View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 00:49

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
trading på andra BOJares bekostnad 
Author Message

Post trading på andra BOJares bekostnad
BOJen har ju ofta grejjor tilllägre pris än på Blocket, Tradera etc. En trevlig tradition som bottnar i att vi gillar att göra affärer inom BOJen. Känns ofta tryggare, prutat och klart etc

Men ibland säljs ngt skitbilligt och grabbas direkt av ngn som köper mest för att sälja vidare. Grejjen dyker efter ett ta upp med ett betydligt dyrare pris än det den gick för senast.

Känns sådär tycker jag. Ska man köpa på BOJen för att tjäna pengar så kan man ju åtminstone sälja den nån annanstans sedan.

Grinigt, jag vet, man får naturligtvis sälja för vilket pris som helst. Men för min del kommer jag avböja att sälja skitbilligt till den som tidigare visat att den är ute efter att tjäna pengar på BOJ-affärerna

Ett exempel:

Spiderman sålde en produkt till mig som var i absolut nyskick. Priset var satt till halva nypriset Jag köpte. Tröttnade efter ett tag eftersom det var ngt som inte passade mig. Sålde vidare på BOJen för ca 30% av nypriset, eftersom jag vill bli av med den snabbt. En snikvarg slog till direkt. Jag förstod eller misstänkte redan då att produkten skulle komma ut till försäljning till ett betydligt högre pris snart igen. Och visst, den kom ut igen på BOJen. Lika ny och oanvänd. Nu med ett pris på 63% av nypriset[:0]

Trist tycker jag, hade varit roligare om den kommit till användning av ngn BOJare för det låga priset istf att bli en handelsvara som skulle få finansiera andra affärer för tradern

Men som sagt, visst får man sälja för vilket pris man vill. BOJ-moraliskt tycker jag dock att det känns rätt unket[|)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Apr 2010, 07:02
Profile WWW

It´s all in the ears of the beholder

04 Apr 2010, 07:16
Profile WWW

Finns en lång gammal tråd om detta.. Jag köper och säljer mkt, men nästan alltid för lägre pris än vad jag köpt. Och ser ibland det jag köpt (Här skulle det visst stå <b>sålt</b>...Edit) säljas vidare till ett högre pris. Min fundering är så här. "Hur mkt vill jag ha för någonting" och sedan tar jag det. Därefter tillhör inte prylen mig och vad som sedan händer har inget med mig att göra. Och låt oss säga att jag köper en pedal, för 800 kr, har den i två månade och sedan vill sälja den för den var inte vad jag sökte. Marknads värdet för dessa pedaler är i begagnat skick 1300 kanske. Vad ska jag då göra? Ta 800 eller 1300? En sak man kan göra är att maila mkt med köpare och bilda sig en uppfattning om köparen och sedan själv bestämma om man vill sälja. En annan sak är att inte sälja superbilligt till någon man inte gjort affärer med tidigare. En tredje sak man kan göra är att sälja med option på att köpa tillbaka inom en månad till samma pris, då kan köparen inte sälja, fast det är kanske lite orealistiskt. Det fjärde och nog bästa är att vara "the bigger man" och inte bry sig.
Det kanske kan kännas unket att det blir så ibland, men vad gör det egentligen? Du fick ju det du ville ha för prylen.

myspace.com/slackervillezoo

04 Apr 2010, 09:22
Profile WWW

Det sättet att göra affärer på liknar mer begagnat bilförsäljare än entusiaster på ett forum. Min mage blir orolig av sånt... [|)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

04 Apr 2010, 09:43
Profile ICQ WWW

Finns en lång gammal tråd om detta.. Jag köper och säljer mkt, men nästan alltid för lägre pris än vad jag köpt. Och ser ibland det jag köpt säljas vidare till ett högre pris. Min fundering är så här. "Hur mkt vill jag ha för någonting" och sedan tar jag det. Därefter tillhör inte prylen mig och vad som sedan händer har inget med mig att göra. Och låt oss säga att jag köper en pedal, för 800 kr, har den i två månade och sedan vill sälja den för den var inte vad jag sökte. Marknads värdet för dessa pedaler är i begagnat skick 1300 kanske. Vad ska jag då göra? Ta 800 eller 1300? En sak man kan göra är att maila mkt med köpare och bilda sig en uppfattning om köparen och sedan själv bestämma om man vill sälja. En annan sak är att inte sälja superbilligt till någon man inte gjort affärer med tidigare. En tredje sak man kan göra är att sälja med option på att köpa tillbaka inom en månad till samma pris, då kan köparen inte sälja, fast det är kanske lite orealistiskt. <font color="blue"><b>Det fjärde och nog bästa är att vara "the bigger man" och inte bry sig.</b></font id="blue">
Det kanske kan kännas unket att det blir så ibland, men vad gör det egentligen? Du fick ju det du ville ha för prylen.

myspace.com/slackervillezoo

Det är ju sån man vill vara. Egentligen..[:)] Tills dess nöjer jag mig med att inte sälja ngt mer till dessa traders

-----------------

04 Apr 2010, 10:12
Profile WWW

Diskussionen påminner en del om den jag läst på forumet för Björn Juhls pedaler. Jag är inte så insatt, men jag fick för mig att de medlemmarna ofta säljer hans, ofta väldigt dyra, pedaler mellan varandra till ett förmånligt pris. Ibland är det dock någon som köper och slänger upp på Ebay till betydligt högre pris.

Det finns tyvärr en del som bara är ute efter att tjäna sig en hacka. Jag tror inte att det är så mycket att göra något åt. Köpt är köpt och den som äger en sak får göra vad den vill med den.

Att sälja med option på att få köpa tillbaka är väl egentligen bara realistiskt om man säljer till nån man "känner". Man får helt enkelt vara försiktig med vem man säljer till om man inte vill att traders säljer vidare.

Kanske en stor stämpel med "Tillhör Ljudbojen" kanske skulle vara nåt? [:D]

04 Apr 2010, 10:59
Profile

Varför inte ha en "prispolis" anställd via forumet som kan
kontrollera inköpspris, försäljningspris och att de varor
som har köpts på Bojen inte säljs vidare till obehöriga
människor?

Man kunde också vid försäljning av en vara skriva ett
sorts kontrakt (som skall gå att ladda ner via bojen)
där ett "vidareförsäljningspris" står angivet. Om det
inte efterföljs så stängs vederbörande av från Bojen.

Man kunde också tillåta försäljning endast för de som
har ett "guldmedlemskap" (medlemskravet är +50 år
och mer än +10000 inlägg) och på så vis sålla ut de
personer som bara kan tänkas vara ute efter att göra
fynd och lura till sig andras musikprylar.

04 Apr 2010, 13:16
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker att diskussionen är banal. Det skulle aldrig falla mig in att missunna någon att göra en bra affär. Har man sålt en grej så har man. Då äger man den inte längre. Och kan följaktligen inte gnälla över om nån säljer den vidare. Oavsett pris.

http://www.myspace.com/billmusik

04 Apr 2010, 18:03
Profile

DrSlim wrote:

Jag tycker att diskussionen är banal. Det skulle aldrig falla mig in att missunna någon att göra en bra affär. Har man sålt en grej så har man. Då äger man den inte längre. Och kan följaktligen inte gnälla över om nån säljer den vidare. Oavsett pris.

Äh[;)] Klart man inte missunnar någon..

Finns ju folk som plockar hem guror och säljer på
Blocket dagligen för att göra sig en hacka!

jag torskar med glädje lite stålar här på bojen!
Va fan, man får ju testa lite prylar vilket jag
tycker är värt rätt mycket. Men att man orkar sätta
det i system ( vilket jag iof inte vet någon) för
att vinna hundra spänn...sånt kommer jag aldrig fatta

http://www.remingtonsteele.se

04 Apr 2010, 18:15
Profile ICQ WWW

visst är det så. Men jag avsåg det faktum att det länge har funnits nån sorts BOJ-pris som faktiskt är lägre än på andra ställen. Mycket för att vi ofta vet vad vi ska betala men nog så ofta också för att många BOJare säljer billigare just för att det är en BOJare som köper. Inom familjen på ngt sätt..

Men det är väl bara att konstatera att BOJen börjar bli för stor för att vara familjär. Kul på de flesta sätt men just i detta avseende blir det ju en nackdel tycker jag.

Man får väl sälja grejjorna på Blocket istället i fortsättningen[:)]

-----------------

04 Apr 2010, 18:24
Profile WWW

Återigen lyser skenheligheten igenom så man blir äcklad behöver jag säga mer...

04 Apr 2010, 21:08
Profile

Lunsen wrote:

[:D][:D][:D]

Shit va jobbigt! å va så äcklad jämt här på fake forum

Dina inlägg är klart underhållande, å det säger jag inte
för att jag är skenhelig utan det är helt ärligt[8D]

http://www.remingtonsteele.se

04 Apr 2010, 21:17
Profile ICQ WWW

Absolut! Utveckla gärna

04 Apr 2010, 21:18
Profile

DrSlim wrote:

pinsam tråd, och att bli sur efter man sålt nåt är ju bara så jävla barnsligt.
Bebis-sossar !

04 Apr 2010, 21:31
Profile ICQ YIM WWW

Jag förstår att Herr spindeln inte gillar tråden.[;)]

04 Apr 2010, 21:54
Profile

troman wrote:

Jag förstår att Herr spindeln inte gillar tråden.[;)]

vad är fult med att köpa och sälja vidare ? endast pinsamma människor blir ledsna över det.
skaffa ett eget liv istället.

04 Apr 2010, 22:09
Profile ICQ YIM WWW

Ja, men då hade jag ju helt rätt! Det var ju precis vad du skrev i ditt förra inlägg. [:D]

04 Apr 2010, 22:42
Profile

Vi har ju MatsD, även om jag inte sett honom på ett tag så kom han ju som ett brev på posten och angav "rätt" pris på varan man hade ute till försäljning. "Oftast" anmärkte han att priset var för högt [:0]!

edvin.medvind(a)gmail.com

04 Apr 2010, 23:29
Profile ICQ WWW

Själv sålde jag ett strata-stall för 200kr inklusive frakt. Blev paff när jag såg stallet ute på bojen 3 dagar efter att det skickades för 500kr. Sålt blev det nästan direkt också.

Detta var dessvärre från en känd bojen-profil.

Mvh

05 Apr 2010, 00:21
Profile WWW

Hm jo men det är ju liksom en följd utav att vårt kära gamla Bojen blivit större och så.

Både på gott och ont. Såklart att det är alltid någon som får för sig att kränga köpta grejer för en billig summa lite dyrare. Men i längden så tror jag ändå att vi som byter/köper/prutar hejdlöst(undertecknad inräknad)/betalar överpriser så fort gasen kommer igång, ändå styr mer hur köp/säljmentaliteten kommer att se ut. [:I][:)]

Trots att nån här och där försöker göra sig några kronor på att sälja samma sak lite dyrare. Fast det låter ju puckat att göra det på SAMMA forum. Många av oss hänger ju åtminstone på två om inte tre hehe...[B)]

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"></b>

<b>Kommande spelningar:</b>
100424 Backstage/Skövde
100625 Ab Anfall Mc/Kungsör

05 Apr 2010, 00:33
Profile WWW

JAg har sålt ett par guror idiotbilligt här.
Brukar till och med ge Bojen en eftermiddags försprång mot Diskant[;)]

Sist så sålde jag en Washburn tokbilligt.
Jag ville bli av med den för jag "mådde illa" varje gång jag tittade på den.
Köparen verkade bli överlycklig och jag har inte sett den till salu igen. Har även sålt lite annat som jag inte gillat och varje gång så har köparen varit glad och jag har inte sett grejorna/gurorna till salu igen.
Ibland får jag mail och då brukar jag sälja till nice price om jag har vad som efterfrågas. Har inte sett de gurorna heller sen dess.

Däremot så när jag har sålt vissa guror/prylar snorbilligt så har jag funderat på att skriva att eventuell köpare måste ha minst 1000 inlägg eller liknande.

Primaryman köpte en Strata av mig som behövde lite kärlek och puts.
Han fick den billigt. Sen sålde han den ett tag efter lite dyrare men då hade han ju lagt ner de timmarna som den behövde för att bli tiptop. Han förtjänade i alla fall sin vinst[:)]

Jag har även köpt prylar billigt här men det var prylar jag har haft nytta av. Mestadels delar för att komplettera guror som saknar delar.
Eller det är moraliskt fel att köpa tex en CRL-switch till ett bra pris för att sätta på en Strata man tänkt sälja eller byta bort?

http://www.guitarshowsouth.se

05 Apr 2010, 01:13
Profile ICQ YIM WWW

Orkar inte qouta alla inlägg jag vil kommentera, men här är mina tankar:

Jag håller med om att det man sålt för ett pris är sålt och det ska man inte gräma sig över, även om det säljs vidare här på bojen.
Många av oss tycker att Bojen ska vara ett diskussionsforum i första hand och inte ett köp/sälj-ställe. Kanske är det därför Bojen har vuxit lite för stort, för många som bara reggar sig för att göra klipp.

Varför inte lägga in en regel som säger att ett visst antal "övriga poster" krävs innnan man får tillgång till köp/sälj?

Jag, för min del, köper och säljer/byter pedaler hej vilt bara för att det är kul att testa nya grejer. Ingen vinst, bara breaking even. Ett kul sätt att prova sig fram, tycker jag. Alla grejer köper jag ohört p g a att jag har en uppfattning av de personer som säljer grejerna genom att ha läst deras inlägg. På så sätt vet jag om det är en person som jag delar ljuduppfattning och andra åsikter med. Skulle inte under några omständigheter köpa en skruv av somliga bojare. Sån är jag!

Att personer är ärliga förutsätter jag naiv som jag är och har hittills inte blivit blåst en enda gång (det var nära med Lundgren-mickarna från Blocket, men icke den gången heller...)

Att sälja dyrt här på bojen med all kompetens som finns, tror jag är rätt svårt. Det finns ju prispoliser även här.

Bojen har vuxit ur familjekostymen, på gott och ont. Men jag vill inte att det ska bara bli ett köp/sälj forum, det finns andra sidor för sånt. Det är kul att tjöta gitarr, det är därför de flesta av oss hänger här. Vill nån bara köpa/sälja så ok, det blir i så fall upp till var och en av oss att välja bort affären eller inte.

Eller så lagstiftar vi!X antal poster innan du får köpa/sälja.

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se

05 Apr 2010, 09:24
Profile

Ähh...när jag läser inläggen, så får jag nån känsla av att det uppfattas som att man liksom är skyldig att behålla prylen eller sälja lika billigt som det har inköpts för...precis som att man inte äger prylen till fullo bara för att den är inköpt på bojjen eller att man liksom bara har den till "låns" så att säga....."mmmm, så är det grabben, nu ska du få äran att köpa en pryl som har ett billigare pris än vad exempelvis thomann tar och då får du inte sälja den vidare för sitt rätta värde"

Har jag köpt en pryl så är den min..och bara min....då gör jag precis som jag själv vill med den och det har ju ingen med att göra....

Sedan kan jag ju förstå och även för den delen uppskatta när nån går in i en tråd och påpekar ett för pris som är alldeles för dyrt eller för billigt...är ju inte alltid som man har koll på den rätta prisbilden.

Själv när jag mestadels har handlat/sålt mickar och pedaler för att försöka hitta rätt till mina ljudpreferenser, så har jag oftast sålt dom vidare billigt på grund av att jag inte gillar "hyllvärmare" och jag har inte brytt mej om att priset är satt för lågt eller så....

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

05 Apr 2010, 09:53
Profile

Nja, det här med att sätta en gräns på 1000 poster för att avgöra om en säljare är seriös eller inte känns inte rätt för mig. Då diskvalificeras nämligen många ultra-seriösa personer som antingen upptäckt Ljudbojen sent eller helt enkelt inte har tid att "ackummulera" poster. Då är det väl bättre att ta telefonkontakt? Det är ett rätt bra sätt att bilda sig en uppfattning av personen man handlar med. För det här är ju en moralisk/etisk fråga snarare än en fråga om huruvida personen går att lita på när det gäller själva affärstransaktionen. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

05 Apr 2010, 10:15
Profile ICQ WWW

Nja, det här med att sätta en gräns på 1000 poster för att avgöra om en säljare är seriös eller inte känns inte rätt för mig. Då diskvalificeras nämligen många ultra-seriösa personer som antingen upptäckt Ljudbojen sent eller helt enkelt inte har tid att "ackummulera" poster. Då är det väl bättre att ta telefonkontakt? Det är ett rätt bra sätt att bilda sig en uppfattning av personen man handlar med. För det här är ju en moralisk/etisk fråga snarare än en fråga om huruvida personen går att lita på när det gäller själva affärstransaktionen. [:)]

Tusen poster var väl att ta i, men själva principen kan funka om vi vill undvika att bojen blir ett köp/sälj-ställe, det var min poäng med inlägget.
Telefonkontakt är det bästa sättet att avgöra om personen man vill göra affär med är seriös eller inte, där är jag med dig. Men färre och färre vill ha telefonkontakt av olika anledningar, kolla bara annonserna och profilerna här, sällan det går att kontakta per telefon åtminstone i första skedet.

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se

05 Apr 2010, 10:26
Profile

<font color="blue"><b>Ähh...när jag läser inläggen, så får jag nån känsla av att det uppfattas som att man liksom är skyldig att behålla prylen eller sälja lika billigt som det har inköpts för.</b></font id="blue">..precis som att man inte äger prylen till fullo bara för att den är inköpt på bojjen eller att man liksom bara har den till "låns" så att säga....."mmmm, så är det grabben, nu ska du få äran att köpa en pryl som har ett billigare pris än vad exempelvis thomann tar och då får du inte sälja den vidare för sitt rätta värde"

Har jag köpt en pryl så är den min..och bara min....då gör jag precis som jag själv vill med den och det har ju ingen med att göra....

Sedan kan jag ju förstå och även för den delen uppskatta när nån går in i en tråd och påpekar ett för pris som är alldeles för dyrt eller för billigt...är ju inte alltid som man har koll på den rätta prisbilden.

Själv när jag mestadels har handlat/sålt mickar och pedaler för att försöka hitta rätt till mina ljudpreferenser, så har jag oftast sålt dom vidare billigt på grund av att jag inte gillar "hyllvärmare" och jag har inte brytt mej om att priset är satt för lågt eller så....

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

Jag förstår att det kan uppfattas så när jag läser mitt inlägg igen, men det var inte min poäng riktigt. Självfallet får man sälja till vilket pris man vill. Det jag vänder mig mot är de "traders" som finns på BOJen som regelbundet köper billigt och säljer dyrt. De som köper i huvudsyfte att sälja vidare. Dessa traders utnyttjar det faktum att grejjorna på BOJen ofta säljs til lägre än "blocket"-pris just för att BOJare gillar att göra affärer inom BOJen

Å andra sidan är ju dessa traders bara ett fåtal och det är ju bara att välja bort dom om man har lust. Så här dagen efter mitt inlägg känns det som det blev en lite för stor sak av det hela[;)]

-----------------

05 Apr 2010, 10:28
Profile WWW

När folk är så där äckligt rättskaffens då blir blir man misstänksam och undrar vad ni egentligen döljer, jag skrev det i en tidigare post som Bjoel raderade och skicka en skriftlig varning, så jag tänker inte skriva det igen.

05 Apr 2010, 10:31
Profile

Jag förstår att det kan uppfattas så när jag läser mitt inlägg igen, men det var inte min poäng riktigt. Självfallet får man sälja till vilket pris man vill. Det jag vänder mig mot är de "traders" som finns på BOJen som regelbundet köper billigt och säljer dyrt. De som köper i huvudsyfte att sälja vidare. Dessa traders utnyttjar det faktum att grejjorna på BOJen ofta säljs til lägre än "blocket"-pris just för att BOJare gillar att göra affärer inom BOJen

Å andra sidan är ju dessa traders bara ett fåtal och det är ju bara att välja bort dom om man har lust. Så här dagen efter mitt inlägg känns det som det blev en lite för stor sak av det hela[;)]

Precis, dessa "traders" missbrukar innebörden av vårt så kallade <b>Bojenpris</b>, som ju egentligen är till för att hjälpa våra bröder i "nöd" och sedan få hjälp tillbaka. Jag tror inte dessa "traders" skulle sälja något till <b>Bojenpris</b>. Då går deras affärsidé förlorad.

Vi kanske får annonsera ut våra grejor till <b>Marknadspris</b> och justera priset när vi fått en förfrågan av en broder som förtjänar <b>Bojenpris</b>? Om alla känner till det så kan effekten av ett högre annonspris inte vara avskräckande? Eller är jag ute och cyklar nu? [:I]

05 Apr 2010, 10:37
Profile ICQ WWW

När folk är så där äckligt rättskaffens då <font color="red">blir blir man misstänksam och undrar vad ni egentligen döljer</font id="red">, jag skrev det i en tidigare post som Bjoel raderade och skicka en skriftlig varning, så jag tänker inte skriva det igen.

Det lär du aldrig få reda på om du inte börjar uppföra dig som folk! [;)]

05 Apr 2010, 10:40
Profile ICQ WWW

När folk är så där äckligt rättskaffens då blir blir man misstänksam och undrar vad ni egentligen döljer, jag skrev det i en tidigare post som Bjoel raderade och skicka en skriftlig varning, så jag tänker inte skriva det igen.

Kom igen och dra till med den där <i>"I de lugnaste vatten...""]. Det brukar vara ett favoritcitat som låter bra fast man inte har ett enda belägg för att det stämmer. [;)]

05 Apr 2010, 10:42
Profile
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next