View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 08:46

Reply to topic  [ 21 posts ] 
GMF å Planket 
Author Message

Post GMF å Planket
Va knappt in där de senaste 2-3 åren, men trots allt har jag svårt att tro att inte GMF känner av ekonomiskt att de lade ner Planket. Nån som har lite inside info? Jag saknar det inte, men ändå. Det va rätt enkelt att hoppa ut och in ur deras webbshop när man va aktiv i forumet.
Ola

Det är aldrig för sent att ge upp

28 Aug 2008, 22:20
Profile

28 Aug 2008, 22:28
Profile

Hmm, jag fattar inte VARFÖR de skulle tjäna något på att ha planket?.. folk satt ju och bråkade mycket och rekommenderade gitarrdelar.se som är billigare.. och andra ställen framför dem.

Jag pratade med Kaj på GMF förra veckan och vi pratade lite om Planket. Enligt honom så var det mest besvär eftersom det bråkades mycket och de hade inte tid till att hålla på med det. De hade tydligen blivit HOTADE för att ett par medlemmar gnabbats och den ena påstått att han hade hackat reda på den enas adress och att han skulle göra hembesök.

Sen tyckte han också att många gick och gav råd till andra och inte visste vad de pratade om. :D

28 Aug 2008, 22:29
Profile

Att inte se vinsten i ett forum är mycket riktigt detsamma som att skjuta sig i foten. Den trafik ett forum ger ett produktsäljande företag är ovärderligt. Sen att de sköttes väldigt dåligt är en annan sak. De hade enkelt kunna anställa 4-5 Plankare som moderatorer. Många hade lätt ställt upp på det för en så låg lön som grejer till inköpspris.

Forum och bloggar är annars allmänt känt inom marknadsföringsbranschen att vara det absolut bästa och billigaste sättet att marknadsföra sig på. Sen att många snackar bra om andra ftg på forumen får man ta. Hade jag fått så hade jag betalat bra för det forum de hade. Gissar att det hörde till Sveriges enskilt största forum som va knytt till en affär.

Det är aldrig för sent att ge upp

28 Aug 2008, 22:41
Profile

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

29 Aug 2008, 00:20
Profile ICQ WWW

Kaktus wrote:

Sen tyckte han också att många gick och gav råd till andra och inte visste vad de pratade om. :D

Det där är ju otroligt sant. Det är så många som är experter på saker de inte har en aning om. Man har läst så många skrönor om gitarrmodeller så man nästan kroknar ibland.

29 Aug 2008, 08:31
Profile ICQ WWW

Det är bra här... men jag saknar faktiskt Planket. All den samlade kunskap som fanns där är nu spridd för vinden. Visst fanns det en del amatörer som gav löjliga "expertråd", men dessa togs snabbt ned på jorden igen av gamla etablerade Plankare... Tur att en del av de riktigt kunniga i alla fall hamnat här

Den sista dåren är inte född änImage

29 Aug 2008, 09:59
Profile

swebamse wrote:

Det är bra här... men jag saknar faktiskt Planket. All den samlade kunskap som fanns där är nu spridd för vinden. Visst fanns det en del amatörer som gav löjliga "expertråd", men dessa togs snabbt ned på jorden igen av gamla etablerade Plankare... Tur att en del av de riktigt kunniga i alla fall hamnat här

Den sista dåren är inte född änImage

"Den samlade kunskapen" som fanns på Planket, finns väl även här? Jag tror att de flesta Plankare försvann till antingen Ljudbojen eller Diskant. Några är med stor säkerhet med i båda två.

Jag smygläser Diskant ibland och de gör ofta narr av "gubbarna på Bojen". För mig får de gärna fortsätta med det, bara vi slipper dem här. Det verkar vara mycket bättre stämning på Bojen, högre snittålder, inga påhopp, inte så mycket sex-tjafs OCH ett enormt kunnande. Det verkar vara mera "kids" på Diskant som pratar hastighet, Yngwie och scalloperade halsar. Jag tycker att det är bra att båda finns och att det blivit två läger, båda parter tjänar på det.

På Planket fanns det ju flera som bara var inne och förstörde andras trådar o.s.v. och så länge vi slipper dem här är väl allt egentligen ganska bra? Så jag saknar inte Planket.

31 Aug 2008, 00:04
Profile ICQ WWW

nuffe wrote:

Det verkar vara mycket bättre stämning på Bojen, högre snittålder, inga påhopp, inte så mycket sex-tjafs OCH ett enormt kunnande. Det verkar vara mera "kids" på Diskant som pratar hastighet, Yngwie och scalloperade halsar.

Nu tycker jag faktiskt att du är lite orättvis.
Jag registrerade mig här på bojen var jag 17 år gammal, men bara för det så betyder det inte att man gör onödiga påhopp osv.
Men även jag har fått den uppfattningen om att Diskant har mer "kasta paj-attityd".

Och för att nu totalt förstöra mina ovanstående argument så måste jag faktiskt säga att Yngwie är en otroligt duktig musiker och gitarrist..

..... men jag står likt förbannat inte ut med att lyssna på honom. [:D]

31 Aug 2008, 00:44
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

nuffe wrote:

Det verkar vara mycket bättre stämning på Bojen, högre snittålder, inga påhopp, inte så mycket sex-tjafs OCH ett enormt kunnande. Det verkar vara mera "kids" på Diskant som pratar hastighet, Yngwie och scalloperade halsar.

Jag registrerade mig här på bojen var jag 17 år gammal, men bara för det så betyder det inte att man gör onödiga påhopp osv.
Men även jag har fått den uppfattningen om att Diskant har mer "kasta paj-attityd".

Och för att nu totalt förstöra mina ovanstående argument så måste jag faktiskt säga att Yngwie är en otroligt duktig musiker och gitarrist..

+1 [:D][8D]

31 Aug 2008, 00:56
Profile ICQ WWW

Diskant är mer lättsamt, och besitter mer humor. Diskant är modernt, fräscht och har nog ca 5ggr mer aktiva användare. Diskant är fyllt av ungdomlig humor och mångårig erfarenhet av folk som faktiskt spelar och utövar musik.

På Bojen verkar det mest sitta folk som är intresserade av gitarrer. På Diskant verkar det mer vara musiker.

Bojen har sin charm också, i sin....unika design och sitt klientel. Men jag tror nog de flesta föredrar Diskant, då det är ett lite bättre ställe att vara på helt enkelt.

Observera dock att allt som skrivits ovan inte nödvändigtvis är sant.

31 Aug 2008, 00:59
Profile

Diskant är mer lättsamt, och besitter mer humor. Diskant är modernt, fräscht och har nog ca 5ggr mer aktiva användare. Diskant är fyllt av ungdomlig humor och mångårig erfarenhet av folk som faktiskt spelar och utövar musik.

På Bojen verkar det mest sitta folk som är intresserade av gitarrer. På Diskant verkar det mer vara musiker.

Bojen har sin charm också, i sin....unika design och sitt klientel. Men jag tror nog de flesta föredrar Diskant, då det är ett lite bättre ställe att vara på helt enkelt.

Visst är det fint. WoR har börjat hänga på Bojen och Emnitec på Diskant....vi bygger broar helt enkel!! [;)]

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

31 Aug 2008, 01:11
Profile

World Of Robots wrote:

Jag skulle snarare vilja påstå att det är en smaksak.
Jag uppfattar diskant som ett klassiskt nätforum, med mycket skit(Trådar som går offtopic till att håna folk.), samtidigt som den har mer "liv" som du säger.

Bojen blir faktiskt lite mer av ett faktaforum där man diskuterar gitarrer mer än musik.

Diskant är inte ett bättre ställe att vara på, men nödvändigtvis inte sämre.

Och jag tror att anledningen att diskant har fler användare är för att det är mer modern musik som syns där, därför söker sig fler folk dit(Eftersom att yngre människor i regel surfar mer.).

31 Aug 2008, 05:13
Profile ICQ WWW

nuffe wrote:

Orättvis var ordet, sa Bull![:D]
Själv är jag fyllda 52 och är klart mer aktiv på Diskant än här. Jag uppskattar humorn och jargongen där. Här är det kompetensen som lockar. Men det finns ju kompetenta människor på Diskant också förstås. Sedan är faktiskt den modernare layouten och funktionen på Diskant ett stort plus.

Annars är nog som WoR påpekade. Mer musik där, mer instrument här. Mer Gibson, Fender och vintage här och mer Ibanez, Kramer och bananskallar där.

Diskant är idag en modernare, försiktigt modererad form av Planket.

31 Aug 2008, 08:34
Profile

Själv är jag fyllda 52 och är klart mer aktiv på Diskant än här.

Vem fan är Helmik.[?][?][?][?][?][;)]

31 Aug 2008, 18:52
Profile

helmik wrote:

Själv är jag fyllda 52 och är klart mer aktiv på Diskant än här.

Vem fan är Helmik.[?][?][?][?][?][;)]

Touche![:D]

31 Aug 2008, 21:00
Profile

Touche![:D]

[;)]

01 Sep 2008, 19:28
Profile

Jag håller med om att det händer mer på Diskant än på Bojen, på gott och ont. Det händer nämligen även en hel del skit som man kan klara sig utan (jag kanske är en gammal gnällspik, men så upplever jag det).

När det gäller kunnandet kan jag egentligen inte uttala mig. Jag har inte den erfarenheten av Diskant att jag kan jämföra en sådan sak, men konstaterar att det kunnande som finns på Bojen mer än väl räcker till för alla problem.

Bojen är också fullt av (duktiga) musiker, framförallt gitarrister, men även byggare - och de som är både och. Vad jag förstår är det likadant på Diskant.

Jag tycker att stämningen på Diskant, jämfört med Bojen, är respektlöst rolig. Jag älskar att slänga käft, men skiljer på sak och person. Det Spårar alldeles för ofta ur och blir personligt på Diskant. Det är i stort sett den enda svagheten med det forumet.

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

02 Sep 2008, 00:49
Profile ICQ WWW

Jag kan tänka mig att Diskant har fler AKTIVA musik(ant)er, medan BOJen kanske har fler "pensionerade" musik(ant)er, därav kanske en av anledningarna till den eventuella skillnaden i snittålder mellan de bägge forumen?

Själv slutade jag lira ute runt -96 (mestadels coverband) och därefter enbart i hemstudio eller festjammande med polare. Tiden till att meka ökade därmed, intresset för det likaså.

(Dock ska jag erkänna att jag varit jäkligt mekar-lat det senaste året [:I])

Jag inte tid p.g.a. arbete att bevaka bägge forumen lika effektivt utan är tvungen att välja.
Jag trivs oerhört bra på BOJen, också därför att det inte är mer aktivitet än att jag hinner med att läsa det mesta.

MVH faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

02 Sep 2008, 11:24
Profile WWW

Jag kan också tänka mig att GMF förlorat ekonomiskt på att forumet stängts (dock utan att veta), av samma skäl som Soderberg angivit. Skrotlådan t.ex. var lite mer "lättillgänglig", man gick in där av bara farten liksom....

MVH faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

02 Sep 2008, 11:44
Profile WWW

Såg just tråden och det slog mig att jag måste ha suddat ut GMF ur minnet, för
jag har inte besökt sidan sedan planket stängde. Innan det brukade jag handla där några gånger/år i alla fall.

02 Sep 2008, 17:51
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]