View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 08:52

Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Lex Stålmannen 
Author Message

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=808424

Antar att ni läst om detta förslaget.
(Man får ju en känsla av att vi är på väg mot en totalitär stat med angiveri som maktmedel).

Ibland så bevittnar man ju brott genom att man råkar befinna sig på en allmän plats. Jag såg i Måndags kväll hur en tonåring (får man nämna ursprung på folk?) slog sin flickvän. Jag hörde/förstod inte allt han sa men det var hot och en massa fula ord. Runt om stod/satt hans häftiga polare och hejade på. Jag satt faktiskt och försökte övertyga mig själv att ringa polisen MEN insåg då att det skulle bli en massa strul och besvär. Jag hade varit tvungen att vittna, snorungarna hade fått reda på vem jag är och de kan ju i princip hämnas efteråt om de vill för vi vet ju att svenska polisen inte är den medborgarskyddande organisation den är menad att vara.

Jag beslutade mig för att inte bry mig. Efter 10 minuter kom min buss och jag lämnade scenen med stort vemod inombords. Jag tycker verkligen synd om tjejen och jag önskar att jag hade kunnat hjäla henne utan bekymmer efteråt.

Jag har begått en kriminell handling om min egen moral är lagstadgaren MEN med det nya lagförslaget så hade det varit en kriminell handling i statens ögon med. Resultat, att skaka galler?

Vad hade ni gjort och hur resonerar ni kring detta korkade förslag?

27 Jul 2008, 03:09
Profile ICQ YIM WWW

Jo, i praktiken är det ju en angiverilag och inte bara en "civilkuragelag". Bara vetskapen om ett brott gör dig till medbrottsling. Det skulle vara en problematisk lag av många orsaker. Nu tror jag i och för sig att lagstiftarna inte tänkte i termer av angiveri, utan att det är mer ett uttryck för den handfallenhet som finns i Sverige inför vardagsbrottslighet. Fast när lagen väl finns så kommer ändamålsglidningen så småningom.

Om vi bara talar om påtvingat civilkurage så är det i alla fall problematiskt. Ett färskt exempel är ju mannen som dödades när han försökte ingripa mot ett par bensintjuvar. Nu var det resultatet av ett eget (dåligt) val, men tänk om han hade ingripit av tvång, för att inte bli en brottsling.

Vill man få folk att ingripa mot så räcker det lika gott med att upplysa om att det är tillåtet att ingripa. Jag tror inte riktigt många vet att rätten till självförsvar även innefattar rätten att försvara andra och att det dessutom är en förhållandevis stark rättighet. Men, eftersom det kan vara farligt, eller åtminstone ha konsekvenser man omöjligen kan förutse så måste rätten till att ingripa vara frivillig.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

27 Jul 2008, 11:16
Profile

En god början vore väl att se busar som busar och inte något som ska skrivas rapport om och sedan släppas pga. låg ålder, för låg straffsats, brottet är av ringa grad mm.

Det känns ju inte heller bra när man hållit kvar en buse och inväntat Polis och får höra att man använt för mycket våld...
Eller när man får höra av en Polisman efter att en granne har haft inbrott-jo vi vet ju vilka det är men tar vi dom så blir det för häleri å då blir det ju "bara " ett par,tre månader i buren å det spelar ju ingen roll för dom grabbarna.Till saken hör att det i åprincip är två gäng som gör inbrott i komunen och snittet ligger på ca 60 inbrott i månaden som Polisen faktiskt skiter i.
Snor ungar snodde en Cross i mitt garage -polisen ville inte ta upp en anmälan förrän jag läste upp valda delar av Polis tjänstgöringslagen för telefonissan.

Nu mera ringer jag inte Polisen mer än för att få en polisanmälan för att försäkringen kräver det.

Det sjukaste är att om man reglerar brottet på ort och ställe begår man ett större brott än busen som med uppsåt går in och stjäl eller misshandlar.

Fy fan för rättsväsendet!![xx(][xx(][xx(]

27 Jul 2008, 11:48
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

att överhuvudtaget behöva diskutera en lag om att ingripa för att att hjälpa en medmänniska i nöd är sjukt. Självfallet ska vi alltid hjälpa en medmänniska i nöd

I Haraldrigs exempel skulle jag ha lagt mig i, ropat åt den misshandlande grabben att sluta. Troligen hade han gjort det i ren överraskning att ngn brydde sig. Och jodå, jag har vittnat i ett liknande sammanhang vilket resulterade i att jag trakasserades ett tag efteråt av den dömde och hans bror. Trist, men jag överlevde det också.

Om vi alla viker undan och inte tar strid och debatt lägger vi bara mer grogrund till ett alltmer fientligt samhälle där devisen "sköt dig själv och skit i andra" får råda.

Civilkurage kan man inte lagstifta om, det uppfostras man till. Har vi människor runt omkring oss som inte är uppfostrade nog att handla rätt får vi hjälpa dom på rätt väg. Det gör vi genom debatt och diskussion runt kaffebord och på arbetsplatser (och på Internet-forum)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Jag ville hjälpa tjejen MEN inte ha stryk av en handfull Arabungar.
Tyvärr så är det så illa att man kan inte räkna med staten ifall man gör rätt.

Rödebyfallet i Blekinge är ju ett praktexempel på hur det står till med polisen i Sverige.

27 Jul 2008, 18:04
Profile ICQ YIM WWW

abergh wrote:

Jo, i praktiken är det ju en angiverilag och inte bara en "civilkuragelag". Bara vetskapen om ett brott gör dig till medbrottsling. Det skulle vara en problematisk lag av många orsaker. Nu tror jag i och för sig att lagstiftarna inte tänkte i termer av angiveri, utan att det är mer ett uttryck för den handfallenhet som finns i Sverige inför vardagsbrottslighet. Fast när lagen väl finns så kommer ändamålsglidningen så småningom.

Om vi bara talar om påtvingat civilkurage så är det i alla fall problematiskt. Ett färskt exempel är ju mannen som dödades när han försökte ingripa mot ett par bensintjuvar. Nu var det resultatet av ett eget (dåligt) val, men tänk om han hade ingripit av tvång, för att inte bli en brottsling.

Vill man få folk att ingripa mot så räcker det lika gott med att upplysa om att det är tillåtet att ingripa. Jag tror inte riktigt många vet att rätten till självförsvar även innefattar rätten att försvara andra och att det dessutom är en förhållandevis stark rättighet. Men, eftersom det kan vara farligt, eller åtminstone ha konsekvenser man omöjligen kan förutse så måste rätten till att ingripa vara frivillig.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

Det är ju så totalitära stater som Kina fungerar. Även Östtyskland och Sovjet hade det systemet. Men vi vet ju numera med FRA och allt att i Sverige är man skyldig tills motsatsen bevisas.

Inte fasiken ska man behöva riskera sin egen häsla i alla fall.

27 Jul 2008, 18:07
Profile ICQ YIM WWW

Tobbe z wrote:

En god början vore väl att se busar som busar och inte något som ska skrivas rapport om och sedan släppas pga. låg ålder, för låg straffsats, brottet är av ringa grad mm.

Det känns ju inte heller bra när man hållit kvar en buse och inväntat Polis och får höra att man använt för mycket våld...
Eller när man får höra av en Polisman efter att en granne har haft inbrott-jo vi vet ju vilka det är men tar vi dom så blir det för häleri å då blir det ju "bara " ett par,tre månader i buren å det spelar ju ingen roll för dom grabbarna.Till saken hör att det i åprincip är två gäng som gör inbrott i komunen och snittet ligger på ca 60 inbrott i månaden som Polisen faktiskt skiter i.
Snor ungar snodde en Cross i mitt garage -polisen ville inte ta upp en anmälan förrän jag läste upp valda delar av Polis tjänstgöringslagen för telefonissan.

Nu mera ringer jag inte Polisen mer än för att få en polisanmälan för att försäkringen kräver det.

Det sjukaste är att om man reglerar brottet på ort och ställe begår man ett större brott än busen som med uppsåt går in och stjäl eller misshandlar.

Fy fan för rättsväsendet!![xx(][xx(][xx(]

Rödeby i Blekinge. Praktexemplet på hur illa det står till med den svenska rättstaten.

En annan sak jag irriterar mig på är att det alltid är synd om förövaren i Sverige. Speciellt om förövaren har utländsk bakgrund.

27 Jul 2008, 18:10
Profile ICQ YIM WWW

http://www.blt.se/nyheter/solvesborg/pr ... man(763123).gm

Märklig länkadress...men kopiera den och släng in den i adressfältet

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">

27 Jul 2008, 18:49
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

att överhuvudtaget behöva diskutera en lag om att ingripa för att att hjälpa en medmänniska i nöd är sjukt. Självfallet ska vi alltid hjälpa en medmänniska i nöd

I Haraldrigs exempel skulle jag ha lagt mig i, ropat åt den misshandlande grabben att sluta. Troligen hade han gjort det i ren överraskning att ngn brydde sig. Och jodå, jag har vittnat i ett liknande sammanhang vilket resulterade i att jag trakasserades ett tag efteråt av den dömde och hans bror. Trist, men jag överlevde det också.

Om vi alla viker undan och inte tar strid och debatt lägger vi bara mer grogrund till ett alltmer fientligt samhälle där devisen "sköt dig själv och skit i andra" får råda.

Civilkurage kan man inte lagstifta om, det uppfostras man till. Har vi människor runt omkring oss som inte är uppfostrade nog att handla rätt får vi hjälpa dom på rätt väg. Det gör vi genom debatt och diskussion runt kaffebord och på arbetsplatser (och på Internet-forum)

Jag ville hjälpa tjejen MEN <font color="blue"><b>inte ha stryk av en handfull Arabungar.</b></font id="blue">
Tyvärr så är det så illa att man kan inte räkna med staten ifall man gör rätt.

Rödebyfallet i Blekinge är ju ett praktexempel på hur det står till med polisen i Sverige.

nej att få stryk av ett gäng skåningar med föräldrar födda i utlandet måste ju vara betydligt sämre än att få stryk av ett gäng skåningar med föräldrar födda i Simrishamn. Är det så du menar? och i så fall hur resonerar du då? Blir man farilgare för att man har utländska föräldrar? Var du farligare än dina grannar när du bodde i det där höghuset i Japan? Där var det ju du som var invandraren

[xx(]

BTW jag vet inte riktigt hur man är när man är farilgare[8D]

Anyways. Framgår klart inte i kontexten att delar av dom kidsen är ökända ligister här i stan. Man vill väll inte ha stryk av någon heller[;)]

I Japan så var jag som vilken Tanaka som helst. Det är därför de har så hårda krav på de som ska få uppehållstillstånd där. De har sett och lärt av Europas misstag. Men det är en annan diskussion.

27 Jul 2008, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Anyways. Framgår klart inte i kontexten att delar av dom kidsen är ökända ligister här i stan. Man vill väll inte ha stryk av någon heller[;)]

Det var väl precis det som var Josh poäng. Vill du nödvändigtvis specificera att just de ungdomarna var farligare än andra ungdomar är det rimligen bra mycket mer intelligent att kalla dem för "ligistungar" än för "arabungar" (vad nu förresten det skulle betyda), eftersom dina gissningar om deras etniska bakgrund knappast spelar någon roll annat än för möjligheten att kunna slänga lite smårasistiska kommentarer omkring sig.

/David

27 Jul 2008, 22:34
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:
I Japan så var jag som vilken Tanaka som helst. Det är därför de har så hårda krav på de som ska få uppehållstillstånd där. De har sett och lärt av Europas misstag. Men det är en annan diskussion.

Varför har de så hårda krav på de som ska få uppehållstillstånd menar du? För att du som utlänning automatiskt var mer benägen att begå brott än vad de infödda japanerna är? Varför var du det? Eller hur menar du?

27 Jul 2008, 22:36
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Varför har de så hårda krav på de som ska få uppehållstillstånd menar du? För att du som utlänning automatiskt var mer benägen att begå brott än vad de infödda japanerna är? Varför var du det? Eller hur menar du?

De kräver att man ska ha en universitetsexamen och att man ska försörja sig själv. De insåg väl att en generös invandringspolitik leder till Ghetto, arbetslöshet och utanförskap. En invandrare som har jobb integreras i samhället. Men detta hör inte till diskussionen.

27 Jul 2008, 22:59
Profile ICQ YIM WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Det var väl precis det som var Josh poäng. Vill du nödvändigtvis specificera att just de ungdomarna var farligare än andra ungdomar är det rimligen bra mycket mer intelligent att kalla dem för "ligistungar" än för "arabungar" (vad nu förresten det skulle betyda), eftersom dina gissningar om deras etniska bakgrund knappast spelar någon roll annat än för möjligheten att kunna slänga lite smårasistiska kommentarer omkring sig.

/David

JAg är bekant med språket och drog därav en slutsats.

Anledningen att jag skrev ursprunget på förövarna är för att jag är så trött på svensk media där de inte kan offentliggöra ursprung och bild på kriminella. Och som väntat så blev reaktionerna PK.

27 Jul 2008, 23:02
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Anledningen att jag skrev ursprunget på förövarna är för att jag är så trött på svensk media där de inte kan offentliggöra ursprung och bild på kriminella. Och som väntat så blev reaktionerna PK.

Hehe, "reaktionerna blev PK"? Ja, tänk så störande när folk inte bara hummar med i slentrianmässiga smårasistiska uttryck... [}:)]

Du skrev att du "inte ville ha stryk av ett gäng Arabungar". Sen förklarade ditt val att smyga undan istället för att ingripa med att några av dessa unga var "ökända ligister". Jag kan inte för mitt liv se hur det i det specifika fallet spelade någon roll vilken etnisk bakgrund de hade, utan din brist på civilkurage kom ju tydligen av att de var just "ökända ligister". Eller menar du att du varit mer benägen att inte smyga undan om det varit en grupp "svenskungar" som var de ökända ligisterna?

Och anledningen att du skrev något om den etniska bakgrunden på gänget du smög bort ifrån var alltså att du tycker svensk media förtiger etnisk bakgrund på brottslingar. Ja, då angrepp du ju verkligen problemet i rätt forum... [8D]

Nä, den här diskussionen kommer bara innebär att jag får en massa förutfattade meningar bekräftade, och sånt är alltid trist, eller hur?
God natt!

/David

28 Jul 2008, 00:49
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Hehe, "reaktionerna blev PK"? Ja, tänk så störande när folk inte bara hummar med i slentrianmässiga smårasistiska uttryck... [}:)]

Du skrev att du "inte ville ha stryk av ett gäng Arabungar". Sen förklarade ditt val att smyga undan istället för att ingripa med att några av dessa unga var "ökända ligister". Jag kan inte för mitt liv se hur det i det specifika fallet spelade någon roll vilken etnisk bakgrund de hade, utan din brist på civilkurage kom ju tydligen av att de var just "ökända ligister". Eller menar du att du varit mer benägen att inte smyga undan om det varit en grupp "svenskungar" som var de ökända ligisterna?

Och anledningen att du skrev något om den etniska bakgrunden på gänget du smög bort ifrån var alltså att du tycker svensk media förtiger etnisk bakgrund på brottslingar. Ja, då angrepp du ju verkligen problemet i rätt forum... [8D]

Nä, den här diskussionen kommer bara innebär att jag får en massa förutfattade meningar bekräftade, och sånt är alltid trist, eller hur?
God natt!

/David

"Hehe, "reaktionerna blev PK"? Ja, tänk så störande när folk inte bara hummar med i slentrianmässiga smårasistiska uttryck"

Var i hxxxxxe är det rasistiskt att återberätta en händelse exakt så som den hände och att berätta utförarnas bakgrund?

Det är denna ignorans som får mig att hata Sverige så mycket.

Kan även berätta att man i Sverige blir kallad rasist för att man anser att ALLA människor skall försörja sig själva inklusive de människor som kommer hit. Svenskar är ett synnerligen underligt folk[8D]

"Och anledningen att du skrev något om den etniska bakgrunden på gänget du smög bort ifrån var alltså att du tycker svensk media förtiger etnisk bakgrund på brottslingar. Ja, då angrepp du ju verkligen problemet i rätt forum"

Ja. Hade det varit svenska "trailer trash" så hade jag också låtit dem fortlöpa. Jag tycker att media ska gå ut med bild på ALLA dömda brottslingar (för grövre brott iofsg men det är en annan diskussion).

28 Jul 2008, 01:09
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Var i hxxxxxe är det rasistiskt att återberätta en händelse exakt så som den hände och att berätta utförarnas bakgrund?
Kan även berätta att man i Sverige blir kallad rasist för att man anser att ALLA människor skall försörja sig själva inklusive de människor som kommer hit. Svenskar är ett synnerligen underligt folk[8D]

Jag sa ju att jag skulle få en massa förutfattade meningar bekräftade. Nu kom exempelvis hela raddan av standard-mumbojumbo, riktigt fascinerande... [}:)]

Det fanns ingen relevans i att blanda i någons bakgrund i det här fallet. Som jag skrev i mitt förra inlägg brast du i ditt civilkurage eftersom du stod inför en grupp "ökända ligister". Därför smög du undan istället för att ingripa. Att då sätta en etnisk stämpel på gruppen i fråga, oavsett om den baseras på att du känner igen det arabiska språket eller inte, är irrelevant och grundar sig rimligen på någon sorts intresse att påskina att den etniska bakgrunden spelade någon roll. (Och rimligen att ursäkta din egen feghet.) Därav begreppet jag använde.

Och vad jag vet diskuterade vi inte direkt de "ökända ligisternas" förmåga eller plikt att försörja sig, men den standardtiraden var förunderligt väntad och intressant att notera.

Nu är det definitivt natt. Imorgon ska jag gå ut och vara upprörd på samhället och sedan posta meningslösa inlägg på ett internetforum istället för att agera när jag ser någon bli misshandlad. På så sätt gör jag mitt bästa för att förbättra samhället. [:p]

/David

28 Jul 2008, 01:20
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Jag sa ju att jag skulle få en massa förutfattade meningar bekräftade. Nu kom exempelvis hela raddan av standard-mumbojumbo, riktigt fascinerande... [}:)]

Det fanns ingen relevans i att blanda i någons bakgrund i det här fallet. Som jag skrev i mitt förra inlägg brast du i ditt civilkurage eftersom du stod inför en grupp "ökända ligister". Därför smög du undan istället för att ingripa. Att då sätta en etnisk stämpel på gruppen i fråga, oavsett om den baseras på att du känner igen det arabiska språket eller inte, är irrelevant och grundar sig rimligen på någon sorts intresse att påskina att den etniska bakgrunden spelade någon roll. (Och rimligen att ursäkta din egen feghet.) Därav begreppet jag använde.

Och vad jag vet diskuterade vi inte direkt de "ökända ligisternas" förmåga eller plikt att försörja sig, men den standardtiraden var förunderligt väntad och intressant att notera.

Nu är det definitivt natt. Imorgon ska jag gå ut och vara upprörd på samhället och sedan posta meningslösa inlägg på ett internetforum istället för att agera när jag ser någon bli misshandlad. På så sätt gör jag mitt bästa för att förbättra samhället. [:p]

/David

JAg förstår fortfarande inte det rasistiska i en anekdot.

Jag hade inte ingripit oavsett förövare. Min moral är låg när det gäller andra människor för jag har lärt mig att otack är världens lön i Sverige. Vittnade en gång och fick ett helvete trots att förövaren blev arresterad för övergrepp i rättsak, fortsatte han och det slutade så illa att både jag och min dåvarande sambo fick uppsöka sjukhus. Allt det för att polisen bad oss vittna. Noll tillit till svenska statens vilja/förmåga att skydda oss medborgare. Att då hitta på en Lex stålmannen-lag är vidrigt. Som om vi medborgare skulle ta över polisens roll. Jag kanske hade axxepterat det om jag varit för vapenlagar liknande de i USA men jag ser inte våld som en lösning på något problem.

28 Jul 2008, 01:50
Profile ICQ YIM WWW

herrejävlar vad alla är kåta på att skrika rasist??!!?!?! Om det nu var arab eller eskimobarn så kan man väl få säga det???

Själv har jag n vimpel på kåken med Svenska flaggan och blir kallad rasist var och varannan dag... Märkligt land Sverige numera...

28 Jul 2008, 03:44
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

JohnnyGreed wrote:

herrejävlar vad alla är kåta på att skrika rasist??!!?!?! Om det nu var arab eller eskimobarn så kan man väl få säga det???

Själv har jag n vimpel på kåken med Svenska flaggan och blir kallad rasist var och varannan dag... Märkligt land Sverige numera...

Poängen är ju att det är fullständigt irrellenvant vilket ursprung ligisten i fråga har. Sånt späder bara på den rädsla som många har inför det okända. Jag vågar påstå att det inte hade stått "Sjöboungar" i inlägget om det nu hade varit ett gäng av svenska föräldrar svenskfödda ungar från Sjöbo som hade varit inblandade.

JAg förstår faktiskt inte varför det ska vara så viktigt att tala om från vilket land eller kultur en förövare härstammar. Det handlar om individer som begår olagliga handlingar. Punkt. Att dra in vederbörandes nationalitet eller kulturella bakgrund, i ett sammanhang där detta inte har ngn relevans för själva händelsen, kan bara vara av ondo i ett samhälle där vi istället borde försöka överbrygga kulturella motsättningar och främlingsrädsla.

För övrigt håller jag med dig om att vi ska värna om den svenska flaggan och ta tillbaka den från rassarna. Jag har också en svensk flagga ute på landet. Ingen som har kallat mig rasist för det. Troligen eftersom alla so m känner mig vet att jag inte är det. Det vet dom eftersom jag alltid tar denna typ av diskussion. Det borde alla göra. Oavsett om man då riskerar att bespottas och kallas för PK

Det är av yttersta vikt att veta vilka som är inblandade i en situation. England har förstått saken och hänger ut dömda i media. Man vill ju veta vad ifall det finns tokstollar i ens kvarter. Tyvärr är det rasistiskt att vara konsekvent. Precis som Ersmarker reagerade, så reagerar en stor massa av svenska folket. Det är nog på tiden att någon slår upp SAOL och kollar vad det faktiskt betyder. Det har ju hänt många gånger att man blivit kallad rasist när man har tillrättavisat invandrare. HAr till och med blivit kallad rasist för att jag sa till en afrikan att man minsann ska låta passagerarna stiga ur tåget innan man själv stiger på, av afrikanen.

Skulle man sen tycka illa om araber pga att de är araber så är det väl xenofobi.

28 Jul 2008, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

[quote="JohnnyGreed"]

Poängen är ju att det är fullständigt irrellenvant vilket ursprung ligisten i fråga har. Sånt späder bara på den rädsla som många har inför det okända. Jag vågar påstå att det inte hade stått "Sjöboungar" i inlägget om det nu hade varit ett gäng av svenska föräldrar svenskfödda ungar från Sjöbo som hade varit inblandade.

JAg förstår faktiskt inte varför det ska vara så viktigt att tala om från vilket land eller kultur en förövare härstammar. Det handlar om individer som begår olagliga handlingar. Punkt. Att dra in vederbörandes nationalitet eller kulturella bakgrund, i ett sammanhang där detta inte har ngn relevans för själva händelsen, kan bara vara av ondo i ett samhälle där vi istället borde försöka överbrygga kulturella motsättningar och främlingsrädsla.

För övrigt håller jag med dig om att vi ska värna om den svenska flaggan och ta tillbaka den från rassarna. Jag har också en svensk flagga ute på landet. Ingen som har kallat mig rasist för det. Troligen eftersom alla so m känner mig vet att jag inte är det. Det vet dom eftersom jag alltid tar denna typ av diskussion. Det borde alla göra. Oavsett om man då riskerar att bespottas och kallas för PK

Det är av yttersta vikt att veta vilka som är inblandade i en situation. England har förstått saken och hänger ut dömda i media. Man vill ju veta vad ifall det finns tokstollar i ens kvarter. Tyvärr är det rasistiskt att vara konsekvent. Precis som Ersmarker reagerade, så reagerar en stor massa av svenska folket. Det är nog på tiden att någon slår upp SAOL och kollar vad det faktiskt betyder. Det har ju hänt många gånger att man blivit kallad rasist när man har tillrättavisat invandrare. HAr till och med blivit kallad rasist för att jag sa till en afrikan att man minsann ska låta passagerarna stiga ur tåget innan man själv stiger på, av afrikanen.

Skulle man sen tycka illa om araber pga att de är araber så är det väl xenofobi.

Att tillrättavisa en invandrare betyder inte att man är rasist. Det har ingen heller påstått i denna debatt vad jag kan se.

Och nej, att tycka illa om araber just för att de är araber har inget med xenofobi att göra. Däremot ligger nog ofta xenofobi till grund för lite mer drastiska uttryck (som tex rasism eller andra svepande omömen om medmänniskor)

[/quote]

"Att tillrättavisa en invandrare betyder inte att man är rasist. Det har ingen heller påstått i denna debatt vad jag kan se."

Så ser det ofta ut i Sverige idag. Jag har blivit kallad rasist för att min politiska åsikt är att alla är välkomna till Sverige förutsatt att de är universitetsutbildade och självförsörjande (ja, jag avskyr svenska soffliggare också).

28 Jul 2008, 11:28
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Quote:

"Att tillrättavisa en invandrare betyder inte att man är rasist. Det har ingen heller påstått i denna debatt vad jag kan se."

Så ser det ofta ut i Sverige idag. <font color="blue">Jag har blivit kallad rasist för att min politiska åsikt är att alla är välkomna till Sverige förutsatt att de är universitetsutbildade och självförsörjande </font id="blue"> (ja, jag avskyr svenska soffliggare också).

Trist inställning att alla skulle vara bättre människor eller passa bättre in i Sverige för att de är univeristetsutbildade..
Självförsörjande är nog de flesta invandrare bara vi ger dom möjlighet till det, tex genom att anställa dem trots att de har brun hud.

Men jag säger som du brukar säga; det är en helt annan debatt. Jag avslutar denna debatt för min del här och nu. Tror att jag har fått fram det jag ville säga och som alltid verkar förtjänas att upprepas:

döm din medmänniska som individ och efter dennes handlingar och uppförande. Inte efter hudfärg, politiska åsikt, religion, kultur eller sexuella orientering

"döm din medmänniska som individ och efter dennes handlingar och uppförande. Inte efter hudfärg, politiska åsikt, religion, kultur eller sexuella orientering"

Jo. Men tyvärr så får man ju inte det bemötandet tillbaka när man inte tycker som allmänheten. Sverige är ett land som är politiskt infekterat.

28 Jul 2008, 11:40
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Har "Arabungar" blivit ett rasistiskt uttryck numer? "Negerungar" är ju sen en tid tillbaka rasistiskt, vad jag förstår. Men jag hänger kanske inte med riktigt. Båda känns rätt främmande som rasistiska uttryck för mig. Jag är uppväxt på Negerbollar, mums[:p].

28 Jul 2008, 20:54
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

danix wrote:

Ersmarker wrote:

[quote="Haraldrig"]

Har "Arabungar" blivit ett rasistiskt uttryck numer? "Negerungar" är ju sen en tid tillbaka rasistiskt, vad jag förstår. Men jag hänger kanske inte med riktigt. Båda känns rätt främmande som rasistiska uttryck för mig. Jag är uppväxt på Negerbollar, mums[:p].

tror inte att "Arabungar" är ett uttryck som anses rasistiskt och det har ju ingen här påstått heller. Diskussionen handlade ju snarare om huruvida det var relevant att informera om att rötägget såg ut som en arab eller om denna information bara späder på den främlingsrädsla som florerar i samhället. En rädsla som dessutom blir själva orsaken till att ett och annat invandrarbarn spårar ur.

[/quote]

"En rädsla som dessutom blir själva orsaken till att ett och annat invandrarbarn spårar ur".

Det påståendet skulle jag vilja ha belägg för.
Jag har studerat både Socialpsykologi och Utvecklingspsykologi och kan ej erinra något som talar för det påståendet.

Hur man än vänder och vrider på det så är en individs handlingar alltid rotade i dennes egna moral som i sin tur går att härleda till barndomen och de som uppfostrat den samme.

Om det du skriver skulle stämma så är alltså "ett och annat invandrarbarn" immun mot Fru Justitia. Det du har skrivit är inte mer än det gamla klassiska "I didn't do it". Just den attityden mot brottslingar gör att de ser sig själva som offer. Lite som att prata med en narkoman om dennes beroende. Nej, du vet, asså, jo men, jag är inte, det var dom/han/hon som.... et cetera. Denna attityd mot de som är destruktiva mot sig själva leder dem rakt i fördärvet.

28 Jul 2008, 21:56
Profile ICQ YIM WWW

tror inte att "Arabungar" är ett uttryck som anses rasistiskt och det har ju ingen här påstått heller. Diskussionen handlade ju snarare om huruvida det var relevant att informera om att rötägget såg ut som en arab eller om denna information bara späder på den främlingsrädsla som florerar i samhället.

Mja, det var ju ingen som började diskutera frågan som ställdes redan i första inlägget.... om du läser. Själv är jag mest sur för att jag inte får äta Negerbollar[:p] längre, utan måste hålla tillgodo med Chokladbollar.... [V]

Dessutom är ju Harald ute och cyklar en del, men det ger ju motion, så han får hållas.[;)]

28 Jul 2008, 22:13
Profile

De kräver att man ska ha en universitetsexamen och att man ska försörja sig själv. De insåg väl att en generös invandringspolitik leder till Ghetto, arbetslöshet och utanförskap. En invandrare som har jobb integreras i samhället. Men detta hör inte till diskussionen.

Finland är ett exempel nära oss. Tills för några år sedan tog man inte emot invandrare över huvud taget. Nu gör man det, men med mycket hårda restriktioner.

När jag och min familj skulle flytta till Barbados, fanns det tre möljigheter att få beviljat visum och arbetstillstånd: 1) Föra in motsvarande en miljon i pengar, 2) Etablera en rörelse som gav minst 5 arbetstillfällen för lokalbefolkningen, eller 3) ha ett intyg som styrkte att man hade fast arbete minst tre år framåt.

Men, jag anser att det är svårt att "välja" invandrare (läs flyktingar) utan att göra intrång på den personliga integriteten.

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

29 Jul 2008, 00:46
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next