View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 19:20

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Svensken en storsnattare!? 
Author Message

Post Svensken en storsnattare!?
Läste på Text-TV innan jag åkte till jobbet att svenskar snattar för 5,9 miljarder kronor varje år! Detta till en kostnad om 2900 kr per hushåll. Undersökningen var gjord av ett företag som heter Checkpoint Systems.

Är vi svenskar snattare av börd, eller hur är det? Själv skulle jag aldrig drömma om att snatta ens en liten kola. Och jag inbillar mig att mina barn tagit till sig den uppfostran jag och min fru hamrat in i dom under deras uppväxt.

Vilka snattar? Pensionärer? Ungdomar? Kvinnor? Män?

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

19 Oct 2010, 14:33
Profile ICQ WWW

Alla grupper!

Och Winona Ryder förstås[:)]

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

19 Oct 2010, 14:34
Profile ICQ YIM WWW

Var det på affärer, eller räknades sånt som "lånas" på jobbet in ?

Avsluta alltid det arbete som du påbör

19 Oct 2010, 14:59
Profile WWW

Var det på affärer, eller räknades sånt som "lånas" på jobbet in ?

Avsluta alltid det arbete som du påbör

Kommersiellt snatteri - alltså affärer. "Byxningarna" på arbetsplatser tillkommer. [B)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

19 Oct 2010, 15:05
Profile ICQ WWW

Oj, det lät väldigt mkt! Snabb uträkning ger ca 650 kr per person. Undrar hur pålitlig källan är? Annars är det väl jag som tror lite för gott om folk;-)

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed

19 Oct 2010, 16:06
Profile ICQ YIM WWW

19 Oct 2010, 17:07
Profile

Oj, det låter mycket! Har aldrig snattat faktiskt.

Dock så tror jag att en stor del av den summan är att personalen snor med sig. Dom har så mycket lättare att göra det. Ta t.ex. klädbutiker, hur lätt vore det inte för dem att larma av en vara och stoppa ner i väskan?

Då blir det lätt en hög summa, speciellt om det är märkeskläder.

19 Oct 2010, 17:20
Profile

Checkpoint Systems säljer stöldskydd till butiker...

http://www.checkpointsystems.com/

Lite källkritik kan man kanske önska även från dig, Fenderbendarn(som brukar hacka på andra när sådan saknas)[;)]

För övrigt tror jag att svensken är en ganska ärlig typ generellt sett, eller så lever jag bara i en bubbla omgiven av hyvens typer i en värld av skurkar[^]

-----------------

Image

19 Oct 2010, 17:22
Profile WWW

http://bra.siteseeker.se/?q=snatteri

19 Oct 2010, 19:42
Profile ICQ WWW

Har för mig att en ganska relevant siffra är att ca 80% av allt svinn är s.k. "internt svinn", dvs beror på egen personal/anställda, svinn under transport, inhyrd personal från tjänsteföretag (städ, hantverkare etc.)

Jobbar i säkerhetsbranschen och det är en siffra som brukar nämnas.

Om man till den siffran lägger till att 10-20% snattas av "proffs-snattare" så kan man nog utläsa att "Svensson" som handlar i butiken inte är den största boven när det gäller snatteri !!!
Tror mig kunna påstå att "MedelSvensson" är relativt hederlig !!!!

25 Oct 2010, 11:32
Profile ICQ WWW

Har för mig att en ganska relevant siffra är att ca 80% av allt svinn är s.k. "internt svinn", dvs beror på egen personal/anställda, svinn under transport, inhyrd personal från tjänsteföretag (städ, hantverkare etc.)

Jobbar i säkerhetsbranschen och det är en siffra som brukar nämnas.

Om man till den siffran lägger till att 10-20% snattas av "proffs-snattare" så kan man nog utläsa att "Svensson" som handlar i butiken inte är den största boven när det gäller snatteri !!!
<font color="blue"><b>Tror mig kunna påstå att "MedelSvensson" är relativt hederlig !!!!</b></font id="blue">

tror jag med. I jämförelse med tyskar och italienare, som jag jobbar en hel del med nu för tiden, så är svenne i gemen förhållandevis ärlig.

och kommentarer ang mitt generaliserande betr olika nationaliteters särdrag undanbedes. Det var ju trots allt trådskaparen som inledde detta oskick [8D]

-----------------

Image

25 Oct 2010, 11:45
Profile WWW

Jag har tidigare jobbat inom såväl Systembolaget som i "vanlig" affär och varuhus. Skillnaden i noggranhet och attityd är avsevärd.
På Systembolaget fanns stenhårda rutiner för kontroll av leveranser och avskrivningar av defekta/trasiga/returnerade varor. Eftersom det då mest rörde sig om försäljning över disk så var snatterierna/stölderna marginellt små. Då var svinnet kring promillen av omsättningen, eller rent av ännu mindre. När snabbköp började bli vanligare så ökade förstås svinnet, men det ligger fortfarande på en nivå långt under övrig handel. Fortfarande är det dock väldigt lågt "lagersvinn", utan snatterier står för nästan hela kakan.

I varuhuset och affären rådde en helt annan attityd. Leveranser kontrollerades inte särskilt noga, utan bara ställdes där det fanna plats i lagret samt att följesedlarna lämnades. Det är i många fall inte ens möjligt att veta om svinnet skedde innan varan levererades till butik. Varor som blev förstörda/returnerade etc slängdes som regel, bara när någonting skulle returneras till leverantör skedde någon slags avskrivning.. En viss kontroll av personal fanns dock. Men det påtagliga var att trots ett omfattande lagersvinn så gjordes väldigt lite åt det. Denna kostnad bakades ihop med kosnaderna för snatterier.

Det var naturligtvis svårt att ha exakta uppgifter på hur mycket som var lagersvinn och hur mycket som var stölder/snatterier, men den rådande uppfattningen inom handeln, åtminstone i varuhus, är att lagervinnet står för det mesta svinnet. Det uppfattas dock inte riktigt som ett stort problem eftersom kostnaderna alltid går att ta ut på kunden. Konkurrenten har som regel samma attityd och problem varför det inte är en konkurrensnackdel att ha stort svinn.

Ett stort svinn skapar också stora möjligheter att "plocka ut" varor oredovisade, men det är en annan historia.

Skillnaden för Systembolaget är att det inte är vilken affär som helst. Bara misstanken om att det förekom dålig kontroll skulle skapa rubriker och riksdagsdebatter.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

25 Oct 2010, 11:58
Profile

Jobbade på ett lager en gång i tiden och där snattades det.

En gång så hade en orderplockare och en lastbilschaufför kommit på ett sätt att dryga ut kassan.

En hel pall med Gevaliakaffe råkade följa med i lastbilen... [:D]

Det var inte jag... [:I] Skulle aldrig drömma om att snatta ens. Går jag in i en affär och ut tomhänt så får jag dåligt samvete nästan och känner att "nu tror säkert kassörskorna att jag har snattat"... [8D]

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

25 Oct 2010, 14:12
Profile WWW

Jobbade på ett lager en gång i tiden och där snattades det.

En gång så hade en orderplockare och en lastbilschaufför kommit på ett sätt att dryga ut kassan.

En hel pall med Gevaliakaffe råkade följa med i lastbilen... [:D]

Det var inte jag... [:I] Skulle aldrig drömma om att snatta ens. <font color="red">Går jag in i en affär och ut tomhänt så får jag dåligt samvete nästan och känner att "nu tror säkert kassörskorna att jag har snattat"... </font id="red"> [8D]

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

Haha, känner exakt så också.
Jag såg nånstans att det som var vanligast att folk snattade var smink, kläder osv. Typiska tjejgrejer.

http://www.myspace.com/minorace

25 Oct 2010, 14:57
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]