| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Det är långt till Skåne ibland (Bussgods)
lämnade en fin gitarr hos Bussgods i Västberga för 15 dagar sedan. På godssökningen står det "inlämnad Västberga" Så långt är det alltså frid och fröjd. Jag (och inte minst vår fellew BOJ som har betalt gitarren) väntar dock på att den ska levereras till adressorten Kristianstad också. Undras var gitarren är just nu...
Detta är första gången jag har haft problem med Bussgods, det känns som att det är när paket ska omlastas som problemen kan uppstå. Sthlm-Gbg eller Stockholm-Malmö brukar tex gå riktigt väloljat och snabbt
Vi får la se hur det går, hoppas godset är försäkrat...
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Nov 2011, 11:41 |
|
 |
|
Haraldrig
|
 Re: Det är långt till Skåne ibland (Bussgods)
Brukar ta ett par dagar mellan Skåne och Stockholm. Men ibland strular det som fasiken. Det är en av de negativa aspekterna med bussgods.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 01 Nov 2011, 12:56 |
|
 |
|
bjoel
|
När jag råkade ut för samma sak fick jag - tre månader senare - tillbaka det uppgivna värdet på gitarren från deras försäkringsbolag. Dock krävdes det rätt många telefonsamtal till olika delar av bussgods innan det började hända nåt...
Som sagt, bra när det funkar. Mindre bra när det strular.
|
| 01 Nov 2011, 14:46 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Det som är synd med Bussgods är att statusen inte uppdateras. Man får veta att den är inlämnad och ankommen, men aldrig var den är på vägen såtillvida inte någon pliktskyldig anger "omlastad" någonstans därimellan... 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 01 Nov 2011, 14:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
FenderBender wrote: Det som är synd med Bussgods är att statusen inte uppdateras. Man får veta att den är inlämnad och ankommen, men aldrig var den är på vägen såtillvida inte någon pliktskyldig anger "omlastad" någonstans därimellan...  Det beror på att lastbils och busschafförer inte är så värst sugna på att använda handdatorer/streckkoder etc, eller ens får den möjligheten. Man skiter helt enkelt i det. Ska vara glad om du får en 'ankommen'  de flesta kolli slutar sitt liv som 'inlämnad' verkar det. när grejerna kommer bort så verkar dom ha någon ringkedja eller notering om vilken 'rutt' paketet var tänkt att åka De allra flesta grejer dom ersätter/tappar bort står nog i en hörna i lokalen , adresslappen trillat av. Ungefär som det där skåpet på dagis med alla kvarglömda omärkta mössor vantar mm. Skickade gitarr från Västberga till Dorotea, Jämtland i veckan. Lämnades kl 12 på Tisdagen, framme kl 13 på orten. Snabbt jobbat. Deras godtyckliga prissättning skall vi inte tala om, det blev 392:- när man fyllde i på nätet , NÄÄÄ VI HAR FAST PRIS PÅ DOM DÄR, 501:- kostar det ....  Varför inte 500 jämnt frågade jag om det nu är ett FAST PRIS. Men det var datorn som bestämde , ja inte den datorn på deras hemsida utan den på godsterminalen såklart. 
| 01 Nov 2011, 15:45 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Joshunznera wrote: lämnade en fin gitarr hos Bussgods i Västberga för 15 dagar sedan. På godssökningen står det "inlämnad Västberga" Så långt är det alltså frid och fröjd. Jag (och inte minst vår fellew BOJ som har betalt gitarren) väntar dock på att den ska levereras till adressorten Kristianstad också. Undras var gitarren är just nu...
Detta är första gången jag har haft problem med Bussgods, det känns som att det är när paket ska omlastas som problemen kan uppstå. Sthlm-Gbg eller Stockholm-Malmö brukar tex gå riktigt väloljat och snabbt
Vi får la se hur det går, hoppas godset är försäkrat... Haha! Ja det verkar vara en väldig omväg de tar. Ringde ju som sagt i förra veckan till Västbergaterminalen då jag blev hänvisad dit från Skåneavdelningen, och tjejen jag pratade sa att hon skulle ta och leta upp den där gitarren då. Imorgon blir det ett nytt samtal då jag kommer vara utomlands i tre veckor och inte kunna hämta ut den, om den mot all förmodan äntligen skulle hinna hit inom den tiden. 
|
| 01 Nov 2011, 21:33 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Uppdaterat... Nu ringde vår fellow BOJ helmik och meddelade att han har fått en avisering att hämta ut en gura från undertecknad hos sitt ombud i Dalarna Om det är den aktuella gitarren återstår att se, men det är ju troligt eftersom det är det enda Buddgodskolli jag har skickat som är på avvägar Nu har gitarren varit på väg till Hässleholm i 4 veckor, vi får se vad som händer härnäst... Tack helmik för ditt engagemang! 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 09 Nov 2011, 10:45 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Problem med bussgods uppstår dels då många mindre linjer särskilt i västra götaland inte har bussar byggda för gods och dels för att bussgods består av en massa små bussföretag under samma hatt. Funkar alltid bra från exempelvis göteborg, stockholm, norrbotten då det går direktlinje särskilt längst kusten. Sen beror det på om man väljer frakt med tidsgaranti som är smart om man skickar gitarrer.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|
| 09 Nov 2011, 19:51 |
|
 |
|
helmik
|
Paketet står nu hemma hos mig.
Jag kan konstatera att det är samma kartong som jag för ett år sedan använde för att skicka en Ibanez AF-75 till Josh. Det finns ingen adressetikett som dirigerar paketet till Bentooshape. Däremot sitter min gamla adressetikett kvar. Så det är alltså förklaringen till varför den hamnade hos mig. På fredag får den åka till Skåne.
|
| 09 Nov 2011, 21:35 |
|
 |
|
Joshunznera
|
helmik wrote: Paketet står nu hemma hos mig.
Jag kan konstatera att det är samma kartong som jag för ett år sedan använde för att skicka en Ibanez AF-75 till Josh. Det finns ingen adressetikett som dirigerar paketet till Bentooshape. Däremot sitter min gamla adressetikett kvar. Så det är alltså förklaringen till varför den hamnade hos mig. På fredag får den åka till Skåne. haha, du menar väl streckoden? För inte var det väl ngn adressetikett med ditt namn på lådan?
|
| 09 Nov 2011, 21:39 |
|
 |
|
helmik
|
Joshunznera wrote: helmik wrote: Paketet står nu hemma hos mig.
Jag kan konstatera att det är samma kartong som jag för ett år sedan använde för att skicka en Ibanez AF-75 till Josh. Det finns ingen adressetikett som dirigerar paketet till Bentooshape. Däremot sitter min gamla adressetikett kvar. Så det är alltså förklaringen till varför den hamnade hos mig. På fredag får den åka till Skåne. haha, du menar väl streckoden? För inte var det väl ngn adressetikett med ditt namn på lådan? Jo, min gamla adressetikett satt kvar. Antagligen har du klistrat den nya över den gamla och sen har den nya ramlat av på något sätt.
|
| 09 Nov 2011, 22:12 |
|
 |
|
Joshunznera
|
helmik wrote: grejjen är att jag inte klistrade etiketten på låddan, det gjorde Bussgodskillen. Eller rättare sagt, det kanske han inte gjorde trots allt.. Det var ju det han skulle, men jag såg ju inte att han gjorde det...
|
| 09 Nov 2011, 22:45 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Men va fan! Jag antar att Bussgods star for den extra fraktkostnaden?
Jag kommer inte hem till Sverige forran den 22e och kan hamta ut paketet, sa det ar ingen bradska alls!
Tack for hjalpen!
|
| 10 Nov 2011, 16:21 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Bentooshape wrote: Men va fan! Jag antar att Bussgods star for den extra fraktkostnaden?
Jag kommer inte hem till Sverige forran den 22e och kan hamta ut paketet, sa det ar ingen bradska alls!
Tack for hjalpen! fattas bara... all heder till helmik (och all shame till Bussgods)
|
| 10 Nov 2011, 16:33 |
|
 |
|
arinihsd
|
Bussgods är väl som andra sped företag. Jag har jobbat i 5-6 olika transportföretag och förhoppningsvis lärt något av detta. Brukar klistra egna adresslappar (eller möjligen skriva med en tuschpenna) på kolli som ska skickas. Om det dessutom finns telefonnummer så blir det lättare att kontakta sänd/mott på kolli utan fraktsedlar.
Man kanske ska kolla så att Bussgods representanter verkligen fäster sina dokument på paketet innan man lämnar kollit ur synhåll. Det är rätt bra lim på plastfickorna, så de ramlar knappast bort av sig själv.
Men kan man ju hoppas att streckkodsläsarna kommer lite mer till användning.
Trevlig helg Roger
|
| 11 Nov 2011, 12:18 |
|
 |
|
Joshunznera
|
arinihsd wrote: Bussgods är väl som andra sped företag. Jag har jobbat i 5-6 olika transportföretag och förhoppningsvis lärt något av detta. Brukar klistra egna adresslappar (eller möjligen skriva med en tuschpenna) på kolli som ska skickas. Om det dessutom finns telefonnummer så blir det lättare att kontakta sänd/mott på kolli utan fraktsedlar.
Man kanske ska kolla så att Bussgods representanter verkligen fäster sina dokument på paketet innan man lämnar kollit ur synhåll. Det är rätt bra lim på plastfickorna, så de ramlar knappast bort av sig själv.
Men kan man ju hoppas att streckkodsläsarna kommer lite mer till användning.
Trevlig helg Roger så kan man ju göra. Jag tillhör den sortens människor som tror att folk gör det dom ska utan att man bevakar dom. Framförallt om de har betalt. De som inte gör det brukar jag göra mig av med. I detta fall var det en välkänd BG-yngling som alltid gör sitt bästa, men det kanske stressade till sig och han glömde klistra på lappen, vad vet jag @helmik: var det en rektangulär Thomann-kartong, eller var det en trekantig gitarr-dito? (tänkte att ngn kanske har öppnat ytterkartongen och att det satt kvar ngn adresslapp på innerkartongen...)
|
| 11 Nov 2011, 12:37 |
|
 |
|
helmik
|
Joshunznera wrote: @helmik: var det en rektangulär Thomann-kartong, eller var det en trekantig gitarr-dito? (tänkte att ngn kanske har öppnat ytterkartongen och att det satt kvar ngn adresslapp på innerkartongen...) Det var en rektangulär kartong. Jag lämnade in den i morse och föklarade läget. Bussgodsombudet (som jag känner väl) bara skakade på huvudet och sa något i stil med "En månad??? Vad fan har de hållit på med". Han skulle ta kontakt med Bussgods huvudkontor här i Dalarna för att kolla hur han ska bete sig och har instruktion om att höra av sig till mig igen om det är några oklarheter. Jag har kikat än en gång och kan konstatera att den enda märkning som fanns på kartongen var den som jag satte dit för ett år sedan när jag skickade en gitarr till dig. Det var kanske tur i oturen att du använde just den kartongen. För annars hade nog paketet varit spårlöst försvunnet för alltid.
|
| 11 Nov 2011, 12:44 |
|
 |
|
helmik
|
Inte ett pip från mitt lokala bussgodsombud här i Säter under dagen. Enligt det gamla kollinumret så har gitarren både anlänt och skickats vidare från Borlänge idag på förmiddagen. Så nu är det bara för alla inblandade att hålla tummarna.
|
| 11 Nov 2011, 19:54 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Sådärja! Då var hon hemma i säkert förvar! Tack Josh och Helmik för all hjälp! Gitarren känns riktigt bra och låter bra. Ett mickbyte kan dock vara aktuelt inom en snar framtid. 
|
| 23 Nov 2011, 16:55 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Ja jäklar, en bra gura ska ju tåla att transporteras Skönt att allt ordnade sig till slut och kul att just Helmik fick gitarren av misstag, den har ju varit i hans ägo tidigare. Likt en hund som hittar hem själv 
|
| 23 Nov 2011, 20:39 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
helmik wrote: Inte ett pip från mitt lokala bussgodsombud här i Säter under dagen. Enligt det gamla kollinumret så har gitarren både anlänt och skickats vidare från Borlänge idag på förmiddagen. Så nu är det bara för alla inblandade att hålla tummarna. Säter? Sätermannen??? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 23 Nov 2011, 23:53 |
|
 |
|
helmik
|
Men jävrars! Hade jag vetat att det var den guran i paketet så vette fanken om den inte hade fått stanna kvar! Grattis till en kanongitarr!
|
| 24 Nov 2011, 19:52 |
|
|