View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 20:14

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
"JB Weld" svets på tub.. 
Author Message

Förbaskade VW.
Vevaxelns kuggremskiva på min caddy TDI har jucklat loss pga vridande och tippande moment från diverse remmar. Axeländen blir när detta problem inträder något avrundad. Ett problem som enligt VAG inte existerar, om man inte frågar vissa speciellt utvalda ex-VAG-anställda vill säga. Det finns en firma som tillhandahåller specialverktyg för bilar som har tagit fram ett fräsverktyg för att åtgärda problemet. Kostar ca 4'kr plus moms. Sidan 129:
http://www.bilverktyg.com/katalog/7-2006.pdf
Lite dyrt för en privatperson. Jag kan inte hitta någon verkstad som har utrustningen. Dom säljer bara till grossister och man kan säkert hitta nån som köpt verktyget i sin tur men jag orkar inte böka..
Så nu ska jag limma/fylla hålrum med super epoxi-blandningen JB weld!
Bilen har passerat bäst före sälj datum så jag har bestämt att mest ekonomi ges av att köra den till döds. Fast den får inte dö ännu ju.
Vad tror ni om det gitarrnördar, limma kamdrev med epoxi..he he.[8D]

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

30 Jan 2008, 17:11
Profile ICQ WWW

Om jag har fattat det rätt, så krävs det en plan yta på änden av vevaxeln för att garantera att remskivan inte lossnar!?

Om det är så du menar, så hade jag nog endast slipat till ytan lite granna för hand och skaffat fram loctite som är avsett för hydralik gängtätning...det sitter som berget och i många fall får man värma upp loctiten för att överhuvudtaget kunna få loss det

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]

30 Jan 2008, 17:36
Profile

Det stämmer katten, men det går inte komma åt utom rakt utifrån (trångt under skärmen +div annat), så ska man få plan & vinkelrät yta igen är nog fräsen med styrpinne ända vägen.
Dessutom är *haket* för drevets läge illa härjat så ett fyllande material måste till iallafall. Det glappar några grader just nu.
Någon på det berömda nätet hade *hak*-problem och fyllde det med plastic padding med framgång. Vet däremot inte om dennes axelände var rundad som min.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

30 Jan 2008, 18:03
Profile ICQ WWW

Det stämmer katten, men det går inte komma åt utom rakt utifrån (trångt under skärmen +div annat), så ska man få plan & vinkelrät yta igen är nog fräsen med styrpinne ända vägen.
Dessutom är *haket* för drevets läge illa härjat så ett fyllande material måste till iallafall. Det glappar några grader just nu.
Någon på det berömda nätet hade *hak*-problem och fyllde det med plastic padding med framgång. Vet däremot inte om dennes axelände var rundad som min.

Okej....dock förstår jag inte vad du menar med "haket"....menar du att kilspåret eller kilen är uppsliten?

30 Jan 2008, 19:27
Profile

Boogiecats wrote:

Okej....dock förstår jag inte vad du menar med "haket"....menar du att kilspåret eller kilen är uppsliten?

Nja, det är ju det som är felkonstruktionen. Drevet är ju inte påträtt på axeln utan sitter bara på änden, dragen med en bult med en massa Nm. Istället för 'krysskil' är en halvmåne bortfräst på axeländen. Motsvarande halvmåne finns istället på drevet. Första gången det inträffade var bilen bara svårstartad eftersom drevet kom i rätt position så fort motorn kommit igång, så jag koncentrerade mig på fel fel (glöd,luft i bränslet etc) och fortsatte köra. Haket är helt i 'rätt' rotationsriktning men naggat i motorbromsriktning.

30 Jan 2008, 20:06
Profile ICQ WWW

Boogiecats wrote:

Nja, det är ju det som är felkonstruktionen. Drevet är ju inte påträtt på axeln utan sitter bara på änden, dragen med en bult med en massa Nm. Istället för 'krysskil' är en halvmåne bortfräst på axeländen. Motsvarande halvmåne finns istället på drevet. Första gången det inträffade var bilen bara svårstartad eftersom drevet kom i rätt position så fort motorn kommit igång, så jag koncentrerade mig på fel fel (glöd,luft i bränslet etc) och fortsatte köra. Haket är helt i 'rätt' rotationsriktning men naggat i motorbromsriktning.

Ujjj....låter inte som en intelligent lösning alls...jag är ju lite vild av mej, så jag hade helt sonika tagit fram "pinnasvetsen" och löst det problemet permanent så att säga..men det är jag det [^]

30 Jan 2008, 20:10
Profile

Om du tänker loppa bultskallen i drevet med lite gänglås på bulten så är det kört. Bultskallen (typ med integrerad bricka) omgärdas tajt av remskivor till generator och pumpar. Möjligen om man slipar ett hak i bulten och ger fan i att loppa utanför, för man kommer inte åt att slipa..
Idén har funnits faktiskt och jag tackar för påminnelsen för jag kan lika gärna ett urtag i 'bultskallebrickan' när jag har grejorna isär så har jag nödlösning om epoxifusket inte fungerar.

30 Jan 2008, 21:14
Profile ICQ WWW

Om du tänker loppa bultskallen i drevet med lite gänglås på bulten så är det kört. Bultskallen (typ med integrerad bricka) omgärdas tajt av remskivor till generator och pumpar. Möjligen om man slipar ett hak i bulten och ger fan i att loppa utanför, för man kommer inte åt att slipa..
Idén har funnits faktiskt och jag tackar för påminnelsen för jag kan lika gärna ett urtag i 'bultskallebrickan' när jag har grejorna isär så har jag nödlösning om epoxifusket inte fungerar.

Jag skall höra med min arbetskamrat idag...han har förut jobbat på VAG och kanske han har någon synpunkt på ditt problem

31 Jan 2008, 07:35
Profile

Tackar katten!
Fast nu är det snart dags att gå ut på gatan och skruva ner bilen i molekyler och prova JB weld. Men om du får reda på nå´t så kan jag ju ha nytta av det nästa gång om det blir nå´n.

31 Jan 2008, 09:13
Profile ICQ WWW

Du får följa upp hur det gick sedan. Jag är tveksam till att det kommer att hålla speciellt länge. Om du ska få det att hålla så bör det vara smockfullt med epoxi så att det inte finns någon chans att det kan röra sej. Samtidigt gäller det väl att det inte är så mycket att du får problem att dra moment.
Funkar det inte får du väl kontakta verktygsfirman och kolla vem som köpt specialfräsverktyget och på så sätt få fram vem som kan hjälpa dig.

31 Jan 2008, 09:37
Profile ICQ WWW

Chopper wrote:

Du får följa upp hur det gick sedan. Jag är tveksam till att det kommer att hålla speciellt länge. Om du ska få det att hålla så bör det vara smockfullt med epoxi så att det inte finns någon chans att det kan röra sej. Samtidigt gäller det väl att det inte är så mycket att du får problem att dra moment.
Funkar det inte får du väl kontakta verktygsfirman och kolla vem som köpt specialfräsverktyget och på så sätt få fram vem som kan hjälpa dig.

Jo denhär gången ska jag inte slappna av om det visar sig funka utan ta reda på vem som kan fixa det på riktigt under tiden bilen rullar. Blir ju lite strandsatt när det stannar.
Jo, fullt ska det vara, det är iden, gäller att vara stadig så att det inte kläms ut något.
För mycket för att dra moment? Jag kommer lägga an till första metallkontakt och sedan dra efter härdning (24 timmar).
Nu är det dags!

31 Jan 2008, 10:02
Profile ICQ WWW

Tackar katten!
Fast nu är det snart dags att gå ut på gatan och skruva ner bilen i molekyler och prova JB weld. Men om du får reda på nå´t så kan jag ju ha nytta av det nästa gång om det blir nå´n.

Tyvärr...han kände inte till det problemet!

31 Jan 2008, 18:24
Profile

Boogiecats wrote:

Ok.
Tack för besväret!

Någon som är bra på härdningsegenskaper hos epoxi..
Jag trodde låg temperatur endast saktade ner processen men det verkar som det även försämrar litegrann..?
Om det tar 24 timmar vid >10 grader, hur lång är härdningstiden då vid +2 grader?

31 Jan 2008, 19:05
Profile ICQ WWW

Boogiecats wrote:

Ok.
Tack för besväret!

Någon som är bra på härdningsegenskaper hos epoxi..
Jag trodde låg temperatur endast saktade ner processen men det verkar som det även försämrar litegrann..?
Om det tar 24 timmar vid >10 grader, hur lång är härdningstiden då vid +2 grader?

Hämta en hårfön eller liknande

31 Jan 2008, 19:15
Profile

Hrmm.. bilen står på gatan i Tjockhult 100m från firmalokalen. Ingen ström.[:(]

31 Jan 2008, 19:43
Profile ICQ WWW

Hrmm.. bilen står på gatan i Tjockhult 100m från firmalokalen. Ingen ström.[:(]

och jag får då anta att den är omöjlig att flytta också [}:)]

31 Jan 2008, 19:45
Profile

Nja..man måste ju för det första ha en parkeringsplats på närmre avstånd. Sen måste man vara stark för det är uppförsbacke och inget styrservo..
Jag dömde ut flytten när jag knappt fick ut bilen från trottoaren för att komma åt lite bättre.
Vet inte om det är den limmande effekten eller själva styvet som blir lidande av kylan (eller endera för den delen), men jag får väl hoppas på limmet då för det har jag just ingen nytta av.

31 Jan 2008, 20:25
Profile ICQ WWW

Faen vad irriterande.. Att jag inte tänkte på temperaturberoendet. Burken jag blandade i fick stanna ute i natt och har inte härdat alls. Läste just att fräsiga båtbyggare fryser epoxiblandningen om dom blandat för mycket (gäller dock ej för kompnenterna var för sig). Härdingen avstannar alltså helt vid en viss temperatur, olika för olika typer av epoxi. I JB welds glada reklam på förpackningen står bara att det härdar saktare under tio grader inte när härdningen upphör..
Springer nu med Ica-kassar fyllda med 1,5-litersflaskor med varmvatten. Känns jätteinspirerande när det handlar om att värma 100kg järn. Jaja, nåt gör det ju förstås.
Hrmm..öppen låga bland remmar och olja..?

01 Feb 2008, 09:41
Profile ICQ WWW

En ide vore kanske att ta in remskivan och lägga det i ugnen ett tag på låt säga 100 grader. Sen virar du in det i handdukar, bär ner det och monterar medans det fortfarande är varmt.
På köpet får du en krymppassning.

01 Feb 2008, 09:54
Profile ICQ WWW

En riktigt vild ide är att skaffa lite shimsplåt och shimsa mellan axel och skiva. Då måste du värma remskivan ännu mer så att du får ett riktigt krympförband. Men då gäller det att du får på remskivan medans den är varm. Du har bara en chans sen sitter den fastkrympt.

01 Feb 2008, 09:59
Profile ICQ WWW

Chopper wrote:

En ide vore kanske att ta in drevet och lägga det i ugnen ett tag på låt säga 100 grader. Sen virar du in det i handdukar, bär ner det och monterar medans det fortfarande är varmt.
På köpet får du en krymppassning.

Ja, fast vid dom temperaturerna minskar sättiderna drastiskt så då hinner man inte få det i läge innan härdningen sätter in. Men framförallt är det besvärligt för att det redan sitter på plats..[:I]
Samt att värmet som som ett hundragradigt drev innehåller inte förslår när bilen står ute. Fast jag vet ju å andra sidan inte hur pass man kan förkorta härdningstiderna med värme heller.
Kanske ska springa till Classe O. och inhandla en liten gasolbrännare..är dom billiga gjorda för kontinuerlig drift eller smälter dom, undrar man.

01 Feb 2008, 10:12
Profile ICQ WWW

Chopper wrote:

En riktigt vild ide är att skaffa lite shimsplåt och shimsa mellan axel och skiva. Då måste du värma remskivan ännu mer så att du får ett riktigt krympförband. Men då gäller det att du får på remskivan medans den är varm. Du har bara en chans sen sitter den fastkrympt.

Oj! Missade det inlägget.
Nja, grejen är att kuggremskivan sitter på änden av vevaxeln inte påträdd som brukligt.
Var och hämtade en liten butanbrännare på C.o. som jag värmer bulten med. Frågan är om härdningsprocessen avstannat, vilket det tydligen finns risk för. En del fryser epoxiblandningen, andra varnar för att processen kan vara svår att få igång igen om blandningstempen understiger +8 grader. Det handlar givetvis om olika produkter och det skulle ju vara kul om JB-weld kunde redogöra för hur deras gegg fungerar. Men det ingår ju i marknadsföringen för dylika produkter att inte "trassla till det" så den infon tillhandahåller dom nog inte.

Jaja, jag går ut och värmer lite igen..

01 Feb 2008, 13:15
Profile ICQ WWW

Så. Ihopskruvad och körd 100m för att jag ska slippa bära batteriet så långt. Har värmningen fixat härdningen så går det nog ett tag. Men det är nog bäst att jaga verkstad med fräsverktyg så jag vet var jag ska parkera om det börjar hosta..
VW's transportmagasinet ligger uppslagen med ett reportage om nya Caddy TDI R på nattduksbordet..lättlurad, samma drev igen? Ja kanske!
Återkommer i ämnet med lite intervall för skadeglada.[:)]

02 Feb 2008, 14:30
Profile ICQ WWW

Fem mil.

03 Feb 2008, 18:43
Profile ICQ WWW

håller tummarna.[8D]

04 Feb 2008, 12:24
Profile ICQ WWW

32 mil.
Och hybrisen tar genast ett smakfullt grepp så jag slipper att komma ihåg att ringa och kolla vem som har fräsen.
Imorgon när jag öppnar dörrn för att gå ut kommer jag få ett A4:a-block med telefonnummer och FRÄS med spritpenna i huvvet.Hehe.

04 Feb 2008, 20:38
Profile ICQ WWW

130mil, och Johanson har förträngt problemet och tycker att bilen är kalas igen.

07 Mar 2008, 11:19
Profile ICQ WWW

130mil, och Johanson har förträngt problemet och tycker att bilen är kalas igen.

och det är nu när man slappnar av som jävelskapen börjar igen [}:)][8D][:D]

07 Mar 2008, 11:30
Profile

Precis, om jag bara kunde spela på oddset på ifall jag letat rätt på ett fräsverktyg innan det rasar igen..[V]

07 Mar 2008, 22:54
Profile ICQ WWW

Verkar vara vanligare än Din Bil tror.
Köpte en Passat 1,9 TDI där just detta inträffat, axeln är svetsad och nytt spår fräst men nu rasade dieselpumpen så den blev billig.
Har 5 såna maskiner på jobbet och chefen vill åt platsen så de är billiga.
Skall slita isär den gamla och kolla hur de åtgärdat det.

Behöver du delar?

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

08 Mar 2008, 20:33
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next