View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 23:09

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Varning för Mr. Felix Carnell 
Author Message

Jag utfärdar härmed en varning till alla gear-heads där ute. Jag fick ett mejl av en herre som kallar sig Felix Carnell från Essex, England. Han ville att jag skulle skicka mina två Melody Makers till hans klient i Nigeria och så fort jag skickade fraktnummer, så skulle pengarna ramla in på mitt konto. Han påstod sig även att pengarna var draget från hans kort och försäkrade att allt var i sin ordning. Han skrev på lite lustig engelska, vilket direkt kändes skumt. Jag fick sedan ett rätt suspekt mejl från någon som påstod sig tillhöra Bank of Essex, men mejlet sorterades automatiskt in i spamkorgen. Så fort jag nämde något om att jag misstänkte bedrägeri till honom eller till "banken", så kom inget svar.

Rätt olustig historia. Han hörde av sig via Vendolin. Finns det någon som har varit i kontakt med samma snubbe?

17 Jun 2008, 09:25
Profile ICQ WWW

Hehe, "samma snubbe"?
Det finns väl hundratals avsändare av såna här Nigeriamail, som dyker upp på snart sagt varje annons man sätter ut? Trist men inte mycket att göra åt. Förstår dock inte riktigt varför man ger sig in att svara på deras mail. Den enda effekt det kan få är att ens mailadress sprids bland anard spammare och bedragare.

/David

17 Jun 2008, 10:48
Profile ICQ WWW

Nigeriabrev har varit ett gissel i 15-20 år. Det började som postade brev, sedan fax, e-post och nu även i diskussionsforum.

Den som har huvudet på skaft låter sig inte luras av dessa bedragare. Polisanmäl istället, och ge polisen utskrivet material från korrespondens. Förr eller senare får de tag på gynnarna och ju mer bevis dom har desto större chans att sätta dit dom en gång för alla.

[:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

17 Jun 2008, 15:45
Profile ICQ WWW

har kontinenten afrika nånsin bidragit med nåt bra?

21 Jun 2008, 19:38
Profile ICQ WWW

Jo, hyggligt sköna musikinfluenser och en hel del av det som ställs på våra matbord idag. Annars - inte mycket!

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

21 Jun 2008, 21:56
Profile ICQ WWW

we_made_wor_history wrote:

Mänsklighetens ursprung borde väl räcka rätt bra?

(Är dock förresten fortfarande nyfiken på varför någon får för sig att svara på ett sådant här annons-nigeria-mail, enligt trådstarten...)

21 Jun 2008, 22:04
Profile ICQ WWW

Du är den första människan jag har "träffat" som har gått på ett nigeriabrev.

Det är aldrig roligt att bli blåst på pengar.
Jaojao, inte mycket att göra, men nu har du ju lärt dig något iaf.

21 Jun 2008, 23:34
Profile ICQ WWW

we_made_wor_history wrote:

Mänskligheten, grunden till all modern musik, och tydligen väldigt mycket naturresurser som vi i resten av världen gillar att ta del av(t.ex. regnskog.).
Jag tycker att ditt inlägg är ganska så osmakligt, det är bara hoppas att admin ser detta snart.

21 Jun 2008, 23:41
Profile ICQ WWW

reksallad wrote:

Jag utfärdar härmed en varning till alla gear-heads där ute. Jag fick ett mejl av en herre som kallar sig Felix Carnell från Essex, England. Han ville att jag skulle skicka mina två Melody Makers till hans klient i Nigeria och så fort jag skickade fraktnummer, så skulle pengarna ramla in på mitt konto. Han påstod sig även att pengarna var draget från hans kort och försäkrade att allt var i sin ordning. Han skrev på lite lustig engelska, vilket direkt kändes skumt. Jag fick sedan ett rätt suspekt mejl från någon som påstod sig tillhöra Bank of Essex, men mejlet sorterades automatiskt in i spamkorgen. Så fort jag nämde något om att jag misstänkte bedrägeri till honom eller till "banken", så kom inget svar.

Rätt olustig historia. Han hörde av sig via Vendolin. Finns det någon som har varit i kontakt med samma snubbe?

Du menar alltså att du har skickat 2 gitarrer till en person i Nigeria utan förskottsbetalning ?

22 Jun 2008, 14:21
Profile ICQ WWW

reksallad wrote:

Du menar alltså att du har skickat 2 gitarrer till en person i Nigeria utan förskottsbetalning ?

Neej, men DET skriver han väl inte gud förbjude? För det har du väl inte, reksallad?[:0] I såfall måste jag nog rekommendera att du inte går ut å handlar utan målsman nå mer.

24 Jun 2008, 13:04
Profile WWW

Image

If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!

24 Jun 2008, 16:07
Profile ICQ

Kära bojare. Vilken olustig stämning det vart i den här tråden. Jag kan lugna samtligas nerver genom att berätta att jag inte skickat några gitarren, än mindre var min mening att göra så innan betalning fanns på mitt konto. Jag törs alltså även i fortsättningen handla helt själv, utan målsman och så småningom sova i min egen säng också.

Angående "hur jag kan vara så dum att falla på ett nigeria-brev" är att det fanns ingenting i början av våran konversation som sa något om vart den skulle och inte heller kändes något skumt. Han var intresserad av vad jag hade mer och verkade på alla vis seriös.

Återigen, jag vill bara varna för denna smygare, så att ingen annan av er lägger ned tid och möda i hopp om en såld vara till en "engelsman".

26 Jun 2008, 20:14
Profile ICQ WWW

Kära reksallad, jag tror inte att någon som ägnat några minuter åt att läsa inläggen i den här tråden tror att du låtit dig luras. Jag tolkade det hela som att du i all vänlighet ville utfärda en varning och höra om fler än du kontaktats av personen i fråga. Tack för varningen - det är såna som du som ger hopp till mänskligheten! [:)]

26 Jun 2008, 21:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]