View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 17:10

Reply to topic  [ 19 posts ] 
byta ut oljepannan. Tips önskas 
Author Message

Post byta ut oljepannan. Tips önskas
Nu är det dags att byta ut oljepannan som tuffat på sedan 1967 (!). I och för sig är brännaren lite nyare, men oljan börjar bli lite löjligt dyr nu och alternativ finns ju så nu tänkte vi göra slag i saken, med ROT-avdrag och allt 8)

Behöver dock lite råd från er som kan detta med uppvärmning av hus

Idag har vi en luft/luftpump som fungerar bra som komplementvärme. Det som behövs nu är ngt som kan kopplas till vattenvärmesystemet.

Huset är av den äldre typ som kräver en varm skorsten för att fungera bra m.a.p ventilationen. Samtliga ventilationstrummor är dragna via skorstenen och utnyttjar därmed den termik som uppstår när skorstenen är varm. Bergvärme och liknande är därför ingen option, det måste vara ngt som håller skorstenen varm under den kalla årstiden. (Under den varma årstiden är dörrar och fönster öppna)

Så vad tycker stämman? Ska det eldas med ved, pellets, kol, gas oder was? Ngn sorts kombipanna vore nog att föredra, tex kombination pellets/el

lite frågor om pellets uppstår ju också: Måste man sota ofta och hur jobbigt är det?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Oct 2011, 19:12
Profile WWW

Post Re: byta ut oljepannan. Tips önskas
Visst pellets är prisvärt, men mycket fix o damm. Antingen utveckla luftvärmen och få in det varmvattensystemet eller bergvärme, och borra riktigt djupt. Nu vet inte jag vilken yta det är på ditt hus, men 220 m skulle jag borra idag. Bergvärme som funkar är oslagbart alternativt luftvärmepump.’

Olja som värmeenergi för hus är helt ute!

/Ulf

02 Oct 2011, 19:28
Profile

Bor på en gård och eldar pellets. Vi är tre hus som delar på en panna, vilket betyder över 1000 m² som ska värmas upp (vattenburen golvvärme OCH varmvatten i kranen...) så pannan är rätt stor, cirka 90 kW.
Har en ganska gammal pelletsbrännare, från -99 som börjar bli rejält sliten och behöver bytas ut.
Det är ju en del mekaniska delar som har slitits på brännaren, men det kan undvikas genom att köpa rätt sorts brännare. Våran är som sagt av en gammal konstruktion som inte längre tillverkas och under vinterhalvåret behöver man sota ur var tredje vecka ungefär, på sommarhalvåret var 5:e cirka.
Fast ju oftare man gör det desto bättre blir ju verkningsgraden eftersom sotbeläggningen inuti pannan fungerar som ett isolerande lager. Sota ur = god ekonomi.
Det tar ungefär en timme för mig att rycka ur brännaren, sota pannväggar, tömma aska, tömma rökgaskanalen och rengöra/se över brännaren samt återstarta pannan igen. Inte speciellt jobbigt egentligen, men ofta så väntar man för länge vilket gör att pannan kan stanna vid olägliga tillfällen, så det är bäst att schemalägga tid för urstotning.

Ett annat dilemma är förvaring av pelletsen. Vi har en liten silo, så vi tar hem ungefär 9-10 ton varje gång och detta görs mellan 3-4 ggr per år. En viss framförhållning behövs annars för man köpa lösa säckar i väntan på bulkbilen och då blir det snabbt dyrt.
Påfyllning av silon går ganska snabbt med bulkbil, det tar 30-40 minuter cirka, men det dammar ned något fruktansvärt, så om du planerar för pellets - se till att dra utblåset utanför huset...

Funderar på om man inte kan konvertera en oljepanna till pelletseldning...? Vårat pannhus byggdes från scratch så jag vet inte vilka krav som behöver uppfyllas på en gammal panna.
Men om du absolut vill ha skorstenen varm så skulle jag nog titta lite närmare på en pelletsbrännare.

02 Oct 2011, 19:32
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Visst pellets är prisvärt, men mycket fix o damm. Antingen utveckla luftvärmen och få in det varmvattensystemet eller bergvärme, och borra riktigt djupt. Nu vet inte jag vilken yta det är på ditt hus, men 220 m skulle jag borra idag. Bergvärme som funkar är oslagbart alternativt luftvärmepump.’

Olja som värmeenergi för hus är helt ute!

/Ulf

måste ha varmt i skorstenen pga av ventilationssystemet, så bergvärme går tyvärr bort :(

02 Oct 2011, 19:35
Profile WWW

Det finns kassetter med brännare, har själv en jättesnygg amerikansk pelletskamin. Som sagt det blir ganska dammigt men den ger o andra sidan en riktigt fin värme. Idag använder vi uteslutande bergvärme som för vår del har varit extremt ekonomiskt. En del år har jag haft noll tilläggsvärme..dvs att el-patronen inte går igång, utan den har till 100% gått på värmen i berget. Då kan det handla om besparingar upp mot 70% mot att köra en konventionell el-panna.

Jag skulle kanske kombinera luftvärme och pellets

/Ulf

02 Oct 2011, 19:43
Profile

Abe Normal wrote:
Det finns kassetter med brännare, har själv en jättesnygg amerikansk pelletskamin. Som sagt det blir ganska dammigt men den ger o andra sidan en riktigt fin värme. Idag använder vi uteslutande bergvärme som för vår del har varit extremt ekonomiskt. En del år har jag haft noll tilläggsvärme..dvs att el-patronen inte går igång, utan den har till 100% gått på värmen i berget. Då kan det handla om besparingar upp mot 70% mot att köra en konventionell el-panna.

Jag skulle kanske kombinera luftvärme och pellets

/Ulf

vad menar du med "kassetter med brännare" ?

Min kamin behöver inte vara snygg, den ska stå i pannrummet. Men är den snygg är det ju bara ett plus iofs, vad heter din amerikanska kamin?

02 Oct 2011, 19:49
Profile WWW

Kassetten ser ut som en kamin med dörrar med glas (så att du kan se elden), och i kaminen finns en brännare. Har man tex en öppen spis, så kan du i det utrymmet få in en kassett.

Då laddar man sin kamin kanske en gång per dygn på vintern eller varannan dag beroende på hur mycket den tar, våran tog 16 kg pellets alltså en säck.

Det optimala borde av att få in vattnet på en luftvärmepump eftersom varmt vatten förbrukas under hela året och har man familj så finns det ännu mer pengar att tjäna. Och sedan använda pelletskaminen till värme tillsammans med pumpen.

USA är stora på pellets och tjusiga kaminer...

/Ulf

02 Oct 2011, 19:58
Profile

Abe Normal wrote:
Kassetten ser ut som en kamin med dörrar med glas (så att du kan se elden), och i kaminen finns en brännare. Har man tex en öppen spis, så kan du i det utrymmet få in en kassett.

Då laddar man sin kamin kanske en gång per dygn på vintern eller varannan dag beroende på hur mycket den tar, våran tog 16 kg pellets alltså en säck.

Det optimala borde av att få in vattnet på en luftvärmepump eftersom varmt vatten förbrukas under hela året och har man familj så finns det ännu mer pengar att tjäna. Och sedan använda pelletskaminen till värme tillsammans med pumpen.

/Ulf

ahh, då är jag med. Nej ngn instats kommer inte in i min öppna spis, den är för snygg för det :)

Det får bli ngt att byta ut oljepannan mot istället, ngt som eldas med fast bränsle och som kan kopplas till radiatorerna

02 Oct 2011, 20:10
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

ahh, då är jag med. Nej ngn instats kommer inte in i min öppna spis, den är för snygg för det :)

Det får bli ngt att byta ut oljepannan mot istället, ngt som eldas med fast bränsle och som kan kopplas till radiatorerna

Det kanske är det bästa, plus att får du in vattnet i systemet.

Poängen är att få en hög verkningsgrad, så att man får bra utfall på sina investeringar.

/Ulf

02 Oct 2011, 20:22
Profile

Abe Normal wrote:

Det kanske är det bästa, plus att får du in vattnet i systemet.

Poängen är att få en hög verkningsgrad, så att man får bra utfall på sina investeringar.

/Ulf

japp, bra verkningsgrad är trevligt. Vi satte in luft/luftpumpen för 7 år sedan. Den var betald efter en vinter trots att vi bara har den som komplement till oljeeldningen. Så de senaste åren har den investeringen varit rena sparbössan. Otroligt att en manick för 15.000 ink installation kan vara så effektiv och funka så bra år efter år. Enda nackdelen med luft/luftpumpen är väl att inomhusklimatet blir lite torrt.

OK, jag har googlat och läst på en stund nu och det lutar nog åt en pellets/el-panna. Frågan är bara vilken sort/fabrikat. Får hoppas att det kommer in ngn som har en sån

02 Oct 2011, 20:41
Profile WWW

Josh, du kan konvertera din oljepanna till pellets om du vill. Detta gjorde vi i mitt förra hus för en kostnad av ca: 25000:- vilket vi sparade in ganska fort. På vinterhalvåret e de rätt mycke jobb med pellets men under sommarhalvåret så blev de inte alls så mycket. Hade en rätt liten cistern på 200 liter tror jag och när den va slut så tömde jag aska. På vintern blev de ungefär var 5 dag och på sommaren var 17 dag. Vi hade påsar med pellets som vi fyllde på med. Detta va väldigt mycke billigare. Men de va en hel del jobb med de.
Mvh Daffyd

02 Oct 2011, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Se till att montera en takfläkt eller en kanalflält om det går för dina frånluftskanaler ovanpå skorstenen så vips har du möjlighet till andra värmekällor. Då kan du dessutom styra luftflödena vilket du inte gör idag.
Allra bäst är att sätta in ett luftbehandlingsaggregat (till och frånluft) med värmeåtervinning så du inte eldar för kråkorna med värmen du kör ut med frånluften.

03 Oct 2011, 08:06
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Se till att montera en takfläkt eller en kanalflält om det går för dina frånluftskanaler ovanpå skorstenen så vips har du möjlighet till andra värmekällor. Då kan du dessutom styra luftflödena vilket du inte gör idag.
Allra bäst är att sätta in ett luftbehandlingsaggregat (till och frånluft) med värmeåtervinning så du inte eldar för kråkorna med värmen du kör ut med frånluften.

hmmm, hade jag inte ens tänkt på, men det känns ju som en god ide! Då kan jag ju skaffa en luft/vatten-värmare att köra elementen på och sedan köra elvärme när yttertemperaturen går under -15 (vilket inte händer så ofta i mina trakter)

03 Oct 2011, 08:48
Profile WWW

Jag gick den lätta vägen i mitt hus.
Då huset ursprunglegen är byggt av Vattenfall på femtiotalet då El var fränt så var den 430kvm nätta byggnaden uppvärmd med direktverkande el.
Det finns även två mysöppnaspisar-good foor nothing.

Lösningen var att montera vattenburengolvvärme, en massa konvektorer i källaren och bergvärme.
Det kompletterades med frånluftsvärmeväxlare för ventilationen.
Nästa steg blir solfångare för att stötta värmepumpen- där är inte lösningen klar ännu men värmepumpen är förberedd.

03 Oct 2011, 09:05
Profile ICQ WWW

Om ditt hus har källare, se till att hålla den så varm som möjligt. Det har du igen i resten av huset. Även extra isolering på vindens trossbotten ger märkbar effekt. Och - som tidigare sagts, ventilation är a och o. :)

03 Oct 2011, 09:14
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

hmmm, hade jag inte ens tänkt på, men det känns ju som en god ide! Då kan jag ju skaffa en luft/vatten-värmare att köra elementen på och sedan köra elvärme när yttertemperaturen går under -15 (vilket inte händer så ofta i mina trakter)

Som tack kan du skicka mig alla dina Gibsonguror :lol:

03 Oct 2011, 09:45
Profile ICQ WWW

Jag är skeptisk till pellets. Uppfattar att det är ett jämrans bök med krånglande pannor, sotning etc. Du verkar ju dessutom resa en hel del. Är hustrun villig/kapabel att sköta pelletspannan när du är borta? Om hon inte är det så får du ju räkna med att slå på elvärmen så fort du är borta.

Dessutom tycker jag mig ha förstått att det är snudd på slagsmål om den skogsråvara (GROT, sågspån etc) som används för att tillverka pellets. Förutom pelletstillverkarna så är de kommunala energiverken samt tillverkare av olika byggnadsmaterial intresserade av samma råvara. Dessutom finns det visst någon EU-föreskrift som tvingar ägarna av kolkraftverken ute i Europa att köra del av energitillverkningen på förnybar råvara. Något som gör att de dammsuger marknaden och betalar överpris för det de kan hitta. Så pellets kommer snart att vara ett olönsamt alternativ.

Nej, alternativet med frånluftsfläkt och värmeåtervinning verkar vara det vettigaste. Jag skulle nog ha kombinerat med bergvärme. Men idag finns det ju dessutom s k luft/vattenvärmepumpar som verkart hyfsat effektiva.

03 Oct 2011, 09:51
Profile

FenderBender wrote:
Om ditt hus har källare, se till att hålla den så varm som möjligt. Det har du igen i resten av huset. Även extra isolering på vindens trossbotten ger märkbar effekt. Och - som tidigare sagts, ventilation är a och o. :)

souteränghus.. Souterängvåningen har hållits varm pga att skorstensstocken är varm hela vintern och den står mitt i huset som är rätt kompakt

Att tilläggsisolera vinden är inte min grej, jag har kutterspån där och det vill jag inte täppa till med nån jäkla glasull 8)

Ventilationen är som sagt viktig och det är just den som får stryka på foten om skorstenen kallnar. Men som sagt, rifles och Tobbez förslag med frånluftsfläkt/värmeväxlare låter ju som en bra lösning

03 Oct 2011, 10:37
Profile WWW

helmik wrote:
Jag är skeptisk till pellets. Uppfattar att det är ett jämrans bök med krånglande pannor, sotning etc. Du verkar ju dessutom resa en hel del. Är hustrun villig/kapabel att sköta pelletspannan när du är borta? Om hon inte är det så får du ju räkna med att slå på elvärmen så fort du är borta.

Dessutom tycker jag mig ha förstått att det är snudd på slagsmål om den skogsråvara (GROT, sågspån etc) som används för att tillverka pellets. Förutom pelletstillverkarna så är de kommunala energiverken samt tillverkare av olika byggnadsmaterial intresserade av samma råvara. Dessutom finns det visst någon EU-föreskrift som tvingar ägarna av kolkraftverken ute i Europa att köra del av energitillverkningen på förnybar råvara. Något som gör att de dammsuger marknaden och betalar överpris för det de kan hitta. Så pellets kommer snart att vara ett olönsamt alternativ.

Nej, alternativet med frånluftsfläkt och värmeåtervinning verkar vara det vettigaste. Jag skulle nog ha kombinerat med bergvärme. Men idag finns det ju dessutom s k luft/vattenvärmepumpar som verkart hyfsat effektiva.

nja, sotning verkar inte vara en big issue för de moderna pannorna, det verkar räcka med ett par gånger om året, eftersom det finns mekaniska "skak-aggregat" som håller själva turbulatorerna rena

Rena djungeln detta verkar det som...

03 Oct 2011, 10:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]