|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
Ge mig riktigt bra recept på rödvinssås
| Author |
Message |
|
Nisse89
|
 Ge mig riktigt bra recept på rödvinssås
Go for it! 
|
| 24 Nov 2011, 23:56 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Re: Ge mig riktigt bra recept på rödvinssås
Ok, denna är den jag alltid gör...
Rosta en hel vitlök, som du delar på, i en liten form, ca 225 grader i ugnen- tar väl en 10 minuter ungefär. Jag brukar låta skalet vara på i ugnen, men man gör som man vill...
Lägg över de skalade klyftorna i en saucette eller kastrull, slå i 5 dl GOTT rödvin, gärna samma som du dricker till maten (och medan du lagar den, förstås!), ca 1 dl balsamvinäger av bra kvalitet, 2-3 msk kalvfond, 1 msk tomatpuré, en liten torkad chilifrukt. Låt detta koka ner (reducera som det heter på köksspråk) till halva mängden. Ta ur vitlöken och chilin. Innan du serverar så lägger du i ett par rejäla klickar smör (inget margarin!!) och då får inte såsen koka när du värmer! Viktigt, detta! Smaka av såsen med lite salt, ev svartpeppar och ett par nypor socker. Ibland tar jag riktigt mörk choklad istället för smör, blir en ganska mäktig sås men ack så god! Fyllig med sting från chili. Man kan också ta nån smaksatt balsamvinäger istället för vanlig om man vill få en annan karaktär.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 25 Nov 2011, 00:16 |
|
 |
|
kjelle
|
Ett lite mindre sofistikerat recept:
Skala och grovhacka en lök och en morot (+ev en selleristjälk, men den kan uteslutas). Fräs detta i SMÖR! några minuter. Skall inte brännas, bara mjukna.
Häll i vin (ca 3-5dl) beroende poå hur myclet sås du vill ha. En msk tomatpure gör det lite fylligare. Tillsätt ung lika mycket oxfond eller buljong. Några vitpepparkorn, typ 10. Om du gillar timjan, lägg med några kvistar färsk sådan. Nu det viktigaste: Reducera till hälften!
Sila såsen. Om du vill ha den lite tjockare, red av med t.ex. maizena. Blanka av med smör, en dryg msk. Smaka av med salt (försiktigt, buljongen/fonden är salt) och peppar.
Man kan tillsätta socker eller sirap innan reduceringen för en lite fylligare smak.
Men det viktigaste är: Lök (eller charlottenlök), vin och fond, kryddor, reducera till hälften (d.v.s. sjud utan lock). Blanka av med smör, provsmaka och krydda ev med lite salt o peppar.
| 25 Nov 2011, 01:15 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
kjelle wrote: Ett lite mindre sofistikerat recept:
Skala och grovhacka en lök och en morot (+ev en selleristjälk, men den kan uteslutas). Fräs detta i SMÖR! några minuter. Skall inte brännas, bara mjukna.
Häll i vin (ca 3-5dl) beroende poå hur myclet sås du vill ha. En msk tomatpure gör det lite fylligare. Tillsätt ung lika mycket oxfond eller buljong. Några vitpepparkorn, typ 10. Om du gillar timjan, lägg med några kvistar färsk sådan. Nu det viktigaste: Reducera till hälften!
Sila såsen. Om du vill ha den lite tjockare, red av med t.ex. maizena. Blanka av med smör, en dryg msk. Smaka av med salt (försiktigt, buljongen/fonden är salt) och peppar.
Man kan tillsätta socker eller sirap innan reduceringen för en lite fylligare smak.
Men det viktigaste är: Lök (eller charlottenlök), vin och fond, kryddor, reducera till hälften (d.v.s. sjud utan lock). Blanka av med smör, provsmaka och krydda ev med lite salt o peppar. Låter som 'mitt' recept men jag karamelliserar löken i början. Timjan är ett måste. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 25 Nov 2011, 12:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|