| Author |
Message |
|
Molle
|
 Molle tar en orivillig paus
I morgon blir jag äntligen av det förb... Bredbandsbolaget. Jag kommer att byta internet leverantör. Det kanske går snabbt och smidigt, eller tar det en stund. Vi får se. Men jag är tillbaka så fort jag blir uppkopplad igen!
Vi hörs!
Leve Visan! Leve Den Akustiska Bluesen!
|
| 30 May 2007, 23:06 |
|
 |
|
baberg
|
Är du inte nöjd med Bredbandsbolaget? Jag har haft det i snart 3 år och det fungerar utmärkt.
/Baberg
|
| 31 May 2007, 07:42 |
|
 |
|
bjoel
|
Alla bolag har väl för- och nackdelar. Själv byter jag strax från Bredbandsbolaget till Telia, mest för att Telia erbjuder gratis IPTV som jag vill prova.
|
| 31 May 2007, 08:41 |
|
 |
|
ChronicTown
|
bjoel wrote: Alla bolag har väl för- och nackdelar. Själv byter jag strax från Bredbandsbolaget till Telia, mest för att Telia erbjuder gratis IPTV som jag vill prova.
Den ska man se upp med... I vart fall om man tänkt sig köra deras 24mbit-abonnemang. Jag hakade på gratiserbjudandet, men ångrade mig bittert när det väl kopplades upp. De klipper den uppkopplingshastigheten till maximalt 14mbit (av de 24 man teoretiskt kan få). Detta för att undvika packet loss vilket skulle sötra tv:n. Det innebär mellan 12-14mbit när tv-boxen är avslagen, och mellan 7-9mbit när boxen är på. En märkbar skillnad om man är van vid 24mbit-uppkoppling, även om den kanske maxar 17-18 i faktiskt hastighet. Dessutom höjs responsetiden ("ping-tiden") från 15ms till 35ms. Även det en märkbar skillnad när sidan ska anropas. Jag ringde och gnällde hos supporten, eftersom jag tyckte att de inte informerat tillräckligt om detta. De sa att "alla ringer om detta. Själv skulle jag ALDRIG skaffa IPTV om jag körde 24-mbit-abonnemanget, efterom skillnaden blir så stor." Så jag fick lämna tillbaka alltihop... Möjligen är situationen bättre om man kör ett långsammare grundabonnemang. Då lägger de rimligen IPTV bandbreddskrav ovanpå grundabonnemanget. /David
|
| 31 May 2007, 10:07 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
bjoel wrote: Alla bolag har väl för- och nackdelar. Själv byter jag strax från Bredbandsbolaget till Telia, mest för att Telia erbjuder gratis IPTV som jag vill prova.
Jag har sedan begynnelsen Telia och fortsätter med det eftersom det funkar så bra och vår egen <b><font color="red">anders64</font id="red"></b> håller igång det så förtjänstfullt Däremot är ju IPTV rena rama skämtet. Dels pga de nackdelar som Ersmarker påpekar här ovan men också för att du faktiskt får sämre bild.. Detta eftersom de för att klara utskickandet har dragit ner på bandbredden. Bilden blir ungefär se TV3 via Boxer: muddig! Till sist räcker ju utrymmed i "bredbandet" bara till en kanal, vilket kanske inte är ngt problem i ett enperson-hushåll (om man inte ska spela in ngt medan man tittar på andra kanalen då förstås..) Fast allt detta gäller ju bara om du har ADSL, men i ditt nya penthouse kanske det finns fajbers[:p] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 31 May 2007, 11:38 |
|
 |
|
bjoel
|
Ersmarker wrote: De klipper den uppkopplingshastigheten till maximalt 14mbit (av de 24 man teoretiskt kan få). Detta för att undvika packet loss vilket skulle sötra tv:n.
Det var just därför som jag beställde 8Mbit-abbonemang. Säljaren höll med om att det var rätt val på grund av problemen du nämnde.
|
| 31 May 2007, 15:54 |
|
 |
|
bjoel
|
Joshunznera wrote: Däremot är ju IPTV rena rama skämtet. Dels pga de nackdelar som Ersmarker påpekar här ovan men också för att du faktiskt får sämre bild.. Detta eftersom de för att klara utskickandet har dragit ner på bandbredden. Bilden blir ungefär se TV3 via Boxer: muddig!
Skämt tycker jag är fel ord. Självklart tar TV-signalen en del bandbredd och eftersom mycket få DSL-linor ändå klarar 24 megabitt ändå är det ju inte lustigt om det blir ännu färre när man kör tv samtidigt. IPTV ger ju också Video on demand, nåt som lockar mig. OK, jag vet att filmutbudet nu inte är det bästa, men det kommer nog... [;)] Mitt andra gratisalternativ är analog kabeltv och den är INTE bättre än nåt av digitalalternativen i mitt hus. Comhem har faktiskt pinsamt dålig kvalitet trots att kabelnätet drogs om bara för nåt år sen. Min konspirationsteori är att de har dålig kvalitet avsiktligt för att man ska köpa deras digitala lådda... Jag har inte mätt på Telias TV-signal, jag tycker bilden har varit OK på det jag tittat på. Vad är din referens när du säger att den är mycket sämre? Boxer? Canal Digitals SVT-sändningar via satellit är ju helt enastående, men så mycket är det inte jag vill se på SVT - Norrbaggarnas och Stenbecks kanaler må ha lite sämre teknisk kvalitet men också programmen jag vill se [:)] Eftersom jag samtidigt kommer ha både analog kabel och IPTV har jag funderat på om jag inte borde slänga upp en boxermottagare och en parabol med, så jag kan se samma tv-kanaler på fyra olika sätt. Man blir nog en nörd när man jobbar med TV-teknik.... [:D] När det blir dags för byte av TV-apparat lär det ju bli HD och då vinner nog den teknik som kan ge mig flest och bäst HD-kanaler. Varken ADSL eller det marksända nätet klarar ju HD på nåt bra sätt, så då blir det nog satellit eller kabel med digital signal.
|
| 31 May 2007, 16:08 |
|
 |
|
bjoel
|
Eller tusan vet, DSL-linor klarar ju också HD i teorin, men då blir det ju <b>ännu</b> mindre bittar över till att skriva inlägg på Bojen... Den som lever får se.
|
| 31 May 2007, 16:16 |
|
 |
|
anders64
|
Tackar Josh...jag gör mitt bästa  Jag kör oxå 8Mbit...funakr bra...även om jag bara utnyttjar IPTV'n i sovrummet när jag ska slöglo lite
|
| 31 May 2007, 20:57 |
|
 |
|
Joshunznera
|
bjoel wrote: Joshunznera wrote: Däremot är ju IPTV rena rama skämtet. Dels pga de nackdelar som Ersmarker påpekar här ovan men också för att du faktiskt får sämre bild.. Detta eftersom de för att klara utskickandet har dragit ner på bandbredden. Bilden blir ungefär se TV3 via Boxer: muddig!
Jag har inte mätt på Telias TV-signal, jag tycker bilden har varit OK på det jag tittat på. Vad är din referens när du säger att den är mycket sämre? Boxer? Canal Digitals SVT-sändningar via satellit är ju helt enastående, men så mycket är det inte jag vill se på SVT - Norrbaggarnas och Stenbecks kanaler må ha lite sämre teknisk kvalitet men också programmen jag vill se [:)] Eftersom jag samtidigt kommer ha både analog kabel och IPTV har jag funderat på om jag inte borde slänga upp en boxermottagare och en parabol med, så jag kan se samma tv-kanaler på fyra olika sätt. Man blir nog en nörd när man jobbar med TV-teknik.... [:D] När det blir dags för byte av TV-apparat lär det ju bli HD och då vinner nog den teknik som kan ge mig flest och bäst HD-kanaler. Varken ADSL eller det marksända nätet klarar ju HD på nåt bra sätt, så då blir det nog satellit eller kabel med digital signal. Jag har digitalTV via marknätet och där är det helt uppenbart att det är SVT och TV4 som betalar för den bästa bandbredden. TV4s Nyheterna (direkt) har en helt enastående bra bildkvalitet. SVT ligger på samma nivå (även om de inte producerar lika tekniskt proffsigt). Att TV3, TV6, MTV, Femman m.fl. inte betalar för lika mycket bandbredd är uppenbart när man jämför i en bra TV. TV3 har en kvalitet som är i nivå med det man får via IPTV, helt OK om man inte jämför.. Men kollar du via en schysst LCD-TV med bra upplösning så ser du stor skillnad Och förresten, video on demand har du ju via Internet också, det behöver du ju ingen Telia-TV till[:)] Näe mitt tips till dig som bor mitt i stan är att skaffa en egen antenn och skita i att förlita dig på operatörerna, de ligger minst 5 år efter allesammans -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 31 May 2007, 21:16 |
|
 |
|
bjoel
|
Joshunznera wrote: Men kollar du via en schysst LCD-TV med bra upplösning så ser du stor skillnad
Näe mitt tips till dig som bor mitt i stan är att skaffa en egen antenn och skita i att förlita dig på operatörerna, de ligger minst 5 år efter allesammans
Öhm... Boxer är också en operatör, hörru.. och om jag inte vill betala 200 spänn i månaden för tv (utöver det lilla gratisutbudet i luften) har jag två val just nu: sunkig analog-kabel eller IPTV. Självklart skaffar jag båda. [;)] Med en bra platt-tv märker man hur mycket man vill ha HDTV.
|
| 31 May 2007, 21:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
bjoel wrote: Joshunznera wrote: Men kollar du via en schysst LCD-TV med bra upplösning så ser du stor skillnad
Näe mitt tips till dig som bor mitt i stan är att skaffa en egen antenn och skita i att förlita dig på operatörerna, de ligger minst 5 år efter allesammans
Öhm... Boxer är också en operatör, hörru.. och om jag inte vill betala 200 spänn i månaden för tv (utöver det lilla gratisutbudet i luften) har jag två val just nu: sunkig analog-kabel eller IPTV. Självklart skaffar jag båda. [;)] Med en bra platt-tv märker man hur mycket man vill ha HDTV. jo visst är det en operatör, men det monopol de har just nu är snart ett minne blott. -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 31 May 2007, 21:38 |
|
|