|
| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Re: Visa upp din hund...
.  Det här är Viggo..en äkta ADHD-jycke, ser beskedlig ut men skenet bedrar för att utrycka mig milt. Han är faktiskt kanon men har pulver i sig som få, kul hund som egentligen kräver väldigt mycket. Hade Viggo som är en Jack Russel varit en fullstor hund så hade det nog varit svårt att ha honom. Mycket vilja, temperament och avlade som envisa, när han får sug efter något blir han svårstoppat, hans vaktinstinkt räcker till hela villagatan. /Ulf
Last edited by Abe Normal on 19 Sep 2011, 23:50, edited 1 time in total.
|
| 19 Sep 2011, 15:11 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Abe Normal wrote: .
Det här är Viggo..en äkta ADHD-jycke, ser beskedlig ut men skenet bedrar för att utrycka mig milt. Han är faktiskt kanon men har pulver i sig så få, kul hund som egentligen kräver väldigt mycket. Hade Viggo som är en Jack Russel varit en fullstor jycke så hade det nog varit svårt att ha honom. Mycket vilja, temperament och avlade som envisa, när han får sug efter något blir han svårstoppat, hans vaktinstinkt räcker till hela villagatan.
/Ulf men det är väl iofs ett rätt utmärkande drag hos JackRussel terrier, att de är energiska. Vilket förresten gäller för de flesta terriers. JR är ju dessutom en hund som behöver massor av stimulans och träning. Får dom det så hålls bokstäverna på plats IMO. Vår foxterrier är ett sablarns energiknippe hon också, men det är ju bara kul, så länge hon har möjlighet att få utlopp för sin energi. Hon är på hunddagis "på landet" på dagarna. Där springer hon ikapp med storhundarna, så motionen fattas knappast  Denna typ av hundar gillar ju utmaningar också, så lite spårning är tex inte helt fel. Då går det åt mycket energi och hunden blir dessutom nöjd eftersom den "gör nytta" åt husse/matte. Inte meningen att skriva dig på näsan, du vet säkert redan allt det där, men det är faktiskt ganska vanligt med understimulerade JR och andra liknande terriers, eftersom många skaffar dessa för att de är små och därmed förmodat lätta att styra och fostra (vilket ju är helt fel, vill man ha en sån hund finns det många stora hundar som passar bättre). Har en kompis som skaffade en JR, men det funkade inte eftersom hunden inte fick springa av sig tillräckligt mycket
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Sep 2011, 15:25 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Abe Normal wrote: .  Det här är Viggo..en äkta ADHD-jycke, ser beskedlig ut men skenet bedrar för att utrycka mig milt. Han är faktiskt kanon men har pulver i sig så få, kul hund som egentligen kräver väldigt mycket. Hade Viggo som är en Jack Russel varit en fullstor hund så hade det nog varit svårt att ha honom. Mycket vilja, temperament och avlade som envisa, när han får sug efter något blir han svårstoppat, hans vaktinstinkt räcker till hela villagatan. /Ulf Å herre guuuud så söt! Förstår att han är en handfull som valp/unghund. Jag har lovat mig själv, att den dag mina husky's är borta så blir det en Jack Russel. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 19 Sep 2011, 16:16 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Får se om ni kan något om jakthundar. Det här är min Harräser någon som kan rasen. 
|
| 19 Sep 2011, 16:18 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: Men det är väl iofs ett rätt utmärkande drag hos JackRussel terrier, att de är energiska. Vilket förresten gäller för de flesta terriers....
Jag håller med, den kräver mer än vad man tror, gäller iof många hundar. /Ulf
|
| 19 Sep 2011, 16:20 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Abe Normal wrote: Joshunznera wrote: Men det är väl iofs ett rätt utmärkande drag hos JackRussel terrier, att de är energiska. Vilket förresten gäller för de flesta terriers....
Jag håller med, den kräver mer än vad man tror, gäller iof många hundar. /Ulf +1 Inte minst Huskyn. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 19 Sep 2011, 16:27 |
|
 |
|
Abe Normal
|
FenderBender wrote: Å herre guuuud så söt! Förstår att han är en handfull som valp/unghund. Jag har lovat mig själv, att den dag mina husky's är borta så blir det en Jack Russel.  Aj aj aj…där gick du bet. Viggo's kennel (en JR-expert på vischan), skulle förra sommaren passa söta Viggo när vi hade bokat en biljett på planet. Nu hör till saken att Viggo växte upp i en lägenhet i norrförort till Stockholm (med betoning på förort), där ett ungt invandrarpar lät ett platt-TV vara Viggo’s sällskap om dagarna, efter sitt första levnadsår så kom han till oss. I alla fall, hundexperten på Russel’s skulle alltså passa Viggo under tre veckor mot en redlig slant i betalning, så hustrun med barnen for ner och Viggo var i sitt esse, han tyckte det var kanon med alla vovvar. Min hustru kommer hem på kvällen, och följande morgon går planet. Sent på kvällen mot natt ringer experten för att hon efter ett ärende i byn inte kommer in i sitt eget hus! Så kärringen står utanför huset och jag får med pellen i botten gasa ner på landsbygden, där sköter vi kontakten fönsterledes… hon har alltså lyckats ta sig in och Viggo ut. Det löste sig till slut med att våra grannar fick köra doggen till en kompis, så kan det gå. /Ulf
Last edited by Abe Normal on 19 Sep 2011, 17:37, edited 3 times in total.
|
| 19 Sep 2011, 16:38 |
|
 |
|
leffje
|
Bbenderman wrote: Får se om ni kan något om jakthundar. Det här är min Harräser någon som kan rasen.  Hmmm Hamilton?
_________________ Bojen sponsor
|
| 19 Sep 2011, 16:42 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Nära men den här är större och av finskt ursprung
|
| 19 Sep 2011, 19:29 |
|
 |
|
musiknörd
|
Lättare och länka till pappas hemsida! http://www.kennelcamaros.se/man vet ju aldrig hur många han har när man väl kommer ut och hälsar på 
_________________ /Rickard
|
| 19 Sep 2011, 23:49 |
|
|