| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Friheten har sina gränser
Bland företeelser och problem du inte visste att de fanns  : Peter G spatserade helnäck, med undantag för strumpor och vandrarkängor, i de schweiziska alperna och gick förbi både barnfamiljer som grillade korv och ett kristet behandlingshem för missbrukare. Polisen gav honom böter som överklagades. Den schweiziska Högsta domstolen fann honom skyldig till grovt sedlighetsbrott och han fick påföljden dagsböter motsvarande 1.000 kr. Det första man kan fråga sig är varför man över huvudtaget ska springa näck i bergen men även att nakenhet kan utgöra ett sedlighetsbrott när normen i snart sagt varje reklampelare, TV-såpa eller annons är just nakenhet. Utöver en massa frågor om nakenhet kan man konstatera att Peter G fick rätt i första instans!  Men även Peter G känner sina gränser för han mottog domen från Högsta domstolen iklädd plommonfärgad sidenskjorta och väst (där var det tydligen inte OK att vara naken). Slutligen, finns denna böjelse bara i Tyskland och Schweiz? Jo, det finns nudiststränder etc i andra länder men är de inte till för tyskar? Åsså länken: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/naken ... 673228.svdVar går egentligen gränsen för nakenhet; var, när och hur är det OK att vara naken eller att se någon annan vara naken? Har 'prydheten' ökat trots att vi mer än någonsin exponeras för nakenhet? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 30 Nov 2011, 13:08 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: Friheten har sina gränser
Den germanska delen av Europa har ganska utbredd dubbelmoral. Mycket nyheter om obskyra sexskandaler, samtidigt som det finns många moralens väktare och en väldigt formell syn på relationer. Samma i USA, dubbelmoralens högborg. Bland de konservativa vimlar det av moralväktare, ultrakonservativa, abortmotståndare samtidigt som porrindustrin frodas och anses rätt legitim och rumsren. Topless på stranden är inte OK i USA, då kommer snart polisen, och mödrarna håller undan barnen. Men, många syndar rätt friskt under veckan, och går i kyrkan på söndag för att sona det man inte skulle ha gjort, men ändå gjorde, fram tills dess. Får väl lägga till ett "tycker jag" för att inte bli beskylld för att etablera "egna" sanningar. För övrigt är det inte tillåtet att visa sig naken på allmän plats i Sverige heller.
| 30 Nov 2011, 14:16 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Renegade wrote: Var går egentligen gränsen för nakenhet; var, när och hur är det OK att vara naken eller att se någon annan vara naken? Har 'prydheten' ökat trots att vi mer än någonsin exponeras för nakenhet?
/R Gränsen är relativ. Jag har badat i Indien bortom badorten, där badade man fullt påklädd, vi som hade badbrallor/baddräkt såg sannolikt obskyra ut i våra västerländska badkläder. När man beskriver i USA så beskriver man samtidigt en kontinent. Det jag menar är att det finns många olika infallsvinklar på hur man kan se det. jag uppfattar inte USA som liktydigt med en sak utan många. /Ulf
|
| 30 Nov 2011, 14:48 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
En gammal ungdomskamrat till mig blev rikskändis när han någon gång på 90-talet, i fyllan och villan hade pinkat i snödrivan utanför ett hus på vägen hem från krogen. Han dömdes i tingsrätten till 500 kr i böter för "tilltaget" av en Tingsrätt som verkade besvärad över att behöva ta upp ärendet över huvud taget. När jag träffade honom fick han sig en gliring om att "en femma på offentliga toaletter framstår som rena dealen", svarade han: "Du, samma kväll som jag fick domen tyckte jag det blev dyrt, så jag gick dit och pinkade igen på samma ställe. Så nu är jag nere i 250 spänn gången!". 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 30 Nov 2011, 15:07 |
|
 |
|
kjelle
|
I Uppsala ät tydligen taxan för att pinka offentligt f.n. 800:- 
| 30 Nov 2011, 15:16 |
|
 |
|
eskil
|
kjelle wrote: I Uppsala ät tydligen taxan för att pinka offentligt f.n. 800:-  Det är den väl i hela landet och inte bara i Uppsala?
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 30 Nov 2011, 15:24 |
|
 |
|
eskil
|
|
| 30 Nov 2011, 15:27 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: En gammal ungdomskamrat till mig blev rikskändis när han någon gång på 90-talet, i fyllan och villan hade pinkat i snödrivan utanför ett hus på vägen hem från krogen. Han dömdes i tingsrätten till 500 kr i böter för "tilltaget" av en Tingsrätt som verkade besvärad över att behöva ta upp ärendet över huvud taget.
Rikskändis? Att folk bötfälls för att ha urinerat offentligt sker väl typ varje vecka? Ordningsbot för förargelseväckande beteende, 800 spänn eller nåt. (Nej, har inte råkat ut för det själv...) Att hamna i TR för det tyder väl på att han vägrade skriva på föreläggandet om ordningsbot, så då borde han väl varit lika besvärad som domstolen själv över att det hamnade där och tog upp en massa kostnader... Edit: som sagt...4700 personer förra året. Även på 90-talet måste det ha varit svårt att bli "rikskändis" för det, förutom möjligen i den närmaste bekantskapkretsen i Övik eller nåt. 
|
| 30 Nov 2011, 15:34 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: En gammal ungdomskamrat till mig blev rikskändis när han någon gång på 90-talet, i fyllan och villan hade pinkat i snödrivan utanför ett hus på vägen hem från krogen. Han dömdes i tingsrätten till 500 kr i böter för "tilltaget" av en Tingsrätt som verkade besvärad över att behöva ta upp ärendet över huvud taget.
Rikskändis? Att folk bötfälls för att ha urinerat offentligt sker väl typ varje vecka? Ordningsbot för förargelseväckande beteende, 800 spänn eller nåt. (Nej, har inte råkat ut för det själv...) Att hamna i TR för det tyder väl på att han vägrade skriva på föreläggandet om ordningsbot, så då borde han väl varit lika besvärad som domstolen själv över att det hamnade där och tog upp en massa kostnader... Edit: som sagt...4700 personer förra året. Även på 90-talet måste det ha varit svårt att bli "rikskändis" för det, förutom möjligen i den närmaste bekantskapkretsen i Övik eller nåt.  Han lär ha varit den första i Sverige som dömdes i en tingsrätt för att ha gjort "åverkan på privat egendom" genom att urinera. Satt i soffan på Nyhetsmorgon och i SVT, intervjuades i Expressen och Aftonbladet. Det kallar i alla fall jag "rikskändis" - även om orsaken är av mindre smickrande karaktär. 
|
| 30 Nov 2011, 15:52 |
|
 |
|
Tobbe z
|
I Sverige har vi ingen dubbelmoral.
|
| 30 Nov 2011, 15:58 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: Han lär ha varit den första i Sverige som dömdes i en tingsrätt för att ha gjort "åverkan på privat egendom" genom att urinera. Satt i soffan på Nyhetsmorgon och i SVT, intervjuades i Expressen och Aftonbladet. Det kallar i alla fall jag "rikskändis" - även om orsaken är av mindre smickrande karaktär.  Låter galet. Men fine, med extremt surt piss så kanske han kan ha slitit ner fasadfärgen permament... 
|
| 30 Nov 2011, 15:59 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: Han lär ha varit den första i Sverige som dömdes i en tingsrätt för att ha gjort "åverkan på privat egendom" genom att urinera. Satt i soffan på Nyhetsmorgon och i SVT, intervjuades i Expressen och Aftonbladet. Det kallar i alla fall jag "rikskändis" - även om orsaken är av mindre smickrande karaktär.  Låter galet. Men fine, med extremt surt piss så kanske han kan ha slitit ner fasadfärgen permament...  Jo det var helt galet. Och eftersom han återvände ett okänt antal gånger så flagnade säkert färgen på staketet!  Numera bor han i huvudstaden dock, så ni får nog hålla koll på brevlådor och staket! 
|
| 30 Nov 2011, 16:26 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Tobbe z wrote: I Sverige har vi ingen dubbelmoral. +1 /Ulf
|
| 30 Nov 2011, 16:50 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
jag stör mig som faan på dessa FKKare från Tyskland som invaderar den ena fina stranden efter den andra i sin iver att bada näck. Dom kan faan samlas på nån egen ö och vädra sina organ och inte sabotera mitt badande i Grekland!
Jag tycker inte att det är trevligt att öppna ögonen efter en lur på stranden för att inse att det ligger en bräsande kärring där och luftar sig.
Fi faan!!
/ sura gubben
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 30 Nov 2011, 17:03 |
|
 |
|
Renegade
|
kjelle wrote: <snip>
För övrigt är det inte tillåtet att visa sig naken på allmän plats i Sverige heller.
Nej, men springer svenskar nakna i fjällen? Jag menar att det är skillnad på att inte få och att inte göra.  FenderBender wrote: En gammal ungdomskamrat till mig blev rikskändis när han någon gång på 90-talet, i fyllan och villan hade pinkat i snödrivan utanför ett hus på vägen hem från krogen. Han dömdes i tingsrätten till 500 kr i böter för "tilltaget" av en Tingsrätt som verkade besvärad över att behöva ta upp ärendet över huvud taget. När jag träffade honom fick han sig en gliring om att "en femma på offentliga toaletter framstår som rena dealen", svarade han: "Du, samma kväll som jag fick domen tyckte jag det blev dyrt, så jag gick dit och pinkade igen på samma ställe. Så nu är jag nere i 250 spänn gången!".  Urinerande är en annan sak även om det har gemensamma 'beröringspunkter' med ämnet.  Joshunznera wrote: jag stör mig som faan på dessa FKKare från Tyskland som invaderar den ena fina stranden efter den andra i sin iver att bada näck. Dom kan faan samlas på nån egen ö och vädra sina organ och inte sabotera mitt badande i Grekland!
Jag tycker inte att det är trevligt att öppna ögonen efter en lur på stranden för att inse att det ligger en bräsande kärring där och luftar sig.
Fi faan!!
/ sura gubben Precis vad jag menade. Tyskar badar nakna i Grekland, inte grekerna själva. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 30 Nov 2011, 19:20 |
|
 |
|
kjelle
|
Renegade wrote: kjelle wrote: <snip>
För övrigt är det inte tillåtet att visa sig naken på allmän plats i Sverige heller.
Nej, men springer svenskar nakna i fjällen? Jag menar att det är skillnad på att inte få och att inte göra.  /R Det är väl just det vi gör, men inte bland en massa folk. Ett dopp i en fjällsjö, inte fan tar man badbrallor på sig. Det är lika djävla kallt i vattnet ändå.  Och ute i skärgården, när vi har, som vi är bortskämda med att kunna göra, hittat vår egen lilla vik vid ön som vi är ensamma på, då badar och solar åtminstone jag näck. En solvarm klippa, och långt tillräckligt till närmsta båt eller människa, att soltorka efter ett svalt dopp, det är så skönt!  Däremot, om man tar sig in till befolkade trakter, då är det ju sedesamma kläder som gäller. Svenska fjällen, på vandring, och ensam på en plats i skärgården, är ju inte offentliga platser direkt.
| 30 Nov 2011, 19:36 |
|
 |
|
abergh
|
kjelle wrote: I Uppsala ät tydligen taxan för att pinka offentligt f.n. 800:-  Med lite redigt polisarbete på Sista april så kan nog Uppsala dra in pengar nog för att rädda Euron. 
|
| 30 Nov 2011, 21:16 |
|
 |
|
kjelle
|
abergh wrote: kjelle wrote: I Uppsala ät tydligen taxan för att pinka offentligt f.n. 800:-  Med lite redigt polisarbete på Sista april så kan nog Uppsala dra in pengar nog för att rädda Euron.  Aha, det är så budgeten ser ut för att kunna sänka kommunalskatten med 49 öre! 
| 01 Dec 2011, 00:46 |
|
 |
|
Renegade
|
kjelle wrote: Renegade wrote: Nej, men springer svenskar nakna i fjällen? Jag menar att det är skillnad på att inte få och att inte göra.  /R Det är väl just det vi gör, men inte bland en massa folk. Ett dopp i en fjällsjö, inte fan tar man badbrallor på sig. Det är lika djävla kallt i vattnet ändå.  Och ute i skärgården, när vi har, som vi är bortskämda med att kunna göra, hittat vår egen lilla vik vid ön som vi är ensamma på, då badar och solar åtminstone jag näck. En solvarm klippa, och långt tillräckligt till närmsta båt eller människa, att soltorka efter ett svalt dopp, det är så skönt!  Däremot, om man tar sig in till befolkade trakter, då är det ju sedesamma kläder som gäller. Svenska fjällen, på vandring, och ensam på en plats i skärgården, är ju inte offentliga platser direkt. Hallå! Du vet att det simmar skärgårdskrokodiler i dessa vatten! Men är det inte märkligt att kvinnor kan sola topless på stranden men inte gå utan topp till parkeringen när de åker därifrån? /R
Attachments:
Gädda.JPG [163.02 KiB]
Downloaded 234 times
|
| 01 Dec 2011, 10:14 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Men är det inte märkligt att kvinnor kan sola topless på stranden men inte gå utan topp till parkeringen när de åker därifrån?
/R det beror på att kvinnor över 18 ofta inte gör sig så bra i topless stående ställning, de gör bäst i att ligga på rygg...
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Dec 2011, 11:15 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Men är det inte märkligt att kvinnor kan sola topless på stranden men inte gå utan topp till parkeringen när de åker därifrån?
/R det beror på att kvinnor över 18 ofta inte gör sig så bra i topless stående ställning, de gör bäst i att ligga på rygg... Det där var hårt, över 18? ...Det finns både män och kvinnor som "håller" länge. Tycker att många gånger så ser 18 års tjejer mer ut som barn än kvinnor. /Ulf
|
| 01 Dec 2011, 12:38 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Men är det inte märkligt att kvinnor kan sola topless på stranden men inte gå utan topp till parkeringen när de åker därifrån?
/R det beror på att kvinnor över 18 ofta inte gör sig så bra i topless stående ställning, de gör bäst i att ligga på rygg... Manschauvinistiskt om feministerna skulle uttala sig. (Edit: Texten och bilderna är lite krångliga att få att höra samman  )
Attachments:
File comment: Här är det inte OK att visa tuttarna: 'No longer will the attorney general be photographed in front of two partially nude statues in the Great Hall of the Department of Justice. http://www.usatoday.com/news/nation/2002/01/29/statues.htm
01-29-statues.jpg [13.58 KiB]
Downloaded 211 times
File comment: Oavsett ålder, här är det tydligen OK att svänga lökarna:
delacroix5.jpg [ 145.49 KiB | Viewed 2045 times ]
|
| 01 Dec 2011, 12:56 |
|
 |
|
Haraldrig
|
/R det beror på att kvinnor över 18 ofta inte gör sig så bra i topless stående ställning, de gör bäst i att ligga på rygg... Möjligen feta kossor men jag har träffat många 20-40 som haft väldigt fasta former. Egna empiriska studier förstås 
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 01 Dec 2011, 13:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Joshunznera wrote:
det beror på att kvinnor över 18 ofta inte gör sig så bra i topless stående ställning, de gör bäst i att ligga på rygg...
Möjligen feta kossor men jag har träffat många 20-40 som haft väldigt fasta former. Egna empiriska studier förstås  Haraldrig och Abe: Det gäller att läsa vad som står i texten innan man kommenterar  Jag skrev "ofta" . Tar ni bort det ordet ur mitt inlägg förstår jag vad ni menar och håller med. Det har gjorts en del empiriska studier även här  Och Renegade: visst var det manschauvinistiskt, och heller inte så jag brukar uttrycka mig, men du lämnade ju faktiskt öppet mål 
|
| 01 Dec 2011, 15:42 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: skrev "ofta" . Tar ni bort det ordet ur mitt inlägg förstår jag vad ni menar och håller med. Det har gjorts en del empiriska studier även här  Och Renegade: visst var det manschauvinistiskt, och heller inte så jag brukar uttrycka mig, men du lämnade ju faktiskt öppet mål  Lite sexism när det passar minsann 
|
| 01 Dec 2011, 15:55 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Och Renegade: visst var det manschauvinistiskt, och heller inte så jag brukar uttrycka mig, men du lämnade ju faktiskt öppet mål  Hrrmm. Det var din egen illusion att det var ett öppet mål. Vi verkar ha ett så komplicerat förhållande till nakenhet att ingen i tråden vågar skriva om det utan att ta omvägar... Kvinnor kan bada topless vid en strand men inte i ett badhus. Förmodligen inte i en utomhusbadsäng. Samma sak fast så olika. /R
|
| 01 Dec 2011, 16:38 |
|
 |
|
kjelle
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: Och Renegade: visst var det manschauvinistiskt, och heller inte så jag brukar uttrycka mig, men du lämnade ju faktiskt öppet mål  Hrrmm. Det var din egen illusion att det var ett öppet mål. Vi verkar ha ett så komplicerat förhållande till nakenhet att ingen i tråden vågar skriva om det utan att ta omvägar... Kvinnor kan bada topless vid en strand men inte i ett badhus. Förmodligen inte i en utomhusbadsäng. Samma sak fast så olika. /R Så rätt så! Det var inte mer än ett par år sedan feminister demonstrerade genom att kollektivt bada top less i vårt eget lokala badhus Fyrishov. Dom blev utkastade och det blev någon form av polisärende, om jag inte minns fel. Det är kanske inte helt logiskt. Den gången gjorde feminsterna trots allt en tankevurpa: Motivet för att bada top less var inte att det accepteras utomhus, utan för att männen gjorde ju det, och det var OK. Dom glömde en liten detalj bara, att män och kvinnor inte är lika... 
| 01 Dec 2011, 18:34 |
|
 |
|
eskil
|
Renegade wrote: Kvinnor kan bada topless vid en strand men inte i ett badhus. Förmodligen inte i en utomhusbadsäng.
Samma sak fast så olika.
/R Kvinnor (och män också till viss del) har inga problem med att gå i badkläder som visar det mesta på badhus, att gå i underkläder däremot kan man absolut inte göra. Samma sak fast så olika.
|
| 01 Dec 2011, 21:05 |
|
 |
|
Renegade
|
eskil wrote: Renegade wrote: Kvinnor kan bada topless vid en strand men inte i ett badhus. Förmodligen inte i en utomhusbadsäng.
Samma sak fast så olika.
/R Kvinnor (och män också till viss del) har inga problem med att gå i badkläder som visar det mesta på badhus, att gå i underkläder däremot kan man absolut inte göra. Samma sak fast så olika. Det är skillnad på kläder och kläder, nakenhet och nakenhet samt påklätt och påklätt. Här är Bianca Jagger i svart (nästan i alla fall  ). Påklädd eller inte? 
Attachments:
Bianca Jagger.jpg [ 31.7 KiB | Viewed 1920 times ]
|
| 02 Dec 2011, 22:26 |
|
|