|
|
Page 1 of 1
|
[ 25 posts ] |
|
Vad tycker ni om skattesänkningar?
| Author |
Message |
|
nuffe
|
 Vad tycker ni om skattesänkningar?
Visst, vi väl alla få mer pengar i plånboken. Inget snack om den saken. Men för min del får skatten gärna höjas, det har jag råd med. Är det inte viktigare att: - barnen får ett bra dagis - barnen får en bra skola - kompetenta lärare som bryr sig - sjukvården blir bättre - äldrevården blir bättre - bättre mat till dagis, skola och äldrevård - vägarna lagas - poliser som gör vad de ska Listan kan göras hur lång som helst.... Sverige går på knäna och vi har en regering som bara verkar ha fokus på en enda sak: lägre skatter. Vore det inte bättre att höja skatten för de som har råd och få ordning på bl.a. de saker jag nämnt ovan? 
|
| 17 Apr 2010, 13:47 |
|
 |
|
spindeln
|
men den höga skatt som vi har så borde det räcka till och bli över när det gäller punkterna du vill ha förbättring på. Antar att det mesta av våra skattepengar går till socialfall, "arbetslösa", "sjuk"-skrivna osv.....och sen en massa pinsamma SIDA projekt och liknande i tredje världen.
Och en helvetes massa landstinget konferenser och kaffestunder.
Jag förespråkar - effektivisering, dra ner på onödiga utgifter, dra ner på pengar till fusksjuka, de som är arbetslösa kan göra samhällstjänst och därmed få akassa på det sättet... och Sänk skatterna !!!
_______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 17 Apr 2010, 13:55 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Vi har haft högre skatt, men jag kan inte komma ihåg att vare sig skolan, äldrevården eller sjukvården var bättre då Så länge skatterna används på rätt sätt tycker nog de flesta att det är ok att betala skatt. Tyvärr finns det alldeles för många politiker som inte riktigt förstår vad skatteintäkterna skall användas till -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Apr 2010, 13:59 |
|
 |
|
notuern
|
spindeln wrote: men den höga skatt som vi har så borde det räcka till och bli över när det gäller punkterna du vill ha förbättring på. Antar att det mesta av våra skattepengar går till socialfall, "arbetslösa", "sjuk"-skrivna osv.....och sen en massa pinsamma SIDA projekt och liknande i tredje världen.
Jag förespråkar - effektivisering, dra ner på onödiga utgifter, dra ner på pengar till fusksjuka, de som är arbetslösa kan göra samhällstjänst och därmed få akassa på det sättet... och Sänk skatterna !!!
Jag håller med om det mesta du skriver, förutom det där med "socialfall".. för återigen så tycks det vara den allmäna uppfattningen här på bojen att man kan leva ett värdigt liv på socialen, men den diskussionen är lönlös att gå in på igen! [;)] Jag tänker på länder som Kanada där man har halva vårat skattetryck, men där ser det ut som det borde göra här i Sverige. Vart tar alla skattepengar vägen egentligen? <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 17 Apr 2010, 15:12 |
|
 |
|
Groth
|
notuern wrote: Vart tar alla skattepengar vägen egentligen?
<b>DET DÄR</b> min vän, är nyckelfrågan.
|
| 17 Apr 2010, 15:22 |
|
 |
|
Frisk
|
Rakt ner i fickan på folk som har kontrollen att komma åt dom.
|
| 17 Apr 2010, 16:03 |
|
 |
|
laros
|
ja men va fan vi gör som i staterna! haru ingen försäkring så får du betala 200 tusen om du ska föda barn...i efterskott för dom hjälper ju dig såklart med själva födseln ändå! Sen så fortsätter vi effektivisera allt maximalt!! ingen jävel ska ha det bra med några kafferaster eller dylikt som gör livet värt att leva!! Det är ju så innåthelvete mycket viktigare att man får bra avkastning på sin aktie så man tillslut får råd med något ( som ändå aldrig får njuta av av tidsbrist på att tjäna ännu mer pengar) Tid eju pengar å inte ska man sitta på arslet och njuta av att bara finnas till!! Utan kör på utav bara helvete och sen lite till...så mycket det går. Man vill ju ha allt! Finns det någon jäkla arbetsgrupp som fortfarande har det drägligt?? I sånt fall... måste vi hjälpas åt att leta reda på fanskapen och sätta åt dem!! Jo förresten lärarna!! Vi tar bort deras sommarledighet... så dom får jobba som oss andra...dom har det ju ändå så jäkla bra! Ingen jäkla medmänsklighet nu!! utan nu kör vi på lite hårdare... Å kultur!!! alltså sånt skit får ju bara inte finansieras av oss panka mäklare eller oss som jobbar hårt 18 timmar per dag på börsen! Nä dom får hålla på med sånt där " ickejobb" å¨sin jävla fritid!! Jag vill fan inte hjälpa sånt slödder....det får dom fan bekosta själva.. dom kan ändå inte lära mig ett skit i livet!!! Det handlar ju ändå om att få ihop så mycket siffror som möjligt och äga så mycket prylar som möjligt....det är ju den sanna vägen till lyckan! Speciellt nu när dom börjat med att byta stamceller så man lever längre...då får man kanske 10 extra år att tjäna stålar på! Bort med sånt här skit som färdtjänst oxå...det är ju hårt skattade stålar som jag skulle kunna använda till pensionsfonderna istället! Nä, hjälp dig själv och skit i andra...SÄNK SKATTERNA! [:D][:D][:D] http://www.remingtonsteele.se
|
| 17 Apr 2010, 16:58 |
|
 |
|
hawa
|
Joshunznera wrote: Vi har haft högre skatt, men jag kan inte koma ihåg att vare sig skolan, äldrevården eller sjukvården var bättre då
Så länge skatterna används på rätt sätt tycker nog de flesta att det är ok att betala skatt. Tyvärr finns det alldeles för många politiker som inte riktigt förstår vad skatteintäkterna skall användas till
+1 på den. Jag ser hellre att pengarna hamnar i min egen ficka än att de används till helt fel saker. Skulle dock gärna betala mer i skatt om jag visste säkert att pengarna hamnade på rätt ställe.
|
| 17 Apr 2010, 17:12 |
|
 |
|
Haraldrig
|
notuern wrote: spindeln wrote: men den höga skatt som vi har så borde det räcka till och bli över när det gäller punkterna du vill ha förbättring på. Antar att det mesta av våra skattepengar går till socialfall, "arbetslösa", "sjuk"-skrivna osv.....och sen en massa pinsamma SIDA projekt och liknande i tredje världen.
Jag håller med om det mesta du skriver, förutom det där med "socialfall".. för återigen så tycks det vara den allmäna uppfattningen här på bojen att man kan leva ett värdigt liv på socialen, men den diskussionen är lönlös att gå in på igen! [;)] Jag tänker på länder som Kanada där man har halva vårat skattetryck, men där ser det ut som det borde göra här i Sverige. Vart tar alla skattepengar vägen egentligen? <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Kanada har olja. Oljeintäkterna används för att finansiera väldfärden. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 17 Apr 2010, 17:25 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Vi har haft högre skatt, men jag kan inte komma ihåg att vare sig skolan, äldrevården eller sjukvården var bättre då Så länge skatterna används på rätt sätt tycker nog de flesta att det är ok att betala skatt. Tyvärr finns det alldeles för många politiker som inte riktigt förstår vad skatteintäkterna skall användas till -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Skolna var bättre innan den decentraliserades. Nu när kommunerna är ansvariga för skolorna så försvinner skolpengarna till andra kommunprojekt. Kommunerna var smarta när skolan komminaliserades: skolpengen är öronmärkt för utblidningens verksamhet, dvs det finns inte stipulerat någonstans vad tex fastighetsskötsel får kosta i förhållande till utbildningen (nu kanske det finns men inte då). Så vad komunerna gjorde för att få loss statens skolpeng till andra projekt var bla att höja hyrorna för skolornas lokaler. Tänk att kommuninens utbildningsdepartement betalar hyra till kommunens fastighetsavdelning[:)] Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 17 Apr 2010, 17:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
nuffe wrote: Visst, vi väl alla få mer pengar i plånboken. Inget snack om den saken. Men för min del får skatten gärna höjas, det har jag råd med. Är det inte viktigare att: - barnen får ett bra dagis - barnen får en bra skola - kompetenta lärare som bryr sig - sjukvården blir bättre - äldrevården blir bättre - bättre mat till dagis, skola och äldrevård - vägarna lagas - poliser som gör vad de ska Listan kan göras hur lång som helst.... Sverige går på knäna och vi har en regering som bara verkar ha fokus på en enda sak: lägre skatter. Vore det inte bättre att höja skatten för de som har råd och få ordning på bl.a. de saker jag nämnt ovan?  Skatt är bra om det finansierar service för medborgarna. Däremot så korrumperar det allt för lätt. Det finns för många som har sin försörjning garanterad via statliga pengar och då vill de suga ut så mycket de kan. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 17 Apr 2010, 17:32 |
|
 |
|
Haraldrig
|
spindeln wrote: men den höga skatt som vi har så borde det räcka till och bli över när det gäller punkterna du vill ha förbättring på. Antar att det mesta av våra skattepengar går till socialfall, "arbetslösa", "sjuk"-skrivna osv.....och sen en massa pinsamma SIDA projekt och liknande i tredje världen.
_______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
Att tänka är dessvärre inte flertalets starkaste egenskap, varför det blir som det blir. Bidrag är aldrig bra. Jag tror att både skattebetalarna och bidragstagarna är överens om det. Däremot är det opragmatiskt och rent av idiotiskt att aldrig diskutera de dyraste bidragen. Tyvärr så är våra största bidragstagarna företagen (oftast de större). De ska ha utvecklingsbidrag, forskningsbidrag, bankgarantiern, lönebidrag etc. Lönebidrag är fan ta mig det mest korkade som finns näst efter bankgarantier. Jag vet hur många företag som helst som utnyttjar lönebidrag och byter anställda flera gånger om året. Bankerna får stöd och garantier av staten så fort det går svajigt. Men för helvete, hur omyndigförklarad kan bankerna bli. Låt dem gå omkull, låt alla förlora allt de äger så kommer systemet att strama upp sig och skärpa till sig automatiskt. Inte fan kan vi ha ett pseudokapitalistiskt system som är beroende av en marknad som är fri för vinst men statlig för förlust. Bort med alla bidrag, även för företagen. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 17 Apr 2010, 17:41 |
|
 |
|
spindeln
|
hawa wrote: Joshunznera wrote: Vi har haft högre skatt, men jag kan inte koma ihåg att vare sig skolan, äldrevården eller sjukvården var bättre då
Så länge skatterna används på rätt sätt tycker nog de flesta att det är ok att betala skatt. Tyvärr finns det alldeles för många politiker som inte riktigt förstår vad skatteintäkterna skall användas till
+1 på den. Jag ser hellre att pengarna hamnar i min egen ficka än att de används till helt fel saker. Skulle dock gärna betala mer i skatt om jag visste säkert att pengarna hamnade på rätt ställe. +1 miljon.....som det är nu vet man att ens pengar försvinner nån annanstans än det man själv vill: skola, barnomsorg, sjukhus, vägar osv....... _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 18 Apr 2010, 00:07 |
|
 |
|
OGF
|
Jag skulle kunna tänka mig betala mer skatt och ta emot/betala mindre svarta pengar om jag visste att skattepengarna användes vettigare. De största svinen är våra politiker som göder sig själva och fortsätter "sälja in" den förljugna folkhemsdrömmen om välfärd, solidaritet och jobb till alla! Sänk skatterna ännu mer och ge folket ansvar och valfrihet... [^]
|
| 18 Apr 2010, 00:34 |
|
 |
|
nuffe
|
Min mening i första tråden var ju inte att vi alla som har råd, ska betala betala mer skatt och sedan låta pengarna fara iväg vind för våg åt alla möjliga håll på grund av dåliga politiska beslut. Naturligtvis, och det är ju en förutsättning, är ju att t.ex. bidragsfuskare sätts åt, vansinniga SIDA-projekt tas bort och att makthavarna verkligen ser till att våra höjda skattepengar gagnar t.ex. de områden jag tog upp i första posten och att pengarna används på ett betydligt effektivare sätt än idag. Annars försvinner ju vitsen med det hela totalt. Jag har tyvärr inte stenkoll på saker som t.ex. Landstingen, vilken nytta de egentligen gör och vad de kostar oss. Gör de verkligen någon nytta? Och alla dessa Statliga verk. UUrrkk. 10.000 människor som går fram och tillbaka med en pärm under armen och försöker se viktiga och upptagna ut. Efter veckor av pannor i djupa veck och pärmbärande i korridorer i flera månader kommer de fram till något som en normalbegåvad femåring kunde sagt lika bra. Gratis och på en gång dessutom. De åtta exempel jag tog upp i min första post i den här tråden är av absolut allra viktigaste sort (kanske missade jag någon som borde varit med....) Det MÅSTE finnas pengar så vi alla får en bra uppväxt med dagis och skola och en näringsriktig kost. Sjukvården MÅSTE bli bättre. Vårdgarantin på tre månader uppfattas ju som tre ÅR av den som är riktigt sjuk. Ska det behöva ta åtta timmar för att få träffa en läkare på akuten? Äldrevården MÅSTE bli bättre. Ska människor som inte klarar sig själva behöva ligga med fyllda blöjor i nästan hela dagar innan någon byter på dom? Försök vid tillfälle att få ta en smakbit av maten som serveras på ålderdomshemmen. Jag lovar, du kommer inte att äta upp den. Kanske var det lagat samma dag, förmodligen inte. Ofta är maten dessutom kall. Men ska man behöva äta sånt när man har en kort tid kvar att leva? Ge dom stackarna en anständing mat och ett anständigt slut i livet. Så står Reinfelt och har mage att säga att "i år satsar vi extra på pensionärerna". Det visar sig att gensomsnittspensionären får strax över 100 kronor mer i månaden. 100 kronor!!! Tänk på den summan. Skulle du ens märka om du fick 100 kronor mer i månaden? Knappast. Tro inte att regeringen inte känner till den här vanvården och snedfördelningen av pengar. Jag tycker bara att det är så beklagligt. 
|
| 18 Apr 2010, 00:58 |
|
 |
|
ChronicTown
|
notuern wrote: Jag tänker på länder som Kanada där man har halva vårat skattetryck, men där ser det ut som det borde göra här i Sverige.
Som vanligt är det alldeles för lätt att häva ur sig siffror som sen på något sätt blir självklara sanningar. [:D] Det bör kanske nämnas att Kanadas skattetryck är ungefär 70% av det svenska. Sen är jag nyfiken på huruvida du själv levt i Kanada, eller för den delen ens besökt landet? Vad baserar du annars din bedömning av den kanadensiska välfärden på? Att någon annan, på något annat forum, sagt att "i Kanada fungerar minsann välfärden, trots att skattetrycket bara är hälften av det svenska"?[}:)] /D
|
| 18 Apr 2010, 02:21 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Jag tycker det är helt ok med den skattenivån vi har. Tycker vi får rätt mkt för de pengarna vi betalar in. Är inte för ständiga skattesänkningar. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 18 Apr 2010, 16:52 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag har absolut inget emot att betala skatt, så länge som pengarna allokeras till dom som verkligen behöver dom. Det betyder att jag inte vill läsa om människor som lurat i försäkringskassan att de är CP-skadade och arbetsoförmögna samtidigt som de bygger om hus till vänner och bekanta mot betalning. [V] Jag är gift med en person som för tio år sedan voltade med sin bil, när hennes arbetsskift vände från sent kvällsskift till förmiddag. Hon gick av kl 23:30 på kvällen och gick på kl 06:30. På väg till jobbet skar ena framhjulet på bilen ner i diket och hon voltade sju varv. Hennes smala lycka var att hon var oerhört vältränad - på fritiden var hon aerobics instruktör och personlig tränare på ett gym i stan. Hon krossade tre ryggkotor, bröt vänster fot och ådrog sig otaliga "mindre" benbrott och blessyrer. Det tog henne SJU år att komma tillbaka. Jag kunde inte annat än fascineras av min hustrus målmedvetenhet och kampvilja. Hon skulle bara tillbaka. Det var inte frågan om "om" utan "när". Sedan två år är hon tillbaka på sitt arbete som drogterapeut inom ungdoms psykvården där hon arbetar med ungomar som fått en så kallad "dubbeldiagnos", dvs ett konstaterat drogmissbruk i kombination med en psykisk sjukdom, typ schitzofreni, bipolaritet eller psykopati. Jag är så lycklig över att vårt "skyddsnät" fungerar för dom som verkligen förstår att använda det på rätt sätt. Framförallt är jag lycklig över att jag fått min hustru tillbaka - att hon fick möjlighet att vända en katastrof till något bra, som inte bara gynnar andra utan även henne. I ett annat land hade hon förmodligen inte fått chansen till revansch efter hennes svåra olycka. Så för varenda krona jag betalar in i skatt, så tänker jag på den lycka vi känner över Margaretas möjlighet att komma tillbaka. [:)] / Janne i Själevad, Örnsköldsvik <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 18 Apr 2010, 17:38 |
|
 |
|
notuern
|
Ersmarker wrote: Som vanligt är det alldeles för lätt att häva ur sig siffror som sen på något sätt blir självklara sanningar. [:D] Det bör kanske nämnas att Kanadas skattetryck är ungefär 70% av det svenska.
Jag dubbelkollade just, och det du säger stämmer. I vilket fall som så är det mycket lägre. Ersmarker wrote: Sen är jag nyfiken på huruvida du själv levt i Kanada, eller för den delen ens besökt landet? Vad baserar du annars din bedömning av den kanadensiska välfärden på? Att någon annan, på något annat forum, sagt att "i Kanada fungerar minsann välfärden, trots att skattetrycket bara är hälften av det svenska"?[}:)]
Inte från forum, men jag har kontakt med flera personer i Kanada, varav en är från Sverige ursprungligen och sade i princip ordagrant: "Kanada är som Sverige borde vara." Och nej, jag har inte besökt landet, men jag har framtidsplaner på att flytta dit eftersom att Sverige är ett förlorat land. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 18 Apr 2010, 23:27 |
|
 |
|
ChronicTown
|
notuern wrote: Jag dubbelkollade just, och det du säger stämmer. I vilket fall som så är det mycket lägre.
Inte från forum, men jag har kontakt med flera personer i Kanada, varav en är från Sverige ursprungligen och sade i princip ordagrant: "Kanada är som Sverige borde vara." Och nej, jag har inte besökt landet, men jag har framtidsplaner på att flytta dit eftersom att Sverige är ett förlorat land.
Visst, min egen erfarenhet från när jag bodde i Kanada är att det finns viss sanning i påståendet. Självklart är det dock inte så riktigt så enkelt, vilket väl var vad jag egentligen ville klargöra. Jag tycker helt enkelt man ska vara försiktigt med kategoriska, stensäkra uttalanden. De blir så lätt "sanningar". Du anger en siffra angående skattetryck, som är hyfsat uppåt väggarna, och säger sen som en absolut sanning att i Kanada "där ser det ut som det borde göra här i Sverige", baserat på att en svensk du känner där tycker så. Det svajar liksom lite grand... [;)] /David
|
| 18 Apr 2010, 23:50 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: notuern wrote: Jag dubbelkollade just, och det du säger stämmer. I vilket fall som så är det mycket lägre.
Inte från forum, men jag har kontakt med flera personer i Kanada, varav en är från Sverige ursprungligen och sade i princip ordagrant: "Kanada är som Sverige borde vara." Och nej, jag har inte besökt landet, men jag har framtidsplaner på att flytta dit eftersom att Sverige är ett förlorat land.
Visst, min egen erfarenhet från när jag bodde i Kanada är att det finns viss sanning i påståendet. Självklart är det dock inte så riktigt så enkelt, vilket väl var vad jag egentligen ville klargöra. Jag tycker helt enkelt man ska vara försiktigt med kategoriska, stensäkra uttalanden. De blir så lätt "sanningar". Du anger en siffra angående skattetryck, som är hyfsat uppåt väggarna, och säger sen som en absolut sanning att i Kanada "där ser det ut som det borde göra här i Sverige", baserat på att en svensk du känner där tycker så. Det svajar liksom lite grand... [;)] /David Om man ska vara pragmatisk så beror det nog mycket på vilken kontext man befinner sig i. Det är ju här i Sverige så att högutbildade får bla bättre vård och det menar man är relaterat till att högutbildade har lättare för att ta till sig information och/eller att hitta den. Jag tror att det kan ligga en del sanning i de antagningarna. Med samma resonomang kan man ju spekulera huruvida en välutbildad invandrare har lättare att bli integrerad och komma in i det svenska samhället än en invandrare som knappt kan läsa och skriva (än mindre kunnig i det "romerska alfabetet"). Och då kan man ju ställa frågan vem är svensken/svenskarna som emigrerat till kanada. Sen ska vi inte glömma att Kanada har naturresurser att luta sig tillbaka på. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 19 Apr 2010, 01:15 |
|
 |
|
notuern
|
Ersmarker wrote: Visst, min egen erfarenhet från när jag bodde i Kanada är att det finns viss sanning i påståendet. Självklart är det dock inte så riktigt så enkelt, vilket väl var vad jag egentligen ville klargöra. Jag tycker helt enkelt man ska vara försiktigt med kategoriska, stensäkra uttalanden. De blir så lätt "sanningar". Du anger en siffra angående skattetryck, som är hyfsat uppåt väggarna, och säger sen som en absolut sanning att i Kanada "där ser det ut som det borde göra här i Sverige", baserat på att en svensk du känner där tycker så. Det svajar liksom lite grand... [;)]
/David
En god regel brukar vara att man inte ska tolka allt folk skriver på internet bokstavligt. Det käns som att du hänger upp dig på att jag inte trippelkollade skattetrycket, och skrev en uppsats om varför "det är bättre i Kanada". Poängen finns fortfarande där, de har lägre skattetryck och ändå får man hjälp när/om man behöver det. Och det är inte bara baserat på att "en svensk jag känner tycker så", det är baserat på vad jag har fått lära mig av landet från bekanta som bor där, och min efterforskning(Som jag gjorde när jag började fundera på att flytta ifrån Sverige.). Självklart har även Kanada sina brister, men de är bra mycket lindrigare än Sveriges. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 19 Apr 2010, 01:54 |
|
 |
|
Oakman
|
Jag håller med om att det är bra om skattepengarna i första hand går till sånt som nuffe nämner. Jag tycker att alldeles för mycket pengar går till sådant som inte ska vara skattefinansierat. Regeringar försöker alltid legitimera skattehöjningar med att ge löften om bättre vård, skola etc. Problemet är ju att en skattehöjning idag inte behöver leda till bättre vård för all framtid, budgetar kan alltid förändras av makthavande. Det finns problem i att skattetrycket och den offentliga sektorn växer sig för stor, ju mer pengar som skattas bort desto mindre kvar för investeringar och konsumtion. Pengar som hade kunnat investeras i privata produktiva företag riskeras att slösas bort på inproduktiva jobb som skapats av politiker. 
|
| 19 Apr 2010, 04:27 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Oakman wrote: Jag håller med om att det är bra om skattepengarna i första hand går till sånt som nuffe nämner. Jag tycker att alldeles för mycket pengar går till sådant som inte ska vara skattefinansierat. Regeringar försöker alltid legitimera skattehöjningar med att ge löften om bättre vård, skola etc. Problemet är ju att en skattehöjning idag inte behöver leda till bättre vård för all framtid, budgetar kan alltid förändras av makthavande. Det finns problem i att skattetrycket och den offentliga sektorn växer sig för stor, ju mer pengar som skattas bort desto mindre kvar för investeringar och konsumtion. Pengar som hade kunnat investeras i privata produktiva företag riskeras att slösas bort på inproduktiva jobb som skapats av politiker.  Inte konstigt att det blir som det blir med skattepengarna ifall det är så här avreglering och privatisering går till överlag: "Stockholms stad riktar allvarlig kritik mot 16 enskilt drivna förskolor och fritidshem. De kritiseras för att ha låg personaltäthet, torftig miljö och bristande säkerhet. Samtidigt har ägarna ofta höga löner och tar ut miljoner i aktieutdelningar". http://www.dn.se/sthlm/lite-personal-st ... -1.1079357Jag tycker det är intressant att skolor får drivas i vinstsyfte i Sverige. Inte ens i USA får skolor drivas i vinstsyfte. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 19 Apr 2010, 08:10 |
|
 |
|
ChronicTown
|
notuern wrote: Poängen finns fortfarande där, de har lägre skattetryck och ändå får man hjälp när/om man behöver det.
Även det där är ju just den där stensäkra typen av uttalanden som är lite konstiga. "Ändå får man hjälp när man behöver det". Jag kan garantera att du hittar lika många som inte håller med om det uttalandet som du hittar folk som uttryckt uppskattning för systemet. Gå in på ett random kanadensiskt gitarrforum så är jag övertygad om att du hittar lika mycket allmän kritik mot "systemet" där som du hittar här. Men i viss mån håller jag med dig - och jag är helt med på att du förmodligen snarare ville framföra poängen att "Kanada har ett lägre skatettryck än Sverige och ändå finns det många som menar att välfärdsystemen fungerar bättre där än här". Det kan jag hålla med om. Men inte ens efter att ha bott där kan jag säga att jag har tillräckligt mycket kunskap eller erfarenhet om hur landet fungerar för att uttala mig särskilt tvärsäkert om det. Man ska också koma ihåg att vissa delar av de social trygghetssystemen är på provinsbasis och inte nationella, och de kan därför säkert variera ganska kraftigt runt om i landet. /David
|
| 19 Apr 2010, 09:54 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 25 posts ] |
|