HAr haft hantverkare på tomten ett par dagar. Jobbet som skulle göras var en stödmur. Lite gjutning och stenläggning, lite grus och krattning.
"Ta in en Polack" sa grannen som just hade byggt om halva tomten med hjälp av billig och svart arbetskraft från vårt östra broderland. Svartjobb är dock inget jag vill medverka till om jag kan undvika så jag ringde upp ett par lokala anläggare för att få offert. Offerterna var rätt lika så jag tog den som kunde starta snabbast
I förra veckan kom så en herre och började jobba. Jag var hemma så jag gick ut och språkade med honom. Det visade sig att han var polack och pratade väldigt dålig svenska. Däremot pratade han engelska. Han berättade att detta var hans sista jobb och att han skulle hem till familjen igen till helgen efter att ha jobbat på denna firma i 4 månader. Han sa att om jag behövde hjälp i framtiden kunde jag ringa direkt till honom eftersom han skulle tillbaka i höst igen och då jobba med "egen firma". Jag frågade vad han skulle ha för ett motsvarande jobb och han svarade 200:- i timmen. Det jobb han just utförde hade jag fått offert på 15timmar a 390:-
Jag bjöd på lunch och han berättade att han hade 70:- i timmen svart hos sin arbetsgivare och jobbade vanligtvis 10 timmar per dag. Fick således ut typ 15.000 svart i månaden...
Så nu har jag anlitat en känd anläggningsfirma med F-skattsedel och hela baletten och ändå fått en svartjobbare på tomten. Hur man än gör så har man arslet bak[:(!]
Så nästa gång blir det nog att ringa direkt till polacken och betala de 200/timme till hans firma med F-skattsedel och allt. Vem vet om han betalar sin skatt, inte jag. Å andra sidan spelar det tydligen ingen roll vem man anlitar
Hur faan ska man veta vad som är schysst eller ej?

The beat goes on and I´m so wrong