View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:00

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Veterinärer är ena riktiga blodsugare... 
Author Message

Post Veterinärer är ena riktiga blodsugare...
Tiken har fått urinvägsinflamation och pissar ner hela huset på nätterna. I morse tog jag henne till veterinären, som ägnade fem minuter åt att konstatera samma sak. Ett recept skrevs ut - och sen var det bara att gå till kassan. 850 kr kostade det! :twisted:

Jag tänker egentligen aldrig på pengar när det gäller djur, men konstaterar att man gjort helt fel karriärval i livet. 850 kr på fem minuter ger 10 200 i timmen, 81 600 om dagen, 408 000 i veckan, 1 632 000 i månaden och slutligen 19 584 000 per år. :shock:

Hoppas min älskade Husky-tik blir frisk. :roll:

16 Nov 2011, 23:09
Profile ICQ WWW

Post Re: Veterinärer är ena riktiga blodsugare...
FenderBender wrote:
Tiken har fått urinvägsinflamation och pissar ner hela huset på nätterna. I morse tog jag henne till veterinären, som ägnade fem minuter åt att konstatera samma sak. Ett recept skrevs ut - och sen var det bara att gå till kassan. 850 kr kostade det! :twisted:

Jag tänker egentligen aldrig på pengar när det gäller djur, men konstaterar att man gjort helt fel karriärval i livet. 850 kr på fem minuter ger 10 200 i timmen, 81 600 om dagen, 408 000 i veckan, 1 632 000 i månaden och slutligen 19 584 000 per år. :shock:

Hoppas min älskade Husky-tik blir frisk. :roll:

Det är bara att beklaga att hunden är sjuk. Hoppas den tillfrisknar snart.

Pengarna däremot - hur lång tid har det tagit veterinären att ha den kunskapen att det tar fem minuter att konstatera vilken medicin som ska skrivas ut? :roll: Vore det enkelt skulle alla vara veterinärer. :wink:

/R

16 Nov 2011, 23:52
Profile

Håller med det är hutlösa priser.
Kartell Absolut :(

17 Nov 2011, 08:18
Profile WWW

FenderBender wrote:

Hur många veterinärer tror brukar ha sådan beläggningsgrad att de kan hålla den debiteringen? Satt det elva feminutersfall till i väntrummet som gick in efter dig, för att fylla ut nästa timme?

Om det hade tagit tio minuter, hade det kostat mer för dig?

17 Nov 2011, 09:35
Profile

Först ber jag att få önska din hund god bättring, Fb

Och sedna kapar jag tråden lite...

Det där argumentet med att kunskap kostar försökte sig min lokala rörfirma på också. Jag hade fått en offert på byte av värmepanna. Eftersom offerten var minst sagt summarisk så tog jag mig lite tid att Googla och Prisjakta vad grejjorna kostade (för mig)

Kom fram till att VVS-firman skulle ha nära 90.000 för själva arbetet. Jag skulle ju iofs "bara" behöva betala 45.000 efter ROT-avdraget...

Så jag gjorde en egen bedömning och kom fram till att jag själv kan göra pannbytet på (högt räknat) ca 10 timmar plus att jag behöver hjälp med att baxa ut den gamla och in den nya, säg att jag behöver hjälp i högt räknat 5 timmar. Totalt 15 mantimmar således. Om man tänker sig att VVS-killarna är lika flinka i fingrarna som en 58-årig kontorsarbetare så ska de alltså ha 6000:- i timmen....

För de 45.000 jag ska skulle betalt rörfirman kan jag ta tjänstledigt i ett par dagar och ta det lugnt med installationen och ändå få pengar över till en LP, NYC-resa eller vad jag nu hittar på...

-"jomen, du betalar ju inte bara för timmarna utan även för vår expertis" invände rör-chefen. Jo tjena, det handlar om att koppla ihop ett fåtal rör med klämringskopplingar, driftsätta och trimma in enligt en mycket noggrann instruktion på PDF. Det klarar jag med mina basala rörkunskaper och en gnutta ingenjörstänk. Det enda jag behöver köpa in är vakumpumpning av värmepumpen, det kostar 4000:- via den lokala värmepumsnissen (han heter förresten Nisse)

Hutlös prissättning således och det beror väl antagligen på att det är alldeles för få VVS-snubbar i Stockholm idag.

EDIT: och för att ytterligare belysa hur mycket VVS-firman tycker att deras "expertis" är värd kan jag ju tillägga att VVS-firman även har en hel del marginal på utrustningen de ska sälja till mig, uppskattningsvis ca 30.000 till...

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Nov 2011, 09:45
Profile WWW

Med hopp om snabbt och bra tillfrisknande.
Att ha hund är riktigt dyrt (mat, försäkring, veterinärkostnad, ev pensionat) kan vi lätt konstatera.

Apropå veterinärkostnader så är det ruskigt dyrt beroende på krämpa/åtgärd och sen efter "insats" så vet vi ju egentligen inte hur bra det blev -hunden har ju svårt att kommunicera med oss. Funderar fortfarande på om veterinären lyckades ta bort båda testiklarna på vår hanhund (en var gömd i buken). summa 4.800 SEK :arrow:

17 Nov 2011, 10:15
Profile WWW

leffje wrote:
Att ha hund är riktigt dyrt (mat, försäkring, veterinärkostnad, ev pensionat) kan vi lätt konstatera.

Apropå veterinärkostnader så är det ruskigt dyrt beroende på krämpa/åtgärd och sen efter "insats" så vet vi ju egentligen inte hur bra det blev -hunden har ju svårt att kommunicera med oss. Funderar fortfarande på om veterinären lyckades ta bort båda testiklarna på vår hanhund (en var gömd i buken). summa 4.800 SEK :arrow:

Vänta till du skaffar häst , då kommer du tycka det är billigt med hund 8)

Allt är relativt :?

17 Nov 2011, 10:30
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
leffje wrote:

Vänta till du skaffar häst , då kommer du tycka det är billigt med hund 8)

Allt är relativt :?

:)
Just därför har vi ingen häst.
Vi skulle absolut inte ha råd.

17 Nov 2011, 10:33
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Först ber jag att få önska din hund god bättring, Fb

Och sedna kapar jag tråden lite...

Det där argumentet med att kunskap kostar försökte sig min lokala rörfirma på också. Jag hade fått en offert på byte av värmepanna. Eftersom offerten var minst sagt summarisk så tog jag mig lite tid att Googla och Prisjakta vad grejjorna kostade (för mig)

Kom fram till att VVS-firman skulle ha nära 90.000 för själva arbetet. Jag skulle ju iofs "bara" behöva betala 45.000 efter ROT-avdraget...

Så jag gjorde en egen bedömning och kom fram till att jag själv kan göra pannbytet på (högt räknat) ca 10 timmar plus att jag behöver hjälp med att baxa ut den gamla och in den nya, säg att jag behöver hjälp i högt räknat 5 timmar. Totalt 15 mantimmar således. Om man tänker sig att VVS-killarna är lika flinka i fingrarna som en 58-årig kontorsarbetare så ska de alltså ha 6000:- i timmen....

För de 45.000 jag ska skulle betalt rörfirman kan jag ta tjänstledigt i ett par dagar och ta det lugnt med installationen och ändå få pengar över till en LP, NYC-resa eller vad jag nu hittar på...

-"jomen, du betalar ju inte bara för timmarna utan även för vår expertis" invände rör-chefen. Jo tjena, det handlar om att koppla ihop ett fåtal rör med klämringskopplingar, driftsätta och trimma in enligt en mycket noggrann instruktion på PDF. Det klarar jag med mina basala rörkunskaper och en gnutta ingenjörstänk. Det enda jag behöver köpa in är vakumpumpning av värmepumpen, det kostar 4000:- via den lokala värmepumsnissen (han heter förresten Nisse)

Hutlös prissättning således och det beror väl antagligen på att det är alldeles för få VVS-snubbar i Stockholm idag.

EDIT: och för att ytterligare belysa hur mycket VVS-firman tycker att deras "expertis" är värd kan jag ju tillägga att VVS-firman även har en hel del marginal på utrustningen de ska sälja till mig, uppskattningsvis ca 30.000 till...

Håller med , rörmokare är galna på att ta betalt, ofta köper man grejerna och inkoppling från samma ställe för att slippa denna diskussion (vilken iofs komemr ändå)

När din panna du inhandlat och kopplat in själv strular:

"Hej jag har lite problem med min panna"

-> " Jaha , vem har satt dit det då?"

- "Öhh.... "

-> "Det brukar bli j-ligt dyrt om vi ska riva i andras installationer , bara så du vet , brukar var helt fel installerat "

(läs , nu ska vi ta tillbaka det du trodde du tjänade på att nobba vår offert, j-vla amatör"

17 Nov 2011, 10:35
Profile ICQ WWW

Kastrerade katten härom veckan av ett pris på 1195 och medecin för 162 spänn
och värt varenda öre!

Om man tar beslutet att skaffa djur tycker jag det ligger i ens ansvar att ha buffert
för något oförutsett som hälsa. Annars ska man inte ha djur...

Hoppas vovven blir kry go o glad dock... :)

17 Nov 2011, 10:49
Profile ICQ WWW

laros wrote:
Om man tar beslutet att skaffa djur tycker jag det ligger i ens ansvar att ha buffert

Håller med dig absolut. Jag skrev också i tråden att jag inte bryr mig om pengar när det gäller djuren (har drivit kennel med ett 40-tal hundar, så jag vet nog vad det kostar). Jag kunde inte låta bli att förfäras över perspektivet bara.

Både jag och hunden är glada! :D

17 Nov 2011, 11:11
Profile ICQ WWW

bjoel wrote:
Hur många veterinärer tror brukar ha sådan beläggningsgrad att de kan hålla den debiteringen? Satt det elva feminutersfall till i väntrummet som gick in efter dig, för att fylla ut nästa timme?

Om det hade tagit tio minuter, hade det kostat mer för dig?

Har du aldrig gjort ett räkneexperiment när du reagerat på priset för något? Jag är väl medveten om att beläggningsgraden varierar. Just i detta tillfälle gick en ny "patient" in direkt efter mig och ett tiotal satt och väntade i väntrummet. Det var den iaktagelsen som fick mig att ta fram räknaren. :wink:

17 Nov 2011, 11:14
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

När din panna du inhandlat och kopplat in själv strular:

"Hej jag har lite problem med min panna"

-> " Jaha , vem har satt dit det då?"

- "Öhh.... "

-> "Det brukar bli j-ligt dyrt om vi ska riva i andras installationer , bara så du vet , brukar var helt fel installerat "

(läs , nu ska vi ta tillbaka det du trodde du tjänade på att nobba vår offert, j-vla amatör"

Jo det är säkert deras plan och detta kan ju bli ett problem om man tex använt svartjobbare. Men för min del inser jag ju att jag tar över ansvaret själv och därmed får serva själv de närmaste åren. Jag har servat mina egna VVS-installationer de senaste 35 åren så jag har ju skaffat en del "expertis" jag också 8)

17 Nov 2011, 11:52
Profile WWW

laros wrote:
Kastrerade katten härom veckan av ett pris på 1195 och medecin för 162 spänn
och värt varenda öre!

Hoppas vovven blir kry go o glad dock... :)

Håller med!

Räknade ut en gång vad vår hund kostar per månad inräknat hunddagis och att vi måste ha en extra bil i hushållet för att köra till och från detta dagis. Räknar man på vad allt detta kostar och beräknar att hunden lever i 15 år så blir det rätt många vintage Gibsons! Och då har jag ändå inte räknat in veterinärkostnaderna...

mem men, husdjur får kosta som sagt. Vi får i alla fall tillbaka mer än vi betalar :)

17 Nov 2011, 11:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:
mem men, husdjur får kosta som sagt. Vi får i alla fall tillbaka mer än vi betalar :)

+1

Mycket kärlek för pengarna blir det. :D

17 Nov 2011, 12:13
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Ska inte försvara veterinären, hur lång var de beräknade behandlingstiden? Vi säger totalt 20 > 30 minuter. 850 spänn är inte så mycket, om pengarna också skall betala administration, löner, lokal etc. Vad skulle inte ett läkarbesök kosta om inte det allmänna tog vid?

/Ulf

17 Nov 2011, 21:02
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]