View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:35

Reply to topic  [ 20 posts ] 
EeePc + Linux = Dynga! (?) 
Author Message

Post EeePc + Linux = Dynga! (?)
I dag köpte jag en EeePc 900 bestyckad med Linux.
Lite och nätt (940g) och smidig på alla sätt.
Planen är att den skulle fungera som backup-dator här hemma, för den som vill sitta i soffan och slösurfa, läsa tidningen i bersån på sommaren, följa med på resor mm.

Fick igång den och ganska snabbt var installation osv avklarat, tyst och fin gång (ingen snurrande disk och processorfläkt hjälper till) och allt funkar som det ska.

Tills i kväll - nu vägrar fanskapet starta. Hänger sig i starten och inget händer.[}:)]

På måndag åker fanskapet tillbaks till affären och en mer traditionell laptop får följa med hem i stället![xx(]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

23 Nov 2008, 00:33
Profile

Jag har ingen förklaring till varför din Eee bråkar, men de av mina Linuxvana vänner som har provat den förinstallerade Linuxen brukar spy galla över den. Innan ominstallation ska den inte vara så mycket att ha.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

23 Nov 2008, 00:38
Profile

min 701:a funkar strålande utan ominstallation [^]

eftersom min riktiga pc exploderade så använder jag numer min eee701, satans liten skärm dock

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

23 Nov 2008, 01:08
Profile

Min firma säljer nått som heter Amilo Mini, installerat med XP home. Testade en i förra veckan. Funkar i allafall.

23 Nov 2008, 01:54
Profile WWW

Jag har en 901:a och installerade Kubuntu 8.04 på ett SD-kort utan swap. Funkar huuur bra som helst. Sambon kör Xandros.

23 Nov 2008, 13:16
Profile WWW

Xandros har jag ingen erfarenhet av men de distar jag kört mycket (ubuntu och slackware) har varit stabila och bra på ganska mycket olika hårdvara.

Nu vet jag ju inte hur tidigt i starten din eeepc hänger sig, eller några andra detaljer för den delen, men det kan mycket väl bero på hårdvaran, inte mjukvaran.

Man kan alltid testa köra ett annat operativsystem direkt från cdskiva (om du har nåon cd-läsare) eller usbminne/minneskort. Men det senare är kanske inte helt trivialt.

23 Nov 2008, 13:30
Profile ICQ WWW

Nu vet jag ju inte hur tidigt i starten din eeepc hänger sig, eller några andra detaljer för den delen, men det kan mycket väl bero på hårdvaran, inte mjukvaran.

Den kommer så långt attd en visar bakgrund och texten "Starting System......."

Jag tycker att det luktar hårdvara om felet.

Ubuntu? Xandros? Nu pratar ni saker jag inte förstår.......[:I][8D]

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

23 Nov 2008, 14:51
Profile

Ubuntu? Xandros? Nu pratar ni saker jag inte förstår.......[:I][8D]

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

ubuntu bygger på debian
xandros bygger på debian
Eee Linux har en Asus modifierad xandros distribution så "same skit different name"

Ska man byta får man hoppa på något som inte bygger på debain, typ fedora mandriva slackware.

Men debian är trots allt riktigt bra enl. experter så ..... ?

Men on den är ny och krånglar så ska den tebaks till hästhandlaren först [;)]

/ralvejd

23 Nov 2008, 15:44
Profile

ubuntu bygger på debian
xandros bygger på debian
Eee Linux har en Asus modifierad xandros distribution så "same skit different name"

Ska man byta får man hoppa på något som inte bygger på debain, typ fedora mandriva slackware.

Du tror väl inte på fullt allvar att jag ska bli klokare av det där[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

23 Nov 2008, 16:08
Profile

ralvejd wrote:

ubuntu bygger på debian
xandros bygger på debian

Du tror väl inte på fullt allvar att jag ska bli klokare av det där[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

Andragogik är min starka sida [8D]

/ralvejd

23 Nov 2008, 16:23
Profile

ubuntu bygger på debian
xandros bygger på debian

Men debian är trots allt riktigt bra enl. experter så .....

/ralvejd

Det där är ju inte sant på något vis.
Bara för att båda distributionerna baseras på Debian så innebär inte det att den ena inte funkar bara för att den andra inte gör det.

Har en Acer Aspire One som jag kör Ubuntu 8,10 på just nu, och där det mesta funkar. Testade att installera Debian Lenny tidigare i veckan men det funkar inte att boota om jag har ett SD-kort i expansionsfacket

"Jag existerar för att min skugga ska ha nåt att göra!"

23 Nov 2008, 18:14
Profile

Quote:
ubuntu bygger på debian
xandros bygger på debian

Men debian är trots allt riktigt bra enl. experter så .....

/ralvejd

Det där är ju inte sant på något vis.
Bara för att båda distributionerna baseras på Debian så innebär inte det att den ena inte funkar bara för att den andra inte gör det.

Har en Acer Aspire One som jag kör Ubuntu 8,10 på just nu, och där det mesta funkar. Testade att installera Debian Lenny tidigare i veckan men det funkar inte att boota om jag har ett SD-kort i expansionsfacket

"Jag existerar för att min skugga ska ha nåt att göra!"

en eee pc funkar aldeles utmärkt med den medföljande disten, så det är nog inte därför man vill byta dist. byter man så gör man väl det av andra skäl (politiska, religösa, vill ha root tillbaks, saknade funktioner eller va vet jag [B)] )

där av mitt inlägg, självklart kommer olika distar att funka mer eller mindre bra då drivrutiner mm varierar.

ber om ursäkt för ett ännu mer förvirrat inlägg [;)]

/ralvejd

23 Nov 2008, 19:10
Profile

Vilket språk ni nu än råkar tala så går jag i morgon raka vägen till affären där jag köpte den.

Lyckligtvis var det en lokal handlare där man alltid blir bra bemött.
Jag kan ju tänka mig hur det skulle låta med någon finnig yngling med halvöppen mun och tom blick i Elgigantens bakdörr.[xx(] Då hade jag bestämt fått åberopa världens starkaste konsumentlagstiftning till ingen nytta eftersom den inte är konstruerad för att bemöta inkompetens, bara ovilja. (Jag har handlat på den firman och råkat ut för trasiga saker, därav att jag skriver av mig lite.)

Nu handlar det om en lokal firma som alltid är schysst!
Dom ger bra och snabb service - i gengäld prutar jag inte särskilt mycket!

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

23 Nov 2008, 19:25
Profile

Jag köpte en samma dag den kom ut i handeln i somras, det är den jag surfar med nu. Inga som helst problem med den förutom en programinstallation som knäckte operativet. Ominstallation tog inte många minuter. Jag kör orginal Xandros men med "advanced desktop".

Min svindyra lilla HP med Vista har i princip inte blivit använd efter att jag köpt 900:an. Det är det sämsta köp jag gjort, ska nog ta en slägga och slå sönder fanskapet!

Ska installera Kubuntu på eee'n snart tänkte jag. Bästa datorköp jag gjort på länge! 990 gram lätt och hur smidig som helst att plocka med sej.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

23 Nov 2008, 20:31
Profile ICQ WWW

Micke, du kan säkert dra in Linux på HPn också. [;)]

-------------

23 Nov 2008, 20:33
Profile

bjoel wrote:

-------------

Om man stod ut med fläkten till processorn som nästan alltid går på fullvarv kanske (ylar som en stucken gris!).
Däremot tror jag inte det går att få pekskärmen på HP'n att funka med Linux. Tror inte att chipet till det trådlösa funkar heller (fel fabrikat), det gör det visserligen bara när det har lust nu också [:(!]. Nix, skitdatorn kommer att bli väldigt små plastbitar vartefter, jag har stått ut med den länge nog.

Micke

23 Nov 2008, 20:42
Profile ICQ WWW

bjoel wrote:

-------------

Om man stod ut med fläkten till processorn som nästan alltid går på fullvarv kanske (ylar som en stucken gris!).
Däremot tror jag inte det går att få pekskärmen på HP'n att funka med Linux. Tror inte att chipet till det trådlösa funkar heller (fel fabrikat), det gör det visserligen bara när det har lust nu också [:(!]. Nix, skitdatorn kommer att bli väldigt små plastbitar vartefter, jag har stått ut med den länge nog.

Micke

Ylande fläktar på HP bärbara är en riktig pina. Frugan har en från sitt jobb. De särklass tystaste som jag varit med om är Lenovo. Det jag har nu är en Fujitsu, den är okej fläkten går upp i varv ett par sekunder ibland.

24 Nov 2008, 00:13
Profile WWW

javelin70 wrote:

Min svindyra lilla HP med Vista har i princip inte blivit använd efter att jag köpt 900:an. Det är det sämsta köp jag gjort, ska nog ta en slägga och slå sönder fanskapet!

Skänk bort den till mig istället för att slägga stackarn ;)
Jag sitter på en trasig HP just nu... diskkontrollern har gått åt pipan men jag bootar ubuntu från ett usb-minne. Funkar hyffsat.

24 Nov 2008, 19:58
Profile ICQ WWW

Nu har jag bytt, det blev en EeePc 904 med XP.
Har inte mer än installerat men den funkar i alla fall och tycks går skapligt fort.

Det blev Avast som antivirus, verkar fungera utan att tynga ner datorn. Ska hårdtesta ett tag innan definitivt omdöme.

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

25 Nov 2008, 01:04
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]