View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 09:51

Reply to topic  [ 28 posts ] 
ajajaj! 
Author Message

Post ajajaj!
bygger ju hus på landet just nu. Igår stod jag på stege uppe på en ställning.. Håll på och spände en pressenning och plötsligt brast den jävla pressenningen i öljetten där jag hade fäst repet som jag skulle spänna med. Rekylen fick mig att tappa balansen och ramla rakt baklänges.

Studsade på ställningen och vidare ner i terrängen där jag landade på rygg över en stubbe och några stora stenar. Fallet var handlöst och på ca 2+2meter inkl mellanlandningen. Stubben tog rakt i ryggen och en av stenarna hoppade upp och slog mig i huvudet. Tappade såklart luften och blev vimsig av huvud-slaget. Efter en stund kunde jag dock konstatera att ingen var brutet och att jag inte var lam nånstans..

Nu har det gått en natt i svåra muskelplågor och jag ser resultatet av min luftfärd:

Båda axlarna mer eller mindre ur funktion, jag kan knappast klä mig utan hjälp och köra bil går inte heller. Huvudet värker fortfarande, troligt uttänjt ledband i höger knä och en stukad vänster handled. Blåslagen är bara förnamnet

Jag är trots allt glad att jag överlevde och att jag också lyckades klara mig från att bryta ryggen, det är faan otroligt att jag inte gjorde det..

Så kan det gå när amatörer bygger[8D] Min halvt avskurna tumme från i våras ter sig ju som rena lekskolan i jämförelse med detta[8D]

Nu tänkte jag baxa mig till söndagsöppet apotek och skaffa mig lite smärtstillande.<b> Nån som har ngt tips? </b>TREO funkar ej och inte heller ZOM-salva eller Alvedon. Allt detta har jag redan provat under natten utan att det gjorde ngn skillnad

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Sep 2007, 12:25
Profile WWW

Ajajaj, förresten. Tur du klarade dig!

16 Sep 2007, 12:43
Profile

Stegar är ett otyg. Själv höll jag på att ramla. för några år sedan. Det var då jag begrep varför hängrännor heter just hängrännor. Helt plötsligt gled stegen undan och jag hängde i en sådan ränna.... Sedan dess lider jag av svårartad höjdskräck.

När det gäller smärtstillare så tycker jag du ska fråga på Apoteket. De vet bäst!

16 Sep 2007, 12:44
Profile

Har under ett tiotal år provat ett antal smärtstillare (även receptbelagda) mot smärta i skadade/slitna knän och axlar, det bästa receptfria hitintills är ibumetin/ipren tabletter, salva har oxå funkat hyfsat men luktar gammal muggig svamp.

16 Sep 2007, 13:47
Profile

Stege på ställning och fall på 2+2m, ryggen på stubben .....[B)][:0][xx(] Otroligt att du klarade dig såpass "bra" ändå! Lät som en nära döden upplevelse.

Hoppas du får tag i något bra smärtstillande. Av egen erfarenhet vet jag att man kan lätt få ett beroende av starkare saker, ja inte som narkoman direkt, men det kan medföra obehag när man skall trappa ner från 10 dagars TREOCOMP intag, så tag det försiktigt.

Hoppas att det bättrar sig snart, det låter som om vibratot i vänsterhanden kan bli lidande ett tag. Och lika illa, värktabletterna gör sig inte bra till en singel malt heller.[V]

16 Sep 2007, 14:43
Profile WWW

Fy fan. Det kunde ha gått riktigt illa det där.
Du hade nog lite tur i oturen i allafall.
Kolla med apoteket om smärtstillande, och krya på dig.

/Baberg

16 Sep 2007, 15:57
Profile

Vilken tur att du fortfarande lever och kan skriva inlägg om hur ont du har! Det kunde gått MYCKET värre![:0][:0][:0]

Jag skulle nog snacka med farbror doktorn om något starkare än det man köper på apoteket. Efter en sån luftfärd går det åt rejäla doningar skulle jag tro.

Det fanns ett punkband här i stan för några år sen som hette "Ett liv kvar". Jag kom oooosökt att tänka på dom nu![;)]

Krya på dig!

Leve Visan! Leve Den Akustiska Bluesen!

16 Sep 2007, 16:06
Profile ICQ WWW

tackar för tipsen och medlidandet. Tvingade mig iväg till apoteket för att inte stelna till, men det hade jag visst redan gjort.. I stort sett omöjligt att stänga bildörren inifrån och ännu svårare att ta på bältet (men vem behöver bälte med mitt flyt[8D])

På Apoteket hade dom inget bättre att rekommendera än Naproxen. Det funkade inte alls, så det får nog bli läkaren i morgon

Ja, jag börjar inse allt mer klart att jag hade en osannolik tur. En bruten rygg hade varit en mer naturlig utgång av det där fallet..

Ja fy faan vad bräckligt livet är[:0]

-----------------

16 Sep 2007, 16:41
Profile WWW

Joshunznera wrote:

bygger ju hus på landet just nu. Igår <font size="2"><font color="red">stod jag på stege uppe på en ställning..</font id="red"></font id="size2"> Håll på och spände en pressenning och plötsligt brast den jävla pressenningen i öljetten där jag hade fäst repet som jag skulle spänna med. Rekylen fick mig att tappa balansen och ramla rakt baklänges.

Studsade på ställningen och vidare ner i terrängen där jag landade på rygg över en stubbe och några stora stenar. Fallet var handlöst och på ca 2+2meter inkl mellanlandningen. Stubben tog rakt i ryggen och en av stenarna hoppade upp och slog mig i huvudet. Tappade såklart luften och blev vimsig av huvud-slaget. Efter en stund kunde jag dock konstatera att ingen var brutet och att jag inte var lam nånstans..

Nu har det gått en natt i svåra muskelplågor och jag ser resultatet av min luftfärd:

Båda axlarna mer eller mindre ur funktion, jag kan knappast klä mig utan hjälp och köra bil går inte heller. Huvudet värker fortfarande, troligt uttänjt ledband i höger knä och en stukad vänster handled. Blåslagen är bara förnamnet

Jag är trots allt glad att jag överlevde och att jag också lyckades klara mig från att bryta ryggen, det är faan otroligt att jag inte gjorde det..

Så kan det gå när amatörer bygger[8D] Min halvt avskurna tumme från i våras ter sig ju som rena lekskolan i jämförelse med detta[8D]

Nu tänkte jag baxa mig till söndagsöppet apotek och skaffa mig lite smärtstillande.<b> Nån som har ngt tips? </b>TREO funkar ej och inte heller ZOM-salva eller Alvedon. Allt detta har jag redan provat under natten utan att det gjorde ngn skillnad

-----------------

wow... sånt kan jag ju få sparken av att göra... [:I][:)]
naproxen är väl bara för att bli kvitt inflammationer trodde jag???
finns/fanns det inte nåt som heter Brufen??? Som alla fotbollsspelare tog ett tag? Jag kan minns fel....

Krya på dig. Vänta med att hänga på dig gitarren på några dagar.

Kitte

"Beware of the AlienDealers ! ! !"

16 Sep 2007, 16:59
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
<font size="2"><font color="red">stod jag på stege uppe på en ställning..</font id="red"></font id="size2">

Quote:
wow... sånt kan jag ju få sparken av att göra... [:I][:)]

Njae nån ställning är det ju inte direkt. Det är ett trädäck som går runt huset men jag har inte fått dit ngt räcke ännu. 3 meter brett på det stället jag stod. Så nån vanlig byggnadsställning var det ju inte utan ett mycket plant och stabilt underlag. Lite för högt upp bara[B)]

-----------------

16 Sep 2007, 17:20
Profile WWW

Fy f-n! Tur att det gick så pass bra som det gjorde ändå. Det gjorde ju inte mej piggare på att ge mej upp på taket som jag är tvungen att göra. Har ca 6,5 m till taknocken och dit måste jag på bägge sidor av huset! Måste bara skaffa längre stege, 6,5 m räcker ju inte hela vägen. Jag har i all fall inga stora stenar och stubbar att skada mej på men det kanske räcker med en fallhöjd på 6,5m.

Micke

16 Sep 2007, 17:39
Profile ICQ WWW

Riktig tur där verkare det som, folk har blivit vårdpaket för livet med enklare grepp.

Jag tycker du ska konsultera en läkare, man kan få sviter som sitter i länge om man inte tar i det på en gång. Samma sak med piller, dom brukar ha grepp på vad som gör bäst nytta.

Det hela påminner om en arbetskamrat som gjorde en sån där resa fast ur ett träd med en motorsåg på höga varv i handen. Han gjorde en klassiker när han sågade av grenen som han satt på. Slutade lyckligt det med!

Krya på dig!

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

16 Sep 2007, 19:08
Profile

Men gå till doktorn, och var tacksam att det gör ont, för alternativet vore betydligt värre. Det blir mer och mer osannolikt att jag någonsin ger mig upp på taket på mitt hus, kan jag säga[:I]

16 Sep 2007, 20:42
Profile

Ajaj Krya på dig , det där lät ruggigt! Nu förstår jag varför du talar dig varm för Zoom pedaler - du använder även zom salva[;)]

"TREO funkar ej och inte heller ZOM-salva"

Krya på dig och låt Timell sköta snickeriarbetena att tag framöver.

R.T.

16 Sep 2007, 20:44
Profile WWW

Aj! Fy tusan. Du borde verkligen uppsöka läkare och kolla efter inre blödningar etc.

Som en _liten_ tröst är en ratt på väg på posten nu iaf :)

16 Sep 2007, 21:20
Profile ICQ WWW

Vad gäller smärtstillande så är ju detta en djungel... Jag ser ju inte hur du ser ut med skadorna härifrån, men jag kan ju bara konstatera att Voltaren (Diklofenak) innehåller en bra kombination av antiinflammatoriska egenskaper som i sig verkar smärtstillande på svullnader efter denna typ av trauma, samt "ren" smärtstillning..

Detta förutsätter ju dock att du inte är allergisk mot ASA i och för sig...

Men som sagt... det är ett allmänt råd, och utan att se skadorna i sig är det ju omöjligt att säga... och allmänna råd är i alla fall allt jag kommer klämma ur mig här på bojen gällandes sådana här saker... det går ju inte att rekommendera något utan en undersökning..

Hur som helst så hoppas jag att du kryar på dig, och att det framför allt inte påverkar ditt gitarrspelande...[:D]

Image

16 Sep 2007, 22:07
Profile

Fy van! [B)] Det verkade som om du hade en himla tur.
Se till att fortsätt med det genom att gå till doktorn så kan dom kolla upp att du är ok och kanske minska framtida problem.
Om inte hjälper nog en stor Laphroaig....

Krya på dej!

tligen

17 Sep 2007, 10:24
Profile ICQ WWW

Huga! Hoppas du kryar på dig inom kort!

Va´ sa´ farbror doktorn idag?

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

17 Sep 2007, 11:09
Profile ICQ WWW

Jädrar, vilken tur i oturen.
Hoppas att smärtorna försvinner snart.

Vad händer med stubben?

17 Sep 2007, 11:15
Profile ICQ WWW

Så som Josh ramlar omkring behövs det nog ett bad i Laphfroiag[:D]

Du skulle kanske tagit några innan bestigningen, tycker ofta att A-lagarna verkar ramla rätt mjukt, visserligen ofta ...[:p]

17 Sep 2007, 12:13
Profile WWW

tligen wrote:

Så som Josh ramlar omkring behövs det nog ett bad i Laphfroiag[:D]

Du skulle kanske tagit några innan bestigningen, tycker ofta att A-lagarna verkar ramla rätt mjukt, visserligen ofta ...[:p]

Det vore ngt det![:p]

Annars kan jag meddela att jag uppsökte företagsläkaren idag för säkerhes skull. Inget annat problem är det jag misstänkte, dvs ett stort blåmärke på ryggen och uttänjda muskler i bröst/axlar. Idag lyckades jag både tvätta håret och ta på mig en tröja, så tillfrisknandet går över förväntan. Ordinerades mycket riktigt Voltaren, men behöver nog inte ta några, eftersom tillfrisknandet kan noteras timme för timme nu. Det gäller att ha gott läk-kött[8D]. (och en jäääävla tur....)

Och hawa: stubben kommer att tas bort den 29:e tillsammans med ett par ton andra stubbar. Jag får dit en maskin lämplig för ändamålet den helgen. Och det är inte jag som ska hantera den maskinen.. [;)]

-----------------

17 Sep 2007, 14:50
Profile WWW

"Och det är inte jag som ska hantera den maskinen.."
Phu... Det låter ju betryggande. Jag blev lite orolig där ett tag. [;)][:D]

/Baberg

17 Sep 2007, 16:40
Profile

[i]Originally posted by Joshunznera
Och hawa: stubben kommer att tas bort den 29:e tillsammans med ett par ton andra stubbar. Jag får dit en maskin lämplig för ändamålet den helgen. Och det är inte jag som ska hantera den maskinen.. [;)]

Borde det inte vara säkrare att befinna sig inne i maskinen än utanför? Nu löper du ju risken att bli överkörd eller få skopan i huvudet! Håll dig på långt avstånd![;)]

17 Sep 2007, 18:48
Profile

Du får ta ett par glas vatten till å börja med så du får ner hjärtat från halsgropen!

Brorsan å farsan har en hel del ryggproblem, och det enda som hjälper för dom är Pronaxen (500mg) finns väl receptfritt på apoteket.

Käkade nåt för axeln som hette Diklofenak som spider tipsade om här ovan, men fann ingen vidare verkan av det tyvärr. Men vi är ju alla olika!

Krya på dej!
och som det sades av någon, ring Martin Timell!

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

18 Sep 2007, 23:31
Profile ICQ WWW

Upprepar det alla andra säger!!! fasiken skönt att det gick så pass bra... Ta hand om dig nu Josh.

Jag är också en sån som fixat med ett antal hus men tack o lov inte råkar ut för nåt... är jämt och tjatar med folk som hjälpt till om att A och O hos proffsarna är säkerhet och rätt verktyg vid rätt tillfälle... "inga händer där det händer" är nåt jag lärt mina barn så fort det handlar om vassa och spetsiga verktyg men som sagt byggställingar och stegar är ett kapitel för sig i "säkerhetsboken"... och Josh... du går inte upp på taket utan nödvändig planering kring säkerhet eller hur...

Lycka till med ditt bygge annars... Spännande att få se ens eget bygge växa och formas efter eget sinne... lite samma skaparkänsla som när man sitter och lirar fast på en annan plan.

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

19 Sep 2007, 11:31
Profile ICQ WWW

Krya på dej!

6 strängar är 6 för lite

Martin T försörjer sig bl.a. på att hålla föredrag inför näringslivet, och där presenterar han sig som "mannens fiende nr1"! Tänk på det innan du ringer honom!

19 Sep 2007, 12:12
Profile WWW

top5rec wrote:

Krya på dej!

6 strängar är 6 för lite

Martin T försörjer sig bl.a. på att hålla föredrag inför näringslivet, och där presenterar han sig som "mannens fiende nr1"! Tänk på det innan du ringer honom!

haha, nej den faan ringer jag inte. Ärligt talat verkar den mannen inte speciellt händig. HAn påstår att han tidigare har försörjt sig som snickare men jag förstår varf han gick över till TV-pajas när jag ser hans teknik att dra sönder skruvar med skruvmaskinen tex [:D]

För övrigt anser jag mig nog rätt händig när det gäller att bygga. Har byggt rätt mycket i mina dar, alltifrån en egenhändigt knuttimrad gäststuga på föräldrarnas sommarställe, via en balkong/altan till hemmavillan på 40kvm med 8 meter i nocken och en bättre snickarbod därhemma (med vidhängande MC-garage[8D] ) till det jag håller på med just nu: tre hus på ett berg på en sjötomt i Sörmland. De två första är redan klara, en fristående sommarveranda/lusthus plus en redskapsbod/vedbod. Det jag håller på med just nu är själva boningshuset som blir precis det hus jag alltid velat ha (inklusive en riktig porch där man kan sitta i gungstolen på gamla dar och lira slajd[;)] )

Lite såriga händer får man tåla men brutna ryggar är ju "over the edge" så från och med nu kommer jag att se till att förankra mig ordentligt när jag klättrar. Från en punkt på lusthuset är det för övrigt så nära stupet att man skulle kunna falla fritt ca 15 meter innan man krachlandar på nån sten vid sjökanten. Där är det ALLTID livlina som gäller [:)]

-----------------

19 Sep 2007, 14:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]