Jag har äntligen fått en 3G-turbomast i närheten av fritidshuset och därmed bytt till turbo 3G. Tidigare hade jag ett abbonemang från ICE, som distribuerar via det gamla NMT-nätet
Finns en del fördelar med ICE:
* Betydligt bättre räckvidd i glesområde (framförallt i Norrland och i skärgården enl vad jag förstår)
* Roaming i Sverige Norge och Danmark. Ta med dig modemet på sommarsemestern i Norge utan att bli ruinerad
Finns säkert fler fördelar men när man skänker bort grejjor behöver man inte sälja så hårt[;)]
Modemet är ett WiFi-dito, dvs du skapar en egen accesspunkt så att du får ett trådlöst nätverk. Detta innebär såklart vissa fördelar gentemot dongle-lösningen eftersom hela familjen kan smurfa samtidigt
Modemet har vidare en batteribackup som räcker i ca 1 timme. Ta med dig modemet ner till sjön kanske och skapa ett trådlöst nätverk på bryggan[8D]
Funkar kanon och levereras med manualer, ac-adapter, sladdar och allt du behöver för att komma igång. Nu för tiden behöver du inte ens ett abb. hos ICE eftersom man numera kan köpa när man behöver, snarare än att betala per månad
Nackdelar? Ja systemet medger fn max 2Mbit nedladningshastighet. Helt OK för de flesta men inget att titta på web-TV med
Skickas mot porto till BOJare med minst 1000 poster. Fri prövningsrätt[;)]

-----------------

The beat goes on and I´m so wrong