|
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Kapitalförstöring?
Inspirerad av ett inlägg i annan tråd kom jag att tänka lite mer på detta med "kapitalförstöring" Att det är kapitalförstöring att köpa en massa gitarrer som "man inte behöver" är nog allmänt vedertaget bland de flesta i vårt samhälle (undantaget då de flesta gitarrister). Själv tycker jag då inte att det är ngn kapitalförstöring det handlar om. Snarare en kostnad för en hobby Låt mig ta ett pedagogiskt exempel: Granne A har gitarrer som hobby. Han köper fem nya gitarrer varje år. Värdet på dessa sjunker oftast. HAr man som jag köpt dom i utlandet så sjunker dom inte lika mycket i värde som om man hader köpt gitarrerna på MB. Låt oss säga att han köper fem nya Gibson till ett sammanlagt pris av 60.000. Efter ett år är marknadsvärdet på dessa gitarrer troligen nere i 45.000- 50.000, låt oss anta 45.000. Värdeminskningen är då 15.000 under detta år. Följande år sjunker inte värdet nämnvärt förutsatt att gitarrerna inte misskötts. Ovan nämnda granne får nog stå ut med att en del i bekantskapskretsen tycker att han förstör pengar på ett korkat sätt. Denna granne har en Volvo 945 av 1994 års modell. Lite bucklig men lättkörd och problemfri. Granne B har Volvo som hobby. Han köper en ny bil (igen, det gör han fö varje år). Bilen är en sprillans Volvo S80 och han lämnar sin ett år gamla och 2000 mil körda S80 i byte. Mellanskillnaden blir runda 75.000 kronor, dvs med samma logik som för ovannämnda Gibson-gitarrer har granne B haft en värdeminskning på 75.000. Granne B spelar förresten gitar han också. Han har en väl fungerande gammal MIM-Tele som han köpte för 2000 för 10 år sedan, lite bucklig med välljudande och lättspelad. De allmänna omdömena av övriga grannar på gatan är följande: Om granne A tycker man att han borde använda sina pengar bättre än att slösa bort dom på sin gamla rockstjärnedröm. Det räcker väl för bövelen men en gitarr, han kan ju bara spela på en i taget i alla fall (vilket f.ö. är precis det han gör) Om granne B tycker man att det är en elegant herre som verkar ha gott ställt. Alltis nytvättad bil av senaste modell. Sannerligen en riktig mönstermedborgare. I reda pengar har Granne B dock "kapitalförstört" 60.000 mer än granne A. Ingen av grannarna har köpt ngt de "behöver" de har bara gett efter för sin hobby, dvs gitarrer, resp bilar. Josh´s Sens moral: De flesta människor med inkomst och ekonomisk möjlighet har ngn sorts hobby som kostar mer eller mindre pengar. Det må vara golf, utförsökning, bilar eller gitarrer. Alla dessa utgifter kan ses som kapitalförstöring i andra människors ögon, när det i själva verket handlar om hobbyverksamhet. Så länge denna hobbyverksamhet inte skadar deras medmänniskor eller bryter mot lagar tycker jag att det är helt OK, var folk än lägger sina pengar. Jag kan faan inte förstå hur man kan lägga 30.000 på en golfresa, men för mig är det helt OK att min granne (C) tycker det. [^] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jul 2007, 10:01 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Jag har köpt 2st nya gitarrer i hela mitt liv, och de flesta gitarrer jag har får jag förmodligen ut vad jag gav, eller mer, för. Så det behöver inte alls vara kapitalförsöring att vara gitarrnörd[:D] Men att köpa nytt innebär ju för det mesta förlust vid försäljning, fast det är ju knappast någon jättekostnad jämfört med annat som redan sagts. Jämför t.ex. med rökning som hobby[:0] Där kan vi tala om att bränna pengar[:o)]
|
| 26 Jul 2007, 11:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Quote: Jämför t.ex. med rökning som hobby[:0] Där kan vi tala om att bränna pengar[:o)]
touche´! -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jul 2007, 11:05 |
|
 |
|
Emnitec
|
Jag begriper heller inte allt snack om kapitalförstöring. Pengar skall rulla, så är det bara och det gynnar samhället!
Nu är ju inte jag den som lägger ner några stora pengar på gitarrer och så men jag har ju ändå en 5 gitarrer och en väldans massa leksaker till dito så visst blir det en del pengar.
/Emnitec
*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*
|
| 26 Jul 2007, 11:05 |
|
 |
|
Slinky
|
Hur många av ens grannar skulle ens lyfta på ögonbrynen om man köpte en motorcykel för 100.000:-, ingen tror jag, men fan om man skulle köpa en gitarr för 50.000:-.. då du..
| 26 Jul 2007, 12:25 |
|
 |
|
Skavis
|
Galanti wrote: Jag behöver inga pengar när jag är död så jag gör åt dem medan jag lever ...
gitarrmissbrukare
+1 ---------------------------- <font color="green"><b>"No I'm no, I'm no superman"</b></font id="green">
|
| 26 Jul 2007, 12:29 |
|
 |
|
Burner
|
Har inget umgänge med mina grannar[:D]
Men herr Josh har helt rätt..
Och jag resonerar så med att pengar är till för att brännas.. på hög ger dom lite väldans lite nöje..
"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"
|
| 26 Jul 2007, 12:32 |
|
 |
|
anders64
|
Amen
|
| 26 Jul 2007, 14:59 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: Om granne B tycker man att det är en elegant herre som verkar ha gott ställt. Alltis nytvättad bil av senaste modell. Sannerligen en riktig mönstermedborgare.
Granne B är uppenbarligen inte granne med mig, för jag tycker att det är helt rubbat att köpa ny bil varje år. Det är verkligen kapitalförstöring om något. Helt vansinnigt. Där kan vi snacka om att skita i allt utom den egna bekvämligheten. Slit-och-släng-mentalitet är nog det värsta jag vet. Quote: De flesta människor med inkomst och ekonomisk möjlighet har ngn sorts hobby som kostar mer eller mindre pengar. Det må vara golf, utförsökning, bilar eller gitarrer. Alla dessa utgifter kan ses som kapitalförstöring i andra människors ögon, när det i själva verket handlar om hobbyverksamhet. Så länge denna hobbyverksamhet inte skadar deras medmänniskor eller bryter mot lagar tycker jag att det är helt OK, var folk än lägger sina pengar. Jag kan faan inte förstå hur man kan lägga 30.000 på en golfresa, men för mig är det helt OK att min granne (C) tycker det. Jag är, som du väl vet, av en helt annan uppfattning. Vad som "skadar deras medmänniskor" kan tolkas olika. Att köpa svindyra saker och byta produkter så fort det kommer ut en ny på marknaden skadar verkligen andra människor, miljön och hela jordklotet. Jag tycker att det är förjävligt att välja att slänga bort sina pengar på penisförlängare och annat jox som är helt onödigt när man kan bidra till ett bättre samhälle istället. Men det är som vanligt endast egoismen som styr, när man har tillräckligt stor inkomst. Då har man råd att strunta i allt verkar det som. Det är ju ens egna pengar, så varför inte? Jordens sämsta argument. [^][;)] Emnitec wrote:
Jag begriper heller inte allt snack om kapitalförstöring. Pengar skall rulla, så är det bara och det gynnar samhället!
Absolut, men låt dem rulla i rätt riktning. Som jag har sagt förut; kapitalism har inte med saken att göra. Det går utmärkt att bränna alla sina pengar utan att det är kapitalförstöring. Det handlar bara om attityden till marknaden, och det egna valet av produkter. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 26 Jul 2007, 17:51 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Makten, det är i hög grad den förhatliga konsumtionen som drar utvecklingen framåt Back to basics med oxar och odlingslotter funkar bara i romantisk teori. Att vi konsumerar bidrar till ökat välstånd för allt fler medborgare på vår jord. Inte alla, men fler och fler. Jag är också motståndare till att suga ut jordens resurser och skita ner miljön, tro inget annat. Men hade vi ingen utveckling skulle vi inte ha några katalysatorer. Å andra sidan skulle vi kanske inte behöva det om vi inte hade bilar.. Vad hade du för cykel nu igen?[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jul 2007, 18:48 |
|
 |
|
bjoel
|
Makten wrote: Granne B är uppenbarligen inte granne med mig, för jag tycker att det är helt rubbat att köpa ny bil varje år. Det är verkligen kapitalförstöring om något. Helt vansinnigt. Där kan vi snacka om att skita i allt utom den egna bekvämligheten. Slit-och-släng-mentalitet är nog det värsta jag vet.
Så nya bilar slängs ytterst sällan. Det Granne B gör är att offra sina pengar för att ha en riktigt bekväm bil. När han byter efter ett år (oftare tre, leasingavtal) är att den då fortfarande ganska nya och välfungerande bilen har sjukit i pris så att en fotbollsmamma C med tre ungar har råd att skjutsa runt ungarna i nåt som är nyare och därmed både säkrare och miljövänligare än en folkabuss från -75. Både B och C vinner alltså. Och att folkabussen från -75 slutar åka tio mil om dan vinner vi alla på. Du kan inte se alla händelser isolerade. Ovanstående handelmönster finns inte bara grannar emellan, hela asien fungerar så. Nya bilar säljs i de rika länderna (Singapore, Japan och Taiwan t.ex.) men när de blir några år går de vidare till fattigare länder som därmed kan skrota gamla okatalyserade rishögar från anno dazumal. Om B istället hade skrotat bilen och hällt oljan i östersjön hade det varit en annan sak...
|
| 26 Jul 2007, 18:58 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: Makten, det är i hög grad den förhatliga konsumtionen som drar utvecklingen framåt
Javisst. Jag är kapitalist, men samtidigt miljövän. Det behöver inte innebära några motsättningar egentligen, vilket de flesta tror. Quote: Back to basics med oxar och odlingslotter funkar bara i romantisk teori. Att vi konsumerar bidrar till ökat välstånd för allt fler medborgare på vår jord. Inte alla, men fler och fler. Självklart är det inget att sträva efter. Det jag emotsätter mig är <i>lyx"]. Ingen behöver ny bil varje år. Det är fullständigt onödigt. Quote: Jag är också motståndare till att suga ut jordens resurser och skita ner miljön, tro inget annat. Hade vi ingen utveckling skulle vi inte ha några katalysatorer. Å andra sidan skulle vi kanske inte behöva det om vi inte hade bilar Jag har nämnt det förut, och det tål att nämnas igen. <b>De som verkligen har råd att vara miljövänliga är det sällan.</b> Det är dyrt att bry sig nämligen, och det är så jag förespråkar att man ska göra av med sina pengar. Samma summor i omlopp, men man gynnar dem som verkligen behöver pengar istället för de gigantiska bolagen där pengarna hamnar i ett fåtal människors fickor. Köp en Koenigsegg istället för en Ferrari till exempel. [;)] Sen kan du låta en firma modifiera den för biogas. Det skapar arbete, du gör av med pengar, och alla tjänar på det. Quote: Vad hade du för cykel nu igen?[;)] En dyr amerikansk Cannondale. Den har jag haft i snart 10 år tror jag, och den kommer att hålla i tio år till. Det var fullt motiverat att betala 15000:- för den, eftersom jag använder den dagligen och inte har behövt reparera den en enda gång. De flesta andra som köper en sån cykel byter säkert vart femte år, för att den gamla "inte duger" längre. Som sagt; jag har inget emot kapitalism. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 26 Jul 2007, 19:07 |
|
 |
|
Joshunznera
|
min cykel, en gammal Bianci, är från 1982 och håller säkert i 20 år till. Med ditt sätt att resonera skulle det vara bättre för dig om du istället för din Cannondale hade köpt en gammal Husqvarna från 50-talet. Den hade tagit dig bekvämt från A-B och inte skitat ner naturen som tillverkningen av din Cannondal har gjort. Dessutom hade du fått bättre benstyrka[;)] och jodå jag har råd OCH jag tänker på miljön. Håller faktiskt just på att byta ut min oljepanna mot en pellets-dito. Förra vintern kompletterade jag värmeanläggningen med en luft/luftvärmepump och nu tar jag nästa steg. Hushållets tre bilar har samtliga katalytisk avgasrening. Hustruns bil är dessutom klassad som miljöbil. Det kommer även min nästa bil att vara. Jag äter aldrig svenskt kött eftersom det är dåligt och korna dessutom uppföds på kraftfoder som kostar mycket miljö att framställa Fanns det pelletsdrivna förstärkare skulle jag nog ha en sån också till mina elguror[;)] Så det så -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jul 2007, 20:15 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: min cykel, en gammal Bianci, är från 1982 och håller säkert i 20 år till.
Med ditt sätt att resonera skulle det vara bättre för dig om du istället för din Cannondale hade köpt en gammal Husqvarna från 50-talet. Den hade tagit dig bekvämt från A-B och inte skitat ner naturen som tillverkningen av din Cannondal har gjort. Dessutom hade du fått bättre benstyrka[;)]
Ja, självklart. Men man behöver ju inte bli utopisk bara för att man bryr sig, eller hur? [;)] Dessutom var det som sagt många år sedan jag köpte den. Jag har ändrat attityd väldigt mycket sedan dess. Men nä, en gammal Husquarna är inte lika bekväm och bra som min cykel. Jag ser heller inget fel i att köpa en bekväm och bra bil, men är den det så fortsätter den att vara det så länge den inte går sönder också. Att byta bara för bytandets skull är inte vettigt. Quote: och jodå jag har råd OCH jag tänker på miljön. Håller faktiskt just på att byta ut min oljepanna mot en pellets-dito. Förra vintern kompletterade jag värmeanläggningen med en luft/luftvärmepump och nu tar jag nästa steg. Utmärkt. Det gör definitivt inte alla som har råd. Quote: Hushållets tre bilar har samtliga katalytisk avgasrening. Hustruns bil är dessutom klassad som miljöbil. Det kommer även min nästa bil att vara. Varför tre bilar, och varför ännu en? Quote: Jag äter aldrig svenskt kött eftersom det är dåligt och korna dessutom uppföds på kraftfoder som kostar mycket miljö att framställa Som om utländsk skulle vara bättre förresten? Knappast. Köp ekologiskt eller bli vegetarian. [:)] Tillägg: Jag var förresten nere och handlade nyss. Köpte leverpastej, bland annat. Det fanns två varianter av samma fabrikat och typ, varav den ena var ekologisk. Den vanliga kostade 13:90. Den ekologiska kostade 13:90. Det finns alltså uppenbarligen jubelidioter som köper den icke ekologiska trots samma pris, för annars skulle den inte existera. Hur hjärndöd får man egentligen bli? [B)] [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 26 Jul 2007, 20:50 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tre bilar: 1. en tjänstebil som främst används i tjänsten. Jag reser en hel del och behöver bil dagligen 2. Hustruns bil. Hon behöver (måste ha) den för att köra ca 10km om dagen (lämna och hämta hunden på dagis). Den enda alternativet är taxi 3. JEEPen, som jag bara använder för att köra tunga grejor och dra släpkärran, dvs den används ganska lite, ca 500 mil per år) Beträffande kött: Jo tex Argentiskt kött är säkerligen bättre än svenskt. Det vet alla som sett hur korna lever i Sverige kontra Argentina. Dessutom fraktas det Argentinska köttet hit i båt. (f.ö ätet jag vegetariskt flera gånger i veckan) Ekomärkt mat behöver inte vara bättre för att det är Ekomärkt. Ofta är det så, men långtifrån alltid. Ekomärkningen kostar pengar och det är inte säkert att alla leverantörer tycker att det är värt priset att stödja en miljömärkning. De kanske satsar på att spara på miljön istället[;)] JAg finns i PC-branchen och där har vi en del miljömärkningar, tex Svanen i Sverige. Aldrig i h-e att vi skulle lägga ned de 100-tusentals kronor det kostar att hålla Svanen flygande. Men innebär det att vi har sämre datorer från miljösynpunkt? Självfallet inte, det är bara det att vi inte tycker om att slänga ut våra kunders pengar på sånt som inte behövs. Om kunderna tog reda på fakta om produktens ursprung, tillverkningssätt och innehåll skulle vi kunna äta bättre utan att understödja allehanda miljömärkningar med pengar. Jag köper sprätt-ägg hos bonden på landet eftersom jag vet att det är bra ägg från sunda höns, men inte faan har dom nån grön märkning inte -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jul 2007, 21:21 |
|
 |
|
faellman
|
Detta är faktiskt en djävligt intressant diskussion. Jag är kapitalist. Anser mig också vara miljövän. Har ägnat år 2007 till att bygga ett hus till vilket vi (familjen) f.ö. just flyttat in i. Säljargumenten för husbyggsatsen från husleverantören var: - Sveriges bästa miljöhus !! - isoleringen baserad på eko-fiber (gammalt återanvänt papper), inga plaster eller glasfiber eller oljor eller annat i detta hus inte ! - inga problem för allergiker här inte ! - Ett slutet hus enligt gammalt koncept, tar till sig fukt när klimatet är sådant, släpper fukten när värmen kommer. - Byggt helt i Sveriges kraftfullaste trä (senvuxen norrländsk fura) vilket också ger arbetstillfällen däruppe samtidigt som det isolerar bättre än sydligare trä. Sanningen är en helt annan. Huset är konstruerat helt enligt moderna normer. "stöter" ifrån sig fukt som vilket annat hus som helst. Plast som fuktspärr både i väggar och tak. All El draget i plaströr, frigolit (plast) som isolering i golvet. vattenburna golvvärmen transporteras i plaströr. yttertaket under takpannorna behandlat med en asfaltsliknande yta (olja). Det enaste enda som kan kallas miljövänligt är väl pappersisoleringen. I stort REN HUMBUG ALLTSÅ! Men förstå mig rätt. Jag är jäkligt nöjd med huset som sådant. Det enda som retar mig är att jag troligen betalat 50.000 - 100.000 kr mer enbart för miljömärkningen. Detta tror jag går igen med mycket som kallas miljövänligt. Rena säljargument som döljer en "ful" sanning. MVH faellman <i><font size=1>oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id=size1>"]
|
| 26 Jul 2007, 23:56 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: Jo tex Argentiskt kött är säkerligen bättre än svenskt. Det vet alla som sett hur korna lever i Sverige kontra Argentina. Dessutom fraktas det Argentinska köttet hit i båt. (f.ö ätet jag vegetariskt flera gånger i veckan)
Mycket av köttet från sydamerika bidrar till avverkning av regnskog. Att det sen ska fraktas över Atlanten är helt vansinnigt, även om det sker med relativt bränsleeffektiv båtfrakt. Är det inte fruset så förstår jag förresten inte hur det skulle klara det. Det tar liksom ett tag att få ett fartyg över atlanten, men man kanske fraktar korna levande och slaktar i Tyskland eller så? Quote: Ekomärkt mat behöver inte vara bättre för att det är Ekomärkt. Ofta är det så, men långtifrån alltid. Ekomärkningen kostar pengar och det är inte säkert att alla leverantörer tycker att det är värt priset att stödja en miljömärkning. De kanske satsar på att spara på miljön istället[;)]
JAg finns i PC-branchen och där har vi en del miljömärkningar, tex Svanen i Sverige. Aldrig i h-e att vi skulle lägga ned de 100-tusentals kronor det kostar att hålla Svanen flygande. Men innebär det att vi har sämre datorer från miljösynpunkt? Självfallet inte, det är bara det att vi inte tycker om att slänga ut våra kunders pengar på sånt som inte behövs.
Om kunderna tog reda på fakta om produktens ursprung, tillverkningssätt och innehåll skulle vi kunna äta bättre utan att understödja allehanda miljömärkningar med pengar. Jag köper sprätt-ägg hos bonden på landet eftersom jag vet att det är bra ägg från sunda höns, men inte faan har dom nån grön märkning inte Visst är det ett problem, men det är rätt omöjligt att veta hur miljövänliga eller ekologiska produkterna är UTAN märkning. Ett exempel är ICA:s bacon. Det saknar ursprungsmärkning. Det står ingenstans varifrån köttet kommer! Jag är villig att betala de extra kronorna för märkningen, eftersom chansen då är <i>större"] att varan är vettig än om jag köper en omärkt vara. Men ja, man kan kalla det kapitalförstöring om det högre priset inte kan motiveras. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 27 Jul 2007, 00:48 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Makten wrote: Joshunznera wrote: Jo tex Argentiskt kött är säkerligen bättre än svenskt. Det vet alla som sett hur korna lever i Sverige kontra Argentina. Dessutom fraktas det Argentinska köttet hit i båt. (f.ö ätet jag vegetariskt flera gånger i veckan)
Mycket av köttet från sydamerika bidrar till avverkning av regnskog. nu skjuter du allt från höften, Makten[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Jul 2007, 05:45 |
|
 |
|
Rikardo
|
Jag har bara köpt vintage gitarrer sedan jag började spela i början på -70 talet.Så jag har inte förlorat en spänn(däremot har jag tjänat en och annan) [8D]
|
| 27 Jul 2007, 11:15 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Rikardo wrote: Jag har bara köpt vintage gitarrer sedan jag började spela i början på -70 talet.Så jag har inte förlorat en spänn(däremot har jag tjänat en och annan) [8D]
själv har jag bara köpt en ny gitarr (en Gibson LP), men den var så usel att jag fick lämna tillbaka den mot full återbetalning[8D] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Jul 2007, 11:25 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: nu skjuter du allt från höften, Makten[;)]
Ja, men motbevisa mig då. [;)] Jag kan inte visa att just det kött som kommer till Sverige har bidragit till regnskogsavverkning, men faktum är i alla fall att den största anledningen till avverkningen är boskapsuppfödning. Det här är det inte många som tänker på heller: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 90,00.htmlJag litar inte ett dyft på Aftonbladet, så jag tror att siffrorna är starkt överdrivna eller tagna ur luften. Men påverkar gör det. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 27 Jul 2007, 12:15 |
|
 |
|
javelin70
|
Makten wrote: Joshunznera wrote: nu skjuter du allt från höften, Makten[;)]
Ja, men motbevisa mig då. [;)] Jag kan inte visa att just det kött som kommer till Sverige har bidragit till regnskogsavverkning, men faktum är i alla fall att den största anledningen till avverkningen är boskapsuppfödning. Det här är det inte många som tänker på heller: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 90,00.htmlJag litar inte ett dyft på Aftonbladet, så jag tror att siffrorna är starkt överdrivna eller tagna ur luften. Men påverkar gör det. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url] Vi får väl bli kannibaler då, det finns ju ändå åt helsike för mycket folk på den här planeten [:o)]. Micke
|
| 27 Jul 2007, 12:29 |
|
 |
|
Makten
|
javelin70 wrote: Vi får väl bli kannibaler då, det finns ju ändå åt helsike för mycket folk på den här planeten [:o)].
Det är därför vi måste ändra attityd. Ifall man tycker att resurserna ska fördelas rättvist alltså. Annars kan ju vi i väst roffa åt oss av allt Jorden har att ge och skita i alla andra. Då räcker det nämligen rätt bra. Ett tag. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 27 Jul 2007, 13:19 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Makten wrote: Joshunznera wrote: nu skjuter du allt från höften, Makten[;)]
Ja, men motbevisa mig då. [;)] Jag kan inte visa att just det kött som kommer till Sverige har bidragit till regnskogsavverkning, men faktum är i alla fall att den största anledningen till avverkningen är boskapsuppfödning. Det här är det inte många som tänker på heller: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 90,00.htmlJag litar inte ett dyft på Aftonbladet, så jag tror att siffrorna är starkt överdrivna eller tagna ur luften. Men påverkar gör det. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url] sedärja! Det var ju det jag sa, före AB dessutom[8D] Men de kossor jag äter utfordras inte på kraftfoder[:I] Och lite mer om Sydamerika och skövling och regnskog kan du läsa om här http://www.greenpeace.org/finland/se/pr ... ar-foerebyLägg sepciellt märke till detta: <b>"Odlingen av soja i Brasilien utgör för tillfället ett av de största hoten mot regnskogarnas framtid i Amazonas"</b> och <b>" Den brasilianska sojan exporteras främst till den europeiska marknaden där den i huvudsak används som djurfoder" </b> Nu ska vi se här... Soja ätes väl mest av Vegetarianer? (tex Europeiska biffkor) -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Jul 2007, 13:22 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: sedärja! Det var ju det jag sa, före AB dessutom[8D] Men de kossor jag äter utfordras inte på kraftfoder[:I]
Nä, men de äter och skiter för 10 gånger mer land än om man odlat gröda där. Jag äter också kor, så jag är inte direkt oskyldig för den delen. [:I] Quote: Och lite mer om Sydamerika och skövling och regnskog kan du läsa om här http://www.greenpeace.org/finland/se/pr ... ar-foerebyLägg sepciellt märke till detta: <b>"Odlingen av soja i Brasilien utgör för tillfället ett av de största hoten mot regnskogarnas framtid i Amazonas"</b> och <b>" Den brasilianska sojan exporteras främst till den europeiska marknaden där den i huvudsak används som djurfoder" </b> Nu ska vi se här... Soja ätes väl mest av Vegetarianer? (tex Europeiska biffkor) Åter till problemet med märkning av produkter alltså. Men som jag skrev ovan; animaliska produkter kräver ungefär 10 gånger mer land per utvunnen varumängd än vegetabiliska, så även om sojan kapar regnskog så är det bättre att äta upp den själv än att först ge den till djur, som man sen äter upp. Förresten hoppas jag verkligen att man inte använder kraftfoder till ekologiskt kött? Där försvann ju det dilemmat i så fall. En hake för mig är att det är så förbannat svårt att äta billigt vegetariskt. Jag satte just i mig en halv burk ravioli för 7:-, så kanske du förstår min ekonomiska situation. [:D] Min plan är att bli vegetarian så snart jag "kan". När det blir återstår att se, men jag känner inte att jag kan motivera köttätande med tanke på mina åsikter om det här. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 27 Jul 2007, 14:07 |
|
 |
|
Joshunznera
|
men inte faan är det dyrt att bli vegetarian heller. Du hade kunnat äta en burk Kidneybönor istället för Raviolin. Godare, nyttigare och knappast dyrare än 7 spänn[;)] Mer fibrer och bönor skulle alla studenter må bra av. Själv livnärde jag mig på snabbmakaroner när jag studerade, lyckligtvis finns det mer att välja på numera Åsså skaffa en balkong/fönsterlåda och odla lite vitlök vetja. Jag odlar vitlök varje sommar. Gott, nyttigt och billigt. Blasten klipper du ned i salladen och klyftorna hoppas jag du vet vad man gör med [:)] Jag odlar dessutom Ruccola, gräslök och dill, men jag har ju lite större ytor att odla på förstås. (och förresten, det är klart att de svenska eko-kossorna äter kraftfoder, det är nog bara det att det är Svenenmärkt eller nåt [;)] ) -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Jul 2007, 14:40 |
|
 |
|
Joshunznera
|
När jag korr-läser mina egna inlägg inser jag ofta vilken jävla präktig typ jag verkar vara. Det är jag verkligen inte,.. Jag är ett lätt överviktigt slapparsel som hellre tar en bira än en joggingtur Ikväll kommer jag tex att grilla Entrecote (Brasilianskt visserligen) och skölja ner med öl i engångsflaska som importerats från England. Senare kommer min fru säkert att föreslå en promenad med hunden utmed sjön och då kommer jag motvilligt att dra mig ur den bekväma stolen bort från det halvfyllda Whiskyglaset och den goda skålen med Polly, för att ta den där promenaden som jag säkert kommer att förkorta för att snabbt sjunka ner i stolen igen[;)] Men huvudsaken är ju att jag vet att det är nyttigare med bönor och grönt, man får ta en sak i sänder här i livet[;)][:D][8D] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Jul 2007, 14:47 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: men inte faan är det dyrt att bli vegetarian heller. Du hade kunnat äta en burk Kidneybönor istället för Raviolin. Godare, nyttigare och knappast dyrare än 7 spänn[;)] Mer fibrer och bönor skulle alla studenter må bra av. Själv livnärde jag mig på snabbmakaroner när jag studerade, lyckligtvis finns det mer att välja på numera
En burk bönor kostar faktiskt 15:-, och då är den hälften så stor. [;)] Quote: Åsså skaffa en balkong/fönsterlåda och odla lite vitlök vetja. Jag odlar vitlök varje sommar. Gott, nyttigt och billigt. Blasten klipper du ned i salladen och klyftorna hoppas jag du vet vad man gör med [:)] Det känns inte som att kostnaden för vitlök är det största problemet här. [:D] Quote: Jag odlar dessutom Ruccola, gräslök och dill, men jag har ju lite större ytor att odla på förstås. Med tanke på hur skitigt mitt balkongräcke blir av bilavgaser så vill jag nog inte odla något där. Quote: (och förresten, det är klart att de svenska eko-kossorna äter kraftfoder, det är nog bara det att det är Svenenmärkt eller nåt [;)] ) Jag får ta och kolla upp det. Jag tror verkligen inte det. Joshunznera wrote: När jag korr-läser mina egna inlägg inser jag ofta vilken jävla präktig typ jag verkar vara. Det är jag verkligen inte,.. Jag är ett lätt överviktigt slapparsel som hellre tar en bira än en joggingtur
Hahaha! Vafan verkar jag vara då? [:D] Totalt insnöad miljömupp. Quote: Ikväll kommer jag tex att grilla Entrecote (Brasilianskt visserligen) och skölja ner med öl i engångsflaska som importerats från England. Senare kommer min fru säkert att föreslå en promenad med hunden utmed sjön och då kommer jag motvilligt att dra mig ur den bekväma stolen bort från det halvfyllda Whiskyglaset och den goda skålen med Polly, för att ta den där promenaden som jag säkert kommer att förkorta för att snabbt sjunka ner i stolen igen[;)]
Men huvudsaken är ju att jag vet att det är nyttigare med bönor och grönt, man får ta en sak i sänder här i livet[;)][:D][8D] Själv kommer jag att sitta hemma i brist på pengar. Men det är mer eller mindre självvalt. [B)] [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 27 Jul 2007, 15:15 |
|
 |
|
Burner
|
Min cykel är från 60 talet... här slängs minsann inget i onödan![:D]
"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"
|
| 27 Jul 2007, 15:26 |
|