View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 09:51

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Blajj i trådarna 
Author Message

Post Blajj i trådarna
OK jag har inget problem med att skrålla förbi inlägg i trådarna.
Helt ok att de tar sig en och annan avstickare som ändå är ämnesrelaterat.
Det kan både vara uppfriskande och roligt när det hettar till i själva debatten och jag är övertygad om att de flesta förstår att det är gjort med gått hjärta och att vi ändå respekterar varandra.
Men känner man sig bara det minsta engagerad så börjar det bli rätt trist när bojen används till att kasta skit på varandra.
Ring, hälsa på varandra, maila, klappa på varandra, skicka brev eller en ond MC klubb eller gör något annat som vi andra slipper se eller vara inblandade i.

Bo-Conny Skruvlin

26 Nov 2008, 09:25
Profile WWW

Den senaste tiden har ett flertal trådar och inlägg passerat gränsen för vad som admin/moderatorer anses lämpligt och därmed tagits bort.

Det är en trist ton som inte alltid passar den vuxna stämning som hittills funnits på på Bojen.

Dessutom är det trist att få spydiga kommentarer och svar på dessa åt olika håll i sina egna säljes/köpes/bytestrådar.

Detta är en tråkig utveckling som jag tycketa tt vi borde motverka.

Skärpning från vissa håll, annars får vi snällt be moderatorerna mota bort den som inte sköter sig!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

26 Nov 2008, 09:48
Profile

Dessutom är det trist att få spydiga kommentarer och svar på dessa åt olika håll i sina egna säljes/köpes/bytestrådar.

Det är bland annat av detta skäl som jag gärna håller klotter borta i annonsforumet - det är avsett för annonser, inte diskussion.

Quote:
Detta är en tråkig utveckling som jag tycketa tt vi borde motverka.

Ett generellt tips är att inte "käfta emot" när folk trollar - ignorera om det är småtjafs, maila admin@ljudbojen.se om det är saker som ni anser behöver tittas på av admin. Om ni börjar gå i svarsmål med de som klottrar exploderar det oftast bara ännu värre.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

26 Nov 2008, 10:24
Profile

Ursäkta min okunnighet men vad menar du med detta?

/mfr

bjoel wrote:

"Ett generellt tips är att inte "käfta emot" <font color="red"><b>när folk trollar </b> </font id="red"> - ignorera om det är småtjafs, maila admin@ljudbojen.se om det är saker som ni anser behöver tittas på av admin. Om ni börjar gå i svarsmål med de som klottrar exploderar det oftast bara ännu värre."

26 Nov 2008, 13:25
Profile ICQ WWW

Jag skulle också vilja veta vad den här tråden grundar sig på. Jag kollar av Bojen VARJE dag och kan inte påminna mig om att folk kastat skit, dummat sig eller förnedrat andra. Visst, jag kan ju ha missat något.

Det är ju snarare så man tycket att det borde hetta till mera i diskussionerna, och framför allt att FLERA skriver FLERA inlägg. Ibland är det ju nästan inga inlägg alls och varför ska man då ha ett diskussionsforum?

Nu är väl inte Planket någon bra referens, men jämfört med Planket är ju Bojen nästan att likna vid flickscouterna[:)]

Fotogeno: vad är det för blajj du menar? Vad är det jag missat?

26 Nov 2008, 13:39
Profile ICQ WWW

Ursäkta min okunnighet men vad menar du med detta?

Trollning är när folk skriver dumheter för att reta fram irriterade trådar, osämja och allmänt missnöje.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trollning

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

26 Nov 2008, 13:46
Profile

banna marcuss så löser ni 96% av problemen

27 Nov 2008, 22:53
Profile ICQ YIM WWW

<font color="blue"><b>Jag skulle också vilja veta vad den här tråden grundar sig på.</b></font id="blue"> Jag kollar av Bojen VARJE dag och kan inte påminna mig om att folk kastat skit, dummat sig eller förnedrat andra. Visst, jag kan ju ha missat något.

Det är ju snarare så man tycket att det borde hetta till mera i diskussionerna, och framför allt att FLERA skriver FLERA inlägg. Ibland är det ju nästan inga inlägg alls och varför ska man då ha ett diskussionsforum?

Nu är väl inte Planket någon bra referens, men jämfört med Planket är ju Bojen nästan att likna vid flickscouterna[:)]

Fotogeno: vad är det för blajj du menar? Vad är det jag missat?

Det finns otaliga exempel på personliga tvekamper här på BOJen (tex i denna tråd). Många har raderats, andra trådar har rensats.

Taket ska vara högt men samtidigt måste en del tas bort, en svår balansgång.

27 Nov 2008, 23:07
Profile

spindeln wrote:

Här är ett exempel till..

27 Nov 2008, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

marcusss wrote:

dagens skämt eller. länka till en tråd på bojen där jag har utgjort nåt sorts problem...

Äsh, visst har du skrivit "provocerande" inlägg vid några tillfällen, men vem har inte gjort det?

Nä, visst finns det troll på forumet, men vi behöver ju inte nämna några namn. [;)]
Och om folk bara lär sig att inte svara på inläggen, så blir det inte mer blajjande i trådarna(Även jag måste bli bättre på't.).

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

28 Nov 2008, 00:02
Profile ICQ WWW

Nä, visst finns det troll på forumet, men vi behöver ju inte nämna några namn.
Och om folk bara lär sig att inte svara på inläggen, så blir det inte mer blajjande i trådarna(Även jag måste bli bättre på't.).

Javisst går det att skita i trollen.
Men nu funkar det ju inte så värst bra. Jag tror att de som av andra uppfattas som troll inte inser att de är just troll och att de som blir utsatta inte alltid fattar att det är troll som är i farten.
Min vädjan handlar om att coola ner er och försök att hantera annonymiteten som nick och geografiskt avstånd erbjuder så att vi ändå kan ha bojjen till vad den är tänkt för.
Jag har personligen haft riktigt roligt när diskussionen har tagit fart, det har ibland varit väldigt högt i tak, bojjen har försett mig med instrument och utrustning och kunskper om dessa som jag inte kunde drömma om för ett par år sedan förutom den häpnadsväckande samlade erfarenheten och kunskapen som finns här. Tycker att det verkligen känns trist när man börjar se och höra att det börjar bli tråkigt, hoppa av osv.

Är det inte nog med regler och pekpinnar i våra liv redan? Tycker man att det skojigt att bryta mot dem så kan det ju inte vara något problem att trolla eller på annat sätt trista till tillvaron för sånna som verkligen förtjänar det på allvar. Kanske djävlas med någon som man skulle kunna vara stolt över att ha djävlats med än att djävlas med en gitarrpolare i andra ändan av landet.
Bojen är och blir vad vi gör den till och snälla ni som tycker att vi skall ha en skitboj så är det lättare att pajja bojen än att sno godis av en treåring.

Bo-Conny Skruvlin

28 Nov 2008, 14:01
Profile WWW

Fotogeno wrote:

Quote:

Men nu funkar det ju inte så värst bra. Jag tror att de som av andra uppfattas som troll inte inser att de är just troll och att de som blir utsatta inte alltid fattar att det är troll som är i farten.
Min vädjan handlar om att coola ner er och försök att hantera annonymiteten som nick och geografiskt avstånd erbjuder så att vi ändå kan ha bojjen till vad den är tänkt för.
Jag har personligen haft riktigt roligt när diskussionen har tagit fart, det har ibland varit väldigt högt i tak, bojjen har försett mig med instrument och utrustning och kunskper om dessa som jag inte kunde drömma om för ett par år sedan förutom den häpnadsväckande samlade erfarenheten och kunskapen som finns här. Tycker att det verkligen känns trist när man börjar se och höra att det börjar bli tråkigt, hoppa av osv.

Är det inte nog med regler och pekpinnar i våra liv redan? Tycker man att det skojigt att bryta mot dem så kan det ju inte vara något problem att trolla eller på annat sätt trista till tillvaron för sånna som verkligen förtjänar det på allvar. Kanske djävlas med någon som man skulle kunna vara stolt över att ha djävlats med än att djävlas med en gitarrpolare i andra ändan av landet.
Bojen är och blir vad vi gör den till och snälla ni som tycker att vi skall ha en skitboj så är det lättare att pajja bojen än att sno godis av en treåring.

Bo-Conny Skruvlin

AMEN!

http://www.orangutanger.se
http://www.myspace.com/roselinegroup
mail; voodooman[a]live.se

28 Nov 2008, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

Äsh, visst har du skrivit "provocerande" inlägg vid några tillfällen, men vem har inte gjort det?

Att vara provokativ är en helt annan sak. Jag ser ju att det finns några som gärna häller bensin över en redan brinnande brasa.
Tycker själv att det kan vara lite kul. Men det minsta jag önskar är att någon tar illa upp.

Bo-Conny Skruvlin

28 Nov 2008, 17:03
Profile WWW

Fotogeno wrote:

Quote:

Bo-Conny Skruvlin

Vad som är troll är också väldigt subjektivt.
Man kan inte kalla någon troll för att de skriver något provokativt.
Då blir man ur-svenne med huvudet i sanden[;)]
Sen kan man inte heller efter bevis, länkar mm bara gapa om troll för att man vägrar acceptera att det finns de som har annorlunda åsikter. (vilket är vanligt förekommande hos några här).

De som gapar troll hela tiden får mig att tänka på Hitler och förföljelsemanin av alla avvikande[:(]

Men som du skriver, vi har ju ett gemensamt intresse av att hänga här.
Jag vet att mina inlägg ibalnd kan anses provocerande MEN vi har åsiktsfrihet i det demokratiska landet vi bor i. Bara för att någon har en avvikande åsikt kan man inte kalla den personen troll. VIdare kan nämnas att det finns bevis och belägg för i princip allt så som läsare har man ett moraliskt ansvar att vara kritisk i sin bedömning och ge utrymme för avvikelser i åsikter.
Vilket får mig att komma ihåg den gamla goda debatten huruvida vi skulle ha en speciell dag då vi firar yttrandefriheten[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

28 Nov 2008, 17:12
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

De som gapar troll hela tiden får mig att tänka på Hitler och förföljelsemanin av alla avvikande[:(]

Godwin!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

28 Nov 2008, 17:26
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

Sen kan man inte heller efter bevis, länkar mm bara gapa om troll för att man vägrar acceptera att det finns de som har annorlunda åsikter. (vilket är vanligt förekommande hos några här).

"An Internet troll, or simply troll in Internet slang, is someone who posts controversial, inflammatory, irrelevant or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum or chat room, with the intention of provoking other users into an emotional response or to generally disrupt normal on-topic discussion."

"Frequently, someone who has been labelled a troll by a group may seek to redeem their reputation by discrediting their opponents, for example by claiming that other members of the group are closed-minded, conspirators, or trolls themselves."

<hr noshade size="1">

28 Nov 2008, 17:29
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Haraldrig wrote:

"An Internet troll, or simply troll in Internet slang, is someone who posts controversial, inflammatory, irrelevant or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum or chat room, with the intention of provoking other users into an emotional response or to generally disrupt normal on-topic discussion."

"Frequently, someone who has been labelled a troll by a group may seek to redeem their reputation by discrediting their opponents, for example by claiming that other members of the group are closed-minded, conspirators, or trolls themselves."

<hr noshade size="1">

Du verkligen vill skpa otrevlig stämning va?
Jag la upp ett inlägg på ett neutralt vis utan att hänga ut någon men uppenbarligen tog du åt dig.
Dessutom passar din beskrivning in väldigt bra på ditt tillvägagångssätt.

Du har ju också anklagat medlemmar här för att vara troll upprepade gånger, ha ha. Tänk dig för innan du refererar nästa gång, det är lätt att få smaka på sin egen medecin när man inte är uppmärksam.

Well well, enough that that is. No time for bollocks.
Jag ber dig igen vänligen att inte skriva till mig på något vis.

Min Email:

28 Nov 2008, 17:37
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Du verkligen vill skpa otrevlig stämning va? blablablablabla

Du sade att det var subjektivt vad ett troll är, jag hävisade till Usenet-källor som visar att du har fel.
Jag kan inte hjälpa att DU tar åt dig av allt jag skriver till dig nu, bara för att vi var oense i en tråd för en vecka sedan. [;)]

För övrigt kan jag bara minnas att jag har kallat några få medlemmar för troll, däribland ett ökänt troll från GMF(Behöver inte nämna vem.), och dig(Kanske har vart en till, mer har det iaf. inte vart.).

<hr noshade size="1">

28 Nov 2008, 17:49
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Haraldrig wrote:

Du verkligen vill skpa otrevlig stämning va? blablablablabla

Du sade att det var subjektivt vad ett troll är, jag hävisade till Usenet-källor som visar att du har fel.
Jag kan inte hjälpa att DU tar åt dig av allt jag skriver till dig nu, bara för att vi var oense i en tråd för en vecka sedan. [;)]

För övrigt kan jag bara minnas att jag har kallat några få medlemmar för troll, däribland ett ökänt troll från GMF(Behöver inte nämna vem.), och dig(Kanske har vart en till, mer har det iaf. inte vart.).

<hr noshade size="1">

Jag skulle vilja se en kritisk och gärna triangulär undersökning huruvida det stämmer. Internetlekmän som inte har ett riktigt liv ger jag inte mycket för[:p]

Nu har du ju till och med erkännt att du kallar andra för troll.
Då är du ett troll själv enligt den källa du hänvisat till.

Men jag orkar inte tjafsa om detta och jag antar att ingen annan är intresserad heller så dra åt helvete eller böj dig för ödmjuheten[:)]

Min Email:

28 Nov 2008, 17:52
Profile ICQ YIM WWW

GULT kort Haraldrig, såna där uttryck är helt klart övertramp. Skärpning

28 Nov 2008, 18:23
Profile

FredrikF wrote:

GULT kort Haraldrig, såna där uttryck är helt klart övertramp. Skärpning

Har inte det här med smileys diskuterats tidigar?
Jag vet en viss herre som tryckt på för den ironiska betydelsen av dem. men det kanske bara gäller vissa som använder dem?
Men denna herre kanske inte är konsekvent utan väljer att hacka lite bara för sakens skull. Visst är makt härligt[:)]

Kan du inte vara en konsekvent och rättvis domare så borde du kanske låta bli.

Min Email:

28 Nov 2008, 18:33
Profile ICQ YIM WWW

Ni som frågade efter exempel kan ju backa upp några trådar.
Ännu så länge så tar de sig fortfarande ett någorlunda civiliserade
uttryck men HÄNG MED. Fortsätter det i den här takten så kommer det när som helst att koka torrt hos någon av kombatanterna. Dock tycker jag att det ännu ser lite tomt ut men det är troligen bara en tidsfråga innan alla är samlade.
Så kolla in tråden så har ni en stor chans att bevittna ett formidabelt självmåls fyrverkeri.
Håll till godo.[;)]

Nämen seriöst grabbar skärp er.

Fredrik. Tveka inte en sekund på att jag respekterar dina åsikter och ditt kunnande även om jag inte alltid delar dina åsikter och jag uppskattar även att du brinner för att visa att man kan se världen ur ett annat fönster än det gemene man gör i Sverige. Men för att få den effekten som jag tror du önskar så funkar det inte alltid att köra med stora grävskopan. Testa att pytsa lite lagom och framför allt bli inte lack. För dom flesta ger inte upp "du gamla du fria" bara så där rätt upp och ner. Man fajtas ju för det man tror på och med tanke på din insikt i den japanska kulturen så vet du ju vad ansiktet betyder för en Japan. Svenne är inte så jätte olik. Så jag ber dig att sansa dig lite och ge oss alla en chans att ta del av de erfarenheten som jag vet att du gärna skulle vilja delge oss i lite lagom portioner så kan jag lova dig att det med tiden kommer att finnas fler som är med dig än som vill tjaffsa mot dig.
Personligen så uppskattar jag du har bidragit till att ha öppnat mina ögon för japansk gitarrbyggarkonst och Swap meetet är definitivt ett av de coolaste initiativen på bojen.[:)]

Bo-Conny Skruvlin

28 Nov 2008, 21:27
Profile WWW

uttryck men HÄNG MED. Fortsätter det i den här takten så kommer det när som helst att koka torrt hos någon av kombatanterna. Dock tycker jag att det ännu ser lite tomt ut men det är troligen bara en tidsfråga innan alla är samlade.
Så kolla in tråden så har ni en stor chans att bevittna ett formidabelt självmåls fyrverkeri.
Håll till godo.[;)]

<font color="blue"><b>Fredrik.</b></font id="blue"> Tveka inte en sekund på att jag respekterar dina åsikter och ditt kunnande även om jag inte alltid delar dina åsikter och jag uppskattar även att du brinner för att visa att man kan se världen ur ett annat fönster än det gemene man gör i Sverige. Men för att få den effekten som jag tror du önskar så funkar det inte alltid att köra med stora grävskopan. Testa att pytsa lite lagom och framför allt bli inte lack. För dom flesta ger inte upp "du gamla du fria" bara så där rätt upp och ner. Man fajtas ju för det man tror på och med tanke på din insikt i den japanska kulturen så vet du ju vad ansiktet betyder för en Japan. Svenne är inte så jätte olik. Så jag ber dig att sansa dig lite och ge oss alla en chans att ta del av de erfarenheten som jag vet att du gärna skulle vilja delge oss i lite lagom portioner så kan jag lova dig att det med tiden kommer att finnas fler som är med dig än som vill tjaffsa mot dig.
Personligen så uppskattar jag du har bidragit till att ha öppnat mina ögon för japansk gitarrbyggarkonst och Swap meetet är definitivt ett av de coolaste initiativen på bojen.[:)]

Bo-Conny Skruvlin

moi!?

närå, jag vet att du menade Haraldrig när du skrev Fredrik. Men för ordningens skull tycker åtminstone jag att det är bättre att vi använder våra alias när vi refererar till ngn på BOJen, det blir så rörigt annars för de som inte har ngn närmare kunskap

i all välmening[:)]

28 Nov 2008, 21:37
Profile

Fotogeno wrote:

Håll till godo.[;)]

Fredrik. Tveka inte en sekund på att jag respekterar dina åsikter och ditt kunnande även om jag inte alltid delar dina åsikter och jag uppskattar även att du brinner för att visa att man kan se världen ur ett annat fönster än det gemene man gör i Sverige. Men för att få den effekten som jag tror du önskar så funkar det inte alltid att köra med stora grävskopan. Testa att pytsa lite lagom och framför allt bli inte lack. För dom flesta ger inte upp "du gamla du fria" bara så där rätt upp och ner. Man fajtas ju för det man tror på och med tanke på din insikt i den japanska kulturen så vet du ju vad ansiktet betyder för en Japan. Svenne är inte så jätte olik. Så jag ber dig att sansa dig lite och ge oss alla en chans att ta del av de erfarenheten som jag vet att du gärna skulle vilja delge oss i lite lagom portioner så kan jag lova dig att det med tiden kommer att finnas fler som är med dig än som vill tjaffsa mot dig.

Bo-Conny Skruvlin

Lite OT men...
99% av de utlandssvenskar jag känner eller diskuterat med har samma inställning till fosterlandet. Något måste ju vara fel här hemma om så många av oss som bott utomlands har ungefär samma åsikter. Därmed inte sagt att Sverige enbart är negativt. Jag kom hem för föräldraledighetens skull[:)]

Grävskopa eller inte men är det något svenskar har svårt för så är det oss som tycker annorlunda och har andra erfarenheter. ´Stoppa huvudet i sanden mentaliteten du vet...

Men nu till något roligare.

Den 28/2 kör vi gitarrmöte igen. Större lokal, fler utställare och servering. Givetvis gratis inträde, 50kr för ett bord och allt från 1kr till 1miljard. Alla kedjor är totalförbjudna. Enbart vi "idealister". Kommer att köra reklam och info lite närmare.
Kanske man kunde köra något "Bojenspecial" eller liknande.
Någon idé? Några önskemål om workshops eller liknande?
Någon man ska bjuda in?

Min Email:

28 Nov 2008, 21:50
Profile ICQ YIM WWW

99% av de utlandssvenskar jag känner eller diskuterat med har samma inställning till fosterlandet. Något måste ju vara fel här hemma om så många av oss som bott utomlands har ungefär samma åsikter. Därmed inte sagt att Sverige enbart är negativt. Jag kom hem för föräldraledighetens skull

Grävskopa eller inte men är det något svenskar har svårt för så är det oss som tycker annorlunda och har andra erfarenheter. ´Stoppa huvudet i sanden mentaliteten du vet...

Jodå. Tro mig jag har ett rätt gedigen erfarenhet utan att gå in på några detaljer vilket också gör att jag tycker att jag kan ta mig friheten att ge dig några goda råd angående detta.
Jag har pratat med besvikna svenskar som har vänt hemåt efter längre utlandsvistelser sprängfyllda av berättarlust och brinnande av iver av att vilja berätta om hur fantastiskt det är på andra ställen på jorden och att vi inte alls är ett exklusivt reservat för välutvecklade sociala servicefunktioner utan, hör och häpna det finns länder som har gått förbi oss och som på många sätt har det lika bra eller bättre än oss.
Jag vet inte om det är ett nationellt särdrag men jag tycker inte att jag har märkt att andra nationer är mindre nationalistiska än svenskar.
Jag tycker också väldigt annorlunda många gånger men det är inte kopplat till ett behov att alltid behöva hävda det.
Du har helt rätt med att det finns en utbredd strutsmenatlitet men att tjata om det och ge exempel på det kommer du garanterat ingen vart med. Det är som att kasta en groda mot väggen och tro att det blir en prinsessa, kasta den tillräckligt många gånger så har du till slut en död eller väldigt trasig groda.
Så än en gång sansa dig lite och skruva ner kritiken från 11 till en nivå där folk inte håller för öronen.
Du har ju en i mitt tycke en unik och jätte intressant erfarenhet från ett väldigt speciellt land så det vore ju intressant om du kunde berätta lite om det under lite lugnare eller ordnade former istället för att liksom idka någon form av krypskytte så fort det finns en möjlighet att plocka några poäng på strutsbeetendet.
Min personliga reflektion är att du många gånger har helt rätt och att din kritik är befogad men tänk på hur du spelar gitarr. Du spelar väl inte bara i samma tonart, samma toner på samma volym, med samma pitch och samma låt. Spelar du ute så fattar du ju att du inte bara kan köra gammeltjo på motorgården. samma sak här du kan smyga in en och annan japansk låt men inte köra ett helt set på full volym.

Kul med nya evenemang. var jätte sugen på att komma ner förra gången. Skall se om det funkar bättre nästa gång. OM man nu är välkommen efter det här[;)]

Bo-Conny Skruvlin

28 Nov 2008, 23:13
Profile WWW

spindeln wrote:

dagens skämt eller. länka till en tråd på bojen där jag har utgjort nåt sorts problem...

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>

Well, Norin gillar att skylla alla forumproblem på specifika individer, trots att han själv har en väldigt krasslig och stöddig attityd, mot allt och alla. Så fort någon han inte gillar är mindre aktiv så brukar han slänga ur sig at forumet blivit så mycket lugnare och bättre sedan personen försvann, vilket självklart inte stämmer. Han har svårt at inse sina egna tillkortakommanden, och applicerar dem därför på andra istället.

29 Nov 2008, 01:49
Profile

Quote:
svårt at inse sina egna tillkortakommanden, och

Spindeln har inga tillkortakommanden![^]

29 Nov 2008, 02:15
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]