View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 13:52

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Kostnaden för utbildning? 
Author Message

Post Kostnaden för utbildning?
Jag vet att det finns några här som jobbat inom skolan så jag testar att fråga här:

Vad kostar en ungdom att utbilda från ettan på grundskolan till trean på gymnasiet förutsatt att han eller hon inte behöver gå om något år?

Är antagligen väldigt svårräknat gissar jag men det borde finnas någon siffra hoppas jag?

Kan man utgå från den peng skolan får för varje elev? Är det samma oavsett vart i landet man går?

06 Feb 2011, 18:28
Profile

Nuförtiden redovisas kostnad i förhållande till studiepoäng inom gymnasieskolan.
Alla kommuner redovisar även kostnad per elev/läsår i för-, grund- och gymnasieskola, vilket sammanställs i nationella jämförelser. Se boken "Vad kostar verksamheten i don kommun" som SKL ger ut varje år. http://www.skl.se/web/Vad_kostar_verksa ... 009_2.aspx

Ta den med en nypa salt bara, i skolkostnader är tex. ibland lokahyra inkluderat, medan andra endast redovisar kostnader för lärare, läromedel mm. Dessutom saknas den viktigaste parametern för jämförelsen, nämligen ambition som syns i lärartäthet, kvalitet på lokaler, stödresurser mm. Det varierar i alla våra 290 kommuner.

Inom ett par år har vi nog ett bättre jämförelsematerial eftersom SKL (Sveriges Kommuner och landsting) jobbar på nya och kvalitetssäkrade nyckeltal, "Kommunens kvalitet i korthet."

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

06 Feb 2011, 19:16
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]