View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 01:35



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Dropbox - mapp på datorn som hostar bilder på www 
Author Message

Joined: 20 Oct 2005, 12:49
Posts: 531
Location:
Post Dropbox - mapp på datorn som hostar bilder på www
Ljudbojen har ingen <i>"bifoga bild""] funktion så när man har fotat sin gitarr och vill visa upp den så måste man ha en egen server eller surfa till en bildhost för uppladning.

Här finns ett bra alternativ som är enklare och helt gratis: <b>Dropbox</b>

Dropbox är en enormt populär tjänst som lägger till en mapp i "Mina Dokument" kopplad till webben. Huvudsyftet är att hosta filer för automatiserad synkning mellan privata datorer men en annan funktion är att man kan hosta filer offentligt genom att bestämma att en undermapp i dropboxen ska visas online.

<b>På så vis kan man enkelt placera "gitarr.jpg" bilden i den utvalda mappen direkt på sin egen dator och snabbt få in den i en ljudbojen-tråd.</b>

Jag har testat en hel del och är väldigt nöjd. Det är framförallt väldigt stabilt - vilket tidigare liknande tjänster inte brukar vara.

2GB utrymme får man gratis. Mer utrymme måste man betala för.

<b>Ladda ner Dropbox och prova:</b> https://www.dropbox.com/


03 Mar 2010, 23:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
coolers



-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


04 Mar 2010, 07:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Funderar på att skaffa något sådant.
Smidigt att ha allt tillgängligt och att kunna lägga upp bilder mm.

Någon som har erfarenhet av MobileMe och iDisc?

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


04 Mar 2010, 07:44
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
Jag har använt DropBox ett tag för att synka filer mellan hemmadatorn och den bärbara och det fungerar klockrent.[8D]

Finns det någon snabbguide för att dela med sig bilder.[:I]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


04 Mar 2010, 10:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Jan 2006, 18:48
Posts: 364
Location:
Post 
Dropbox är bra skit, men beroende på vilken internetleverantör man har

För mig tog det 3 månader att synka 30gb med bilder
Bredband2 100/100Mbit och en uppladdningshastighet på 5-30kb/s

bytte nu i månadsskiftet till Banhof 100/10Mbit och har en hastighet
på 200-500kb/s

Märkligt då båda "hyr" in sig på telias fibernät eller hur det nu fungerar ?



[url="http://www.diskant.se"]Image[/url]


04 Mar 2010, 20:47
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post 
Microsoft har en beta för en tjänst som heter Live Mesh och som gör samma sak. Fantastiskt smidigt och sjukt hög överföringshastighet. Synkar utvalda mappar ögonblickligen. 5GB får man ha där, jag hoppas att det kommer en utökad tjänst senare, för Skydrive är ju ett skämt när man får ha 25GB, men man måste välja t.ex. bilder en och en att ladda upp...


08 Mar 2010, 13:15
Profile WWW

Joined: 20 Oct 2005, 12:49
Posts: 531
Location:
Post 
Intressant. Ska testa. Tack för tipset!

Kanske integrerar det bättre med Windows eftersom Microsoft ligger bakom det? Samtidigt så brukar väl det mesta från Windows Live vara rent skräp eller åtminstone bloatware.

En nackdel med Dropbox är att man inte kan inkludera externa mappar. Det skulle till exempel vara smidigt om man kunde låta "My Documents" alltid vara synkat mellan flera datorer. Detta ska läggas till i en kommande version av Dropbox men finns ännu inte tillgängligt.

Jag antar att Live Mesh inte fungerar på Linux?


09 Mar 2010, 02:10
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post 
Nä, Live Mesh verkar väl vara tokintegrerat med MSN Live, så det är väl tji där. Jag har Asus Eee Storage också, men där kan man prata långsam synkronisering, det tog ca 3 veckor att synka 20GB foton. Funkar iofs på både Win och Linux.


09 Mar 2010, 10:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Har kört igång ett MobileMe-konto, funkar finfint!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


09 Mar 2010, 11:11
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post 
Länk till Mesh:

https://www.mesh.com/welcome/default.aspx


09 Mar 2010, 14:28
Profile WWW

Joined: 20 Oct 2005, 12:49
Posts: 531
Location:
Post 
Provat Mesh nu. Tyckte inte om det värst mycket. Det känns buggigt och jag är tryggare med att döpa om, flytta runt och radera/lägga tillbaks filer med Dropbox.

Snart finns det även en Dropbox-app till Android så nu har jag tänkt skaffa ett mobilabonnemang med fastpris och börja synca som en galning. [:D]


30 Mar 2010, 21:31
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Nov 2008, 15:27
Posts: 127
Location:
Post 
Skulle aldrig våga lägga upp mappar på nätet på det sättet.
Fick tillräckligt med den typen av säkerhetsläckor under dc++-tiden.
Kalla mig ung och paranoid.


30 Mar 2010, 22:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Oct 2005, 12:49
Posts: 531
Location:
Post 
Dropbox använder AES-256 kryptering för sin uppkoppling och är därmed ett tryggare program än de flesta. En jämförelse mellan DC++ och Dropbox är som mellan äpplen och bananer. Ingenting man lägger i sin Dropbox är synligt för någon annan än användaren.

Undantaget skulle vara om det på serversidan sker ett intrång av till exempel en anställd. Detta är en fara med samtliga molntjänster och därmed är din oro befogad.

Utifall att man har extremt känsliga företagshemligheter eller liknande så bör de krypteras dubbelt med TrueCrypt innan Dropbox - det är en bra lösning.


31 Mar 2010, 04:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
ska testas ! så jobbigt att ladda upp bilder på photobucket, verkar mycke bättre med en mappa bara , som man kastar in grejer i

Tackar Carl_T! [:)]


03 Apr 2010, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 15254
Location:
Post 
Får inte detta att fungera alls på min dator, installerat 2ggr , avinstallerat och ominstallerat.

Katalogerna skapas och inge felmeddelanden , men det synkar helt enkelt inte. får ingen grön status på filerna och ingen 'dropbox' meny på högerklick.

Dropbox ikonen säger 'all files synched' men nope.

Nån som vet ? det är en VISTA

Oftast bara skiter jag i det när det inte funkar , men detta vore ju användbart


22 Apr 2010, 15:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Fantastiskt, nu funkar det med MobileMe!

Image

Utanför min dörr i somras!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


22 Apr 2010, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post 
Ja dropbox funkar ju fina fisken. Använder det till att slänga upp replokalslåtar till bandet.

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"></b>

<b>Kommande spelningar:</b>
100424 Backstage/Skövde
100625 Ab Anfall Mc/Kungsör


22 Apr 2010, 17:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
funkar super! man kan ju ladda upp filera vart man än är [:)]
bara å logga in på sidan, man behöver inte ens ha programmet


22 Apr 2010, 19:56
Profile

Joined: 23 Apr 2010, 15:50
Posts: 1
Location:
Post 
Använder också Dropbox. Finfin tjänst. Särskilt sedan de grejade en en iPhone-app.

En annan bra grej är att man med tiden kan få upp till 8 GB gratis bonusutrymme (alltså drygt 10 GB totalt) om man bjuder in vänner och bekanta.

Om ni registrerar er på följande länk får ni 250 MB extra utrymme redan från start.
https://www.dropbox.com/referrals/NTE3NTY3Mzc5


23 Apr 2010, 15:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.