View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 07:28

Reply to topic  [ 6 posts ] 
lampkontakt 
Author Message

Post lampkontakt
På en vanlig ojordad lampkontakt, finns det där en av kablarna skall in en ikon som ser ut som ett uppochnervänt T med två ytterligare streck under.. är det blå eller brun kabel som skall in där? Kontakten skall vara i ett sovrum, så de är inte jordad.. och med kontakt menar jag alltså själva stickkontakten..

Image

20 Dec 2010, 08:47
Profile

Eh, nej! Du har beskrivit tecknet för jord, vilket är den gul/gröna kabeln i ett jordat system. Varför (och hur) skulle du jorda en ojordad kontakt? Blå och brun kvittar, eftersom det handlar om växelström. Det är endast intressant vid fasta installationer, så man vet vilken som är strömförande och vilken som är "nollan". Den senare är inte strömförande i sig, utan leder endast tillbaka strömmen från ledaren.
Är inte allt detta vanligt vetande? Jag är inte el/tele-tekniker, men har vetat sådant här sedan barnsben, och trodde i min enfald att alla (män) hade ett hum om hur det ligger till.

20 Dec 2010, 09:32
Profile WWW

OJ.. trampade jag på en känslig tå för att jag inte vet tillräckligt för att låta bli att fråga.. det som du säger är tecknet för jord sitter likafullt på en ojordad stickpropp.. därav ger ju du med dina oerhört manliga kunskaper inte svar på frågan.. tur att jag är så bekväm i min manlighet att jag vågar fråga då..

Image

20 Dec 2010, 10:30
Profile

sånt där ska du inte hålla på med själv om du inte har bättre koll. Tänk på att du har småbarn hemma[:0]

Om det är en ojordad kontakt(?) så finns det bara två terminaler att skruva i och då ska det kínte finnas ngn jordsymbol på ngn av de två..

Å andra sidan undrar jag hur du kan ha ojordade kontakter i ditt hus. Det är så nybyggt att det rimligen endast finns jordade uttag i rummen (undantaget ett ev rakapputtag 110V i badrummet då)

Take it slow och ring om du behöver hjälp så ska jag ge dig lite lektioner i elsäkerhet[;)]

-----------------

Image

20 Dec 2010, 10:30
Profile WWW

Image

20 Dec 2010, 10:37
Profile

ok, nu har jag ringt och fick veta att det var en lampkontakt (dvs den uppe i taket) Det hade jag ju missat trots att du skrev det[:I]

Så använder du de två terminalerna som det inte finns ngn jordsymbol på så blir det bra. Den armatur du har köpt är i isolationsklass II dvs utan jord men säker ändå pga "dubbel isolering". Den behöver alltså inte jordas[:)]

-----------------

Image

20 Dec 2010, 10:38
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]