|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|
se upp med att posta bilder på nätet hur som helst
| Author |
Message |
|
TC 7
Joined: 11 Jan 2008, 14:04 Posts: 651 Location: Kungliga Hufvudstaden Southside
|
 se upp med att posta bilder på nätet hur som helst
moderna kameror och mobil bilder kan trackas med GPS position och ge ut din adress var bilden är tagen http://abclocal.go.com/wabc/video?id=76 ... =syndicate§ion ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougarVar DAG VAG gör mig glad  ...Kinesen lurar dig din stackare ...
|
| 14 Jan 2011, 06:33 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Hurså? Jag har inget att dölja och rent mjöl i påsen. Då fruktar man inget. [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
| 14 Jan 2011, 10:54 |
|
 |
|
bjoel
|
Inget värt att stjäla menar du?
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 14 Jan 2011, 11:03 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
bjoel wrote: Inget värt att stjäla menar du?
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
Ja, och man är ju inte direkt fotogenisk. Så risken att någon ska attraheras av bilder på mig är minimal - om man inte sysslar med lyteskomik alltså. [:I]  <font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
| 14 Jan 2011, 11:05 |
|
 |
|
TC 7
|
det ska tydligen gå att stänga av gps functionen på mobilen , ( man hoppas bara att det verkligen blir det åxå) och hoppas inte fler missat detta , nån sa att även Mac mini har en liknande function inbyggd !? har ingen koll själv på den dock,,men kanske värt o kolla upp, vissa vanliga digital kameror har det tom, samt att det finns som option till en del andra, men en riktig god bit för tjuvar, våldtäktsmän och annat löst folk som kanske kan få se vad du äger o vart du har dina grejer samt dina nära o kära , om du skicka en bild på en gitarr du ska sälja tex så kan man ser var du har den,, ingen bra ide, så kolla att GPS är avstängt undrar om hur försäkringsbolagen ser på detta ?? dom kan ju dra fördel av detta (som dom säkert gladeligen gör)om nåt blir stulet säga att du kanske lagt ut bild på nätet oaktsamt osv , ,,försäkringsbolagen kan va riktiga slipade skurkar med sina ännu mer slipade advokater när man råkat ut för en olycka (Egna erfarenheter från en olycka på gröna lund) PS det där uttrycket jag har rent mjöl i påsen har inget o dölja är = att vara lite väl godtrogen i dagens samhälle även om det säker är väl menat, mkt skurkar finns där man minst anar det [;)] ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougarVar DAG VAG gör mig glad  ...Kinesen lurar dig din stackare ...
|
| 14 Jan 2011, 16:43 |
|
 |
|
bjoel
|
GPS drar ju ändå ur prylarnas batterier på en pissekvart, så det är rätt naturligt stänga av skrotet. [:)]
|
| 14 Jan 2011, 17:30 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
äsch, varf så paranoid? vi viker ju ut oss ohämmat överallt nu för tiden, vad betyder då en liten koordinatnotering i det stora hela? det finns säkert en och annan "smart" tjuv som snokar fram en adress utifrån en bild på ngn dyr gitarr på nätet. Men knappast för de gitarrer som normalt visas på detta forum, billiga gitarrer stjäls väl knappas ens? En knarkare som bryter sig in i en villa släpar väl knappast med sig en gitarr, det är väl snarare cash och smycken som gäller (och TREO Comp och Valium och annat som verkar gå att äta...) Knarkaren ovan planerar fö knappast längre än en timme i taget Själv har jag de flesta av mina gitarrer i ett gult hus vid Mälaren, T-bana (röd linje), mellan ett blått kråkslott med torn och en ful mexitegelvilla. Det står varning för hunden på grinden, men hunden är en (snäll) liten Foxterrier. Min bil är alltid olåst precis som hustruns, nycklarna hänger i ett nyckelskåp innanför ytterdörren. I garaget står två dyra cyklar och garaget är fö bara låst med ett vanligt lås (ej tillhållare) -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Jan 2011, 18:31 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Joshunznera wrote: äsch, varf så paranoid? vi viker ju ut oss ohämmat överallt nu för tiden, vad betyder då en liten koordinatnotering i det stora hela? det finns säkert en och annan "smart" tjuv som snokar fram en adress utifrån en bild på ngn dyr gitarr på nätet. Men knappast för de gitarrer som normalt visas på detta forum, billiga gitarrer stjäls väl knappas ens? En knarkare som bryter sig in i en villa släpar väl knappast med sig en gitarr, det är väl snarare cash och smycken som gäller (och TREO Comp och Valium och annat som verkar gå att äta...) Knarkaren ovan planerar fö knappast längre än en timme i taget Själv har jag de flesta av mina gitarrer i ett gult hus vid Mälaren, T-bana (röd linje), mellan ett blått kråkslott med torn och en ful mexitegelvilla. Det står varning för hunden på grinden, men hunden är en (snäll) liten Foxterrier. Min bil är alltid olåst precis som hustruns, nycklarna hänger i ett nyckelskåp innanför ytterdörren. I garaget står två dyra cyklar och garaget är fö bara låst med ett vanligt lås (ej tillhållare) -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Här resonerar vi som så: att låsa är att visa misstro mot grannarna! Men det är ju inte alltid så smart att lägga ut på facebook att man åker på två veckors semester och hoppas att blommorna lever när man kommer hem. Sånt händer , det ser man i bland![8D] /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 14 Jan 2011, 20:16 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2031 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Det betyder då också att när någon annan fotar dig/mig med en gps kamera/Mobil, så avslöjas ditt gömställe[;)] It´s all in the ears of the beholder http://www.myspace.com/jonasedlerhttp://www.myspace.com/basementaudiosystem
|
| 14 Jan 2011, 22:31 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Många sätter ju redan idag ut t.ex telefonnumer på sina annonser, det är ju minst lika illa i så fall, så problemet i sig är ju inte nytt så att säga, även om GPS-koordinater på bilden i sig kanske är en nyhet, och ska man kanske lägga ut en bild på sin nya dyrgrip så kanske det kan va värde i att tänka sig för och redigera bilden först.
Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 14 Jan 2011, 22:56 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Får väl fota alla gitarrer i arresten på den lokala polistationen i fortsättningen [;)][:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 15 Jan 2011, 01:03 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: undrar om hur försäkringsbolagen ser på detta ?? dom kan ju dra fördel av detta (som dom säkert gladeligen gör)om nåt blir stulet säga att du kanske lagt ut bild på nätet oaktsamt osv , ,,försäkringsbolagen kan va riktiga slipade skurkar med sina ännu mer slipade advokater när man råkat ut för en olycka (Egna erfarenheter från en olycka på gröna lund) På samma sätt kan de också hitta en stulen bil och ägaren kan få tillbaka den utan att bolaget behöver lösa ut bilen vilket i sin tur ger dig och mig lägre premier.
|
| 15 Jan 2011, 11:26 |
|
 |
|
Chatte
Joined: 28 Jul 2010, 15:01 Posts: 1910 Location: NORRKÖPING
|
lillefar wrote: Får väl fota alla gitarrer i arresten på den lokala polistationen i fortsättningen [;)][:D]
[:D]
|
| 15 Jan 2011, 13:20 |
|
 |
|
TC 7
|
BiTTeR wrote: Quote: undrar om hur försäkringsbolagen ser på detta ?? dom kan ju dra fördel av detta (som dom säkert gladeligen gör)om nåt blir stulet säga att du kanske lagt ut bild på nätet oaktsamt osv , ,,försäkringsbolagen kan va riktiga slipade skurkar med sina ännu mer slipade advokater när man råkat ut för en olycka (Egna erfarenheter från en olycka på gröna lund) På samma sätt kan de också hitta en stulen bil och ägaren kan få tillbaka den utan att bolaget behöver lösa ut bilen vilket i sin tur ger dig och mig lägre premier. *** / Jag förstår vad du menar , men,,, Det är mer vanligt tyvärr är att man lastar mer ansvar på försäkringstagaren, både psykologiskt och i realitet, i verkligheten skulle premierna kunna sänkas radikalt mkt mer utan vidare åtgärder, detta det bygger enbart på deras planerade vinst marginaler, det är enbart en illusion att få försäkringstagren att tro att dom gör oss en tjänst med sådana uppmaningar, kolla in vad deras vinster är på ett år så ser du , (helt ok för dom att tjäna pengar för det gör dom, men det är inte små summor det rör sig om) dom som tjänar mest (även vid stora utbetalningar ifrån dom) vid olyckor det är fortfarande Försäkringsbolagen,, resterna som vi får om dom betalar ut vid olycka är kaksmulor i jämförelse med deras intäkter, men det bryter deras Vinst marginaler som är höga, ponera att vi får till baka vår bil med brutna lås osv vi får fortfarande betala självrisker och andra utgifter utöver vad vi redan betalt för att få bilen i samma skick bolaget slipper en större utbetalning (där din självrisk även blivit hyffsat stor) (det som vi betalt som egentligen borde va nog) det ska vara deras jobb att ta risk att ha en försäkringstagare inte tvärtom det är det dom får pengar av oss för ... // för övrigt är det på långt gånget förslag till EU att alla fordon ska nu vara försäkrade, även om dom är avställda och inte andvänds !! ,,alla fordon ,Mopeder som bilar .. vem tror ni ligger bakom det ? man har övetalat polisväsendet i England att det är ett sätt att komma åt folk som kör utan försäkring (desssa är dock f.ö en mkt liten micro marginal jämförelse med stora massan) så det är mer ett svepskäl att få in mer pengar, .. "dom" få som åker oförsäkrat nu lär fortsätta göra det ändå om vi säger,, MEN om detta går igenom så ökas försäkringsbolagen vinster markant tack vara att dom utnyttjar vanliga människors välvilja att anpassa sig ! ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougarVar DAG VAG gör mig glad  ...Kinesen lurar dig din stackare ...
|
| 15 Jan 2011, 19:38 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
TC 7 wrote: BiTTeR wrote: Quote: undrar om hur försäkringsbolagen ser på detta ?? dom kan ju dra fördel av detta (som dom säkert gladeligen gör)om nåt blir stulet säga att du kanske lagt ut bild på nätet oaktsamt osv , ,,försäkringsbolagen kan va riktiga slipade skurkar med sina ännu mer slipade advokater när man råkat ut för en olycka (Egna erfarenheter från en olycka på gröna lund) På samma sätt kan de också hitta en stulen bil och ägaren kan få tillbaka den utan att bolaget behöver lösa ut bilen vilket i sin tur ger dig och mig lägre premier. *** / Jag förstår vad du menar , men,,, Det är mer vanligt tyvärr är att man lastar mer ansvar på försäkringstagaren, både psykologiskt och i realitet, i verkligheten skulle premierna kunna sänkas radikalt mkt mer utan vidare åtgärder, detta det bygger enbart på deras planerade vinst marginaler, det är enbart en illusion att få försäkringstagren att tro att dom gör oss en tjänst med sådana uppmaningar, <font color="blue"><b>kolla in vad deras vinster är på ett år så ser du ,</b></font id="blue"> (helt ok för dom att tjäna pengar för det gör dom, men det är inte små summor det rör sig om) dom som tjänar mest (även vid stora utbetalningar ifrån dom) vid olyckor det är fortfarande Försäkringsbolagen,, resterna som vi får om dom betalar ut vid olycka är kaksmulor i jämförelse med deras intäkter, men det bryter deras Vinst marginaler som är höga, ponera att vi får till baka vår bil med brutna lås osv vi får fortfarande betala självrisker och andra utgifter utöver vad vi redan betalt för att få bilen i samma skick bolaget slipper en större utbetalning (där din självrisk även blivit hyffsat stor) (det som vi betalt som egentligen borde va nog) det ska vara deras jobb att ta risk att ha en försäkringstagare inte tvärtom det är det dom får pengar av oss för ... // för övrigt är det på långt gånget förslag till EU att alla fordon ska nu vara försäkrade, även om dom är avställda och inte andvänds !! ,,alla fordon ,Mopeder som bilar .. vem tror ni ligger bakom det ? man har övetalat polisväsendet i England att det är ett sätt att komma åt folk som kör utan försäkring (desssa är dock f.ö en mkt liten micro marginal jämförelse med stora massan) så det är mer ett svepskäl att få in mer pengar, .. "dom" få som åker oförsäkrat nu lär fortsätta göra det ändå om vi säger,, MEN om detta går igenom så ökas försäkringsbolagen vinster markant tack vara att dom utnyttjar vanliga människors välvilja att anpassa sig ! ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougarVar DAG VAG gör mig glad  ...Kinesen lurar dig din stackare ... TryggHansa (som exempel) hade en direktavkastning på ca 3% för 2009. Är det för mycket alltså? Och vem ska i så fall köpa aktier i det bolaget, kan man ju undra... -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 15 Jan 2011, 22:11 |
|
 |
|
BiTTeR
|
TC 7 wrote: BiTTeR wrote: Quote: undrar om hur försäkringsbolagen ser på detta ?? dom kan ju dra fördel av detta (som dom säkert gladeligen gör)om nåt blir stulet säga att du kanske lagt ut bild på nätet oaktsamt osv , ,,försäkringsbolagen kan va riktiga slipade skurkar med sina ännu mer slipade advokater när man råkat ut för en olycka (Egna erfarenheter från en olycka på gröna lund) På samma sätt kan de också hitta en stulen bil och ägaren kan få tillbaka den utan att bolaget behöver lösa ut bilen vilket i sin tur ger dig och mig lägre premier. *** / Jag förstår vad du menar , men,,, Det är mer vanligt tyvärr är att man lastar mer ansvar på försäkringstagaren, både psykologiskt och i realitet, i verkligheten skulle premierna kunna sänkas radikalt mkt mer utan vidare åtgärder, detta det bygger enbart på deras planerade vinst marginaler, det är enbart en illusion att få försäkringstagren att tro att dom gör oss en tjänst med sådana uppmaningar, kolla in vad deras vinster är på ett år så ser du , (helt ok för dom att tjäna pengar för det gör dom, men det är inte små summor det rör sig om) dom som tjänar mest (även vid stora utbetalningar ifrån dom) vid olyckor det är fortfarande Försäkringsbolagen,, resterna som vi får om dom betalar ut vid olycka är kaksmulor i jämförelse med deras intäkter, men det bryter deras Vinst marginaler som är höga, ponera att vi får till baka vår bil med brutna lås osv vi får fortfarande betala självrisker och andra utgifter utöver vad vi redan betalt för att få bilen i samma skick bolaget slipper en större utbetalning (där din självrisk även blivit hyffsat stor) (det som vi betalt som egentligen borde va nog) det ska vara deras jobb att ta risk att ha en försäkringstagare inte tvärtom det är det dom får pengar av oss för ... // för övrigt är det på långt gånget förslag till EU att alla fordon ska nu vara försäkrade, även om dom är avställda och inte andvänds !! ,,alla fordon ,Mopeder som bilar .. vem tror ni ligger bakom det ? man har övetalat polisväsendet i England att det är ett sätt att komma åt folk som kör utan försäkring (desssa är dock f.ö en mkt liten micro marginal jämförelse med stora massan) så det är mer ett svepskäl att få in mer pengar, .. "dom" få som åker oförsäkrat nu lär fortsätta göra det ändå om vi säger,, MEN om detta går igenom så ökas försäkringsbolagen vinster markant tack vara att dom utnyttjar vanliga människors välvilja att anpassa sig ! ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougarVar DAG VAG gör mig glad  ...Kinesen lurar dig din stackare ... Än en gång är det fult att tjäna pengar i Sverige .... Klart företagen ska få någon form av vinst. Att man betalar självrisk är kaksmulor om du frontar din bil in i en vägg, däremot kanske det är tråkigare om du får en liiiiten lackskada på en parkering men att sätta en procentuell självrisk beroende på skadans storlek är inget jag själv skulle vilja ha. Självrisken åker du ju inte på i samtliga fall heller. Det vanligaste borde väl vara en kollision mellan 2 fordon och då får ju den orsakande partens bolag ta din självrisk. En självrisk kan ju få folk att inte heller utmana ödet och parkera sin bil i hamnen över helgen osv. Men det är klart, är man orolig över att ta ett kort med kameran så förstår jag att det måste kännas fruktansvärt att någon tjänar en slant på en tjänst du nyttjar [;)] Det är helt ok i min bok att betala en avgift för att vara trygg om olyckan är framme. Sen räcker det ju oftast med ett par tidiga mornar med blixthalka eller en vinter likt föregående vinter för att premieintäkterna ska ätas upp i rask takt och självrisken du betalar idag räcker egentligen inte till mycket mer än en backspegel om ens det. Jag är så jävla korkad att jag tillomed betalar in en extra slant till älgskadefonden [:0] När det kommer till villaförsäkringar och dylikt så betalar jag gärna den varje månad, år ut och år in tills dagen jag avlider för skulle skiten brinna ner så skulle det kännas lite bättre. Hade bolagen sänkt vinstmarginalerna så hade denna tråden skapats ändå fast då hade någon surat om dålig avkastning på sina aktier.
|
| 15 Jan 2011, 22:45 |
|
 |
|
TC 7
|
ni e roliga ni ni reagerar starkt när T-Hansa "bara" tjänat 3% ,,ett år när det dessutom gått dåligt, men det är härligt av vi tycker olika [:D] försäkringsbolagen går "dåligt" i omgångar eftersom bolagen gamblar med pengarna i form av handel i andra varianter fastigheter, papper osv, samt sist men inte minst skärpt effektiv balanserad skatteplanering som alla storföretag gör idag , 2008 när det gick dåligt tappade värdet (hos dom samlade bolagen) 32 miljarder (= 1,3% ! ) men det finns redan i säkerhets marginalen men dom faktiska intäkterna innan dessa transaktioner är inte småpotatis, samt även även det du ser är som årsavslutning "pappers pengar" det går upp o det går ner, dom samlade placeringarna för svenska F bolag ligger på nånstans ca 1700-2500 miljader har jag för mig ,, det brukar bolla upp och ner några 100 miljarder eller så när det går dåligt med "marknaden " , och dom fasta och rörliga omkostnaderna är säkrade annars skulle dom inte får bedriva försäkrings verksammhet , allt det andra är "rosa slipsens lekpengar" men så det är mkt pengar i grunden och förhållande visst stabilt och för det mesta skapligt vinstdrivande. men så det är inga man behöver tycka synd om på något vis folksam har väl lite annorlunda handels politik som cooperativt, men i dom flesta stora F bolag är det mammon som styr och du som drar plogen, / Och till Bitter,, det är inte fult att tjäna pengar vart läser du det i min post ?? , jag är själv egen företagare, och uppskattar småföretag mer än annat ,,men så jag en ren kapitalist rent tekniskt ha ha  [}:)] klart grabbarna på F bolaget ska få lite gåslever  [:D] skämt osido jag ser ogärna bara på när det är skevhet i samhället när några högre i storfinansen upp manipulerar vanliga människor i grund o botten , och när stora instanser utnyttjar såna som heller kanske inte informerar sig utan bara sväljer allt som sker,, eller kanske tom tycker det är helt ok att betala extra pengar till f- bolagen, fine. Men när man isjälva verket kan få behålla dom surt förvärvade man fått ihop <u>och ändå få en bra försäkring</u> ,så måste ju det var bättre, det går o göra skillnad. för jag menar knappast att nån ska ge dig en försäkring gratis det har jag ingen påstått, klart dom ska få gå bra ,, men det gör dom,, det är dock att det är mer investerarna som förväntar sig ökade effektivare avkastningar,, sker inte det försöker man hitta på varianter, som tex nu övertyga politikerna att lagförslå obligatorisk föräkring på alla fordon oavsett om dom andvänds eller ej,och vända det till något som är bra för säkerheten på vägarna, (när i själva verket gör varken till eller ifrån när det kommer till den aspekten då dessa element som kör oförsäkrat kommer göra det ändå, men poängen vad jag är ute efter är nämligen att <b>själv</b> kunna bestämma om jag vill försäkra min gamla moped eller bil i garaget som jag ej andvänder eller inte) skål på er och må väl ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougarVar DAG VAG gör mig glad  ...Kinesen lurar dig din stackare ...
|
| 16 Jan 2011, 04:01 |
|
 |
|
TC 7
|
lillefar wrote: Får väl fota alla gitarrer i arresten på den lokala polistationen i fortsättningen [;)][:D]
den e bra ![:D] ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougarVar DAG VAG gör mig glad  ...Kinesen lurar dig din stackare ...
|
| 16 Jan 2011, 04:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|