| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Marcussssss!!!!
Fick du rätt på axelbandet? Bilder på resultatet?
|
| 12 Aug 2008, 01:01 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
marcusss wrote: Tjenare. kul att du frågar för just idag (eller igår snarare) var jag och lämnade in axelbandet till en skomakare. Jag bestämde mig för att byta skinnfästet på båda sidor. Skomakaren begärde 200 spänn per skinnbit (!). Det var ett saftigt pris, men då skulle han fixa så att skinnet såg "gammalt" ut lovade han. Slänger upp ett par bilder här sen när jag fått tillbaka det.  Skomakarn här i Övik hade nog inte tagit mer än 50 spänn för det jobbet! När jag körde draghundar betalade jag 100 spänn för två fulla kassar med seldon som behövde lagas varje sommar. Nästa gång, skicka prylen till mig så låter jag det fixas. Jag har "god tumme" med "skois" här hemma!  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 12 Aug 2008, 01:21 |
|
 |
|
FenderBender
|
marcusss wrote: Jo jag anade att det var ett jäkla överpris. Den här skomakaren är den bästa i min stad och jag vill att lagningen ska bli perfekt och de extra hundralapparna kommer jag ju inte bry mig om om hundra år ändå. [;)]  [:D][:D][:D] Vår "skois" här är också mycket skicklig. Jag kan nog garantera ett minst lika bra jobb för mindre än halva kostnaden! [B)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 12 Aug 2008, 01:28 |
|
 |
|
Haraldrig
|
marcusss wrote: Tjenare. kul att du frågar för just idag (eller igår snarare) var jag och lämnade in axelbandet till en skomakare. Jag bestämde mig för att byta skinnfästet på båda sidor. Skomakaren begärde 200 spänn per skinnbit (!). Det var ett saftigt pris, men då skulle han fixa så att skinnet såg "gammalt" ut lovade han. Slänger upp ett par bilder här sen när jag fått tillbaka det.  Nice. ska bli kul att se resultatet. Däruppe där Fenderbender bor så äter de snö. Därav de låga priserna[;)]
|
| 12 Aug 2008, 01:28 |
|
 |
|
Haraldrig
|
marcusss wrote: ja, det rör sig om ett sånt här gammal band... om det är nån som undrar förresten.   Jag har ett till i beige om någon undrar[:p]
|
| 12 Aug 2008, 01:29 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: marcusss wrote: Tjenare. kul att du frågar för just idag (eller igår snarare) var jag och lämnade in axelbandet till en skomakare. Jag bestämde mig för att byta skinnfästet på båda sidor. Skomakaren begärde 200 spänn per skinnbit (!). Det var ett saftigt pris, men då skulle han fixa så att skinnet såg "gammalt" ut lovade han. Slänger upp ett par bilder här sen när jag fått tillbaka det.  Nice. ska bli kul att se resultatet. Däruppe där Fenderbender bor så äter de snö. Därav de låga priserna[;)] Mums! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 12 Aug 2008, 01:29 |
|
 |
|
Haraldrig
|
marcusss wrote: Tror det höga priset beror på att han tar betalt vitt. Kanske jag gör ett försök att lura över honom "to the dark side" när jag väl hämtar ut bandet. hehe [;)]  Vad menar du[8)] Skulle skatterna och avgifterna för småföretagare vara så höga[;)]
|
| 12 Aug 2008, 01:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
marcusss wrote: Haraldrig wrote: marcusss wrote: Tror det höga priset beror på att han tar betalt vitt. Kanske jag gör ett försök att lura över honom "to the dark side" när jag väl hämtar ut bandet. hehe [;)]  Vad menar du[8)] Skulle skatterna och avgifterna för småföretagare vara så höga[;)] trigga inte igång mig angående skatter och avgifter nu [:D]  Jag och frugan slipper den huvudvärken eftersom vi har våra verksamheter i Asien. Finns mer än Tokai och JV som är bra i Japan[;)]
|
| 12 Aug 2008, 01:42 |
|
 |
|
FenderBender
|
marcusss wrote: Tror det höga priset beror på att han tar betalt vitt. Kanske jag gör ett försök att lura över honom "to the dark side" när jag väl hämtar ut bandet. hehe [;)]  May the force be with you... [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 12 Aug 2008, 01:45 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: marcusss wrote: Haraldrig wrote: [quote="marcusss"] Tror det höga priset beror på att han tar betalt vitt. Kanske jag gör ett försök att lura över honom "to the dark side" när jag väl hämtar ut bandet. hehe [;)]  Vad menar du[8)] Skulle skatterna och avgifterna för småföretagare vara så höga[;)] trigga inte igång mig angående skatter och avgifter nu [:D]  Jag och frugan slipper den huvudvärken eftersom vi har våra verksamheter i Asien. Finns mer än Tokai och JV som är bra i Japan[;)] [/quote] Jag har två skräddarsydda kostymer i Kashmire wrinkleless cotton som jag köpte i Singapore för 2235 kr totalt. Snacka om toppklass! Sen köpte jag en sidenskjorta och två sidenslipsar för 100 kr totalt som extra tillbehör. Jag behöver inget mer under min livstid - och mina barn tycker jag ser fräck ut i kostymerna! Det räcker för mig! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 12 Aug 2008, 01:49 |
|
 |
|
FenderBender
|
Kissa på dig! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 12 Aug 2008, 03:12 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: FenderBender wrote: Haraldrig wrote: [quote="marcusss"] [quote="Haraldrig"] [quote="marcusss"] Tror det höga priset beror på att han tar betalt vitt. Kanske jag gör ett försök att lura över honom "to the dark side" när jag väl hämtar ut bandet. hehe [;)]  Vad menar du[8)] Skulle skatterna och avgifterna för småföretagare vara så höga[;)] trigga inte igång mig angående skatter och avgifter nu [:D]  Jag och frugan slipper den huvudvärken eftersom vi har våra verksamheter i Asien. Finns mer än Tokai och JV som är bra i Japan[;)] [/quote] Jag har två skräddarsydda kostymer i <font color="blue"><b>Kashmire wrinkleless cotton</b></font id="blue"> som jag köpte i Singapore för 2235 kr totalt. Snacka om toppklass! Sen köpte jag en sidenskjorta och två sidenslipsar för 100 kr totalt som extra tillbehör. Jag behöver inget mer under min livstid - och mina barn tycker jag ser fräck ut i kostymerna! Det räcker för mig! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> [/quote] jo Kashmere är cool, har flera såna jag med, men nog är det väl ull i alla fall? (inte bomull)  The beat goes on and I´m so wrong [/quote] HAr med för mig att det är ull. Men prisvärt är det i Asien i alla fall. Dessutom så är kvaliteten ungefär den samma för de Europeiska klädskaparna får ju sina kläder sydda på samma fabriker[8D]
|
| 12 Aug 2008, 10:35 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: [Jag har två skräddarsydda kostymer i Kashmire wrinkleless cotton som jag köpte i Singapore för 2235 kr totalt. Snacka om toppklass! Sen köpte jag en sidenskjorta och två sidenslipsar för 100 kr totalt som extra tillbehör. Jag behöver inget mer under min livstid - och mina barn tycker jag ser fräck ut i kostymerna! Det räcker för mig! [:D][:D][:D]
Om du köpt Kashmire bomull, har du nog gått på en liten nit. Naturligtvis skall det vara Kashmire ull. Jag har köpt en del skräddarsytt i Asien, och kommit fram till att materialet kostar lika mycket där som här, d.v.s. väljer du ett ekxlusivt material i kostymer och skjortor, hamnar du i ett annat prisläge än de s.k. lockpriserna som syns i annonser och skyltfönster. En skjorta hamnar lätt i 400-500, om man väljer bästa bomullen. En kostym i Super100 ull åker upp en hel del i pris. Arbetet är ju dock mycket billigt, snabbt och i många fall bra. Man får dock blunda för sånt som arbetsmiljö m.m. 
|
| 12 Aug 2008, 11:21 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Quote: EDIT: Nu har jag hämtat axelbandet. Jag är mycket nöjd med resultatet. Det ska egentligen vara nitar på båda sidorna men tyget var för slitet för att fästa nya nitar. Spelar ingen större roll för mig att det är sytt istället. Till vänster är orginal-skinnbiten. Det var inte mycket liv kvar i den. [;)]
Nice. Bra att det kom till användning. Nu får du gå runt med en gitarr i lyan i några veckor så att det nya lädret sliter till sig.
|
| 14 Aug 2008, 17:47 |
|
|