View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:01

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Laptopbatterier från t.ex Hong Kong 
Author Message

Post Laptopbatterier från t.ex Hong Kong
Letar "ny" dator och har hittat lite olika, det enda felet, vilket är tämligen väntat, är att batterierna oftast är ganska slut. Funderade på att köpa en begagnad dator trots det och köpa ett nytt batteri, så jag kollade på ebay och hittade massor, framför allt dyker det upp batterier från Hong Kong, vilka är ganska billiga, vilket väl i sin tur betyder att de är pirat på någon vänster.

Nu är min fråga, någon som testat batterier som itne är från samma tillverkare (eller ja de kan de ju vara, men som inte är brandade IBM t.ex) som datorn och hur har det gått? Hur är batteritiden jämfört med ett orginalbatteri? Hur länge håller de formen?

02 Nov 2011, 15:34
Profile

Post Re: Laptopbatterier från t.ex Hong Kong
Var tror du originalbatterierna kommer från? :lol:

02 Nov 2011, 15:56
Profile

Trout wrote:
Var tror du originalbatterierna kommer från? :lol:

Haha, precis det jag menar, erfarenheten av omärkta grejor vs märkesgrejor jag har är dock att det i vissa fall är farliga prylar, men gissar på att stora säljare på ebay inte säljer sådant, är ändå sugen på att få lite synpunkter på någon som har testat ett sådant batteri, alltid bra att veta lixom =)

02 Nov 2011, 16:27
Profile

Jag köpte två motsvarande "hongkongbatterier" från en svensk försäljare av sådana. Ett funkade som originalet, det andra funkade OK i tre-fyra månader varefter det dog.

02 Nov 2011, 16:33
Profile

Det finns flera återförsäljare på nätet som säljer batterier i Sverige, jag köpte mitt från http://www.nyttbatteri.se/ och det fungerar utmärkt, dessutom bra pris.

/Ulf

02 Nov 2011, 16:40
Profile

Jag har extremt dåliga erfarenheter utav sådana sidor och produkter. Beställde ett batteri till min laptop från http://www.batteri-butik.se/ och fick dels fel batterikapacitet på batteriet, samt att sorten inte ens passar till min laptop (trots att det stod det på sidan). Kundtjänst existerade inte, utan var endast automatisk mailsvar på engelska (inget telefonnummer). Jag lyckades dock få tillbaka mina pengar via paypal.

02 Nov 2011, 17:48
Profile ICQ WWW

Har köpt olika high performance batterier till olika mobiler och ett laptopbatteri på ebay ifrån Hongkongbaserade aktörer. Förmodligen dom fabriker inne i Kina som gör originalbatterierna som sedan moddat modellerna för att prestera mer. De ger typ dubbel kapacitet dvs dubbel strömstyrka, ibland mer, lite längre laddtid men har funkat klockrent. upplever att jag får näranog dubbel drifttid, mer så för laptopen, uppåt 10-11 timmar (acer aspire 150)
Kostade ca tio dollar inkl frakt (vaddkuvert i brevlådan) lite mer för laptopbatteriet. Om dessa överhuvudtaget skulle vara tillgängliga i svensk handel, vilket dom inte är, skulle jag säkert fått pynta 800-1500 spänn, -så bra är dom.
Om jag skulle köpa laptopbatterier skulle jag vara väldigt noga med att det verkligen är batterier som passar min laptop, kolla all modellbeteckning osv. gärna bilder för att jämföra med det jag har. Får intrycket att inom ett modellnummer kan olika varianter förekomma.

02 Nov 2011, 22:48
Profile

Flukather wrote:
Jag har extremt dåliga erfarenheter utav sådana sidor och produkter.

Har själv inga jätteerfarenheter av det, men har endel kompisar och släktingar som köpte piratbatterier till Ericsson-lurar(och ja, Ericsson, så det är ett par år sedan), vilket inte var så bra men gissar på att endel av det har ändrats.

Av er som svarat verkat det lite kluvet, vissa hävdar att det till och med är bättre än orginal och vissa hävdar att det är skräp, nu blev det lite svårt...

02 Nov 2011, 23:13
Profile

Tråden gjorde mig nyfiken så jag beställde ett nytt batteri till min Asus Eee 904HD eftersom det gamla ändå börjar bli riktigt dåligt. Betalade 260 kr inkl frakt för ett 12000mAh, originalet är på 6600mAh. Vi får se om det håller måttet.

02 Nov 2011, 23:36
Profile

Groth wrote:
Tråden gjorde mig nyfiken så jag beställde ett nytt batteri till min Asus Eee 904HD eftersom det gamla ändå börjar bli riktigt dåligt. Betalade 260 kr inkl frakt för ett 12000mAh, originalet är på 6600mAh. Vi får se om det håller måttet.

Jag köpte ett pirat till den eee som jag hade förut och det var betydligt bättre än originalbatteriet. Det laddade ur ganska snabbt när maskinen låg oanvänd, det gjorde iofs även piratbatteriet men betydligt långsammare. Samsungen som fick ersätta eee'n kan ligga oanvänd länge utan att batteriet tappar märkbart i kapacitet.

Micke

03 Nov 2011, 09:17
Profile ICQ WWW

Jag handlade senast (ca 1 år sen) från:
http://www.batteryupgrade.se/shopBrowse ... d/36387307

är väldigt nöjd med priset och leveransen direkt från typ Taiwan och kvaliteten på batteriet
kommer handla där igen om det behövs

03 Nov 2011, 11:23
Profile ICQ WWW

Så, nu är en ny (begagnad/rekonditionerad) dator beställd, får se hur batteriet är på den, annars testar jag nog ett Hong Kong batteri eller liknande, verkar ju som att det kommer funka tillräckligt.

04 Nov 2011, 12:11
Profile

Har kört hongkongfulbatteri till min macbook ett par år nu, har snart kommit upp i samma livslängd som originalbatteriet.

05 Nov 2011, 19:24
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]