| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 en vit jul?
några har här i Jultrådarna markerat en vit jul med hänsyn till barnen. Förstår inte riktigt logiken måste jag säga, men är nyfiken på hur ni tänker (?) Är det så att det är viktigare med en vit jul än att andra tider på året är vita? Och vad är motsatsen till vit jul? Nu har jag inga småbarn omkring mig på julen, men har ju haft det såklart. På den tiden (som nu) var det nubbe till sillen och glögg tilll Kalle Anka och kanske till och med en wirre framåt kvällen. Däremot aldrig ngn onykterhet vad jag vill säga är väl ungefär att det väl knappast kan vara ngt problem med alkohol på jul så länge det inte är ngn onykterhet inblandad? (det finns snapsglas på 2cl, helt tillräckliga). Att vara full med barn omkring sig är väl inte så trevligt oavsett om det handlar om Julafton eller en vanlig fredag? ----------------- 
|
| 25 Dec 2010, 08:10 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Jag resonerar likadant!
Skulle tror att misären, där den finns, inte tar hänsyn till jul eller andra högtider i någon större omfattning.
/Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
|
| 25 Dec 2010, 10:28 |
|
 |
|
K-G
|
Nykterhetsförespråkarna använder välan Julen som ett "starkare" argument för en nykter helg [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 25 Dec 2010, 11:16 |
|
 |
|
Jyda
|
Julen är ju en tid som ofta handlar om både att dricka och samtidigt umgås med barn. Ser därför inget konstigt i att vurma för en vit jul. Brukar inte dricka alkohol med barn i vanliga fall heller. Fast jag ser inga problem med att att man tar en öl till maten eller en konjak till kaffet, etc. (Bara det inte blir både öl, snaps, glögg, och konjak. [;)]) Det är nog knappast det vit-jul-anhängarna är rädd för.
|
| 25 Dec 2010, 12:58 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Jyda wrote: Julen är ju en tid som ofta handlar om både att dricka och samtidigt umgås med barn. Ser därför inget konstigt i att vurma för en vit jul. Brukar inte dricka alkohol med barn i vanliga fall heller. Fast jag ser inga problem med att att man tar en öl till maten eller en konjak till kaffet, etc. (Bara det inte blir både öl, snaps, glögg, och konjak. [;)]) Det är nog knappast det vit-jul-anhängarna är rädd för.
i så fall har vi ju en liknande uppfattning, däremot tolkar jag en vit jul som att den ska vara just vit, dvs ingen alkohol.. Men jag kanske bara är gammalmodig kommer att tänka på min gamle arbetskamrat på 80-talet som var med i Motorförarnas Helnykterhetsförbund för att på så sätt få billigare försäkring. -Men du är ju inte helnykterist, invände jag. Han svarae -Jo, när jag kör är jag det...[:0][:D] ----------------- 
|
| 25 Dec 2010, 13:08 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Båda mina föräldrar är absolutister, så jag har aldrig kopplat ihop alkohol och storhelger. Jag är absolut ingen nykterist, men under julhelgen är det starkaste jag dricker en svagt blandad eggnog. Något julfylleri har det aldrig varit frågan om här. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 25 Dec 2010, 16:34 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Båda mina föräldrar är absolutister, så jag har aldrig kopplat ihop alkohol och storhelger. Jag är absolut ingen nykterist, men <font color="blue"><b>under julhelgen är det starkaste jag dricker en svagt blandad eggnog.</b></font id="blue"> Något julfylleri har det aldrig varit frågan om här. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> vilken kille[:0] själv har jag tagit en nubbe till lunch för andra dagen i rad[B)] ----------------- 
|
| 25 Dec 2010, 16:53 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Båda mina föräldrar är absolutister, så jag har aldrig kopplat ihop alkohol och storhelger. Jag är absolut ingen nykterist, men <font color="blue"><b>under julhelgen är det starkaste jag dricker en svagt blandad eggnog.</b></font id="blue"> Något julfylleri har det aldrig varit frågan om här. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> vilken kille[:0] själv har jag tagit en nubbe till lunch för andra dagen i rad[B)] -----------------  Oj grabben - sup inte ihjäl dig! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 25 Dec 2010, 17:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Båda mina föräldrar är absolutister, så jag har aldrig kopplat ihop alkohol och storhelger. Jag är absolut ingen nykterist, men <font color="blue"><b>under julhelgen är det starkaste jag dricker en svagt blandad eggnog.</b></font id="blue"> Något julfylleri har det aldrig varit frågan om här. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> vilken kille[:0] själv har jag tagit en nubbe till lunch för andra dagen i rad[B)] -----------------  Oj grabben - sup inte ihjäl dig! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> don´t you grabben me![;)] ----------------- 
|
| 25 Dec 2010, 17:22 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Joshunznera wrote: [quote="FenderBender"] Båda mina föräldrar är absolutister, så jag har aldrig kopplat ihop alkohol och storhelger. Jag är absolut ingen nykterist, men <font color="blue"><b>under julhelgen är det starkaste jag dricker en svagt blandad eggnog.</b></font id="blue"> Något julfylleri har det aldrig varit frågan om här. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> vilken kille[:0] själv har jag tagit en nubbe till lunch för andra dagen i rad[B)] -----------------  Oj grabben - sup inte ihjäl dig! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> don´t you grabben me![;)] -----------------  [/quote] Oooops... Sorry... Glömde ju att du är väsentligt äldre än mig! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 25 Dec 2010, 17:40 |
|
 |
|
MrBlues
|
Nix, det enda vita i Jul är snön. Inget fylleslag men det slinker ner både glögg, whisky och Julöl. Så trots barn närvarande (inte mina dock) så dricks det, vilket jag inte tycker är konstigt om man håller det på en civiliserad nivå [^] Har däremot största respekt för resonemanget. http://www.nobodies.sehttp://ebu.alturl.com/
|
| 25 Dec 2010, 18:43 |
|
 |
|
AMI
|
Vi tar det alltid lugnt med alkoholen när barnen är med. Varför det känns extra viktigt att låta bli under julen är att det mer än andra helger är barnens högtid. Om jag t ex jämför med nyår som definitivt är mer av en angelägenhet för vuxna. 
|
| 25 Dec 2010, 19:01 |
|
 |
|
Sakenjag
|
Är väl till stor del också av hänsyn till alla de barn som vuxit upp med jättepackade föräldrar. Min morfar söp en del, och jag vet hur mycket hon inte älskar alkohol om man säger så. Hon kan väl tycka att en del saker kan vara gott. Men väljer att avstå för att det är alkohol i.
Tror det är att det är så viktigt för många att det just är alkohol i drickan som folk vänder sig emot. Inte att man kan få unna sig en god julöl på jul.
|
| 25 Dec 2010, 19:19 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
AMI wrote: Vi tar det alltid lugnt med alkoholen när barnen är med. Varför det känns extra viktigt att låta bli under julen är att det mer än andra helger är barnens högtid. Om jag t ex jämför med nyår som definitivt är mer av en angelägenhet för vuxna.  Plus för den. Vi öppnar julklappar hela dagen och bygger ihop, leker, läser och lyssnar dagen lång. Blir trött av alkohol och har inga problem att avstå en nubbe till maten och istället fokusera på barnen. Är absolut inte nykterist eller så, men att lovsjunga spriten (sjunga snapsvisor, t ex)inför mina barn...nä, det går inte. På nyår firar vi alltid ett stort gäng med både barn och vuxna. Visst dricker vi alkohol, men på en anständig nivå skulle jag tro. Matte mslcases@gmail.com
|
| 26 Dec 2010, 08:42 |
|
 |
|
Jyda
|
clapton71 wrote: Vi öppnar julklappar hela dagen och bygger ihop, leker, läser och lyssnar dagen lång.
Öppnar julklappar hela dagen? Här brukar barnen slita av papperet på 30 sekunder. [:D]
|
| 26 Dec 2010, 12:30 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Vit jul känns väldigt självklart när barn är med i bilden.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Dec 2010, 13:47 |
|
 |
|
christian-h
|
Våran släkt har en annorlunda syn på alkohol. Det är en självklarhet att sjunga snapsvisor till maten och ta något att dricka med tomten, så har det varit så länge jag minns.
Självklart har det aldrig spårat ur, eller några dåliga erfarenheter som barn. Vi har även enligt tradition en samling efter julottan hos mormor och morfar där vi firar. Morfar blandar nämligen stark, stark glögg och mormor står för fikat. 100-150 personer blir vi oftast och efter det hjälper vi till i ladugården.
Fyllde 18 förra året, så nu är jag med och sjunger och tar den där svartvinbärs snapsen
Att man ska vara nykter när barn är med osv tyder på att man inte kan hantera alkoholen, så resonerar jag, eller?
Eftersom att alkohol är en jävla farlig drog så brukas den självklart med största respekt.
Mvh christian
|
| 26 Dec 2010, 14:15 |
|
 |
|
Jyda
|
christian-h wrote:
Att man ska vara nykter när barn är med osv tyder på att man inte kan hantera alkoholen, så resonerar jag, eller?
Det finns väl ingen som kan påstå att man kan "hantera alkoholen" om man är onykter?
|
| 26 Dec 2010, 14:25 |
|
 |
|
christian-h
|
Jyda wrote: christian-h wrote:
Det finns väl ingen som kan påstå att man kan "hantera alkoholen" om man är onykter? Varför skulle man inte kunna det? Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning.
|
| 26 Dec 2010, 14:28 |
|
 |
|
Jyda
|
christian-h wrote: Jyda wrote: christian-h wrote:
Det finns väl ingen som kan påstå att man kan "hantera alkoholen" om man är onykter? Varför skulle man inte kunna det? Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning. Det finns ju en anledning till att man inte får dricka och köra bil. Svårt att argumentera med polisen att man kan hantera alkoholen. Fast jag är nog lite anal nu. [;)]
|
| 26 Dec 2010, 15:12 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Om en dryg timme är julen slut, så då sätter vi igång med det hejdlösa supandet igen[}:)]
|
| 26 Dec 2010, 23:51 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Finns inget som får igång julafton som ett par linjer kokain!!
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 26 Dec 2010, 23:55 |
|
 |
|
FenderBender
|
danix wrote: Om en dryg timme är julen slut, så då sätter vi igång med det hejdlösa supandet igen[}:)]
Ja, julafton är i min familj ingen dag vi firar eftersom vi haft en fruktansvärd tragedi just på den dagen för rätt många år sedan. Det känns inte rätt att fira någonting just på julafton. Vi ligger lågt - och byter presenter på Annandagen istället. Men julen är alltid lika ångestframkallande för min familj. Skönt att det är över. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 27 Dec 2010, 00:26 |
|
 |
|
Gibson61
|
I vårat hem är den yngste julfiraren 30, så jag har inga problem med att ta en snaps och en öl till julbordet. Misstänker att det kommer bli vitare om/när man lyckas träffa ett fruntimmer och bilda familj. Kan definitivt se faran av att försköna alkohol och framför allt att knyta alkohol till specifika företeelser.
"This shitty guitar never plays the chords i want it to" /Freddie Mercury
|
| 27 Dec 2010, 01:28 |
|
|