View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 23:02

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Bokföring 
Author Message

Mitt band är i startgroparna till att köra igång en Ekonomisk förening för att kunna fakturera gig och utnyttja de förmåner som det faktiskt innebär att ha ett företag med sitt band.

Frågan är bara hur vi skall göra med bokföring, och jag undrar om nån här har nån erfarenhet av att lära sig bokföring från scratch för att göra den själv i sitt företag. Måste ju vara många här som har egna firmor. VI pratar inga storskaliga summor pengar utan intäkter kommer vara från gig och kostnader typ replokalshyra, resa, logi, hemsideunderhåll,mixning etc.
Är detta jävligt svårt eller klarar man att lära sig bokföring utan förkunskaper? Vad är era erfarenheter

Mvh Gustav

01 Dec 2011, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Bokföring
Min erfarenhet:

Att köra enklare bokföring är inte svårt. Köp en bra bok (www.blinfo.se brukar vara omtyckta, finns ofta på biblioteket om man vill provläsa innan köp) och skaffa ett vettigt bokföringsprogram så går det att lära sig relativt lätt. Idag finns det också många bokföringsprogram "på nätet" men jag vet inte hur många som är anpassade för ekonomisk förening.

Dock, även bra bokföringskonsulter kostar inte så många spänn i timmen, och kör enkel bokföring ganska snabbt. Den dagen man råkar ut för skatterevision är det jädrigt tryggt att ha ett proffs vid sin sida. Så om ni räknar med att dra hem mer än fickpengar skulle jag låta antingen ett proffs sköta allt, eller åtminstone ett proffs hjälpa er sätta upp systemet och köra genomgång en gång om året (vid bokslut/deklaration) - så är detta proffs inläst om ni får revision...

(sen är en ekonomisk förening väl inget företag i egentlig mening, men jag antar ni kollat upp vad som gäller så ni inte riskerar få in medlemmar ni inte har tänkt etc...)

01 Dec 2011, 18:40
Profile

Post Re: Bokföring
Enklast är att köpa ett bokföringsprogram, typ Visma eller BL Start. Det följer med guider, och dom har bra support. Det finns även böcker hos BL om t.ex. musikers ekonomi, med gott om exempel, man kan använda det som uppslagsbok.

Sedan är det precis som små företag, det gäller att ha ordning på kontrakt och kvitton, och att faktiskt göra bokföringen löpande. Gör man det är det inte så svårt.

Jag är inte ekonom, och gör all bokföring i mitt AB själv. Har köpt BL Admin, och ett par böcker, som jag bara använt som uppslagsverk.

Skatteverket håller gratiskurser för n ya företagare med enskild firma och AB. HB m.m. tar dom upp om man frågar. Gå en sådan kurs, och ring Skatteverket om ni inte vill göra helt fel, men inte vet hur man gör. Dom hjälper inte till med skattefiffel, men att tala om era rättigheter eller möjligheter inom lagens ramar, har dom inga problem med.

Oops, jag tänkte för länge, och blev tvåa med samma info. :oops:

01 Dec 2011, 18:41
Profile WWW

Ge fan it- pengar i fickan värmer bäst!

01 Dec 2011, 19:37
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]