View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 08:57

Reply to topic  [ 14 posts ] 
dag för lite upphovsrätts- 
Author Message

Post dag för lite upphovsrätts-
diskussion igen kanske? Det har gått ngt år sedan sist och mycket händer ju i teknikvärlden på ett år så hur står det till numera med era principer för resp emot nedladdning.

Själv laddar jag ner i stort sett allt jag är intresserad av att lyssna på. Blir väl ca 2-4 album i månaden. Sedan lyssnar jag igenom och går till beslut. Är det värt att pröjsa för så loggar jag in på nån CD-shop på nätet och beställer, är det skit så åker MP3orna i papperskorgen

På detta sätt har jag numera mycket större möjligheter att få hem den musik jag verkligen gillar och drabbas aldrig av några stolpskott. Dessutom har mina faktiska skivinköp ökat med åtminstone 50% sedan jag började ladda ner

När det gäller film är det lite annorlunda, där vet jag i regel vilka filmer jag tänker se på bio. Dom laddar jag inte ner. Däremot de filmer som jag aldrig skulle komma på tanken att se på bio eller hyra, de kan jag ibland ladda ner och glo på om jag inte har ngt annat för mig

Dåligt samvete har jag inte. Skivbolagen har försatt sig i denna situation själva och gör fortfarande väldigt lite för att ta sig ur den. Att jaga pirater är knappast rätt väg framåt

Så hur gör du? Laddar du ned upphovsrättsskyddat material och i så fall varför (inte)?

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Dec 2007, 16:30
Profile WWW

Har samma inställning och tillvägagångssätt. Det är några få undantag då jag köper plattorna oavsett om det är bra eller inte (har man redan allt de gett ut så kan man fortsätta på di inslagna vägen). Köper även jag en hel del skivor tack vare att man kan höra dem innan man slår till.

<font size="1">I play pretty loud onstage, mainly because there's a wild ape on the drums.<i> -Scott Henderson"]</font id="size1">

18 Dec 2007, 18:51
Profile ICQ WWW

Gör likadant men jag är för snål för att köpa skivprna[:0]

Potrzebie!

19 Dec 2007, 00:36
Profile

Jag laddar nästan aldrig ner något nu för tiden, men det byts en del över msn. Det är sällan jag lyssnar på musik särskilt engagerat heller. Och när jag gör det så är det gammalt mög som artisten definitivt inte saknar intäkter för. Ofta plattor som inte ens går att köpa i butik längre.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

19 Dec 2007, 01:32
Profile

Jag är för analog för att ladda ner. Vet knappt hur man gör och ännu mindre var jag ska hitta det jag vill ha.
Dessutom ogillar jag kvaliteten på Mp3 som inte passar till mina krav.

I snålhetens namn köper jag 95% på rea. Ginza har en go varje år.
För 29 spänn har an råd att testa en del [:)]

Man har ju kostaterat att dom som tankar mycket ofta åxå är storkonsumenter av hårdvaran.

19 Dec 2007, 10:06
Profile ICQ WWW

tja jag hinner inte lyssna på musik mer än i bilen så jag gör nåt så gammalmodigt som att köper CD. Och så lyssnar jag mest på musik från osignade band på myspace och yoursound, och gamla videos på Youtube, och det är ju sådant som inte finns att få tag på vare sig på tv eller DVD. som den här...
Nancy Sinatras Bang Bang.

http://www.youtube.com/watch?v=T5Xl0Qry-hA

Men jag laddar ner sjökort[:D] Tycker det är skitsurt att betala tusenlapper för digitala versioner av något som jag redan har på papper. Dessutom är det kul att kunna göra båtturer även "nu när sjöarna ligger här frusna och döda"

Alternativet skulle vara att jag scannade in mina egna papperskort, men för det är jag för lat.

Dessutom är det är f-n inte rimligt att det som är billigare att producera, är dyrare att köpa, Men båtägare är ett släkte som betalar överpris på vad som helst bara där är ett ankare på prylen- inte alls så ekonomiska som musikanter ;).

Tilläggas kan kanske att när jag skrev om det i ett Båtforum fick jag finna mig i att få inlägget raderat. Jag som trodde att pirater var en del av sjömansromantiken[8D][8D]

20 Dec 2007, 21:17
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Dåligt samvete har jag inte. Skivbolagen har försatt sig i denna situation själva och gör fortfarande väldigt lite för att ta sig ur den. Att jaga pirater är knappast rätt väg framåt

Så hur gör du? Laddar du ned upphovsrättsskyddat material och i så fall varför (inte)?

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Skulle det rättfärdiga att folk (du) laddar ner? På vilket sätt har skivbolaget försatt sig i denna situation själva? Jag kan hålla med om att dom hade kunnat möta det på ett bättre sätt och varit med öppna för "alternativa" metoder, men att försöka skylla på skivbolagen för att folk (du) bryter mot lagen är löjligt.
Själv är jag klyven i frågan, laddar inte ner själv. Händer dock att jag ber en kompis skicka nån låt som han/hon har på datorn... det är jäkligt smidigt. All musik som jag verkligen vill ha ser jag till att köpa.
Musik som jag redan har på skiva men inte orkar lägga över på datorn kan ibland "råka" finna sina vägar till datorn på andra sätt.

Image
http://www.myspace.com/spaceunknowntheband
http://www.myspace.com/raggareunited

27 Dec 2007, 15:35
Profile ICQ WWW

Har nästan slutatladda ner helt. Det är inte bara pga upphovsrätt. De stora tjänar bra ändå. Det är mer känslan av att äga en skiva. Sen vill jag naturligtvis se till att den artist jag gillar får cred och det enklaste sättet är att köpa skivan.Jag köper nog två till tre skivor i månaden i snitt och lyssnar av dom på youtube eller Amazon först om jag är tveksam.
Förut laddade jag säkert ett par tre album i veckan men jag lyssnade aldrig på dom på samma sätt och brände sällan ut. Nu är det nog ett halvår sen jag laddade ner.
Film är jag rätt ointresserad av...eller för rastlös för.

28 Dec 2007, 01:15
Profile ICQ WWW

Fattig studerande så jag har nästan inget val och med tanke på hur mycket musik och film jag har i dator format så skulle jag bli skuldsatt ganska mycket [:D]

Har ca 15Gb metal/hardcore och 5Gb av resterande genres.
Sen ungefär en 600Dvd-r filmer [:D]

Stay Brutal!

28 Dec 2007, 01:27
Profile

Det är väl ingen idé att diskutera med dig längre Josh, du har ju uppnått de magiska 9999! Fast brorsan Zoltan kanske svarar i stället?[;)]

To old to rock n´ roll, to young to die

28 Dec 2007, 04:53
Profile ICQ WWW

Dee Ztorsion wrote:

lägger mig i lite.. Håller med om att skivbolagen har försatt sig själva i denna situation. Dette pga en riktigt gammeldags distribution som inte tillför ngt annat än för höga priser. Om en CD kostade 100 spänn skulle folk antagligen köpa skivor igen
.

Och bryter mot lagen gör vi ju f.ö. alla dagligen på det ena eller andra sättet. Men i fallet nedladdning av upphovsrättsskyddat material laddas det ner i så stor omfattning att det sannolikt är fel på lagen.. En lag fungerar inte om det inte finns en bred folklig förankring och det tror jag inte att det gör i detta fall. I alla fall inte bland folk under 30

Så du menar att så länge många gör det så är det ok? Då borde man ändra lagen? Då är det med andra ord ingen idé att ha hastighetsbegränsningar på våra vägar? Folk kör ju alltid för fort iaf.
Det finns folk som livnär sig på att sälja och distributera musik. Jag kan inte förstå att folk blir så upprörda när dom försöker skydda sina intressen.

Image
http://www.myspace.com/spaceunknowntheband
http://www.myspace.com/raggareunited

28 Dec 2007, 13:11
Profile ICQ WWW

Det är väl ingen idé att diskutera med dig längre Josh, du har ju uppnått de magiska 9999! Fast brorsan Zoltan kanske svarar i stället?[;)]

Dee Ztorsion tar nog över efter Josh. [:)]

/Bosse

28 Dec 2007, 13:30
Profile

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Molle

Det är väl ingen idé att diskutera med dig längre Josh, du har ju uppnått de magiska 9999! Fast brorsan Zoltan kanske svarar i stället?

--------------------------------------------------------------------------------

Dee Ztorsion tar nog över efter Josh.

/Bosse

[:D][:D][:D]

28 Dec 2007, 13:54
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]