View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 09:34

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Snökaos i Lapphelvetet! 
Author Message

rifle wrote:
Joshunznera wrote:
Såg just på TV att Kiruna har haft snökaos idag. Folk kör i diket och krockar huller om buller

Att det ska vara så svårt att hantera lite snö! Det kan ju inte direkt vara en nyhet att snön kommer varje år....

Näe tacka vet jag Stockholm, här kan vi i alla fall hantera snön!

Hmm varför känns det som att nån försökte sparka till en arslet med den här tråden?

Jag kan gott och väl säga som det var, det är sanning att det var så nära kaos man kan komma :mrgreen:
Det är väldigt väldigt sällan vi får så här mycket blötsnö som första snö.
Det var ett elände att ta sig till jobbet i fredag fast jag har fyrhjulsdrift dock med sommardäck eftersom jag inte hunnit/orkat byta till vinterdäck. Brukar dra på dubbdäcken i början på oktober så man slipper stå och göra det i snön.
Det är skönt att vi inte är mera innevånare än vi är i sånna här lägen, jag kan bara tänka mig kaoset när det är 50tusen fler bilar ute och halkar runt och sitter fast. Trots allt så räcker det med en bil som sitter på tvärsen så kommer man inte fram.

Skönt att det kommit snö för det blir så ljust och trevligt ute då.
Så ni som kan hantera snön där nere kan sitta inne och sura i erat regnmörker medans jag njuter av snön här uppe :lol:

Jag avundas inte din snö.
Har åkt runt i min helt öppna bil (dvs inga dörrar, tak eller fönster) hela helgen. Både skoj och njutbart. 8)

Men du har rätt om kaoset när det passerar tusentalsbilar och några råkat schabbla sej( vilket alltid sker).

10 Oct 2011, 10:22
Profile ICQ WWW

Post Re: Snökaos i Lapphelvetet!
rifle wrote:
Joshunznera wrote:
Såg just på TV att Kiruna har haft snökaos idag. Folk kör i diket och krockar huller om buller

Att det ska vara så svårt att hantera lite snö! Det kan ju inte direkt vara en nyhet att snön kommer varje år....

Näe tacka vet jag Stockholm, här kan vi i alla fall hantera snön!

Hmm varför känns det som att nån försökte sparka till en arslet med den här tråden?

Jag kan gott och väl säga som det var, det är sanning att det var så nära kaos man kan komma :mrgreen:
Det är väldigt väldigt sällan vi får så här mycket blötsnö som första snö.
Det var ett elände att ta sig till jobbet i fredag fast jag har fyrhjulsdrift dock med sommardäck eftersom jag inte hunnit/orkat byta till vinterdäck. Brukar dra på dubbdäcken i början på oktober så man slipper stå och göra det i snön.
Det är skönt att vi inte är mera innevånare än vi är i sånna här lägen, jag kan bara tänka mig kaoset när det är 50tusen fler bilar ute och halkar runt och sitter fast. Trots allt så räcker det med en bil som sitter på tvärsen så kommer man inte fram.

Skönt att det kommit snö för det blir så ljust och trevligt ute då.
Så ni som kan hantera snön där nere kan sitta inne och sura i erat regnmörker medans jag njuter av snön här uppe :lol:

äntligen ett vettigt inlägg från lappriket 8)

Och du har helt rätt i din analys, förutom att det inte var tanken att sparka nån i arslet. Däremot var det rätt kul att få kontra alla tidigare års inägg från vissa av er "snöexperter" där ni ofta påpekar att det är vi Stockholmare som inte kan hantera snön, när det blir snökaos. Skulle vara rätt kul att se en nyanländ medelsnittslapp i snökaos på Hornsgatan en mörk decembereftermiddag :wink:

Du har också rätt i att detta inte är den bästa årstiden i Stockholm, däremot kan jag meddela att jag satt i utefåtöljen i solen igår och fikade. Det var visserligen inte mer än 5 grader varmt, men solen sken från en klarblå himmel, träden var höst-gulgröna, vinden lös med sin frånvaro och några rådjur skrittade över ängen intill. Rätt skönt att vintern inte har kommit ännu. Förr eller senare får vi skiten hit till Stockholm i år också, hoppas det blir senare. När det är dags för skidåkning åker jag till Alperna :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Oct 2011, 11:12
Profile WWW

dimman wrote:
Är nog alldeles riktigt, men i den här diskussionen ter sig på ståendet just nu som ett onödigt vetande.

Det är helt okay att du uppfattar det så, men jag tycker att det är ytterligare en aspekt.

/Ulf

10 Oct 2011, 11:13
Profile

Joshunznera wrote:
Rätt skönt att vintern inte har kommit ännu. Förr eller senare får vi skiten hit till Stockholm i år också, hoppas det blir senare. När det är dags för skidåkning åker jag till Alperna :)

Stockholms vintrar kan vara helvetiska, råa och kalla. Det känns svårare för varje år och framför allt längre.

Nä..jag står inte ut, familjen har sedan länge bokat en biljett till Bangkok under jul.

/Ulf

10 Oct 2011, 11:21
Profile

Fler som utnyttjade det fina höstvädret i Mälardalen, ser jag. Själv körde jag ett paddlingspass i kajak på knappt två timmar i går. Lite svalt i motvinden, men åt andra hållet blev det riktigt varmt. Ännu är det långt till vintern! Här åtminstone. :wink:

10 Oct 2011, 11:55
Profile WWW

Det brukar faktiskt gå rätt bra här i Sthlm. Utom eftermiddagen den 1 november 2006. Ca 40-60% eller så av bilarna hade ännu inte satt på vinterdäck. Jag hade dock fått på mina samma morgon.

Snön och den värsta halka man kan tänka sig kom när alla skulle hem från sina jobb vid ca 17-tiden. Sommardäcksbilarna spärrade effektivt alla vägar för samtiga fordon. Essingeleden var som en stor parkeringsplats under ca 4-5-timmar.

Vissa kunde hitta vägar och komma fram några meter, bara för att köra runt ett kvarter på ungefär 2-3 timmar.

Många lämnade sina bilar på vägarna och gick. Om de nu kunde hitta några kommunala transportmedel. Ännu nästa morgon stod det kvar hundratals lämnade bilar längs motorvägarna.

10 Oct 2011, 12:31
Profile

Vi i den övre hälften av landet brukar ofta skratta rått åt sörlänningarnas vinterproblem, men ärligt talat så kör jag mkt hellre bil häruppe på sträv kallsnö med hyfsat väggrepp än i den jävliga blötsnön som brukar vräka ned i de södra delarna, det är fan inget kul alls!

10 Oct 2011, 15:35
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2