View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 05:16

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Påverkan av Public Service? 
Author Message

Inte så foliehatt-artat som det verkar på titeln.[:)]

Att döma av http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=36761 är jag inte helt ensam om att tycka att sport & Schlagerfestival tagit över för mycket i SVT.

Jag gjorde som Professor Balthasar - funderade & funderade....& funderade[;)] över vad jag helst skulle se som plåster på såren för sport & schlager-terrorn på sistone.
SVT har ju, som påpekats av någon annan i en annan tråd, producerat mängder av egna musikprogram under åren - varför inte visa Hendrix, Nationalteatern, Oppopoppa etc. som bör finnas i arkivet?

Eller varför inte ett program för att visa upp okända band i de genrer som brukar skuffas undan i TV : blues, metal, o.s.v. - d.v.s. det mesta utom finrumsjazzen & klassiskt - vilka iofs kan vara bra, men jag vill även ha alternativ.

Rafsa ihop ett förslag på vad <i>du"] tycker skulle synas i tv på http://svt.se/2.81956/stall_en_fraga?lid=puff_1015268&lpos=lasMer

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

20 Mar 2010, 17:57
Profile ICQ YIM WWW

det jag inte riktigt fattar är varf inte SVT kan ha en egen kanal för sporten, varför skita ner det vanliga utbudet med sport i tid och otid?

Jag har för övrigt en delad åsikt betr sport. Å ena sidan är jag en tävlingsmänniska som älskar att tävla om allt möjligt, är det inte med andra så tävlar jag mot mig själv. Utövar en del "sporter" regelbundet, tex utförsåkning, vattenskidor och (inte så ofta nu för tiden) tennis och snowboard. Skitkul

Å andra sidan fattar jag inte hur vuxna människor kan sitta i soffan och skrika för att deras lag gör mål i sin fotbollsmatch. Möjligen kan jag ha en lite förståelse för förälderns som hejar på sina barn i knattematchen, men det där med att åka runt och tuta på stan för att Schlatan har gjort mål för ngt spanskt lag, det övergår mitt förstånd. Kan det vara så att dessa brynjeklädda soff-sportare kompenserar sina egna tillkortakommanden genom att jubla åt andras (för dessa helt okända människor) framgångar? Det måste nog vara så. Tragiskt

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Mar 2010, 10:24
Profile WWW

det jag inte riktigt fattar är varf inte SVT kan ha en egen kanal för sporten, varför skita ner det vanliga utbudet med sport i tid och otid?

Jag har för övrigt en delad åsikt betr sport. Å ena sidan är jag en tävlingsmänniska som älskar att tävla om allt möjligt, är det inte med andra så tävlar jag mot mig själv. Utövar en del "sporter" regelbundet, tex utförsåkning, vattenskidor och (inte så ofta nu för tiden) tennis och snowboard. Skitkul

Å andra sidan fattar jag inte hur vuxna människor kan sitta i soffan och skrika för att deras lag gör mål i sin fotbollsmatch. Möjligen kan jag ha en lite förståelse för förälderns som hejar på sina barn i knattematchen, men det där med att åka runt och tuta på stan för att Schlatan har gjort mål för ngt spanskt lag, det övergår mitt förstånd. Kan det vara så att dessa brynjeklädda soff-sportare kompenserar sina egna tillkortakommanden genom att jubla åt andras (för dessa helt okända människor) framgångar? Det måste nog vara så. Tragiskt

-----------------

Håller helt och hållet med!
En egens sportkanal i SVT bör det vara!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

21 Mar 2010, 11:37
Profile

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

21 Mar 2010, 11:39
Profile

Nu har jag lagt in ett önskemål. Väntar på att SVT hör av sig och tackar för de goda idéerna [:)]

Joshunznera wrote:

Kan det vara så att dessa brynjeklädda soff-sportare kompenserar sina egna tillkortakommanden genom att jubla åt andras (för dessa helt okända människor) framgångar? Det måste nog vara så. Tragiskt

Man kan lägga till dimensionen att storklubbarna ju faktiskt drivs som vilket företag som helst, med aktieutdelning och rent ekonomiskt vinstintresse. Vore kul att se horder av röd/vit-klädda ICA-fans bada i fontäner med bengaliska eldar i näven när koncernens aktiekurs går uppåt eller om de plockat in en ny riktigt bra produkt i sortimentet. Direkt komiskt vore om de drabbade samman med ett gäng Coop:are eller Citygrossare och slogs!

21 Mar 2010, 11:47
Profile

ramjac wrote:

Nu har jag lagt in ett önskemål. Väntar på att SVT hör av sig och tackar för de goda idéerna [:)]

Joshunznera wrote:

Kan det vara så att dessa brynjeklädda soff-sportare kompenserar sina egna tillkortakommanden genom att jubla åt andras (för dessa helt okända människor) framgångar? Det måste nog vara så. Tragiskt

Man kan lägga till dimensionen att storklubbarna ju faktiskt drivs som vilket företag som helst, med aktieutdelning och rent ekonomiskt vinstintresse. Vore kul att se horder av röd/vit-klädda ICA-fans bada i fontäner med bengaliska eldar i näven när koncernens aktiekurs går uppåt eller om de plockat in en ny riktigt bra produkt i sortimentet. Direkt komiskt vore om de drabbade samman med ett gäng Coop:are eller Citygrossare och slogs!

[:D][:D][:D] - det kommer nog snart i TV6 - Grocery Wars?[;)]

Bra att du gav dem ett förslag, själva verkar de ju lida av idé-torka. Det är ju trots allt svenska folkets eget tv-bolag, så det är inte mer än rätt att vi påverkar program-urvalet lite.

Vad gäller sportens dominans har jag länge undrat varför SVT inte skyfflar över den till 24:an, där visas ju annars mestadels repriser eller utsändning från något måttligt intressant halv-seriöst seminarium(oftast även det en repris).

Själv har jag alltid gillat att sporta (även om det inte syns på kroppsformen numera[:D], men det har sina randiga förklaringar), men aldrig förstått tjusningen i att titta på när andra utövar idrott - möjligen med undantag för tjej-fotboll & dito volleyboll, varför uttalar jag mig inte om av rädsla för repressalier från grupp 8 eller någon av de dominanta damerna min omgivning.......[;)][:D]

21 Mar 2010, 12:38
Profile ICQ YIM WWW

Nej - inte fler kanaler som vi tvingas betala med skatten/tv-avgiften... Det är väl bättre att överlåta det till de kommersiella aktörerna.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

21 Mar 2010, 12:39
Profile

Nej - inte fler kanaler som vi tvingas betala med skatten/tv-avgiften... Det är väl bättre att överlåta det till de kommersiella aktörerna.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

helt rätt, men man får nog ta ett steg i taget.. Sport anses ju dessvärre fortfarande som ngt av allmänintresse och ngt som ska bevakas av public service-TV.

SVT idag:

SVT1 11.45 -18 Bara sport.. sedan klockan 20.30 är det 45 minuter Sportspegel för er som vill se de snoriga skidåkarna i repris/sammandrag

SVT2 13.25 - 16.45 bara sport..

Musik i samma kanaler denna söndag: 10 minuter i form av "Blå himmel blues" av Thåström

650 minuter sport och 10 minuter musik, således..

Speglar detta verkligen medborgarnas uppfattning om hur våra TV-sändningar i publicservice-TV bör se ut?!

-----------------

21 Mar 2010, 13:15
Profile WWW

Visst är det en lysande balans Josh.

Balansen 1,5% musik/98,5% idrott kan inte vara rimlig. Fast SVT kanske räknar det mesta utom sport som kultur & då blir ju de stackars sportfreaksen en liten aning missgynnade med bara 10h 50min av 48h tillgängliga........

Förhoppningsvis är det fler än jag/vi som klagar direkt till SVT, annars lär det inte bli stor förändring.

Buss på!!!!!!!

21 Mar 2010, 15:24
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]