pengarna vad hade man gjort då, gått på banken och lånat för att betala räkningen. Det är ingen slump att i princip ALLA privatekonomiska rådgivare rekommenderar att man bygger upp en nödbuffert för såna situationer. Om man inte har några marginaler är man ju tyvärr ofta hänvisad till riktigt dyra lån som SMS-lån eller kreditkort...  Vilken kvinnlig M (?)-politiker var det som gick ut och sa att "varje svensk ska ha en årslön på banken"? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 16 Dec 2011, 10:38 |
|
 |
|
Blues66
|
Det var Anne Wibble, då finansminister. Jag håller med henne, men Sverige är inte ett samhälle där detta är lätt att åstadkomma, IMHO. Har för mig att jag läst en undersökning där det visades att t.ex. tyska industriarbetares sparande vida översteg svensk handelsutbildad mellanchefs...
Magnus
|
| 16 Dec 2011, 11:33 |
|
 |
|
bjoel
|
FenderBender wrote: Vilken kvinnlig M (?)-politiker var det som gick ut och sa att "varje svensk ska ha en årslön på banken"?  Anne Wibble (folkpartist). Citat från den allvetande skräphögen: Quote: Hon är känd för ha yttrat "alla svenskar borde ha en årslön på banken". Detta var avsett som en målsättning att långsiktigt sträva efter i syfte att stärka den enskildes frihet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Anne_WibbleJag vet inte om en årslön är rätt nivå för alla, men grundtanken är sund. Att ha en buffer ger frihet.
|
| 16 Dec 2011, 11:38 |
|
 |
|
bjoel
|
Blues66 wrote: Det var Anne Wibble, då finansminister. Jag håller med henne, men Sverige är inte ett samhälle där detta är lätt att åstadkomma, IMHO. Har för mig att jag läst en undersökning där det visades att t.ex. tyska industriarbetares sparande vida översteg svensk handelsutbildad mellanchefs...
Fast en sån skillnad förklaras nog lättare av attityd och beteende än att klaga på höga skatter.
|
| 16 Dec 2011, 11:40 |
|
 |
|
Blues66
|
bjoel wrote: Blues66 wrote: Det var Anne Wibble, då finansminister. Jag håller med henne, men Sverige är inte ett samhälle där detta är lätt att åstadkomma, IMHO. Har för mig att jag läst en undersökning där det visades att t.ex. tyska industriarbetares sparande vida översteg svensk handelsutbildad mellanchefs...
Fast en sån skillnad förklaras nog lättare av attityd och beteende än att klaga på höga skatter. Håller med dig! Om du märker att ngn i denna tråd klagat över höga skatter tål säkert ditt påpekande att upprepas, buss på! Magnus
|
| 16 Dec 2011, 11:53 |
|
 |
|
bjoel
|
Blues66 wrote: Håller med dig! Om du märker att ngn i denna tråd klagat över höga skatter tål säkert ditt påpekande att upprepas, buss på!
 Point tanken.
|
| 16 Dec 2011, 12:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tycker FS sidan är rätt bra när man lärt sig deras terminologi ...
Tex 'anmäl' och 'begär' ersättning är 2 skilda saker.
'tillfällig föräldrapenning' = Vård av sjukt barn
Intyget får man även på barn som inte börjat dagis , för dom vet inte om dina barn går på dagis eller ej. Man får skriva 'går ej på dagis' i blanketten När barnen är riktigt små får man endast TFP för sjukhusvistelse med läkarintyg.
Sidan är lite seg ibland, speciellt när du trycker på 'mina ärenden' , där du faktiskt kan se vad du begärt ersättning för DOCK kan du inte ändra en redan begärd ersättning.
| 16 Dec 2011, 12:22 |
|
 |
|
Fullerton
|
FenderBender wrote: Vilken kvinnlig M (?)-politiker var det som gick ut och sa att "varje svensk ska ha en årslön på banken"?  Det är väl en alldeles utmärkt idé tycker jag. Vad är det för fel med det?
|
| 16 Dec 2011, 19:50 |
|
 |
|
Marko
|
Fullerton wrote: FenderBender wrote: Vilken kvinnlig M (?)-politiker var det som gick ut och sa att "varje svensk ska ha en årslön på banken"?  Det är väl en alldeles utmärkt idé tycker jag. Vad är det för fel med det? Det går bra med ärvda pengar... Och varför är du så jävla inbiten prutare då? 
_________________ /Marko
|
| 16 Dec 2011, 20:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Marko wrote: Det går bra med ärvda pengar... Och varför är du så jävla inbiten prutare då? :arrow: Om man inte slösar bort sina pengar är det lättare att ha en årslön på banken... 
|
| 16 Dec 2011, 20:43 |
|
 |
|
Metamatic
|
Marko wrote: Fullerton wrote: Det är väl en alldeles utmärkt idé tycker jag. Vad är det för fel med det?
Det går bra med ärvda pengar... Och varför är du så jävla inbiten prutare då?  Det beror ju lite på hur gammal man är. Är man runt 40-50 år så ser jag det som mer konstigt att inte ha en årslön fill förfogande. Ni andra som är unga, sätt undan 500:- i månaden så har ni fått ihopen årslön på 20-30 år utan att veta om det. Ni som inte har råd att sätta undan 500:- sluta att skänka pengar till alla otaliga välgörenhetsgalor, ni behöver pengarna själva förr eller senare.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 16 Dec 2011, 20:45 |
|
 |
|
busse
|
Jag är väl en dum. korkad Norrbottning som inte fattar vad dom skriver på hemsidan, jag menar "föräldrapenning" och "tillfällig föräldrapenning" är ju som gjort att blandas ihop.
Än så länge är jag inte häktad för bedrägeri, verkar som att det gick att avstyra den felaktiga anmälan jag gjort via telefon trots en halv otrevlig telefonist och då var jag själv väldigt trevlig och ifrågasatte ingenting utan förklarade att jag måste ha klickat fel på nätet lungt, sansat och sakligt. Nu är det ju osagt hur detta utvecklas, hittils har ju mina erfarenheter av Försäkringskassan varit allt annat än bra. Så nåt helvete måste dom väl också hitta på denna gång.
Var det inte försäkringskassan som hade ett bonussystem som gick ut på att om man kunde avsluta samtalen inom en viss tid fick man bonus och det var ingen lång tid heller, eller minns jag fel?
Då det gäller tanden så fattar jag inte varför försäkringskassan inte kan betala direkt till tandläkaren. Journalen på skadan skall väl in på en bedömmning om man skall få ersättning så vad är då problemet antingen betalar dom tandläkaren direkt eller vid avslag får jag betala tandläkaren, för lite att göra? Nu skall tandläkaren skicka papper, jag skall skicka in papper med kvitton.
Hur hade det funkat om jag rensat hela underkäken? Skall man då hosta upp 35000kr?
Nu skall jag sluta gnälla men man blir ju minst sagt less på såna här myndigheter.
|
| 17 Dec 2011, 13:44 |
|
 |
|
ChronicTown
|
busse wrote: Då det gäller tanden så fattar jag inte varför försäkringskassan inte kan betala direkt till tandläkaren. Journalen på skadan skall väl in på en bedömmning om man skall få ersättning så vad är då problemet antingen betalar dom tandläkaren direkt eller vid avslag får jag betala tandläkaren, för lite att göra? Nu skall tandläkaren skicka papper, jag skall skicka in papper med kvitton.
Då får ju iofs tandläkaren ligga ute med kostnaden (och en latent kreditrisk om du får avslag och sen inte betalar)...
|
| 17 Dec 2011, 15:09 |
|
|